Modyfikatory – displace 4

Ten modyfikator umie zdeformować bryłę 3d za pomocą tekstury, w której jest informacja o przesunięciach wierzchołków.

W tym materiale pokazuję jak można za pomocą tekstury zdeformować powierzchnię obiektu, a także w jaki sposób można uzyskać różne fajnie wyglądające efekty. Jest to jeden z moich ulubionych modyfikatorów, ponieważ bez trudu można za jego pomocą zrobić bardzo skomplikowane kształty bryły.

4 thoughts on “Modyfikatory – displace

  1. Odpowiedz Wojciech Lip 16,2012 14:06

    Problem: zrobiłem „mapkę” dla displace, prostą czarnobiałą kratkę w rozdzielczości 4096×4096. Kratka na obrazku dzieli kwadrat na 42 prostokąty (6×7). Dodałem na scenie plane, trochę go powiększyłem, dodałem displace według mojej kratki (w teksturach mapowanie ustawione jest na clipping) no i mimo tego, że długości ścian plane’a mają się do siebie jak długości krawędzi mojej tekstury, to displace podzielił plane’a inaczej (rozciągnął prostokąty i zmniejszył ich ilość). Co zrobić, żeby mieć dokładne odwzorowanie tekstury?

    • Odpowiedz piotao Lip 19,2012 11:44

      Zapewne przeszkadzać tu mogą dwie rzeczy: skalowanie, i ewentualnie mapowanie tekstury na obiekt. W modyfikatorze Displace masz możliwość wybrania koodrynat w których tekstura jest mapowana na deformacje obiektu. Możesz spróbować różnych ustawień. Jeżeli nic nie zadziała – zrób mapowanie UV i nałóż teksturę na cały obiekt w jakimś prostym rzucie, np. z góry. Wtedy musi pasować. Oczywiście, aby deformacje było widać, trzeba mieć sporo wierzchołków, czyli ten plane musi być pocięty na kratki :)
      Aby zrobić UV zapewne będziesz musiał wymusić skalę obiektu na 1, i już samo to może pomóc. Sprawdź, jak zmieni się sytuacja, gdy w trybie obiektowym zaznaczysz obiekt plane, wciśniesz Ctrl+A i wybierzesz Applay Scale.

      • Odpowiedz montsigur Sie 12,2012 20:05

        Udało się, ale myślę, że nie tak, jak powinno to działać: wymusiłem skalę – OK, nic to nie dało, zmieniłem koordynaty na Object (dodałem empty) – nic, przesunąłem empty’ego o jakies 0.002 , 0.003 (x,y) – o! pojawiły się wszystkie prostokąty, znowu – przesunąłem emptego o jakieś 0.000xxx… – zniknęła połowa. Że tak zapytam: dafaq? ale to chyba sprawa niewarta dyskusji… Dziękuję za poświęcony czas :)

        • Odpowiedz piotao Sie 27,2012 20:11

          Dziwnie, to prawda. Sam spotkałem się raz z błędem takim, że dla trzech punktów tworzących trójkąt geometria była poprawna tylko wtedy, gdy każdy z tych punktów znajdował się NIE na osi, czyli był od niej minimalnie odchylony o ułamek jednostki. Było to niewidoczne, ale dla idealnie równego ustawienia w osi siatki – geometria znikała (chodziło o wizualizacje atomów połączonych wiązaniami dokładnie pod kątem prostym).

A Ty co o tym myślisz?