Animacja


Kurs poziomu 2

Animacja jest bardzo obszernym tematem, dlatego potrzebujesz dobrze ugruntowanych podstaw. W tym Kursie możesz nauczyć się, jak wykonać proste animacje oraz poznasz zasady pracy z edytorami animacji dostępnymi na różnych poziomach szczegółowości. Ten kurs jest konieczny do zrozumienia innych kursów, takich jak obróbka wideo lub tworzenie efektów specjalnych, zatem nie żałuj czasu i postaraj się dobrze opanować prezentowany tutaj materiał. Aby treści w tym Kursie były zrozumiałe, potrzebujesz ukończyć Kurs Podstawowy Poziomu 1. Inne, przydatne kursy to na przykład Kurs Podstawowy Poziomu 2, ale nie jest on obowiązkowy. W spisie tematów Kursu możesz zauważyć elementy, które nie prowadzą do poradnika. Oznacza to, że dane tematy są jeszcze w przygotowaniu i mogą pojawić się któregoś dnia.

 

1. Podstawy animacji w Blenderze
  • Wstęp do animacji
  • Co można animować w Blenderze
  • Okno czasu (Timeline)
  • Okno edytora krzywych (Graph Editor/Drivers)
  • Rodzaje interpolacji krzywych ruchu
  • Modyfikatory krzywych ruchu
    • szum
    • funkcja wbudowana
    • generator wielomianowy
    • kontrola obwiedni
    • cykliczność i ekstrapolacja
    • interpolacja krokowa
    • ograniczenia
    • funkcje w Pythonie
  • Wypiekanie, czyszczenie i zarządzanie krzywymi ruchu
  • Okno kluczy i akcji (Dopesheet/Action Editor)
  • Zarządzanie akcjami, biblioteka akcji
  • Wstęp do Nieliniowego Edytora Akcji (NLA)
  • Obiekty powiązane i układy odniesienia
  • Animacja obiektów w relacji zależności hierarchicznej (Forward Kinematics)
  • Animacja 2D za pomocą ołówka woskowego (Gerase Pencil)

 

Animacja to znacznie więcej niż obraz nieruchomy. W Blenderze jest to jedna z wielkich rzeczy, które ten program może wspierać. Jest to także jedna z najbardziej złożonych funkcji tego programu. Ilość informacji, które należy opanować i przyswoić jest po prostu ogromna, a do tego, aby być dobrym animatorem potrzeba także doświadczenia oraz nieco talentu.

Istnieją różne szkoły animacji, i różne jej rodzaje. Koncentrujemy się tutaj na typowo rozumianej animacji 3D wykonywanej w programie komputerowym, ale oprócz tego możliwe jest zrobienie animacji różnych rodzajów. W tym Kursie omawiam podstawy technologiczne związane z samym Blenderem, oraz nieco więcej na temat samej ideologii związanej z animowaniem.

 

2. Przypadki łatwe i trudne
Część technologiczna zawiera wprowadzenie do nowych obszarów edycyjnych oraz wyjaśnienia do czego służą narzędzia takie jak krzywe ruchu, klatki kluczowe, lub akcje. Interfejs Blendera jest w tej dziedzinie bardzo bogaty a sporo funkcji zostało w przemyślany sposób ukrytych. Mimo to nie jest łatwo ogarnąć ten ogrom, dlatego zalecam uważne studiowanie wszystkich poradników. Warto zwrócić uwagę na to, jak wykonuje się proste animacje, w szczególności takie, które zgodne są z przyjętymi w studiach Disneya zasadami.
3. Jak zrobić dobre animacje?
  • Proces tworzenia animacji (workflow)
  • 12 podstawowych zasad animacji wg. Disneya:
    1. zgniatanie i rozciąganie
    2. wyprzedzanie
    3. inscenizacja
    4. rysowanie progresywne lub w pozycjach kluczowych
    5. nakładanie się i podążanie za akcją
    6. rozpędzanie i zwalnianie
    7. ruch po krzywych
    8. akcje drugoplanowe
    9. taktowanie
    10. wyolbrzymianie
    11. uprzestrzennienie
    12. urok osobisty
Część ideologiczna mówi nieco więcej o samej animacji. Pewne podstawy trzeba znać aby wiedzieć jak zrobić ruch animowany. Okazuje się, że tych zasad jest sporo, zostały one dobrze poznane i wypróbowane przez wiele lat w tak wielkich i starych studiach jak choćby Disney. Zależnie od stylu i przeznaczenia animacji zmienia się sposób pracy nad nią, i wykorzystanie wiadomości niezbędnych dla animatorów pracujących w klasyczny sposób może bardzo pomóc także tym, którzy za swój warsztat mają Blendera.

Ten kurs to kurs tematyczny przeznaczony tylko na animację w ujęciu ogólnym. Jest to też kurs podstawowy dla samej animacji. Korzystając z niego uzyskasz lepsze zrozumienie szkoleń z zakresu obróbki wideo lub montażu, a także w dziedzinach takich jak symulacje lub tworzenie efektów specjalnych. Animacja postaci ludzkich przy wykorzystaniu szkieletów i rusztowań jest wydzielona w osobny kurs, który możesz studiować po ukończeniu tego.