Cząstki


Kurs poziomu 2

W tym Kursie znajdziesz materiały na temat systemu cząstek, który wbudowano w Blendera. Jest to bardzo rozbudowany system o wszechstronnych zastosowaniach. Poznanie tego Kursu jest wartościowe dla zastosowań takich jak tworzenie efektów specjalnych oraz symulacje w ogólności. Aby treści w tym Kursie były zrozumiałe, potrzebujesz ukończyć Kurs Podstawowy Poziomu 1.

1. Podstawy systemu cząstek
Pierwsza część kursu traktuje o podstawowych zastosowaniach systemu cząstek, czyli o tym, jak można taki system utworzyć i jak sterować jego podstawowymi właściwościami. Dowiesz się zatem, jak cząstki dodawać i wpływać na ich ewolucję w czasie, sposób generowania, zachowanie gdy już się pojawią. Cząstki można także wykorzystać do generowania obiektów takich jak światła lub meshe, lub inne cząstki. Technik tych używa się do tworzenia zaawansowanych modeli złożonych z wielu obiektów (nieraz z milionów instancji). W celu zapoznania się z technikami, które do tego służą, zbadaj tematykę dotyczącą cząstek w modelu Hair (włosy).
2. System włosów (hair)
  • Hair dynamics
  • Hair rendering
  • Renderowanie włosów w Cycles
  • Ustawienia włosów w Cycles
  • Modelowanie włosów
  • Włosy kolidujące z obiektami
Informacje na temat włosów to osobny rozdział w modelowaniu za pomocą cząstek. Blender posiada dość rozbudowane narzędzia do pracy z cząstkami w tym modelu, pozwalając nawet czesać włosy, przycinać lub sadzić nowe. Przydaje się to nie tylko do modelowania fryzur. Przykładowo można za pomocą tego systemu przygotować las, i sadzić pojedyncze drzewa. W projekcie Gooseberry do systemu cząstek wprowadzono dość istotne zmiany, dzięki którym liczba możliwości w edycji poszczególnych obiektów generowanych przez cząstki znacznie wzrosła.
3. Tematy dodatkowe
  • Modyfikator Explode
  • Modyfikator Particle Instance
  • Zamiana instancji generowanych przez cząstki w prawdziwe obiekty
  • Kolizje dwóch i więcej systemów cząstek ze sobą i ze światem
  • Wykorzystanie cząstek jako zarodków dla symulacji płynów
  • Wykorzystanie cząstek jako generatora dla systemu dymów lub ognia
  • Wykorzystanie cząstek w efektach generowanych przez Dynamic Paint
    • symulacja deszczu
    • symulacja fal na wodzie
  • Symulacja cząstek za pomocą cząstek (wobec braku modelu Emiter) – czy jest możliwa?
  • Symulacja iskier
Istnieje chyba nieskończona liczba zastosowań cząstek do różnych efektownych rzeczy. W tej części kursu zbieram tematy, które z cząstkami wiążą się mniej lub bardziej ściśle. Odpowiednie powiązania do innych działów Blendera trzeba poznać niezależnie.