Nody


Kurs poziomu 2

Edytor Nodów to narzędzie, które domaga się samo z siebie osobnego kursu. Jest to edytor, w którym można wykonać nieprawdopodobnie wiele rzeczy, a konieczna do tego jest znajomość nodów (oraz różnych innych części Blendera). Nody są narzędziem przetwarzania nieliniowego, które znacznie przewyższa rozwiązania znane z programów graficznych, stosujących warstwy. Typowe warstwy w programie graficznym można mieszać liniowo poprzez ich ułożenie w formie stosu, gdzie każda warstwa wpływa na kolejną. W przypadku edycji opartej o nody można zachować taki liniowy przebieg pracy, ale można zrobić także o wiele więcej – dozwolona jest nieliniowość, to znaczy, że początkowe elementy mogą wpływać na końcowe. Drzewa zależności tworzone za pomocą nodów pozwalają osiągnąć efekty niedostępne dla wielu programów graficznych. Aby treści w tym Kursie były zrozumiałe, potrzebujesz ukończyć Kurs Podstawowy Poziomu 1. Inne, przydatne kursy to na przykład Kurs Podstawowy Poziomu 2, ale nie jest on obowiązkowy. Do kompletu, zależnie od specyfiki poszczególnych nodów przydadzą się jeszcze inne kursy, np. o materiałach w Cycles.

1. Zarządzanie nodami

  • Zarządzanie nodami – podstawowe operacje w Edytorze Nodów
  • Dodatek: Node Wrangler

2. Nody do kompozycji (Compositing Nodes)

  • Nody wejściowe
    • Multiple Images
    • Image Sequence
    • Render Layers
    • Image
    • Movie Clip
    • Mask
    • RGB
    • Value
    • Texture
    • Bokeh Image
    • Time
    • Track Position
  • Grupa Matte
    • Keying
    • Keying screen
    • Channel Key
    • Color Spill
    • Box Mask
    • Ellipse Mask
    • Luminance Key
    • Difference Key
    • Distance Key
    • Chroma Key
    • Color Key
    • Double Edge Mask
  • Grupa Layout
    • Frame
    • Reroute
    • Switch

3. Nody Cycles

  • Nody wejściowe (Input)
    • Texture Coordinate
    • Attribute
    • Light Path
    • Fresnel
    • Layer Weight
    • RGB
    • Value
    • Tangent
    • Geometry
    • Wireframe
    • Object Info
    • Hair Info
    • Particle Info
    • Camera Data
    • UV Map
  • Texture
    • Multiple Images
    • Image Sequence
    • Image Texture
    • Environment Texture
    • Sky Texture
    • Noise Texture
    • Wave Texture
    • Voronoi Texture
    • Musgrave Texture
    • Gradient Texture
    • Magick Texture
    • Checker Texture
    • Brick Texture
    • Point Density
  • Color
    • MixRGB
    • RGB Curves
    • Invert
    • Light Fallof
    • Hue/Saturation
    • Gamma
    • Bright Contrast
  • Converter
    • Math
    • ColorRamp
    • RGB to BW
    • Vector Math
    • Separate RGB
    • Combine RGB
    • Separate XYZ
    • Combine XYZ
    • Separate HSV
    • Combine HSV
    • Wavelength
    • Blackbody
  • Script
  • Group
    • Group
    • Ungroup
  • Layout
    • Frame
    • Reroute

4. Nody Materiałowe (Blender Internal)

  • Nody wejściowe (Input)
    • Material
    • Camera Data
    • Lamp Data
    • Value
    • RGB
    • Texture
    • Geometry
    • Extended Material
    • Particle Info
  • Nody wyjściowe (Output)
  • Converter
    • ColorRamp
    • RGB to BW
    • Math
    • Vector Math
    • Squezze Value
    • Separate RGB
    • Combine RGB
    • Separate XYZ
    • Combine XYZ
    • Separate HSV
    • Combine HSV
    • Blackbody
  • Layout
    • Frame
    • Reroute

5. Nody teksturowe (Blender Internal)

  • Input
    • Curve Time
    • Coordinates
    • Texture
    • Image
  • Output
    • Output
    • Viewer
  • Color
    • MixRGB
    • RGB Curves
    • Invert
    • Hue/Saturation
    • Combine RGBA
    • Separate RGBA
  • Pattern
    • Checker
    • Bricks
  • Textures
    • Noise
    • Distorted Noise
    • Clouds
    • Blend
    • Voronoi
    • Magic
    • Marble
    • Wood
    • Musgrave
    • Stucci
  • Layout
    • Frame
    • Reroute

6. Nody dla Freestyle

Są to w zasadzie dokładnie takie same nody, jak dla Cycles (identyczne!), z niewielkimi różnicami podanymi poniżej. W skrócie – dochodzi do nodów Cycles po prostu kilka charakterystycznych dla linii z Freestyle.

  • Nody wejściowe (Input)
    • UV Along stroke
  • Output
    • Line Style Output