Rigid Body

Kurs tematyczny poziomu 2

middle-susan-128x128Rigid Body to symulacje brył sztywnych, takich jak kamienie, bloki betonu, cegły, kule, klocki, i inne twarde elementy, które mogą się od siebie odbijać i podczas kolizji nie wykazują tendencji do zgniatania się. Bryły, które ulegają deformacją nazywają się Soft Body. W tym Kursie dowiesz się, jak tworzyć takie bryły, jak sterować symulacją oraz poznasz pewne mechanizmy, które pozwalają zrobić naprawdę zaawansowane rzeczy. Za pomocą symulacji Rigid Body można zasymulować również destrukcję obiektów (np. łamanie drewna, pękanie betonu lub tłuczenie szkła). Jest to wyjaśnione w częsciach poświęconych więzom (constraints). Aby ten kurs był zrozumiały, trzeba oczywiście wcześniej przerobić Kurs Podstaw, aby rozumieć jak działa sam Blender, a potem koniecznie zapoznać się z podstawami Animacji.

Podstawy symulacji Rigid Body

  1. Rigid Body: Wstęp
  2. Rigid Body: Bake to keyframes
  3. Rigid Body: Gęstość
  4. Rigid Body: Collisions (Zderzenia)
  5. Rigid Body: Constraints: Wstęp
    1. Rigid Body: Constraints: Fixed
    2. Rigid Body: Constraints: Generic
    3. Rigid Body: Constraints: Hinge
    4. Rigid Body: Constraints: Motor
    5. Rigid Body: Constraints: Piston
    6. Rigid Body: Constraints: Point
    7. Rigid Body: Constraints: Slider
  6. Rigid Body: Copy From Active
Funkcjonalność Rigid Body to nowszy mechanizm symulacji wbudowany w Blendera. Nie trzeba już używać Blender Game Engine, aby dotrzeć do symulacji, co więcej, zintegrowany z widokiem 3D silnik obliczający zachowania symulowanych brył działa sprawniej i bardziej precyzyjnie.

W Kursie omówiłem wszystkie podstawowe opcje związane z Rigid Body, oraz dokładnie każdy z rodzajów więzów, jakie można nałożyć na relacje pomiędzy obiektami. Dzięki temu możliwe staje się robienie łańcuchów, szafek z drzwiczkami na zawiasach, tłoków, suwaków, gąsienic czołgu a nawet maszyn, które mogą jeździć (jest taki rodzaj napędu, którego można użyć, aby popychał mechanizm).

Przykładowe zastosowania

  1. Przewracające się domino
  2. Stabilnie wiszący łańcuch
  3. Dom z cegieł i badanie wytrzymałości murów
  4. Gąsienica czołgu
  5. Tłukące się obiekty szklane
  6. Zderzenie asteroidów

 

Symulacje zderzeń brył twardo-powierzchniowych można łatwo wykorzystać do zrobienia wielu ciekawych efektów i animacji. Przedstawiam niektóre pomysły, mniej lub bardziej złożone.