Spis tutoriali 122

Interfejs

Modelowanie

Krzywe

Tekst

Modyfikatory

Animacja

Timelapse

Stabilizacja obrazu

Cycles

Renderowanie

Wypalanie

Światło

Edytor Sekwencji Wideo

Zastosowania

Tryb Obiektowy

Tryb Edycji

Tryb Rzeźbienia

Materiały

Tekstury

UV

Edytor Nodów

Wtyczki

Fotoxx

GIMP

Wszystko [alfabetycznie] / chronologicznie

W nawiasach podana jest liczba komentarzy.

122 thoughts on “Spis tutoriali

  1. Odpowiedz Kuba Wrz 20,2016 18:43

    Czy będzie poradnik do tworzenia logo ? Czy już jest a ja nie widzę ?

    • Odpowiedz piotao Wrz 23,2016 13:36

      Teraz nie ma takiego poradnika, który byłby poświęcony tematom wykonania logo. Ale znajdziesz sporo wiadomości w innych poradnikach, i gdy złożysz wszystko razem, będziesz wiedział więcej.

  2. Odpowiedz Dominik Lis 3,2015 19:47

    Szkoda że te tutoriale nie są posegregowane nie wiadomo od czego zacząć

  3. Odpowiedz Piotr Lut 7,2015 16:16

    Pod czym? Nie, raczej nie mógłbym… dlaczego miałbym to robić?

  4. Odpowiedz Wiktor M. Lut 7,2015 12:31

    Czy mógłby Pan zrobić tutorial na temat kompilacji Blendera pod Windowsem i MinGW z uwzględnieniem pobierania z repozytorium konkretnej wersji Blendera?

    • Odpowiedz Fantasmagorianin Lut 8,2015 19:23

      Wiktor M. Musisz pamiętać, że Piotr nigdy nie „zdradzi” Linuxa dlatego wszelkie prośby związane z pracą na Windowsie tak się właśnie kończą ;D

  5. Odpowiedz Wiktor M. Gru 11,2014 15:39

    Zaintrygowała mnie taka rzecz: jeżeli sobie policzę tutoriale w spisie chrono to jest ich 298, a jak wejdę na Pana konto na youtube to jest tam napisane, że jest 199 filmów. Skąd ta różnica?

    • Odpowiedz piotao Gru 11,2014 20:19

      Hahahha, poważnie liczyłeś? :)
      Na YT są dwie listy: Polski Kurs Blendera oraz Polski Kurs Blendera2. Musiałem zrobić coś takiego, bo YT pozwala trzymać tylko 200 filmów w jednym kanale.

      • Odpowiedz Kamil1064 Gru 12,2014 13:48

        To dziwne, przecież wielu „jutuberów” ma więcej filmów, dochodząc do kilku tysięcy filmów.

  6. Odpowiedz Wiktor M. Gru 10,2014 18:50

    Kiedy można się spodziewać nowych tutoriali?

    • Odpowiedz piotao Gru 10,2014 22:02

      To oczywiste pytanie, ale niestety, mogę na razie napisać że pracuję nad tym. Mam kilka, które czekają na montaż i publikację, szykuję też pewną niespodziankę na święta.

  7. Odpowiedz Maciej Lis 18,2014 00:48

    Panie Piotrze! Chciałbym panu pogratulować wiedzy oraz bardzo podziękować za zrobienie tego kursu. Jest to coś niesamowitego, że tak dokładnie i zrozumiale wszystko pan tłumaczy. Kiedy postanowiłem zacząć uczyć się blendera początkowo przypuszczałem, że nigdy nie dojdę do tego, do czego dojść chcę, ale jednak – znalazłem ten kurs i od razu zrozumiałem, że to jest to, czego mi trzeba. Bardzo przyjemnie ogląda się pańskie filmy i zdobywanie z nich wiedzy jest równie przyjemne :). Do każdego filmu robię masę notatek w zeszycie i muszę przyznać, że z dnia na dzień mam coraz większy zapał do nauki. Jeszcze raz naprawdę wielkie dzięki za ten kurs :). Pozdrawiam.

    • Odpowiedz piotao Lis 18,2014 01:07

      Hej, dziękuję Ci za tak miły i pozytywny odbiór Kursu. Korzystaj na zdrowie, a jeżeli napotkasz problemy, możesz rozwiązać je na forum, dokąd serdecznie Cię zapraszam.

  8. Odpowiedz Krzysiek Paź 27,2014 21:44

    Zgadzam się z przedmówcą, i chcę również mocno podziękować. Co mi daje ta strona? Dla kreatywnej osoby mającej jakąś wizję produktu, który chce kiedyś zrealizować, możliwość zobaczenia go przed wydaniem złotówki. Oczywiście czas jaki już poświęciłem, żeby stworzyć podwaliny tego, co chodzi mi po głowie jest ogromny, ale bez tej wiedzy i bez tak genialnego nauczyciela (to o panu Piotrze) nic bym nie zrobił. Myślę nad wsparciem finansowym tej strony ale nigdzie nie widzę konta. Może za tak świetny materiał warto by dać szansę się odwdzięczyć tym co chcą.

    • Odpowiedz piotao Lis 2,2014 22:46

      Dziękuję Ci. W sprawie gratyfikacji finansowych postanowiłem nie dodawać nigdzie przycisku „Donate”, chociaż sporo osób o to pytało. Dlatego, jeżeli jesteś naprawdę zdesperowany i chętny, aby wyrazić swoją wdzięczność finansowo, możesz napisać do mnie maila, i dogadamy się prywatnie. PKB wtedy pozostanie nadal całkowicie darmowy, w moim rozumieniu :)

  9. Odpowiedz mariucho Wrz 18,2014 13:38

    Witam. Niesamowite tutoriale, wszystko podane w bardzo przystępny i zrozumiały sposób. Jeszcze kilka dni temu jak zainstalowałem i uruchomiłem Blendera to o mało się nie popłakałem z bezradności jaka mnie ogarnęła :-) Byłem kompletnie zielony, a teraz zaczynam delikatnie żółknąć :) To nieocenione źródło wiedzy o Blenderze. Wielkie dzięki.

  10. Odpowiedz guru Maj 29,2014 14:05

    Jak obròcić teksturę? Z góry dzięki za odpowiedź.

  11. Odpowiedz Aeropix Maj 14,2014 00:32

    Niesamowity zbiór instruktarzy a wszystko ładnie posegregowane. Blender to konkretne narzędzie. Dużo zmieniło się od momentu gdy zobaczyłem pierwsze demo 3d studio max ponad 10 lat temu :)

  12. Odpowiedz pepa Kwi 19,2014 11:27

    Witam, Dziękuje za wspaniałe tutki!!
    Pytanko: Czy istnieje w Blenderze coś takiego jak „Tryb wsadowy” odnośnie renderowania??
    Przydałaby mi się opcja że Blender sam wczytuje pliki z folderu renderuje je i zapisuje w wybranym miejscu.

    • Odpowiedz piotao Kwi 19,2014 21:37

      W samym blenderze nie ma takiego trybu w sensie ścisłym. Możesz za pomocą VSE zażądać renderowania różnych scen zbudowanych z wielu plików BLEND, ale najprościej jest wykonać takie batchowe zadania z poziomu systemu. Jeżeli pracujesz pod Linuxem, to sprawa jest prosta jak bajka – w terminalu wpisujesz po prostu:

      for i in *.blend; do blender -b $i -f 1; done

      aby wyrenderować pierwszą klatkę ze wszystkich plików BLEND z bieżącego katalogu (zamiast -f 1 możesz dać opcję -a i wtedy renderować się będzie cała animacja – jest zresztą sporo opcji, które Blender udostępnia). Linux w ogóle w takich przypadkach to idealny system do sensownej automatyzacji – zamiast nadmiarowego klikania, załatwiasz całość roboty za pomocą paru poleceń.

      • Odpowiedz pepa Kwi 20,2014 12:59

        Bardzo dziękuje za odpowiedź :) Nie korzystam z Linuxa ale i tak warto wiedzieć że istnieje taka możliwość :) Jeszcze raz dziękuję za wspaniałe tutki!!!
        Jestem początkujący jeśli chodzi o Blendera, ale zastanawiałem się nad jednym czysto studenckim pomysłem, można by stworzyć animację w której każda klatka ma inną scenę i wyrenderować całą animację do plików jpg czyli każda klatka do jednego pliku jpg.
        Pytanie czy istnieje taka możliwość??
        Może troszkę przekombinowałem ale czasami takie pomysły się sprawdzają.

        • Odpowiedz piotao Kwi 21,2014 23:16

          Każda pojedyncza klatka w innej scenie? Da się, ale to dość karkołomne. Raczej robi się osobne sceny w osobnych plikach dla poszczególnych sekwencji klatek, przedstawiających ujęcia w animacji.

  13. Odpowiedz Cumill Mar 2,2014 11:16

    zrobiłby pan tutorial na temat okna Dope Sheet ?

  14. Odpowiedz Rujuscto Lut 28,2014 16:40

    Czy będzie seria dotycząca blueprintów?

  15. Odpowiedz greg Lut 24,2014 19:05

    Czy będzie seria na temat silnika gier?

  16. Odpowiedz Tokugawa Paź 13,2013 18:39

    Mam do Pana pytanie a mianowicie czy zrobi pan poradnik na temat wtyczki Cell Fracture, czyli wtyczki odpowiadającej za rozpadanie się obiektów. Według mnie jest ona bardzo efektowna i można za jej pomocą zrobić wiele ciekawych animacji.
    Pozdrawiam

  17. Odpowiedz Andrzej Kleczar Lip 6,2013 21:39

    do Lukasza (sorry no polish letters wlasnie zaintalowalem win 8 i dalej walcze z kafelkami jezykami itd.) próbowaem kminic Realsoft 4D -modelowanie perfect, ale materiay i UV makabra, stad wzialem sie za blendera i mimo schodow z modelowaniem dalej probuje go pokonac, ogólnie to polecam, klopoty z modelowaniem kompensuja mozliwosci nodes w materialach i naprawde dobry edydor UV (polecam tutoriale jak np. jesli chodzi o dodatkowe skondensowane zrodla wiedzy o Blenderze to tez moge polecic ksiazke pana Jaworskiego Wirtualne Modelarstwo czy cos w tym stylu, naprawde godna polecenia pozycja i pokazujace mozliwosci softu Blender.

  18. Odpowiedz Łukasz Lip 5,2013 21:33

    Na początku oglądałem materiały na cgcookie, ale mimo dobrej znajomości angielskiego czasem miałem problemy z załapaniem o co chodzi, a potem na szczęście znalazłem Pana stronę ;)

    Jest Pan dla blendera tym, czym Krystian Karczyński jest dla matematyki – nie wiem dlaczego, ale oglądając Pana przypomniało mi się jak uczyłem się całek. Może to przez sposób mówienia i przygotowanie materiałów. Z tą różnicą, że blendera uczę się z przyjemnością ;)

    Tak myślałem, czego tu brakuje w tych materiałach i doszedłem do wniosku, że brakuje mi „prac domowych”, albo takiej części z zadaniami. Podczas nauki brakuje mi pomysłów co by stworzyć, bo przecież przez tworzenie się uczymy, a nie przez oglądanie filmów. Zrobiłem już parę przedmiotów z mojego pokoju, a nawet sam pokój (kiedyś może wszystkie przedmioty wrzucę do tego pokoju i go wyrenderuję – ale to może w przyszłości)

    Jeszcze pytanko: czy uważa Pan, że aktualnie blender dorównuje 3DS albo Maya i czy nauka blendera pomoże w przyszłości na szybsze opanowanie tych programów?

    Pozdrawiam. ;)

    • Odpowiedz piotao Lip 5,2013 22:38

      Witaj Łukaszu, dziękuję Ci za zainteresowanie Kursem. Faktycznie brakuje prac domowych, ale gdy wejdziesz na Forum, znajdziesz kilka dość poważnych projektów w których możesz wziąć udział, ucząc się jednocześnie.

      Blender – niestety nie zawsze dorównuje innym programom. Są elementy, w których jest dużo lepszy, a są takie, gdzie jest beznadziejnie gorszy, podobnie jak ze wszystkim. Ma bardzo wiele zalet, które mi odpowiadają, dlatego wybieram Blendera, a jeżeli będziesz chciał się uczyć w przyszłości innych programów, do ogarnięcia pozostaną jedynie niektóre różnice (np. klawiszologia). Filozofia pracy jest w większości podobna.

  19. Odpowiedz Miz Cze 23,2013 00:53

    Panie Piotrze,
    jak już sobie tutaj wszystko poogarniam to wyrenderuje Panu pomnik!!!

    • Odpowiedz piotao Cze 23,2013 11:55

      Buhahaha :) Lepiej nie, w tym kraju mamy już dużo pomników :) Lepiej zasponsoruj jakieś schronisko dla zwierzaków, albo pomóż komuś w potrzebie :)

  20. Odpowiedz Mateusz Cze 22,2013 13:07

    Witam, czy jeżeli nie mam doświadczenia w blenderze to w jakiej kolejności powinienem robić kursy?

    • Odpowiedz piotao Cze 22,2013 15:11

      Wejdź do Mapy Kursu, tam znajdziesz grupę podstawowych tutków, a po nich, gdy ogarniesz obsługę programu, możesz podróżować po drzewie w dowolną stronę :)

  21. Odpowiedz Natalia Cze 20,2013 16:35

    Szanowny Panie!Jestem zachwycona tak wspaniałą pracą z Pana strony. Na pewno dużo ona pomoże osobom pragnącym wkraść się w ów zaczarowany światek filmowej animacji.Nie wiem tylko, czy ma znaczenie numer Blendera.Ja mam 2.65 oraz 2.67b. Obraz jest nieco zamazany i nie jestem w stanie odczytać w jakim Blederze Pan wykłada.

    • Odpowiedz piotao Cze 20,2013 18:27

      Zaczynałem półtora roku temu na wersji 2.62, potem była 2.63 a teraz jest już 2.67b. Sporo się zmieniło, ale podstawy pozostały te same.

  22. Odpowiedz wkm Cze 5,2013 17:22

    Czy jest tu możliwość sortowania klipów wg daty dodania? Trudno będzie zauważyć, że coś nowego się pojawiło (jeśli już się nie pojawiło od ostatniej mojej tu wizyty…).

    • Odpowiedz piotao Cze 5,2013 20:18

      Hm, nie, to sortowanie nie oddaje kolejności kursu. Nieraz dodaję tutoriale w niechronologiczne miejsca. Sprawdź na Mapie – tam ostatnie mają zielony znaczek, a przedostatnie – czarny. Lista ostatnich tutków jest też na stronie głównej w różnych kategoriach pokazana.

  23. Odpowiedz Snake Cze 3,2013 15:14

    SUPER !!!
    Czegoś takiego szukałem.
    Korzystamy razem z synem (ja już mam sporo latek, a młody prawie 14).
    Obaj dziękujemy Piotrze. Sławek i Patryk. :)

  24. Odpowiedz jajojejeje Maj 26,2013 21:13

    To jest piękne, chyba jedyne co mogę zrobić by podziękować, za taki kurs to umieścić komentarz, więc czuje się do tego zobowiązany, to nie samowite jak wiele treści i to w tym „nie docenianym” polskim języku można znaleźć w internecie, i jak wiele z tego wynieść.

  25. Odpowiedz Artur Maj 1,2013 13:40

    Panie Piotrze kiedy planuje pan kolejny tutorial? Niesamowita strona i także pełen szacunek za wkład pracy :)

  26. Odpowiedz Krzysztof Kwi 30,2013 22:00

    Fenomenalny kurs. Podziwiam nakład pracy i chęć dzielenia się wiedzą,
    a jest to rzadki przypadek w polskim internecie.
    Jeszcze raz wieeeeelki szacunek!

  27. Odpowiedz Andrzej Kwi 17,2013 23:51

    Brawo.
    Super realizacja.
    oby wystarczyło pary na wszystkie aspekty aplikacji ;)
    znam programy cad ale blender to inna para kaloszy.
    tego mi było trzeba
    dziękuję
    czy możliwy jest eksport do formatów „technicznych”?
    (dwg, iges, inny?)
    chciałbym wysłać taką bryłkę na frezarkę ;)
    pozdrawiam
    A.

  28. Odpowiedz rozgardiasz Kwi 4,2013 20:44

    Drogi piotao,
    bardzo bym prosił o przywrócenie poprzedniego rodzaju sortowania poradników, gdyż jestem początkującym i na prawdę nie wiem od czego zacząć (a w zasadzie kontynuować).
    Pozdrawiam :)

    • Odpowiedz piotao Kwi 4,2013 21:25

      Niestety, nie jest to teraz możliwe. To znaczy – zrobić to bym mógł, ale planuję lepszą funkcję, która jeszcze nie jest gotowa. Jeżeli możesz, korzystaj na razie z obecnej listy, a w niedługim czasie wprowadzę ścieżki dydaktyczne, i będziesz wiedział, jak i czego się po kolei uczyć.

  29. Odpowiedz will_it_blend? Mar 20,2013 14:31

    Witam,
    chciałbym zaznaczyć, że Pana tutoriale są absolutnie fenomenalne!
    Istnieje szansa, że doda Pan obsługę kości (armature)?

    pozdrawiam serdecznie

  30. Odpowiedz piotao Mar 19,2013 23:20

    Ha! To jesteś chyba pierwszy, który to mówi! :) Niestety, nie mogłem dłużej wytrzymać z poprzednim, ponieważ najdrobniejsza zmiana groziła rozsypaniem całości, a MUSIAŁEM zmienić parę rzeczy w ramach przygotowania do konferencji Blendera, którą organizuję. Gdybym nie musiał, zapewne nie zmieniałbym niczego, bo to była potworna ilość roboty i wiele godzin ślęczenia nad absolutnymi pierdołami :/

  31. Odpowiedz BarekOdRana Mar 19,2013 22:08

    Poprzedni wygląd strony jakoś bardziej mi odpowiadał. Pozostaje przywyknąć do nowego ; )

  32. Odpowiedz jacq Mar 19,2013 12:23

    Rewelacja!!!
    Podziwiam wiedzę, ogrom pracy i profesjonalizm prowadzenia.
    Pozdrawiam :)

  33. Odpowiedz kosi maz Mar 16,2013 18:59

    A może tak wydzielić tutki o „VSE” z animacji jako osobny dział?

  34. Odpowiedz Mentoris Mar 7,2013 13:21

    A kamery jak nie było w spisie, tak nie ma. :)

  35. Odpowiedz jacekdybek Mar 3,2013 13:36

    Dzień dobry.
    Chciałbym podziękować za stworzenie szkoły (bo tym jest ta strona) Blendera.
    Ogrom wykonanej pracy by te wszystkie tutoriale mogły się tu ukazać budzi mój podziw i szacunek.
    Mam nadzieję, że mnie i innych nie odstraszą początkowe problemy z przyzwyczajeniem do innego interfejsu :)

    • Odpowiedz piotao Mar 3,2013 19:22

      Sam się czasem zastanawiam, jak to wszystko jakoś tak szybko… powstało… teraz jest trudniej, ale nie przestanę. Powodzenia w Kursie! :)

  36. Odpowiedz Wojciech Lut 23,2013 17:06

    B.D. tutorjale

  37. Odpowiedz pawel Lut 3,2013 12:04

    ps. lepiej isc z tym na forum i nie robic go pod spisem

  38. Odpowiedz pawel Lut 3,2013 12:03

    a nie mozesz obrazka odbic lustrzanie i dopiero do blenda wrzucic? ;]

  39. Odpowiedz tomek Lut 3,2013 11:58

    Czy jest jakiś sposób by zoomowanie przenikało mi face’y?
    Chodzi mi o taki problem jak na rysunku:

    Chciałbym oko dostroić do powieki (chciałbym pobawić się tym od wnętrza czaszki) ale niestety jak zoomuje to napotykam na przeszkodę w postaci ścian tyłu głowy (zoomowanie nie przenika ich). Jedyny sposób jaki znalazłem to ukrycie przeszkadzających ścian przez przycisk H. Ale może jest jakaś inna szybsza opcja?

    • Odpowiedz piotao Lut 4,2013 14:35

      Oprócz ukrycia o którym już tutaj powiedziano, możesz jeszcze ustawić początek i koniec widoczności kamery w widoku 3d – dzięki temu będziesz widział tylko pewien obszar przestrzeni, np. w pobliżu oka. Zobacz co możesz zyskać kręcąc suwakami na panelu narzędzi (N), w zakładce View, zwłaszcza w opcji Clip / Start.

    • Odpowiedz janek Lut 4,2013 13:48

      Witam
      Szybszej metody, od naciśnięcia klawisza, to chyba nie znajdziesz.

  40. Odpowiedz tomek Lut 3,2013 10:39

    Witam,
    A jak obrócić takie ucho, aby je dopasować do zdjęcia? Tutaj link z moim obrazkiem:

    No i nie mogę transformacją G wokół x,y,z obrócić ucho tak by było pasowało. Mirror względem Y mi daje żądany efekt ale znowu mirror nie usuwa obiektu podstawowego no i ugrzązłem na takiej pierdole. Chociaż jeszcze spróbuje mirrorem wokół obiektu empty i potem usunę wierzchołki należące do podstawowego obiektu.

  41. Odpowiedz Magda Sty 24,2013 16:03

    Witam Piotrze, nie wiem, gdzie mam się odezwać, także pierwszy komentarz i zarazem zapytanie piszę w tym miejscu.

    Na wstępie chciałabym podziękować za tak wspaniale i skrupulatnie przygotwywane tutoriale :)

    A dalej chciałabym zapytać jak zaimportować rysunek z Autocada do Blendera 2.63 w dobrej skali? Zwykłego dxfa blender nie chce importować przez swojego importera. Natomiast korzystając z okrężnych sposobów, kolegw z internetu (plik z autocada zapisany do dxf, następnie otworzony w inkscapie i zapisany do svg, a następnie zaimprtowany do blendera… fakt – importuje się, ale… gubi skalę) Być może gdzieś na tej długiej ścieżce popełniam błąd, niestety nie wiem gdzie. Poza tym naprawdę już nie wiem jak obejść ten problem. Także jeżeli nie nadużyłabym Twojej dobroci, chciałabym prosić o radę.

    Z pozdrowieniami

    Magda

    • Odpowiedz piotao Sty 24,2013 17:56

      Magdo, dzięki za pytanie. To jeden z większych problemów, jakie istnieją pomiędzy Blenderem a programami CAD. Rozwiązanie które stosujesz jest prawie dobre, chociaż kłopotliwe. Problem ze zmianą skali wynika z tego, że plik SVG możesz skalować dowolnie, i w tym leży też możliwość rozwiązania. Jeżeli Twoja skala jest zmieniona, łatwo przeskalować wszystko z powrotem do odpowiedniego rozmiaru. Wszystko co musisz wiedzieć, to jaki jest rozmiar elementów w Blenderze, po imporcie z SVG. Możesz to zobaczyć na zakładce z prawej strony otwieranej po N w widoku 3d. Tam są podane wymiary w jednostkach Blendera, które są równoważne 1m. Znając rzeczywiste rozmiary i widząc rozmiar w Blenderze łatwo przeskalujesz wszystko do odpowiednich wymiarów. Wymiarowanie można tez włączyć na panelu narzędzi w ustawieniach Sceny, oraz możesz też dodać wtyczkę (Measure Panel), która pomaga mierzyć pola, kąty i długości krawędzi.

      • Odpowiedz Magda Sty 24,2013 23:34

        Dziękuję pięknie Piotrze! NARESZCIE się udało! :-) Co więcej, znalazłam, miejsce, w którym włącza się mierzenie pól, kątów i krawędzi – myślę, że przydatne, jednak wymiarowania w panelu narzędzi w ustawieniach sceny nie dałam rady znaleźć…

        • Odpowiedz piotao Sty 25,2013 22:59

          Ten panel to Scene, trochę obok tego panelu gdzie masz opcje renderowania. Zwykle z prawej strony, obok tej zakładki gdzie jest aparacik foto. Jest w panelu Scene taki subpanel Units, gdzie możesz włączyć jednostki metryczne dla całego Blendera i wtedy działają cm, metry itp.

  42. Odpowiedz Piotr Sty 24,2013 12:43

    Witam

    Kiedy będzie kurs o kościach?

  43. Odpowiedz piomak Sty 19,2013 19:38

    takie pytanko: czy jest możliwość renderowania animacji od ostatniej klatki do pierwszej?

  44. Odpowiedz markooff Gru 29,2012 11:25

    Rozumiem i dziekuje za odpowiedź :)

    Pozdrawiam
    serdecznie

  45. Odpowiedz markooff Gru 28,2012 20:48

    A gdyby tak udało się znaleźć przyjazne miejsce na złożenie tych ca 160 filmów i to miejsce z dobrym transferem (bezpłatnym) z którego można byłoby je udostepniać ? Pytam na poważnie bo miejsce takie (oczywiscie jako działalność non-profit) moznaby wygospodarować. Pytanie czy byłby Pan tym zainteresowany?

    Wielu radości z dawania radości innym
    w Nowym Roku !! :)

    • Odpowiedz piotao Gru 29,2012 00:20

      Raczej niechętnie o tym myślę. Nie wykluczam jednak sytuacji aby kiedyś z okazji jakiejś rocznicy, np. pięciolecia, przygotować DVD z pewnymi częściami kursów, a potem sprzedawać je i dochód przeznaczyć na cele charytatywne.

      • Odpowiedz Mentoris Gru 29,2012 13:38

        Na dzień dzisiejszy masz już ponad 16 GB filmów w rozdzielczości 1280 x 720, czyli 4 płytki DVD. A co będzie za parę lat jak dojdą nowe filmy? Ładna paczka płytek :)

        • Odpowiedz piotao Sty 19,2013 19:46

          Oo… tyle zajmują wszystkie pobrania z YT? To nieźle, bo u mnie wszystko zajmuje 27GB. Pewnie mam tam jakieś niewykorzystane tutki, i nieudane próby, hgw co tam jest :) Sporo się narobiło!

  46. Odpowiedz ciesiel Gru 11,2012 22:44

    Wreszcie wszystko w jednym miejscu i po polsku :)
    WIELKIE DZIĘKI…
    Może przydałoby się udostępnić te filmy w normalnych plikach (wiem, można ściagać z YT) – ale to tylko taka mała sugestia.

  47. Odpowiedz zs Gru 6,2012 14:34

    B.przystepnie i ciekawie zrobione tutki, dziekuje i zachecam do kontynuacji !

    pozdrawiam

  48. Odpowiedz Speedy Lis 23,2012 12:17

    Witam, a ja mam takie pytania do Pana.

    Potrzebuje zrobić taki program w którym będę mógł obracać jakiś przedmiot przyciskami na klawiaturze, robić zoom i fajnie by było gdybym np. w modelu domu mógł ściągnąć kondygnację. 
    Uczę się dopiero w blenderze ale powiem szczerze że nie wiem jak się za to zabrać, mógłby Pan Panie Piotrze wskazać mi literaturę bądź naprowadzić na jakiś trop? 
    Będę bardzo wdzięczny.
    Pozdrawiam :)

  49. Odpowiedz Artur Lis 18,2012 01:01

    Witam, mam pytanko, nie bardzo wiem, gdzie je zadać, czy będzie pan robił tutki z Constraints? Tyyyle tam tego jest. Pozdrawiam

  50. Odpowiedz Kamil Lis 14,2012 18:51

    Witam!
    Pochłonięty Blendrem (zaznajomiony z Adobe Flash CS4) pomyślałem o stworzeniu animacji z uwzględnieniem rotacji po osi ”Z”, tak aby można było obejrzeć animację dookoła osi „Z” (kilka połączonych ze sobą kostek), jednak nie mam pojęcia czy takie coś w ogóle jest możliwe do stworzenia. – mółbym prosić o pomoc w stworzeniu takich animacji?

    Pozdrawiam

  51. Odpowiedz Shinzu Lis 5,2012 18:50

    Chciałbym podziękować za kurs, bo jako jeden z niewielu jest tak dokładny(co niestety czasami się odbije nudami, ale lepsze to niż nie dokładmpść) Jednak mało i animacji no i o kościach :D

  52. Odpowiedz Mateusz Paź 10,2012 21:29

    Super kurs! Bardzo mi się podoba. Jednak brakuje mi 2 poradników – tworzenia modeli z LoD i wypalania normal mapy.

    • Odpowiedz piotao Paź 10,2012 21:33

      Witaj :) O modelach z LoD faktycznie nic nie ma, bo nie wiem jak je robić, bo nie gram w LoDa :) Natomiast o normal mapach jest i całkiem trochę, zobacz np. to: http://polskikursblendera.pl/bake-normals/ a także w dziale z materiałami i teksturami. Skorzystaj z menu – Nawigacja / Mapa – tam jest całe drzewo tutków, przeglądając je wybierzesz sobie odpowiednie materiały rozumiejąc układ treści.

  53. Odpowiedz Dawid Paź 6,2012 11:32

    Strona godna pochwały. Przyda mi się tym bardziej że dopiero zaczynam z blenderem. Wielkie dzięki za pomoc.

  54. Odpowiedz Mentoris Paź 1,2012 18:43

    Bardzo dobrze, że w końcu doczekaliśmy się tutoriali z animacji bo to naprawdę ważny temat w Blenderze. Nie mówię iż inne są mniej ważne, ale Blender jest tak naprawdę programem zorientowanym na animację i tego nam do tej pory brakowało. Mam nadzieję Piotrze, że na tym nie poprzestaniesz i doczekamy się w końcu tematu o kościach. Sam już trochę opanowałem, ale nie wszystko i dlatego taki tutek na pewno bardzo rozjaśnił by mi w głowie. Szczególnie w zakresie Inverse kinematics.

  55. Odpowiedz Edmund Lip 31,2012 13:38

    Jestem początkujący w Blenderze i powoli, systematycznie śledzę zawarte na tej stronie tutoriale. Mam jednak mały problem i nie wiem czy gdziekolwiek będzie on wyjaśniony, a po samym tytule nie zawsze można się zorientować o szczegółowej zawartości tutoriala. Jaki mam problem? Pytanie ogólne jest takie, czy można od podstaw, używając tylko Vertexów, stworzyć nowy obiekt? Ja umiem tylko tyle, że potrafię tworzyć taki twór w obecności innego mesha, potem po edycji wykasować vertexy rodzimego mesha, ale punkt centralny zostaje tam, gdzie był pierwotny mesh. Jak ewentualnie to zmienić, aby ten punkt pokrył się ze stworzonym przezze mnie obiektem?

    • Odpowiedz piotao Sie 1,2012 20:19

      Bezpośrednio nie możesz wstawić vertexa, ponieważ on zawsze skojarzony jest z obiektem, którego środek przypomina tę małą „pestkę”, więc naturalnie zaczyna się od jakiegoś prostego obiektu, typu Cube lub Plane. Po pracy z wierzchołkami wracasz do Trybu Obiektowego (tab) i naciskasz Ctrl+Shift+Alt+C – i w menu które się pojawia wybierasz jedną z opcji. Tak samo to menu możesz znaleźć w panelu Tools (t) pod nazwą Origin. Pozwala ono łatwo ustawić miejsce, w którym znajduje się środek obiektu :)

  56. Odpowiedz sabre78 Lip 15,2012 16:37

    Czy jest ( lub będzie ;) ) tutorial dotyczący „systemów cząsteczkowych” ? W szczególności systemów futrzastych? :)

  57. Odpowiedz Bogusław Kwi 9,2012 18:48

    Witam,

    jest to moje drugie podejście do Blendera po kilkuletniej przerwie. Cieszę się że trafiłem na ten kurs bo dzięki niemu coraz lepiej radzę sobie z obsługą programu. Świetna robota!

    Dziękuję i pozdrawiam

  58. Odpowiedz Indy Kwi 6,2012 16:47

    Proponowałbym rozważenie przechwytywania samego okna Blendera ustawionego do rozmiaru 1920×1080. Dzięki temu będzie optymalniej wykorzystana przestrzeń nagrywania (bez elementów systemowych), a film na YT w 1080p nie będzie przeskalowywany i jakość filmiku powinna być lepsza. Większość oglądających ma monitory 16:9, max 1920×1080, więc trochę traci przez obecny sposób nagrywania.
    A sama treść tutków oczywiście super! :)
    Dziękuję i pozdrawiam

    • Odpowiedz piotao Kwi 6,2012 21:12

      To jest dobry pomysł w sumie. Chociaż niechętnie o tym myślę, sprawdzę ustawienia jakości – bo jeżeli na YT wybierzesz oryginalną – może być w porządku. Faktycznie jednak na ekranach z niższą rozdzielczością może być gorzej. Szkoda mi też trochę tej odrobiny miejsca, ale jak mówię: poważnych komentarzy z propozycjami ulepszenia NIE MOŻNA ignorować! :) Zatem sprawdzę, i z góry dziękuję za sugestię :)

  59. Odpowiedz Krzysztof Kwi 6,2012 08:59

    Witam!
    Uważam, że odwala Pan kawał dobrej roboty. Cieszy również fakt, że stosuje Pan metodę nauczania „zobaczcie jakie to proste”, a nie tak jak większość „zobaczcie co potrafię”. Widać, że kurs jest przemyślany i ukazuje coraz więcej tajników blendera. Kiedyś próbowałem swoich sił w 3d na komputerze Amiga, potem były próby z blenderem – ale jakoś nie przypadł mi do gustu. W chwili obecnej dzięki Pańskiemu kursowi przeżywam drugą młodość. Nie jestem zawodowcem, lecz wielkim miłośnikiem 3d, który czasami chce spróbować swoich sił – dzięki Panu jest to możliwe.

A Ty co o tym myślisz?