Operacje zapisu, odczytu, importu i eksportu. 28

Operacje zapisu, importu i otwierania plików.

W tym materiale skupiam się na wyjaśnieniu, jak można zapisać efekty pracy, jak wczytać pliki, jak ustawić ścieżkę domyślną dla renderowanych obrazów, i jak zapisać render. Pokazuję też, jak można importować obiekty z jednego pliku Blendera do drugiego.

Open, Save, Import, Save Render

Zachęcam do komentarzy i dyskusji.

28 thoughts on “Operacje zapisu, odczytu, importu i eksportu.

  1. Odpowiedz Alicja Sie 20,2016 22:42

    dzięki,tyle się naszukałam jak dodać drugi plik blend i znalazłam mogłam się domyśleć ,że to Pan podpowie bo znam Pana tutoriale i wiele mnie już nauczyły

  2. Odpowiedz Kasia Kwi 25,2016 19:40

    Szanowny Panie, mam pytanie.
    Gdy używam opcji Append absolutnie nic się nie zmienia, w outline także, mimo iż robiłam wszystko zgodnie z instrukcją w Pańskim poradniku.
    Proszę o pomoc.

    • Odpowiedz piotao Kwi 25,2016 19:44

      Tudno mi zgadywać. Sprawdź outliner, i upewnij się, że importujesz dane z pliku, który nie był zapisywany w starszych wersjach Blendera. Mogą być pewne niezgodności. Sprawdź skalę, sprawdź jakie obiekty importujesz – w przypadku materiałów na przykład nie od razu widać, że są. Trzeba je jeszcze wybrać z listy. I tak dalej.

      • Odpowiedz Kasia Kwi 25,2016 22:59

        Dziękuję za odpowiedź. Wszystko to, co Pan wymienił było w porządku, okazało się po prostu że zamiast obiektu importowałam samego mesha.

  3. Odpowiedz Azghram Mar 21,2016 13:23

    Szanowny Panie, czy w Blenderze istnieje możliwość zaimportowania mesh’a w formacie .ply? Próbowałem to zrobić, lecz obiekt się nie pojawia (jest na liście, ale go nie widać).

    • Odpowiedz piotao Mar 21,2016 18:08

      Możliwość importu istnieje, i import działa ale jak zwykle, może się zdarzyć że:
      – wystąpi błąd w importerze – i import się nie powiedzie
      – skala jest tak zmieniona, że dostajesz obiekt zbyt ogromny lub zbyt malutki (szczególnie to bym sprawdził)
      – masz plik, który jest uszkodzony lub posiada format niezgodny z tym, który chciałby importować Blender…

  4. Odpowiedz Ewelina Lis 25,2015 22:11

    Witam, jak zaimportować plik DICOM do Blendera?

    • Odpowiedz piotao Lis 25,2015 22:48

      To jest sprawa dość skomplikowana ponieważ nie widziałem wtyczki, która robi to wprost. Zwykle wykorzystuje się dodatkowe programy, które konwertują dane z DICOM na sekwencje obrazków lub modele w OBJ lub innym formacie który Blender importuje.

  5. Odpowiedz Blenderownik Cze 19,2015 18:07

    Czy może ktoś odpowiedzieć na pytanie , jak zapisywać postępy w renderowaniu ANIMACJI, a nie obrazka? Próbowałem to zrobić tak, jak pan to pokazywał, ale nie udawało mi się za każdym razem. Czekam na odpowiedź.

  6. Odpowiedz Gośka Kwi 4,2014 11:46

    Witam, mam do Pana dwa pytania:
    1.zrobiłam prostą animację przesuwającej się kulki. W jaki sposób mogę ją zapisać aby dało się ten filmik odtwarzać w dowolnym programie video?
    2. Wykonałam prostego ludzika, co mam zrobić jeżeli chcę zapisać to wszystko np. na pendrajwie i otworzyć w blenderze na innym komputerze?

    • Odpowiedz piotao Kwi 6,2014 23:01

      Ad 1: wyrenderuj animację do formatu typu AVI/MPEG lub OGG.
      Ad 2: zapisz plik jako Blend (w menu File/External Data można zaznaczyć opcję wpakowania do blenda również obrazków itp.), a potem plik blend przekopiuj na pendrive.

  7. Odpowiedz matek43 Mar 19,2014 19:53

    Czy da się eksportować animacje do .anim (bez użycia Avastar’a)?

    • Odpowiedz piotao Mar 21,2014 23:13

      Nie wiem :) Wydaje mi się, że nie bezpośrednio – ale gdybyś znalazł odpowiednią wtyczkę, lub sam napisał taką, to na pewno :)

      • Odpowiedz matek43 Mar 21,2014 23:50

        Nie zmam się na Python’ie. ;) Zapomniałem że można robić kilka „animacji” (czyli akcji) na jednym obiekcie, więc importując to np. do Unity dostajemy obiekt ze wszystkimi animacjami.

  8. Odpowiedz Kuba Paź 30,2013 19:27

    Witam,
    czy da się zaimportować plik fbx do blendera a jeżeli tak to w jaki sposób?

  9. Odpowiedz marek izydorczyk Paź 29,2013 20:59

    mam pytanie jak exportować do formatu x

    • Odpowiedz piotao Paź 30,2013 12:47

      Podobnie jak do innych niestandardowych dla Blender formatów – włącz wtyczkę Eksport/DirectX a potem będziesz miał w menu polecenie File -> Export -> DirectX x.

  10. Odpowiedz Natalia Cze 24,2013 18:32

    Szanowny Panie,proszę powiedzieć krótko, w jaki sposób można ściągnąć utwór muzyczny, obraz , film z W.Movie Maker do dokumentów w Blenderze.Wszelkie próby dokonania tego z mojej strony , zawodzą.Import- nie zdaje egzaminu.

  11. Odpowiedz Tomek Kwi 4,2013 23:12

    Jak juz zalinkujecie (obiekt!) to pewnie przyda się „Make Proxy”, „Ctrl-Alt-P”. Obiekt będzie można poruszać. Wielkie dięki za Pana samouczki. Pozdrawiam. Happy Blending.

  12. Odpowiedz Paweł Kwi 3,2013 15:56

    Witam serdecznie
    Mam pytanko :)

    Chciałbym zapisać moje „wypociny” np: w png lub jpg ALE w lepszej jakości.

    Proszę o pomoc.

    Paweł
    p.s. naprawdę nie jestem robotem, jeżeli ma to przyspieszyć moją odpowiedź
    dziękuje i podziwiam za włożoną prace autora portalu.

    • Odpowiedz piotao Kwi 3,2013 23:56

      Lepsza jakość w przypadku to chyba współczynnik kompresji lub rozdzielczość. Wszystkie te parametry ustawisz w panelu Render.

  13. Odpowiedz Philip Mar 21,2013 12:46

    Witam
    Nie mogę zmienić nazwy pliku ( pisze ” nie ma takiego pliku lub katalogu ” ) ani zapisać go, bo pisze ” odmowa uprawnień „. Mam blendera 2.65 pliki każe zapisywać na dysku C program files w miejscu gdzie mamy blendera. Czym to może być spowodowane, albo jak to naprawić?

    • Odpowiedz piotao Mar 21,2013 22:07

      Spowodowane jest to tym, że windoze nie pozwala pisać w miejscu, gdzie są zainstalowane programy. Aby zapisać własne prace, należy wybierać katalog, w którym możesz pisać, np. moje dokumenty, albo coś w ten deseń.

  14. Odpowiedz grzegorz Lut 27,2013 14:12

    ten film ma 56 sekund! co się stało?

  15. Odpowiedz mufok Sty 6,2013 19:52

    Witam,
    Czy żeby eksportować plik blend do obj trzeba wszystko w jakiś sposób przygotować? 
    Czy inny program zobaczy w obj dokładnie to co jest zapisane w blend?

    • Odpowiedz piotao Sty 9,2013 14:52

      To zależy trochę od programu, który importuje. Może okazać się potrzebne kilka rzeczy: np. połączenie wszystkich elementów, albo zastosowanie wszystkich modyfikatorów, albo ustawienie skali na 1, itp. Jeżeli robisz taki eksport, po prostu potrzebujesz sprawdzić, co działa i odpowiednio do tego postępować :)

A Ty co o tym myślisz?