Podsumowanie roku 2013 14

Jest właśnie połowa stycznia, a ja siedzę i myślę o minionym roku.

Działalność PKB liczy sobie już ponad dwa lata i serwis, oraz Społeczność, która wokół Kursu się skupiła wydaje mi się teraz trochę bardziej wypróbowana, dojrzała i doświadczona. Przeżyliśmy razem sporo czasu, a patrząc na statystki, logi i raporty, próbuję nauczyć się czegoś, abyśmy mogli działać w Nowym Roku jeszcze lepiej. 

Statystyki i wykresy nie pokazują tego, co najważniejsze – nie mogę zobaczyć tych wszystkich Ludzi, osób, które przeglądały Kurs, klikały w Blendera i w rezultacie czegoś się nauczyły, lub ominęły serwis i szukały gdzieś indziej. Można powiedzieć, że ten czas, który minął, był bardzo rozwijający, i wypróbował nas – rozumianych jako Społeczność. Ja w każdym razie czuję się ostro wypróbowany, i zaraz przytoczę swoje plany z początku roku 2013, aby zobaczyć, które udało się zrealizować. Zaczynajmy zatem podsumowanie roku!

Rozliczenie z planów na rok 2013

Na forum znajduje się post pod tytułem „PKB: plany na rok 2013„, który w chwili gdy przygotowuję ten tekst liczy sobie 1291 wizyt. Opublikowałem w nim kilka głównych celów, jakie planowałem zrealizować w roku 2013. Pierwszym celem było „Rozwinąć Kurs i dodać więcej tutoriali na poziomie średnim i zaawansowanym„. Taki cel pozostaje ważny również i w tym roku, ponieważ w dalszym ciągu mało jest w Kursie poważnych, przekrojowych poradników z zastosowaniami. Mam wrażenie, że słabo zrealizowałem ten punkt i dlatego pozostaje on „na tapecie”. Udało mi się jedynie zacząć serię dotyczącą symulacji (jesteśmy w trakcie przygotowywania poradników o systemie cząstek, mam już kilka zrobionych czekających na montaż), nie udało mi się zrobić niczego z więzów, bardzo niewiele z animacji i odrobina zaledwie z Cycles. Te tematy oczywiście odwlekły się, ale nie uciekną. W następnym roku już naprawdę czas będzie zaczynać nowe tematy, takie jak bardzo oczekiwane animacje postaci. Obecnie w PKB mamy wstawionych na YT 280 tutoriali. Niektóre są krótkie, niektóre dłuższe, znajdą się także wśród nich filmy nie będące poradnikiem (np. raport z wizyty w Blender Foundation). Szczegółowe podsumowanie kanału zamieszczone jest poniżej.

Kolejną inicjatywą, którą postawiłem sobie za cel w 2013 roku było „Wzmocnić zaangażowanie uczestników Kursu i zacieśnić społeczność„. Czy to się udało? Różnie mogę powiedzieć – niektóre osoby stopniowo ograniczyły aktywność, inne ją utrzymały, pojawiło się też sporo nowych, dość zaangażowanych użytkowników. Widoczny jest pewien przyrost. Rozwój społeczności wyraził się najsilniej poprzez forum – na FB, Twitterze, G+ i YT był znacznie mniejszy ruch. Forum obecnie liczy sobie ponad osiem i pół tysiąca wiadomości, zebranych w ponad pięciuset wątkach. W minionym roku przeżyliśmy konwersję ze starego Vanilla Forum. Cała obecna korespondencja napisana została przez ponad siedemset osób! Oczywiście, wspaniałe jest to, że wiele z tych osób wręcz przesiaduje na Forum, poświęcając swój czas i siły na tworzenie Społeczności. W tym miejscu chciałbym bardzo podziękować najbardziej zaangażowanym Użytkownikom: Addjarowi, Maximowi, Remikowi, Kamilowi1064, Smm, Dantonowi, Star Riderowi, Olkowi, Plutonce, Mentorisowi, Vivoo i Amd. Wasz udział stworzył bardzo bogate w doświadczenia środowisko. Bardzo szczególnie chciałbym podziękować Arkowi – najaktywniejszemu współtwórcy Forum, który swoją wiedzą i ogromnym doświadczeniem nieustannie zaskakiwał nas w swoich odpowiedziach. Arek nie tylko odpowiadał pisząc, ale też pracowicie wklejał obrazki pomagające lepiej zrozumieć niektóre zagadnienia. Jego wkład jest tak duży, że nie zawahałbym się napisać, że to On uczynił to Forum czymś wartościowym i pełnym bardzo szczegółowej wiedzy. W ramach podziękowania, gotów jestem przyznać Arkowi status Moderatora Globalnego, jeżeli wyrazi na to zgodę. Myślę, że możemy zaufać Jego osobie, a jednocześnie powierzyć Mu prowadzenie całego Forum, w przypadkach, gdyby konieczne były interwencje. Szczegóły możemy wyjaśnić sobie na Forum, no i oczywiście nic na siłę :) W ramach tego punktu sprzed roku pisałem także o projektach, które w PKB mieliśmy zrobić. Obecnie sytuacja jest nieco inna niż przed rokiem, i opiszę ją w osobnym punkcie.

Kolejny punkt, który, jak mi się wydawało rok temu, był atrakcyjny, to „rozpocząć cykle tematyczne wspierane przez osoby z zewnątrz„. Był to plan, w którym miałem nadzieję dorwać np. jakiegoś reżysera i nagrać kamerą jak opowiada o swojej pracy, na żywo, pokazując „to jest klaps, a to są szyny do wózka pod kamerę”. Niestety, nikogo takiego nie udało mi się znaleźć, a raczej nikt nie był chętny i sprawa w efekcie nie doszła do skutku. Możliwe że w przyszłym roku uda się coś takiego, ale widząc swoją porażkę będę o wiele wolniej biegał za różnego rodzaju przedstawicielami Wiedzy Tajemnej, bo wiem już, że niełatwo jest kogoś zachęcić do tego, aby się publicznie dzielił tajemnicami za free. Pożyjemy, zobaczymy, może ktoś się trafi. Niech ta sprawa przejdzie spokojnie na następny rok, ale bez większego nacisku mogę powiedzieć jej – papa, może to nie był najlepszy pomysł. A może był świetny, tylko zbyt wczesny. Ciekaw jestem, co Wy powiecie :) Punkt ten wyrażał też nadzieję, że będę miał zatrudnienie w projekcie, w którym będzie trzeba wykonać kilkadziesiąt realistycznych awatarów, i w minionym roku okazało się, że projekt upadł gdzieś w biurokratycznej machinie wysokiego szczebla. Gdybym został weń zaangażowany, prawdopodobnie musiałbym pożegnać PKB na nieco dłużej niż ostatnie trzy miesiące. Zatem jestem zadowolony z tej sytuacji, jaką mamy obecnie. A rzeczy typu awatarów przeniosłem do innego projektu, i spokojnie nad nimi pracuję :) Kiedyś będą z tego niezłe tutki, na temat tworzenia realistycznych twarzy.

Czwarty punkt z listy zadań postawionych przed rokiem brzmiał „Chciałbym zorganizować konferencję poświęconą Blenderowi, w Gdańsku„. Jestem zadowolony, że przynajmniej w tym punkcie odnieśliśmy pełen sukces – ja, moi współpracownicy, oraz Społeczność. Ta konferencja stanowiła pozytywne otwarcie PKB na społeczność w Polsce i za granicą, i w pewien sposób pokazała, że PKB jest sporo warte. Bardzo się z tego cieszę i zastanawiam się, co przyniesie ten następny rok. Na razie nie planuję robić kolejnej konferencji, chyba, że coś się zmieni, coś, co uczyni takie wydarzenie możliwym. Zatem udało się zrealizować w pełny sposób jeden punkt z czterech, a całkowitą porażkę odniosłem w jednej sprawie na cztery. Możliwe, że widzicie to inaczej, chętnie podyskutuję w komentarzach. Podsumowanie konferencji można przeczytać w Sprawozdaniu z Konferencji YABC-2013.

Projekty

W trakcie minionego roku miejsce miało siedem ciekawych projektów. Moje przewidywania, że uda się coś zrobić w sprawie wirtualnych renowacji zabytkowych budynków okazały się błędne. Nie udało się tego zrobić. Mimo to, mamy specjalnie wydzielone fora przeznaczone na Projekty i można na nich prowadzić działalność tematycznie związaną z takimi zadaniami. Budynki opuszczone przez ludzi i zdewastowane przez czas czekają! Zatem, czas na opis projektów, które podejmowaliśmy w minionym roku.

PKB Productions

Jest to projekt realizowany przez Dantona i Addjara, którzy pracują razem nad futurystyczną animacją. Pracują nad tym tematem naprawdę intensywnie, a jak znam Dantona, efekty tej pracy będą zatykające dech w piersiach. Zatem ten projekt żyje i gdzieś tam w tajemnicy postępuje do przodu. Danton co jakiś czas przysyła pytania lub komentarze na temat postępów i z tego co pisze, wnioskuję, że osiągnął całkiem niezwykły poziom zaawansowania. Miło wiedzieć, że jest wychowankiem PKB od początku, i cieszy mnie, że pracują nad czymś ciekawym.

Fotorealistyczne awatary

Jest to mój prywatny projekt, o którym nigdy wcześniej na Forum nie pisałem. Pracuję sobie powolutku nad tym, o czym mowa w tytule, po części pod kątem pracy naukowej, a po części dlatego, aby poprawić się nieco w Blenderze, który jest dla mnie jak otwarta, ale nieprzeczytana księga :) Dlatego nie pytajcie mnie o szczegóły, ten projekt musi pozostać na razie tajemnicą.

Model silnika

Alojzy, nasz Forumowy wynalazca przyszedł do nas nie znając Blendera i poprosił o pomoc w animacjach pewnego wynalazku. Sporo osób pomogło w tym projekcie, a jedną z najbardziej zaangażowanych był Maxim z tego co pamiętam. Możliwe, że ktoś jeszcze. Dzięki pracy wielu osób i ogarnięciu dodatkowego oprogramowania udało się przygotować rysunki na podstawie planów wynalazcy. Obecnie z tego co widzę na Forum, Alojzy coraz bardziej poznaje Blendera, a pytania przez Niego zadawane można zaliczyć do tych bardziej głębokich i już co najmniej średnio-zaawansowanych.

Modele rakiet dla Polskiego Towarzystwa Rakietowego

Ten projekt okazał się sukcesem. Brało w nim udział wiele różnych osób, a chodziło z zrobienie poglądowych animacji dla Młodzieżowego Domu Kultury ze Stargardu. Usbman_pl, osoba, która poprosiła o pomoc aktywnie uczestniczyła w całym procesie produkcji i współpracy grafików z Forum. W tym projekcie brał także czynny udział Arek, tworząc niesamowitą animację rozwijającego się spadochronu. W efekcie wiele osób skorzystało z takiej formy nauki, a dodatkowo PTR skorzystało na tym zyskując poglądowe animacje. O takie działanie i taką realizację projektów chodziło. Dziękujemy Usbman_pl! Dzięki Tobie mogliśmy pomóc Tobie i Twoim podopiecznym, oraz sami się czegoś nauczyliśmy. Osobiście najbardziej cieszyłem się z tego, że idea w której pomagamy komuś ucząc się przy tym dla siebie zadziałała i dała doskonałe efekty. Potrzebujemy więcej takich projektów, zdecydowanie!

Projekt Logo PKB

Ten projekt napełnia mnie mieszanymi uczuciami, ponieważ dotyczy bezpośrednio Polskiego Kursu Blendera, który już drugi rok funkcjonuje bez ładnego logotypu. Było na temat logo wiele rozmów, i zgłosiłem nawet prośbę o wykonanie różnych prac. Zebrałem kilkadziesiąt propozycji, angażowało się bardzo wiele osób, i w tym miejscu chcę Wam serdecznie podziękować za Wasz wysiłek. Zebrałem wszystkie Wasze prace, i trzymając je przed sobą, zwyczajnie nie wiem, którą wybrać. Szczerze piszę! Prawda jest taka, że żadna z tych całkiem niezłych prac nie chwyta mnie za serce, i dlatego nie ma takiej o której bym powiedział „to jest ta!”. Ten proces wyboru będę chyba musiał oddać Wam – skoro sam nie potrafię wybrać, może Wam się to uda. Ciekaw jestem, czy to dobra droga, ale PKB jest tworem Społeczności Blendera, nie tylko moim, i chyba byłoby rzeczą naturalną wybrać logo razem. Do prac dołożył się także Dziekan Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych w Gdańsku. Cóż, w tym roku będzie to jeden z ważnych celów, określić do końca identyfikację wizualną PKB.

Projekty studentów

Oczywiście, moja praca na Uczelni nie byłaby możliwa bez studentów. Każdy student, który studiuje u mnie grafikę lub animację, ma za zadanie stworzyć projekt w którym pokaże swoje opanowanie Blendera. Zwykle prace studentów nie powalają, ale czasami trafiają się naprawdę porządnie zmotywowane jednostki, które siedzą dzień i noc, a pod koniec semestru przynoszą wspaniale wyglądające prace, którymi często jestem poważnie zachwycony. Jeżeli uzyskam zgodę, umieszczę niektóre z tych prac w Galerii, więcej o nich nie mogę napisać.

Projekty, które nie wyszły

Oczywiście, było ich kilka i ich los niekoniecznie jest przesądzony.

Projekt renowacji cerkwi w Ołyce

Jest to najstarszy projekt w PKB, powstał jako pierwszy, i jako taki jest „projektem założycielem”. Nie został zrealizowany, a sama osoba zainteresowana, która go zaproponowała w ogóle się do mnie nie odzywa. Wobec tak utrudnionego i rzadkiego kontaktu nie podejrzewam, aby prace w tym projekcie daleko zaszły. Wspominałem o tym na forum dawno temu, i myślę, że gdyby znaleźli się chętni do pracy architektonicznej, moglibyśmy coś z tego pociągnąć, ale na razie takowych brak. Ten projekt może czekać, ponieważ mam do niego mało materiałów, obiekt jest już prawie całkiem zniszczony (a więc gorzej nie będzie), no i bez kontaktu z projektodawcą się nie da :)

Projekt Grohman

Jest to jeden z największych i najstarszych projektów, które pojawiły się w PKB. W projekcie tym chodziło o stworzenie wirtualnej przędzalni na podstawie wielu zdjęć i rysunków, zgromadzonych przez jednego z naszych forumowiczów. Materiałów było tyle, że stworzyłem z nich osobne repozytorium, do którego jest dostęp tylko dla osób zgłoszonych do projektu z prywatnego forum. Niestety, projekt czeka na swój dzień, ponieważ gdy wszystko technicznie było przygotowane i zapięte na ostatni guzik, ludzie zgłoszeni, szef całego zamieszania zawiesił aktywność. Mimo moich kilku ponawianych prób i pytań nic nie ruszyło z miejsca, i wygląda to źle. Myślę, że jest dla tego projektu jeszcze nadzieja. Sama sprawa jest bardziej skomplikowana, ponieważ jest powiązana z innym projektem, nad którym pracują osoby zgłoszone do Projektu Grohman. Zanim ten inny projekt się nie zakończy, nie będzie po prostu tzw. mocy przerobowych, i trudno. Jesteśmy niewielką społecznością i nikt z nas nie zarabia na wielogodzinnym wysiadywaniu przy Blenderze (ok, no ale nie wszyscy).

Wizualizacja operacji chirurgicznych twarzy

Kontakt nawiązał ze mną polski chirurg z Paryża, mówiąc że chętnie widziałby wykorzystanie Blendera do wizualizowania tego, co ma być zrobione podczas operacji twarzy, przy czym twarze, wraz z kośćmi i całą anatomią miałyby być budowane na podstawie informacji zawartych w plikach DICOM, pochodzących ze skanów MRI. Projekt bardzo ciekawy, wyzywający, potrzebny, niestety, pomysłodawca zniknął bez śladu.

Było jeszcze parę pomysłów na fajne i rozległe projekty, ale nie zostały one rozpoczęte, zatem pozostają tylko pomysłami. O takich nie napiszę tutaj ani słowa.

Podsumowanie roku

Wracając do podsumowania roku, widzę, że sam Kurs daje się wyrazić w liczbach. Są to proste dane: tutoriali obecnie mamy 280 (tych, które mam przygotowane, ale jeszcze nie opublikowane, nie liczę). Wyświetleń na YT było ponad 360 tysięcy, co daje łączny czas oglądania – 3 lata i 208 dni! Jest to tylko okres poprzedniego roku, więc w skali dwóch lat, zabrałem naszemu krajowi jeszcze więcej czasu! Miejmy nadzieję, że ten czas oglądania tutoriali nie poszedł na marne… W samym roku 2013 Kurs zdobył ponad 1800 nowych subskrypcji, i napisano grubo ponad tysiąc komentarzy. Ocen pozytywnych było 3014, negatywnych aż 24. Szkoda, że YT nie pozwala określić dlaczego takie oceny się pojawiły, miałbym możliwość się poprawić, a tak nie mam :) W końcu 0.8% ocen negatywnych to jeszcze nie powód do niepokoju. Znowu śmiesznie wygląda demografia na YT – zgodnie z danymi z analityki, Kurs oglądało 90% mężczyzn, i 11% kobiet. Jakoś mi się to do 100% nie sumuje, to znaczy, ktoś musiał być jednocześnie i tym, i tym! :) Ciekawie wygląda też rozkład wiekowy – maksimum przypada na wiek 35-44, potem prowadzą starsi (wiek 45-54), a dopiero potem młodzież (13-17 lat). Zapewne tematy prowadzone przez dorosłego, który na początku mówi „proszę państwa” nie są interesujące dla młodziaków :) Najwięcej kobiet jest z przedziału wiekowego 18-24. Kurs najczęściej oglądano z lokalizacji w Polsce (21% odwiedzin), potem w rankingu jest Wielka Brytania (sporo tam Polaków), potem Niemcy, Irlandia, Hiszpania, Ukraina, Czechy i Litwa. Liczby wyświetleń dla każdego z tych państw idą w setki.

Ciekawe były też dla mnie dane, z których wynika, że Kurs oglądano w 93% przypadków na komputerze. Pozostałe urządzenia to oczywiście telefony, tablety, telewizory, a nawet konsole do gier! Takich przypadków, gdy PKB oglądano na konsoli, było 51. Kto by pomyślał :)

Google mówi, że na stronie zanotowano w roku 2013 ponad 183 tysiące wizyt. Odsłon było 616 tysięcy. Średni czas trwania wizyty wynosi około pięć minut. Podział na użytkowników nowych/powracających wynosi 31/69%, czyli prawie tak samo, jak w ubiegłym roku. Użytkownicy pracujący na tabletach przebywali na stronach PKB średnio 11 minut.  Powyższa statystyka daje skromne 500 wizyt dziennie, czyli nowy gość zagląda na stronę raz na trzy minuty! :)

Podsumowując, dziękuję wszystkim za ten miniony rok. Życzę nam wszystkim, aby ten nowy był bardziej owocny w szczególne osiągnięcia Blenderowe!

 

 

 

14 thoughts on “Podsumowanie roku 2013

  1. Odpowiedz Yota Lut 13,2014 15:41

    Co do kontaktu to po zjechaniu mnie od gory do dołu na komunikatorze przeszła mi ochota na jakakolwiek interakcje.

  2. Odpowiedz Tomek Sty 20,2014 19:49

    Pełna zgoda Skylo, szukałem czegoś takiego, jak Blender, On dał mi kopa, a drugiego kopa dały mi lekcje Pana Piotra, regularnie, mniej więcej od kilku miesięcy, pracuję z tym cudem wciąż znajdując coś dla siebie. Młodziaki chyba mają za dużo bajerów, więc i nauka Blendera nie za bardzo wchodzi do głowy, to jest widoczne na każdym Polskim forum, jakie odwiedzam, zresztą o czym my gadamy, ja wychodzę na ulicę, a tam tylko emeryci i renciści, poziom dyskusji, zaangażowania itp. itd. spadł, drastycznie spadł i ciągle spada.

    Jeszcze tak dużo o całej otoczce związanej z osobistościami, które tworzą Blendera nie wiem, więc nie będę się wypowiadał, życzę za to, żeby nowe osobistości się pojawiały na forum, choć w sumie czasami nie liczy się ilość, a jakość.

    • Odpowiedz piotao Sty 20,2014 21:08

      Oczywiście, liczy się jakość. Ale ilość też jest ważna, szczególnie np. wtedy, gdy wyławiamy rozbitków z morza :)

      • Odpowiedz Tomek Sty 21,2014 19:38

        No dobra, tutaj mnie Pan ma. I tak trzeba walić do przodu, obojętnie czy kogoś tam wyłowimy, czy nie, i obojętnie czy to jest syrena, czy sardynka, z drugiej strony trzeba? W sumie nie, nikt nikogo nie zmusza, co ja powiedziałem? Eh, ta skleroza.

  3. Odpowiedz utatek Sty 20,2014 19:40

    Jestem ślepy, dopiero dziś zauważyłem Twoje podsumowanie.
    Liczby oraz praca którą włożyłeś w ten projekt robią wrażenie.
    Mnie osobiście bardzo podoba się to, że ludzie którzy się tutaj skupili potrafią poświęcić swój czas i pomóc innym użytkownikom (takim ciemniakom jak ja) gdy o to poproszą.
    Chwała Ci Piotrze oraz Wam Panie i Panowie za to wszystko:)

  4. Odpowiedz Skylo Sty 19,2014 20:12

    Super podsumowanie :)!Moim skromnym zdaniem PKB to majstersztyk wśród tutoriali.
    Jestem tutaj codziennie od roku i nauczyłem się bardzo dużo i myślę ze nauczę się dużo więcej!
    Wielkie podziękowania za ten Kurs Panie Piotrze! Aby tak dalej!
    Pozdrawiam Skylo : )

  5. Odpowiedz Mentoris Sty 19,2014 15:38

    No co tu komentować? Bardzo ładne podsumowanie. Może tylko brakuje jakiegoś porónania tego co chciałeś Piotrze zrobić w tutorialach, a co rzeczywiście zrobiłeś. Bo chyba masz jakieś zaległości w stosunku do planów, no ale czas wolny ciebie nie rozpieszczał.

    • Odpowiedz piotao Sty 19,2014 21:20

      To prawda. Wspomniałem o tym w opracowaniu – miałem nadzieję, że pod koniec roku wejdę już w animację, a tymczasem przystopowały mnie różne rzeczy. Obecnie morduję systemy cząstek, okazało się, że jest tam całkiem sporo rzeczy, które są głęboko ukryte, złożone i pozbawione dokumentacji. Zrozumienie tego zabiera czas, i od paru miesięcy koresponduję z developerami, czytam źródła, aby odkryć, co tam jest. Tutoriale już mam nagrane, czeka mnie teraz dużo montażu i wycinania niepotrzebnych treści.

  6. Odpowiedz rimenschneider Sty 17,2014 21:46

    Piotrze a ja dziękuję Ci za wspaniały 2013 – fantastyczną konferencję a przede wszystkim nieocenione tutoriale. Co do roku 2014? Rozwinięcie zagadnień dotyczących animacji brzmi więcej niż obiecująco. Ze swojej strony ine mogę się doczekać na materiały pomagające w wizualizacjach architektonicznych z Cycles, zwłaszcza przy użyciu panoram, map hdr itp. – jeżeli w ogóle masz je w planach (prywata ;)). Pozdrowienia!

  7. Odpowiedz Ancestor Sty 16,2014 22:58

    Lubię podsumowania, są potrzebne i dają kopa na kolejny rok.

    Oglądanie PKB z konsoli, hmm, chyba jestem wśród tych 51 osób. W ps3 jest normalna przeglądarka i YT działa najzwyczajniej na świecie. ;)

  8. Odpowiedz Andrzej Kleczar Sty 16,2014 21:20

    Skoro nie ma rozstrzygnięcia konkurs na logo trzeba kontunuować aż do skutku, niech to będzie wyścig australijski i z głowy, po pierwszym okrążeniu najgorszy odpada itd aż do zwycięstwa.

  9. Odpowiedz piotao Sty 16,2014 14:59

    I co, żadnych komentarzy?

A Ty co o tym myślisz?