Poruszanie się i obsługa Blendera 57

Krótko na temat sposobu obracania ekranu, zbliżania, przesuwania i ustawień kamery do renderowania.

Pozdrawiam po pierwszym spotkaniu kursowym w REAL LIFE, czyli naprawdę, nie wirtualnie. Było super, chociaż nie wiem do końca, czy Wam także się podobało. Zobaczymy, kto przyjdzie następnym razem. A tymczasem, świeży materiał nagrany wieczorem, którego trochę brakowało: jak się poruszać w oknach Blendera.

Poruszanie się w widoku 3D

W tym materiale można dowiedzieć się, jak obracać, przybliżać i przesuwać scenę podczas pracy z myszą, a także jak ustawić w odpowiednim miejscu kamerę aby wyrenderować gotowy obraz.

Jeżeli uważasz, że coś pominąłem, napisz proszę w komentarzach. Jakieś sugestie? Propozycje?

57 thoughts on “Poruszanie się i obsługa Blendera

  1. Odpowiedz Oskar Kielczyk Sty 11,2017 19:17

    Witam, przejrzalem komentarze i kilka linkow w google, ale nie znalazlem (mam problem z ulozeniem zapytania w wyszukiwarce :D). Mianowicie wcisnalem chyba jakis skrot klawiszowy i podczas modelowania lampki po prostu zaczalem miec jakis niewygodny widok. Okazalo sie po prostu ze nie moge przenikac jakby przez sciany. Ktoregokolwiek obiektu bym nie wybral, gdy przyblizam do niego „kamere” i gdy natrafie na jakis mesh po drodze, to za nic w swiecie nie moge przez niego przeniknac jakby. Resetowal blendera i nic. Dziekuje bardzo za pomoc

    P.S. predkosc internetu nie pozwala mi obejrzec odcinka od nowa. Ogladalem go bardzo dawno temu, a odnowienie transferu mam 19 stycznia. Takze przepraszam jesli mowil Pan o tym na filmie.

    • Odpowiedz piotao Sty 14,2017 16:31

      Zobacz, czy wciśnięcie 5 na klawiaturze NUMERYCZNEJ coś pomoże, ewentualnie wciśnij kropkę dziesiętną (też na NUM-klawiaturze). Może zadziała, z Twojego opisu niewiele mogę odgadnąć.

  2. Odpowiedz qwerty Sty 31,2016 18:23

    a jak to zrobić bez oglądania jakichś filmów? najlepiej jakbyście mieli poradnik „pisany” :x

  3. Odpowiedz Downhill Lis 7,2015 17:20

    Witam! chciał bym zapytać czemu w laptopie gdy podłącze myszkę nie mogę obracać widokiem, środkowym przyciskiem myszy.Gdzie można zmienić te ustawienia ? Mam wersje 76b :)
    Z góry dzięki za odp :)

    • Odpowiedz piotao Lis 8,2015 17:07

      Zobacz czy możesz to zrobić gdy zresetujesz ustawienia przez File->Load factory settings. Jeżeli tak – masz coś namieszane w konfiguracji (może lock view albo inne opcje). Jeżeli nie – problem jest w czymś innym – może nie działa u Ciebie klawisz środkowy, czy coś…

      • Odpowiedz Piotr Lis 19,2015 09:14

        U mnie pod Win7 program do obsługi myszki (Logitech) ustawiał swoje „makra” na środkowy przycisk (przechwytywał to zdarzenie i sam je obsługiwał zamiast surowo przekazywać do Blendera). Wywaliłem wszelkie „utilsy” do obsługi myszki (pozostał sam goły driver) i zaczęło działać.

  4. Odpowiedz wesley Mar 23,2015 14:53

    Nie działa obracanie sceny myszą.Prawy przycisk przesuwa obiekt (jeśli zaznaczony), a nie stronę. Lewy nie pozwala na dowolne obracanie. Co jest przyczyną? Widzę, że na wszystkich tutorialach na youtube prezenterzy obracają świat – u mnie nie działa. Win7 Blender 2.73. Proszę o pomoc.

  5. Odpowiedz Ryba Mar 4,2015 13:44

    Witam,

    Posiadam blendera 2,72.

    Dlaczego po włączeniu programu zawsze uruchamia mi się Okienko z User preferences? Nie miałem tego od początku, dopiero po małej konfiguracji klawiszy dla początkujących z Pańskiego tutorialu, zaczęło się to pojawiać.

    Dodatkowo, mam mały problem związay z powielaniem kamer. Mianowicie, pomimo włączonych opcji „Set Active Object as Camera” oraz „Align Camera to View”, po naciśnięciu kombinacji klawiszy w moim przypadku „ctrl+alt+numpad_0” operuję jedynie jedną kamerą, nie mogąc nawet przejść na widok z innej kamery. Mogę jedynie zmieniać pozycje kamer, lecz nie mogę patrzeć przez obiektyw w żadnej z powielonych. Co jest nie tak?

    • Odpowiedz piotao Mar 4,2015 14:27

      Kamer może być wiele, ale tylko jedna jest aktywna. Zaznaczoną kamerę trzeba ustawić jako aktywną przez Ctrl+Num0. A co do okna preferencji – trzeba je zamknąć i zapisać układ interfejsu przez Ctrl+U – wszystko zostanie załadowane przy starcie tak jak było w momencie wciśnięcia Ctrl+u.

  6. Odpowiedz Dawid początkujący Gru 3,2014 16:48

    Witam Panie Piotrze. Potrzebuję pomocy. Mój laptop na klawiszu F12 ma włączenie opcji „tryb samolotowy” więc nie mogłem go używać do renderowania więc przełączyłem na literkę „P”. Inne „F..” też są zajęte i pewnie w tym będzie problem. Nie wiem już jak wyświetlić te rendery (brak F11), a w momencie renderowania w nowym oknie nie mam paska narzędzi, na którym przełącza się sloty. Nie mam zielonego pojęcia jak go uwidocznić:) Z góry dziękuję za pomoc. Wielki ukłon za wykonanie tych poradników jestem bardzo wdzięczny.

    • Odpowiedz Dawid początkujący Gru 3,2014 19:42

      Chciałbym zaktualizować pytanie. Zapomniałem dodać, że mam zainstalowaną wersję 261, a to dlatego, że skusiłem się na wersje „w języku polskim”. Oczywiście okazało się, że ten ułamek polskiego jest zbędny. Zaktualizowałem do najnowszej wersji 2.72b. Teraz to renderowanie to klapa… skacze mi obraz nie da się nic zrobić, po wyjściu escape wszystko wraca do normy, proszę o pomoc co zrobić.

    • Odpowiedz piotao Gru 3,2014 22:04

      Niewygodnie Ci będzie na takim laptopie pracować. Jeżeli dołożysz starań, zdołasz przekonfigurować Blendera pod swoje własne potrzeby. W konfiguracji ustal sobie nowe skróty klawiszowe zamast F12 i F11 – możesz dać np. Shift-F10 lub Ctrl+F10, albo co chcesz w sumie. Klawisze zależne są od kontekstu, dlatego F w trybie edycji powinien robić Ci krawędź lub ścianę pomiędzy wierzchołkami. P służy od oddzielania geometrii i tworzenia nowych obiektów (też w trybie edycji). Prawie każdy klawisz jest zajęty, ale na pewno znajdziesz sobie jakieś kombinacje. Co do ustawień okien, kombinuj z małymi fontami oraz szukaj małych plusików wystających z krawędzi w niektórych miejscach – mogą one oznaczać ukryte/zwinięte panele.

      • Odpowiedz Dawid początkujący Gru 4,2014 13:41

        Z renderowaniem poradzę sobie z opcją na prawej stronie w rozwinięciu render – to chyba to samo tak? Są tam opcje Render (Ikona aparatu), animation i audio. Po kliknięciu opcji render (aparat) jest pasek z opcją przełączania slotów. Jednak po wciśnięciu P w trybie Object Mode program zachowuje się jakby był w nim błąd (w edit i innych działa ok). Są dwa migoczące pasy w tle, czasami wyskoczy mój obiekt i znika. Ponowna instalacja po usunięciu poprzednich ustawień nic nie daje (pamięta nawet konfigurację jaką zrobiłem na 2.61). Dodam, że w wersji 2.61 jaką miałem na początku ta opcja działała dobrze, jak podgląd. Literę P mam ustawioną na opcjach:

        Animation – set preview range
        Image – UV Sculpt – UV Sculpt Tool Set
        Node editor – Node Editor (Global) – separate
        File browser – FB (global) – Parent File
        Clip – Clip (global) – prefetch frames

        Czy jest możliwość, że któraś z nich gryzie się z drugą? Dodam, że to System Windows 8.

        • Odpowiedz Kamil1064 Gru 4,2014 14:12

          Witaj, jeżeli zrobisz sobie jakiś skrót klawiaturowy to może on gryźć się z już obecnym. P w trybie obiektowym przenosi Cię do świata gier (w skrócie odpalasz grę w blenderze), jej robienie umożliwia Blender Game Engine, to że Twój obiekt spada to po prostu oddziałuje na niego grawitacja. Opcja Render robi Tobie render :) obok masz przycisk do animacji, swój render możesz oglądać w Image Editor, gdzie możesz także podglądać tekstury. Nie możesz korzystać z kilku przycisków – to nie jest koniec świata. Możesz wyłączyć ich domyślne działanie z poziomu windowsa, albo zrobić sobie kombinacje przycisków w blenderze, które je zastąpią. W Twoim przypadku, masz ręce, problemem jest, że standardowe rękawiczki nie pasują ;)

          • Odpowiedz Fantasmagorianin Gru 6,2014 14:41

            Dawid,
            ponowna instalacja bez usunięcia wszystkich składników blendera spowoduje jedynie nałożenie nowego programu na zapisane ustawienia znajdujące się w ukrytym pliku. Aby całkowicie usunąć blendera z systemu WINDOWS musisz włączyć sobie widok ukrytych plików. Dla zainteresowanych podaję ścieżkę do ukrytego pliku: MÓJ KOMPUTER => DYSK C => UŻYTKOWNICY => APPDATA => ROAMING => BLENDER FUNDATION.

        • Odpowiedz Piotr Arłukowicz Gru 4,2014 20:59

          Gdy uruchomisz silnik gry klawiszem p, wychodzisz z tego trybu przez ESC.

          • Odpowiedz Dawid początkujący Gru 5,2014 00:34

            Dzięki za szybkie odpowiedzi. Świat gier… fajnie to brzmi;) Ja bardziej pod kątem filmów. Postanowiłem, nie zawracać póki co głowy. Zjem tyle ile się da, zobaczę jaki będzie tego efekt. Pozdrawiam serdecznie.

  7. Odpowiedz Kamil Sie 11,2014 11:57

    Witam, Mam ustawione tak że jak chce przesunąć ekran to przytrzymuje ctrl + numpad, a jak zmienić żebym robił wszystko myszką, chce obrać modele myszką a nie na numpadzie i nie mogę tego zmienić. Proszę o pomoc

    • Odpowiedz piotao Sie 28,2014 15:36

      Obiekty obraca się myszą wciskając środkowy przycisk (lub rolkę). Można w konfiguracji włączyć emulację tego środkowego przycisku, jeżeli Twoja mysz ma tylko dwa przyciski – wtedy wciskasz oba jednocześnie.

  8. Odpowiedz Marcin Sie 11,2014 08:31

    Witam.
    Chciałem prosić was o pomoc.
    Chodzi o to że gdy chce powiększyć mój model do jakiejś osi to powiększa mi się cały model.
    Naciskam klawisz „s” i próbuje poszerzyć model a on się i poszerza i powiększa cały.
    Proszę pomóżcie

  9. Odpowiedz Kamil Sie 11,2014 07:19

    Nie wiem gdzie szukać pomocy więc piszę tu, pobrałem blendera wszystko jest spoko tylko nie mogę obracać moim modelem poprzez naciśnięcie i trzymanie kółka myszki. Proszę o pomoc

  10. Odpowiedz piotao Kwi 3,2014 07:20

    Sprawdziłeś działanie kropki na klawiaturze numerycznej? Ewentualnie możesz mieć włączone blokowanie sceny do obiektu lub kamery, lub za duże przybliżenie w trybie perspektywy (5 na numpadzie).

    • Odpowiedz Kamil Sie 11,2014 07:40

      Jeżeli wcisnę kropkę to kamera zbliża się do mojego modelu, a po wciścięciu 5 na numpadzie mój model dalikatnie się obraca a po kolejnym wciśnięciu wraca do tej samej pozycji. Co zrobić żebym mógł obracać swój model poprzez wciśnięcie i trzymanie kółka na myszce ?

      • Odpowiedz piotao Sie 28,2014 15:43

        Klawisz 5 przełącza widok perspektywy. Kółko myszy wciśnięte samo nic nie robi, trzeba przesuwać mysz. Jeżeli to Ci nie działa, możliwe, że masz nietypowy sprzęt lub jakąś dziwną usterkę związaną z trzecim klawiszem myszy. Wtedy wypróbuj kombinację Alt+Lewy klawisz myszy lub w konfiguracji przestaw klawisze, którymi się obraca scenę.

  11. Odpowiedz Gosia Sie 8,2013 00:26

    Witam, nie wiedziałam pod którym filmem zapytać więc zapytam tu :) mam mały problem, chcę zrobić w blenderze układ słoneczny z zachowaniem skali i natrafiłam na coś dziwnego. po narysowaniu największej z orbit ucina mi ją, zrobiłam mniejszą, pokazywało całą do pewnego momentu, z góry było ją widać całą, po zmienieniu widoku fragment ucinało, tak jakby kończyła się tam powierzchnia na której można coś tworzyć. Czy da się zwiększyć tą powierzchnię by robić coś na ogromną skalę czy może blender też ma jakieś ogarniczenia i pozostaje w tym przypadku bawić się w punkciki na scenie? Pozdrawiam.

    PS. super, że robi pan ten kurs, sama w życiu nie ogarnęłabym tego w dość krótkim czasie :) tak trzymać!

    • Odpowiedz piotao Sie 8,2013 12:53

      Ustaw odpowiednie zasięgi widoczności kamery (panel po N) oraz jak patrzysz przez kamerę we właściwościach kamery. Omówiłem te podstawy we wczesnych tutkach dotyczących kamery, widoków i widoczności.

  12. Odpowiedz Bartek Mar 29,2013 13:01

    Mam dziwny problem. Zmiana „Rotate around selection” nic nie zmienia(Zawsze obraca się wokół pierwszego sześcianu, wersja 2.66.1).

    • Odpowiedz piotao Mar 29,2013 13:38

      Aby przestawić centrum rotacji sceny możesz wcisnąć kropkę na klawiaturze numerycznej, wtedy będzie obracać całość wokół aktywnego obiektu.

  13. Odpowiedz Natalia Lut 12,2013 18:24

    ooj, przepraszam, teraz widzę że włączyłam ctrl+shift przez przypadek, stąd to nietypowe pismo :)
    dziękuje bardzo za szybką odpowiedź i pozdrawiam :)

  14. Odpowiedz Natalia Lut 10,2013 16:48

    a jest jesycye jakiđ innz skót do przelączania kamery, bo niestety mój laptop nie posiada klawiatury numerycznej :D albo gdzie to można znaleźć :)

    • Odpowiedz piotao Lut 10,2013 18:33

      Jeżeli rozumiem co piszesz, to i tak po namyśle, zatem w przyszłości zadbaj trochę o pisownię OK? Skrót do przełączania kamery rozumiem jako włączenie widoku, w którym patrzysz przez kamerę i ewentualnie powrót do widoku poprzedniego. Na klawiaturze laptopa zwykle należy nacisnąć specjalny klawisz funkcyjny (czasami nazywa się Fn), a dopiero potem na niektórych literach masz cyfry z klawiatury numerycznej. W razie gdyby były z nimi problemy, masz także Widoku 3D menu View, a w nim są polecenia do przełączania widoków.

  15. Odpowiedz Dejmien Sty 26,2013 08:57

    Mam dziwny problem. Jak nacisnę Shift+C żeby ustawić kursor 3D na środku i później przybliżam kółkiem do obiektu, to nie mogę maksymalnie przybliżyć tylko przybliżanie zwalnia i z czasem nie da się już bardziej przybliżyć. Czy można jakoś temu zaradzić?

    Pozdrawiam.

    • Odpowiedz piotao Sty 26,2013 21:38

      Wciśnij 5 na klawiaturze numerycznej, bo zapewne patrzysz na scenę w widoku perspektywy. A jeżeli musisz pracować w widoku perspektywicznym, klawisz . na klawiaturze numerycznej recentruje obiekt w widoku i możesz podejść do niego bliżej.

  16. Odpowiedz Nindix Gru 27,2012 17:03

    Dziwne nacisnąłem ctr + shift + 0 (niestandarowy skrót do ustawinia kamery) i znalazłem się wewnątrz małpki :D

  17. Odpowiedz Patryk D. Lis 25,2012 16:47

    Problemów ciąg dalszy xD. Aktywowanie drugiej kamery za pomocą Ctrl + Numpad 0 w mojej wersji nie działa i proszę mi nie pisać że skróty są w User preferences -> Input bo to już wiem i mimo, że to wiem, to i tak nie potrafię dokładnej lokalizacji znaleźć, która by odpowiadała pod daną funkcję, typu aktywowanie drugiej kamery :*( . A Pan na pewne, albo raczej powinien ;P wiedzieć, gdzie dokładnie szukać i gdzie dokładnie to ustawić, gdzie dla mnie to jest istna mordęga xD . Przypominam że mam wersje 2.64.9  i trochę rzeczy się zmieniło i nie wiem czy na dobre czy na złe ;P , z góry dziękuję za pomoc ^^

    • Odpowiedz Patryk D. Lis 25,2012 18:39

      Jednak problem leży gdzie indziej, nie wiem czemu tak jest, ale ta funkcja nie działał gdy po kolei wykonywałem zadania jak w kursie, gdy wziąłem „Load factory Settings”, wstawiłęm małpkę, wykonałem drugą kamerę, już skrót który aktywował drugą kamerę działał. Załóżmy że dosyć długo robię pracę, mam dużo obiektów  i kamer, a ten skrót przestaje mi działać (lub coś się pomieszało, z niewiadomych przyczyn) co mam w związku z tym zrobić, czy jest inna możliwość aktywowania kamery, bez użycia skrótu klawiaturowego, nie będę przecież przecież brać „Load factory Settings” i zaczynał wszystko od nowa xD

      • Odpowiedz piotao Lis 25,2012 21:54

        Patryku, chyba coś dziwnego jest z Twoim blenderem, i oczywiście nie mam pojęcia co. Przy starcie programu można wybrać klawiszologię jaka ma działać – blender posiada klawiaturę także taką jaka jest używana w Maya, i zacząłem już się zastanawiać, czy tego sobie przypadkiem nie włączyłeś… Odnośnie szukania polecenia w konfiguracji – korzystaj z szukania. W oknie preferencji możesz wpisać słowo ‚camera’ i znajdziesz wszystkie skróty klawiaturowe związane z takim słowem. To Ci może pomóc odszukać te właściwe. Jeżeli nie możesz zmieniać ustawień kamery skrótami, pozostaje Ci korzystanie z menu View – gdzie te polecenia są możliwe do wybrania myszą względnie szybko.
        Wydaje mi się, że coś sobie przełączyłeś, ewentualnie coś zmieniło się w systemie i klawiatura którą masz jest inna. Dowód na to jest ten, że po resecie ustawień działanie klawiszy wróciło do normy. Możesz zapisać sobie tę domyślną konfigurację przez reset ustawień, potem Ctrl+U – i gdy wtedy będzie działać, wczytaj plik i ODZNACZ opcję „Load UI”. Może to spowoduje wczytanie pliku bez modyfikacji interfejsu, w tym z oryginalną klawiaturą… Nie wiem tego na pewno.

  18. Odpowiedz Patryk D. Lis 25,2012 15:56

    Dobra odnośnie kamery to udało mi się „Set Active Object as Camera” wyłączyłem nad nim znajduje się „Align Camera to View” nie wiem czemu mi nie działał, ale powtórzyłem przy zmienianiu ten sam skrót i potem działał. Odnośnie Pivot point skrótu dalej nie znalazłem, natomiast na rozwijalnym oknie narzędzi pod „N” znajduje się zakładka 3D Cursor i na niej mogę modyfikować ręcznie położenie pivota

    • Odpowiedz Patryk D. Lis 25,2012 21:04

      Żeby nie straszyć nowo przybyłych, rozwiązania odnośnie pivot point znajdują się w lekcji „Pivot, Czyli Kursor 3D” miłego oglądania ^^

  19. Odpowiedz Patryk D. Lis 25,2012 05:10

    Proszę o pomoc, używam blendera w wersji 2.64.9 w Windowsie, odnośnie „pivota” Shift+Ctrl+C nie wykonuje czynności jak na kursie, tylko rozwija się okno „Add Constraint (with Targets)”. Gdzie w Input mogę ustawić skrót, żeby wykonywał taką czynność jak na kursie, „szukaj” nie odnajduje nic co by pasowało do pivot. Skrót Ctrl+Shift (kolejność chyba nie ma znaczenia) + Numpad 0, też nie działa, zamiast tego następuje taka czynność „Set Active Object as Camera” z uwagi na to że został przypisany skrót Ctrl+Numpad 0 (tak samo Shift+Numpad 0, którego nie znalazłem) , którego dezaktywowałem. Po ponownej próbie okazuje się, że skrót Ctrl+Shift+Numpad 0 nie robi nic, także proszę o pomoc i wskazanie gdzie mogę odpowiednio to ustawić, z góry dziękuje i pozdrawiam

    • Odpowiedz piotao Lis 25,2012 09:22

      Patryku, do ustawiania Pivot Point używa się skrótu Ctrl+Alt+Shift+C. Skróty klawiszowe ustawiać można na dwa sposoby. Szybki to prawy klik np. na guzik – i w menu jest często opcja do ustawienia skrótu na daną rzecz. Lepszy, ogólny sposób – to okno preferencji (File -> User Preferences, albo Ctrl+Alt+P), i tam na zakładce Input masz całą klawiszologię, którą możesz sobie dowolnie konfigurować.

      • Odpowiedz Patryk D. Lis 25,2012 15:32

        Wiem o tym, problem polega na tym, że nie mogę tego tam znaleźć ;P, w takim sensie, że spośród tej całej gammy klawiszologi nie wiem gdzie dokładnie wstawić w odpowiednim miejscu skrót, który będzie wykonywał takie same czynności jak na kursie gdzie pivot point wraca do środka obiektu, bez wycentrowania kamery na wszystkie obiekty, jak i przy ustawianiu kamery gdzie mi, jak opisywałem wcześniej wykonuje “Set Active Object as Camera”. A testowanie wszystkich skrótów, żeby znaleźć ten właściwy zajmie mi wieczność xD

  20. Odpowiedz montsigur Paź 13,2012 10:52

    Mam pytanie. Robiąc scenę zauważyłem, że jest ona ograniczona w widoku kamery (kawałek plane’a o wymiarach o 60×60 został zajęty przez „szarą ścianę niczego”). Można jakoś znieść to ograniczenie?
    PS: przy wstawianiu komentarza trzeba potwierdzić, że „jest jestem robotem”.

    • Odpowiedz piotao Paź 15,2012 22:00

      Kamera ma pewne ograniczenia widoczności. Można je zmienić dla widoku 3d w panelu dostępnym po N – jest tam subpanel View a w nim opcja Clip start/end. Dla renderów widoczność kamery to zwykle 100 jednostek i to zmieniasz w panelu zakładek po prawej, w object data (tylko trzeba zaznaczyć kamerę). Opcje te są subpanelu Lens pod Clipping i też nazywają się start/end. Zdaje się, że w podstawach kursu gdzieś wspominam o tym, ale trochę w sumie zapomniałem zrobić porządnego osobnego tutka na temat kamery. 

  21. Odpowiedz Mati Lip 23,2012 10:20

    Kolejny świetny Tutorial.

  22. Odpowiedz Wiesław Lip 16,2012 19:54

    A ja chciałbym obracać widok za pomocą klawiszy 2, 4, 6 i 8 ale nie o 15 stopni, a o inny kąt. To jest podobno do ustawienia w User Preferencies. Niestety nie dałem rady znaleźć. Znowu liczę na pomoc Piotra. A może ktoś inny mnie oświeci.

    • Odpowiedz piotao Maj 14,2012 16:15

      Z Twojego pytania rozumiem, że chcesz zrobić kamerę sterowaną myszą, za pomocą której można się po scenie rozglądać. Tego typu akcję możesz zrobić w dwóch kontekstach: albo w oknie 3d podczas modelowania w Blenderze, w widoku kamery, i wtedy wciskasz Shift+F, aby przełączyć kamerę we „Flight mode”, ALBO – w silniku gier, gdzie wymaga to małego skryptu pythona, do przechwytywania położenia myszy i odpowiedniego kręcenia kamerą. W tym przypadku nie odpowiem Ci ponieważ sprawa nie dotyczy obsługi Blendera, tylko efektu specjalnego w silniku Blender Game.

      Sprawdź pierwszy sposób. Zero na klawiaturze numerycznej ustawia widok z obiektywu kamery. Gdy masz już ten widok, wciśnij Shift+F i porusz myszą – kamera powinna za nią podążać. Jeżeli to nie działa, lub pytałeś o co innego, to wolałbym, abyś zapytał trochę dokładniej bo obawiam się, że nie rozumiem za bardzo czy o to Ci chodziło :)

A Ty co o tym myślisz?