Snapping 9

Tutorial o tym jak wykorzystać menu snapping do przesuwania obiektów i kursora 3d oraz jak pozycjonować obiekty pomiędzy sobą i na siatce.

Słowo takie jak snap można tłumaczyć różnie – podsuń, pstryknij, ustaw, itp. Menu Snap służy do przesuwania obiektów w położenie kursora 3D, lub kursora w położenie obiektów. Można także wyrównywać położenia do siatki, zatem warto zapoznać się z tym drobnym elementem. Sam korzystam z niego całkiem często podczas edycji i modelowania obiektów.

Zapraszam do dyskusji. Na filmie byłem tak skoncentrowany na opisie tego menu, że zapomniałem wspomnieć, że obiekty można przesuwać także za pomocą transformacji GRS oraz wpisując ich położenia na panelu narzędzi. Ale to jest wyjaśnione w innym tutorialu :)

9 thoughts on “Snapping

  1. Odpowiedz PC Kwi 9,2014 19:31

    u mnie przy Selection to cursor jest (offset) czy że jest wyłączone…? gdzie mogę to aktywować?

  2. Odpowiedz Krzysztof Sty 15,2013 09:12

    DOSKONAŁA ROBOTA !!!! – tyle mam w temacie do powiedzenia (przepraszam, że tak ogólnie)

  3. Odpowiedz Wieslaw Gru 30,2012 09:08

    Dzięki! Pokombinuję.

  4. Odpowiedz Wieslaw Gru 29,2012 18:00

    Bardzo proszę, Piotrze, o radę w sprawie następującej. Otóż wykonuję miejski park. Tam jest dużo trawników różnego kształtu i niestety nierówny teren. Próbowałem dodać trawę za pomocą particles. Kiedy komuter dostał kilka hektarów do renderowania – wysiadł. Dzięki tutorialowi o parentowaniu obiektów wpadłem na pomysł, by zrobić kilka rozległych kęp trawy za pomocą particles i je tylko powielać w odpowiednich miejscach za pomocą funkcji parent object. Kępy parentuję na wierzchołkach łamanej. Komputer teraz sobie świetnie radzi z renderowaniem. Każdy wierzchołek muszę jednak ręcznie umieścić we właściwym miejscu. Najpierw robię to w płaszczyźnie xy – rozmieszczam kępy gdzie być powinny. Potem podnoszę na odpowiednią wysokość. I tu coś w rodzaju snaping by się przydało. Nierówności terenu łatwo wymodelować przekształcajac płaszczyznę zgodnie z mapą geodezyjną. Co zrobić jednak, by wierzchołki parenta (krzywej płaskiej) automatycznie zrzutować w pionie na powierzchnię terenu?
    Oczywiście można by parentować kępy bezpośrednio na wierzchołkach powierzchni modelującej teren, ale wtedy tylko jedna kępa musiałaby użyta, a naturalności dodaje właśnie to, że są różne.
    Jest coś takiego jak snapping na faces, ale chyba nie nadaje się do tego. Próbowałem bez skutku.

    • Odpowiedz piotao Gru 29,2012 19:23

      Co prawda nie wiem jak to u Ciebie wygląda, i mogę sobie tylko wyobrażać coś na podstawie opisu, no ale może zadziałałby modyfikator Displace na Twojej siatce wyginający ją na podstawie tekstury z mapą terenu? Wierzchołki miałbyś przesunięte góra/dół, a teksturę w odcieniach szarości z blurem przerobioną z mapy terenu łatwo zrobisz… Może tak?

  5. Odpowiedz piotao Lut 16,2012 00:00

    Komentarze dodane w poprzedniej wersji serwisu:

    jaś – 16-01-’12 01:25
    Można by pokazać, że snap działa także w np trybie EditMode.

    piotao – 16-01-’12 08:45
    Racja, dzięki!

A Ty co o tym myślisz?