Światło: lampa typu Sun 8

Opowiadam o nietypowych ustawieniach światła typu Sun – trochę niedocenianego źródła oświetlenia i mgły odległościowej; światła, które pozwala na realistyczne słońce, zmieniające kolor, szerokość horyzontu, odcień nieba, rozproszenie światła i umożliwiające symulacje zachodów słońca. Polecam, chociaż materiał przedstawiam w uproszczeniu, nie tłumacząc zawiłości modeli spektralnych i odwzorowań światła RGB w przestrzeni XYZ.

8 thoughts on “Światło: lampa typu Sun

  1. Odpowiedz Scream Wrz 13,2012 12:24

    Bardzo pomocne i super przedstawione zagadnienia blendera. Jestem całkowicie początkującym a już robię niezłe modele dzięki tym tutorialom. Byłem całkowicie nowicjuszem a od 1 sierpnia zacząłem przygodę i takie coś mnie się udało z płodzić:
    http://www.scream.kylos.pl/2010R/XANTYPA46.png
    (całkowicie mój pierwszy projekt od początku do końca zrobiony w blender 3d 2.63a i 2.64. Tekstury robione w gimpSHOPIE 2.8 Kobuszewski Krzysztof)
    Pełen podziwu i szacunku za wkład i wiedzę.

    Wielkie podziękowania bez tych tutków nawet bym nie ruszył choć jestem modelarzem kartonowym.

  2. Odpowiedz Lukasz Lip 12,2012 20:50

    Witam,
    Po pierwsze chciałbym wyrazić ogromny szacunek za to co Pan robi, te tutoriale stanowią świetne uzupełnienie/podstawę (zależy od czego się zaczyna) do tutoriali opisujących konkretne przykłady, sceny, gdzie często brakuje opisania co dana funkcja tak naprawdę robi.

    Dla mnie światło typu Sun jest dość intuicyjne i używam go najczęściej, ale ostatnio napotkałem pewien problem i nie mogę znaleźć rozwiązania – im dalej obiekt jest od kamery tym bardziej prawdopodobne, że pojawią się błędy cieniowania. Ściany robią się za cienkie do próbkowania/obliczania światła? Dodałem testowo cube’a, zeskalowałem go trochę, aby był płaski, ale poza tym bez zmian – wszystkie normals są ok, nie ma interpenetracji vertexów itd. No i właśnie gdy jest już daleko od kamery nie widać już jednolitej powierzchni tylko pojawiają się dziwne cienie. Załączam obrazek, gdzie widać też extrudowany cylinder, który również ma ten problem przy zwężonych ściankach:
    Cienie

    Dzięki za jakiekolwiek sugestie!

    • Odpowiedz piotao Lip 12,2012 22:03

      Zrobiłem kilka testów, i przypuszczam, że efekt, który obserwujesz to zwykłe z-fighting. Światło sun (a pewnie i inne) jest liczone z zadaną dokładnością, i gdy pada na powierzchnie, które są blisko siebie, może nastąpić taki efekt, jakby jedna z nich była ponad drugą (a potem odwrotnie). Nie znam algorytmu liczenia światła, ale tak to wygląda.

      • Odpowiedz Lukasz Lip 12,2012 23:13

        Bardzo dziękuję za poświęcenie czasu temu problemowi i błyskawiczną odpowiedź. Stworzyłem dodatkowy wątek na blenderartists.org – może ktoś tam rozwikła ten problem. Oczywiście umieszczę tutaj odpowiedź jeśli taka się znajdzie. Światło Sun jest wręcz wymarzone do dużych scen „outdoorowych” i nie chce mi się wierzyć, że po prostu nie obsługuje poprawnie dalekich obiektów. Mam tylko nadzieję, że ktoś nie powie „należy użyć grubszy model” lub coś w tym stylu – mając np. oddalający się od kamery pojazd o dużej ilości detali ciężko go będzie przerabiać („pogrubiać”).

        Dzięki jeszcze raz.

  3. Odpowiedz Michał Mar 13,2012 20:43

    a co po tym będzie Pan robił bo modelowanie tekstury skończone a teraz światła i co po tym animacja czy kwestie fizyki[woda] i cząsteczek[ogień] ?

    • Odpowiedz piotao Mar 14,2012 09:02

      O, jest jeszcze całkiem sporo do wyjaśnienia – wystarczy popatrzeć na Blendera :) Z dużych tematów dot. modelowania zostały krzywe, metaobiekty, rzeźbienie i deformatory geometrii, oprócz tego edytor nodów, edytor 2d, mapowanie tekstur takie jak stress, sticky lub tangent, oraz cała seria na temat mapowania UV; potem materiały oparte o nody i tekstury oparte o nody; potem Cycles i materiały oraz jego sposób renderowania; potem gdy już nody będą wyjaśnione trzeba przejść do zaawansowanych tematów takich jak np. PassIndex albo RenderLayers. Animacja to kolejny cały osobny kurs chyba; a jeszcze chciałem zrobić Zastosowania, czyli pokazać tak naprawdę do czego niektóre rzeczy się przydają, nie tylko jak działają.

  4. Odpowiedz Wojtek Mar 13,2012 10:18

    Witam,

    Kurs niezwykle pomocny, super robota! W ciągu dwóch tygodni obejrzałem wszystkie odcinki i od zupełnego zera w obsłudze Blendera, potrafię już wymodelować dość realistyczną scenę. Wielkie dzięki za trud włożony w przygotowanie tego kursu. Widzę jednak, że prze mną jeszcze wieleset godzin pracy, zanim nabiorę wprawy. Z niecierpliwością czekam na następne odcinki, szczególnie te o bardziej zaawansowanej animacji.

    Pozdrawiam
    Wojtek

A Ty co o tym myślisz?