Symulacje – wstęp 23

Czyli rzecz o tym, jak ustawić system, a potem puścić go w ruch, i co z tego wynika.

Opowiadam o wielu różnych symulacjach, które można zrobić w Blenderze. Jest o cząstkach, bryłach sztywnych, bryłach miękkich, jest o odzieży w postaci szmaty, zmieściłem też szybkie metody na wybuchy, płyny i dymy.
Zachęcam do oglądania. Zdaję sobie sprawę, że ten materiał niczego nie wyjaśni, ale to jest WSTĘP, zatem naturalne, że ma rodzić więcej pytań i zaciekawienia. Powolutku, mam nadzieję, jak dożyjemy – dodawać kolejne materiały na ten temat, aż w końcu kiedyś Kurs stanie się bardziej kompletny. A na razie wstęp do ogromnego, złożonego i wielowymiarowego tematu.
W trakcie filmu pojawiają się trzy krótkie klipy związane z cząstkami. Były one wykonane dawno temu, zdecydowałem się pokazać ponieważ akurat mówiłem, że nie pamiętam co jeszcze (potem sobie przypomniałem). Te trzy krótkie animacje wykorzystujące cząstki były wykonane jeszcze w czasach Blendera ze starej serii 2.4x.

23 thoughts on “Symulacje – wstęp

  1. Odpowiedz mateczek Gru 15,2016 16:06

    A tanie napisy jak były wstawione w filmie to dużo roboty ??

  2. Odpowiedz Wiktor Sie 2,2014 14:30

    Czy jest możliwość nagrania animacji z poruszającym się ubraniem (z użyciem cloth z physics), tak aby tę animację można było później wykorzystać w BGE?

  3. Odpowiedz Przemek Lut 17,2014 13:33

    Witam, mam pewien problem i chciałbym prosić o pomoc, mianowicie staram się zrobić szklany tekst wypełniony wodą. Ciężko znaleźć coś w internecie dlatego proszę o jakieś wskazówki. Próbowałem już stworzyć tekst, w środku niego drugi tekst trochę mniejszy i zrobiłem z tego pierwszego domain a z drugiego fluid jednak nic to nie dało. Zrobiłem także cube jako domein, w środku umieściłem tekst (ustawiłem jako obstacle) a w nim mniejszy tekst (fluid) i także nic się nie dzieję po wciśnięciu bake.
    Proszę o pomoc i pozdrawiam.

    • Odpowiedz piotao Lut 17,2014 14:20

      Przemku, jeżeli tej wody wewnątrz tekstu ma być niewiele, to lepiej zrobisz bez symulacji cieczy, np. tworząc szklany napis i obiekt będący przecięciem jakiegoś pofalowanego Plane i Twojego napisu. A jeżeli upierasz się przy symulacji, to obowiązuje parę zasad: domena musi być prostym nieskalowanym obiektem. Fluid to kolejny obiekt wewnątrz domeny – będzie brana tylko jego objętość. W przypadku gdy ciecz ma być wewnątrz jakiegoś pojemnika (np. napisu), jego normalne muszą być skierowane do wewnątrz i ma to być obstacle. Inicjalizację płynu ustawić musisz wszędzie na shell (jedynie fluid na volume), rozdzielczość domeny trzeba ustawić odpowiednio do wielkości sceny, obiekty nie powinny mieć żadnych modyfikatorów, ani z domeną się przecinać (obstacle nie powinien np. wystawać). Potem bake, i możesz DŁUGO czekać. Jeżeli chcesz coś więcej się dowiedzieć, to zapytaj o to na naszym Forum.

      • Odpowiedz Przemek Lut 17,2014 15:06

        Nie zależy mi na symulacji cieczy, chciałbym aby szklany napis był do ok połowy wypełniony wodą, chcę tylko wyrenderować z tego obraz. Możesz mi trochę bardziej wytłumaczyć co masz na myśli pisząc „tworząc szklany napis i obiekt będący przecięciem jakiegoś pofalowanego Plane i Twojego napisu”.
        pozdrawiam,

        • Odpowiedz piotao Lut 17,2014 15:23

          Na forum byłoby łatwiej. Zrób napis, oraz zrób plane pocięty subdividem na sporo fragmentów. Dodaj do niego wave lub displace, a potem za pomocą boolean wylicz intersekcję obu obiektów. Będziesz miał pofalowaną powierzchnię dopasowaną do napisu. Resztę pewnie ogarniesz już sam.

  4. Odpowiedz Tokugawa Lip 27,2013 01:06

    Witam
    Mam do ciebie pytanie Piotrze. Mam dość dobry procesor i karte graficzną a przy stworzeniu symulacji Fali w Dynamic Paint i spadającej na powierzchnie kulki mam maksymalnie 8fps. Jest jakiś sposób aby tak jak ty mieć płynną symulacje bądź przynajmniej te 20fps?

    • Odpowiedz piotao Lip 27,2013 10:29

      Zapewne masz procesor wielordzeniowy. Sprawdź jak obciążenie przekłada się na rdzenie – jest możliwe, że dynamic paint działa tylko w jednym wątku i nie osiągniesz znacząco lepszej wydajności. Jest poza tym rzeczą dość typową, że blender w interfejsie nie pokazuje wielu rzeczy w realtime… A u mnie to działało, hm, nie wiem czemu. Może to jeszcze szybszy procesor, albo wersja Blendera kompilowana na moją maszynę?

      • Odpowiedz Tokugawa Lip 27,2013 13:49

        Mój procesor to Intel core i5 3.2ghz i obciążenie przekłada się na wszystkie 4 rdzenie. Chyba już wiem w czym jest problem. Dodałem chyba troszke za dużo subdivide i dodając do tego jeszcze subsurfa oraz cieniowanie smooth musiało nieźle obciążyć procesor.

  5. Odpowiedz Golem Maj 9,2013 12:40

    Super film!!!
    Mam takie pytanie. Wspominasz tutaj o cache i jego zgubnym wpływie na zachowanie kopiowanych obiektów. W menu search jest taka opcja Update Animation Cache. Czy to może wystarczyć dla resetu zachowań duplikowanych obiektów? Przyznam, ze zrobiłem scenę dokładnie taką samą i kulki zachowywały się już normalnie po zastosowaniu tej opcji.

  6. Odpowiedz daniel Maj 4,2013 19:21

    mam pytanie. zrobilem sobie prostą animacje . ale po 250 klatkach animacja zaczyna sie robic od początku . nie wiem jak przedluzyc tą animacje. ;(

  7. Odpowiedz DarkoS Kwi 23,2013 00:38

    O.K. Piotao, z przyjemnością.
    Pozdrawiam

  8. Odpowiedz DarkoS Kwi 19,2013 19:43

    Panie Piotrze, jest Pan super człowiekiem. Nie spotkałem jeszcze w Polsce i polskim internecie człowieka tak znacząco dzielącego się swoją wiedzą i talentem. Życzę Panu sukcesów przy okazji rozwoju swojej pasji związanej z Blenderem. Życzę również znalezienia i odkrycia wielu talentów i pasjonatów w dziedzinie grafiki 3D, z którymi będzie mógł Pan utworzyć grupę pewnych, godnych zaufania ludzi, z którymi da się zrobić coś bardzo znaczącego co przyniesie sukcesy np. miedzynarodowe i oczywiście finansowe.
    Dzięki tym tutorialom poznałem moc Blendera oraz potrafię coś w tym programie zrobić. Niestety póki co mam niewiele czasu i mogę sobie tylko od czasu do czasu poglądać te świetne tutoriale, co robię z przyjemnością. POWODZENIA

    • Odpowiedz piotao Kwi 19,2013 21:54

      Darko, dziękuję Ci za bardzo miły komentarz. Pozwolę sobie dodać go do podziękowań na stronie :) Życzę Ci powodzenia, korzystaj z Kursu na zdrowie! :) Proszę tylko o jedno – bądźmy na Ty w Kursie przynajmniej :)

      • Odpowiedz ROB Maj 8,2013 10:07

        Zgodzę się z kolegą. Kurs jest genialny, w jeden dzień opanować podstawy za free to jest coś, choć niestety brakuje nowych materiałów. Ale to nic, po prostu za szybko się uczę :)
        Jeszcze za dużo mi się nie udało zorganizować, ale planuje wykorzystać blendera do stworzenia krótkiego filmiku z porządnymi efektami. Może byś był zainteresowany? :)
        Największy problem to znalezienie potrzebnego sprzętu.
        Czekający na nowe tutoriale,
        ROB

        • Odpowiedz piotao Maj 8,2013 13:42

          Zawsze jestem zainteresowany, problem tylko mam ostatnio z czasem. Zajęcia na uczelniach, prowadzenie dodatkowego kursu Blendera, oraz organizacja Konferencji YABC-2013 znacząco zajęły mi czas wolny, który miałem na nagrywanie tutoriali. Jeżeli nic nowego nie zdążę przygotować w maju, to mam nadzieję, że w czerwcu już się uda. :)

  9. Odpowiedz Stanczi Kwi 15,2013 00:53

    Dziekujemyyy !! :DD czekam na następne tutki :)

  10. Odpowiedz mufok Kwi 14,2013 18:30

    Ale się cieszę:) Nie mogę się doczekać następnych. Dzięki.

  11. Odpowiedz Mentoris Kwi 14,2013 14:32

    No, nareszcie temat który tworzy z Blendera prawdziwą maszynę 3D. Inne możliwości też tworzą, ale bez symulacji nie byłby konkurencją dla innych programów 3D.
    Dzięki Piotrze.

  12. Odpowiedz cyberslaw Kwi 14,2013 11:28

    dzięki PKB poznałem wyśmienity program dzięki któremu mogę stworzyć wirtualny świat z moich marzeń, dzięki Piotrowi nie muszę łamać prawa korzystając z nielegalnego komercyjnego oprogramowania. Trzymam kciuki za dalszy rozwój POLSKIEGO KURSU BLENDERA

  13. Odpowiedz ADDJAR Kwi 14,2013 10:50

    Następny temat morze, żyj Piotrze 100 lat :)

A Ty co o tym myślisz?