Techniki DupliVerts i DupliFaces 19

Po obejrzeniu tego materiału będziesz wiedział, jak zrobić wiele obiektów które składają się z innych obiektów. Na przykład najeżone kolcami kule lub płytki wystające z chodnika.

Wszystko to możliwe jest za pomocą prostej techniki DupliVerts i DupliFaces, która polega na tym, że jeden mesh generuje innego mesha wiele razy. Jest to trochę podobne do modyfikatora Array, ale pozwala na więcej swobody.

Obiekty, które uzyskujemy w ten sposób, są wirtualne. Oznacza to, że nie możemy żadnego z nich zmienić; jedynie zmiana pierwszego wzorcowego obiektu zmienia wszystkie jego kopie. Trochę jak z klonami w Gwiezdnych Wojnach :) Aby obiekty zamienić na prawdziwe egzemplarze, które można osobno edytować, należy nacisnąć Ctrl+Shift+A, co wykonuje akcję „Make duplicates real”, czyli „Tworzy duplikaty prawdziwymi”. Oczywiście po tej operacji zmiana obiektu pierwotnego już nie zmienia duplikatów.

Innym sposobem jest naciśnięcie Ctrl+A – standardowe menu utrwalania transformacji, i tam także jest opcja „Make duplicates real”. Zapomniałem o tym powiedzieć w trakcie nagrywania filmu.

19 thoughts on “Techniki DupliVerts i DupliFaces

  1. Odpowiedz Piotr Nita Paź 29,2015 15:44

    Mam chyba banalne pytanie: Jak taki obiekt przerobic na normalny (możliwy do edycji) objekt? Innymi słowy, abym mógł w trybie edycji nizależnie edytować każdą kopię na wierzchołku (lub scianie).
    Dziękuję za wspaniałe kursy.

  2. Odpowiedz erzetjot Mar 20,2013 18:58

    Mam problem:
    Otóż wykonuje czynności tak jak na filmie (klikam na małpę potem z shiftem na kółko, Ctrl+P, przechodzę na kółko, duplication daje na verts) i nic się nie dzieje, render również bez zmian- widzę tylko jedną małpkę i kółko

  3. Odpowiedz Artur Lis 17,2012 20:05

    hehe widzę, że ja też szukałem jak zrobić mesha z tych obiektów zduplikowanych, co najepsze nie zauważyłem podpisu pod filmie. Dopiero przeczytałem w komentarzach… w tym programie tak jest: nie znasz jakiegoś skrótu i stoisz. Dzięki i pzdr

  4. Odpowiedz Wiesław Wrz 28,2012 22:20

    Dzięki, Piotrze! Bardzo mi ten materiał się przydał. Już nie raz alarmowałem, że z powodu objętości pliku mam problemy z za małą pamięcią RAM. Scena zawiera budynki i ulice, a więc mnóstwo okien, płytek chodnikowych, sporo drzew. Do tego pełno świecących w nocy lamp i szyb. Teraz jestem w stanie „odchudzić” plik. Właśnie 3 krotnie zmniejszyłem jego objętość, a to dopiero początek..
    Ale przy okazji natrafiłem na problem. Zaparentowałem obiekt A na obiekcie B. Plik zapisałem. Potem jednak postanowiłem na B zaparentować obiekt C zamiast A. I nie wiem jak podmienić parentowane obiekty. Jak zawsze liczę na pomoc.

    • Odpowiedz Wiesław Wrz 29,2012 20:36

      Zauważyłem, że w trybie obiektowym w menu „object” występuje hasło „parent”, a z nim skojarzonych jest mnóstwo właściwości, w tym „clear”. Ale wcale nie jest klarowne jak tym się posługiwać.

    • Odpowiedz piotao Wrz 30,2012 07:47

      Jeżeli nie zrobić pętli z parentowanych obiektów, mogą być ich w ten sposób utworzone całe hierarchie. Zwykle klawisz Alt pomaga – Alt+P usuwa parenta, podobnie jak Ctrl+P go dodawało.

  5. Odpowiedz wojciech1345 Wrz 22,2012 10:00

    wszystko ładnie pięknie ale jest możliwość czegoś na wzór akceptacji ustawień i potem wybrany wierzchołek z bryłą  edytować niezależnie od innych ? Bo w array wystarczyło zaakceptować i potem każdy mógł być osobno edytowany

  6. Odpowiedz ADDJAR Wrz 18,2012 20:11

    No właśnie to jest taka cienka granica między pasją a obsesją :)

  7. Odpowiedz ADDJAR Wrz 18,2012 19:12

    A ja mam takie pytanko jak w Graph Editor zapanować nad modyfikatorem Wave zastosowanym na Plane z  Cuba-ami rozmieszczonymi za pomocą DupliVerts a mówiąc po ludzku jak zapanować nad falą sześcianów w Graph Editor (poprzedni kurs) ? czy w ogóle istnieje taka możliwość ? Czy tylko pozostaje w tym przypadku edycja modyfikatora Wave. Powiedzmy tego typu animacja: „lawa” sześcianów i wydobywające się z niej bąble gazu 

    • Odpowiedz Danton Wrz 18,2012 20:03

      Widzę Marcinku,że w jakieś katastroficzne klimaty nam odjeżdżasz:))) lawy, gazy i całe kontynenty  zalane falą sześcianów:)))
      Ludzie RRRatunku oni są blisko są już za drzwiami to SZEŚCIANYYYYYYYYYYYY:))))

      Dziwne  – jak ostatnio patrzę na ludzi to zamiast dostrzegać człowieka widzę siatkę.
      Ostatnio żona na mnie krzyknęła, żebym przestał analizować jej twarz pod kątem grafiki tylko normalnie z nią gadał:)))

    • Odpowiedz piotao Wrz 19,2012 07:04

      Opanować możesz dwie rzeczy: ustawienia Wave (jest o nim tutorial) oraz zachowanie wierzchołków w meshu. Na wierzchołki możesz wpływać niezależnie od Wave, i dzięki temu możesz uzyskać różne zachowania sześcianów. Każdy z nich jednak będzie dosyć prostym obiektem i będzie po prostu powielony, więc dodanie do nich indywidualnych cech może być trudne.

  8. Odpowiedz Mentoris Wrz 18,2012 18:08

    Strasznie przyspieszyłeś z tymi tutorialami, ale cieszę się z tego, bo niedługo skończę wszystkie przerabiać i dobrze, że będzie coś nowego na ząb. Dobrych tutoriali nigdy nie za wiele.

    • Odpowiedz piotao Wrz 18,2012 18:48

      W październiku nie będę miał czasu przygotować prawie nic z kursu. Dopiero potem jak będą szanse, więc im więcej zrobię teraz, tym lepiej.

A Ty co o tym myślisz?