Tekstury – wstęp 7

Wstęp do tekstur – o co chodzi i generalnie gdzie, co i jak.

Witam!

Zaczynamy kolejny dość spory temat, jakim są tekstury ich zastosowania. Jest to gigantyczna ilość informacji, zatem w kolejnych częściach będę starał się najpierw omówić jak tekstury działają na materiał, potem zrobimy przegląd przez rodzaje tekstur, które mamy w Blenderze, a na końcu przejdziemy do tematów zaawansowanych, których w tej dziedzinie jest całkiem sporo! Zapraszam!

 

7 thoughts on “Tekstury – wstęp

  1. Odpowiedz Dominika Lis 27,2016 10:10

    Witam,
    Mam pytanie czy jest możliwość wgrania obiektu 3ds lub obj już z gotową teksturą. Do tej pory zawsze wgrywałam obiekt i rzeczywiście mapowanie pozostawało, ale do każdego elementu musiałam oddzielnie nanosić jpg. Jeżeli jest szybsza możliwość to serdecznie proszę o podpowiedź.
    Pozdrawiam :)

  2. Odpowiedz Dawid Sty 12,2013 20:10

    Witam. Jestem początkujący – mam problem z wyświetleniem tekstury. Wydaje mi się, że robie wszystko po kolei jak w tutorialu, czyli:
    tworzę plane -> zakładka material -> dodaję nowy -> zakładka texture -> dodaję nową (clouds). Wciskam P i widzę dalej tylko kolor.
    Proszę o pomoc, być może muszę w opcjach coś poprzełączać (widok mam zmieniony z solid na textured)

    • Odpowiedz piotao Sty 12,2013 20:29

      Klawisz P? On uruchamia silnik gier, z czego można wyjść przez naciśnięcie ESC. W tym trybie zobaczyć możesz tylko tekstury wyświetlane w GLSL i mapowane UV, albo w trybie Solid z włączoną opcją Multitexture, ale także tylko dla bitmap mapowanych UV.
      Aby zobaczyć teksturę, którą nałożyłeś na obiekt, wyrenderuj scenę: F12 :)

      • Odpowiedz Dawid Sty 13,2013 11:11

        Dziękuję za szybką odpowiedź, oczywiście F12 działa :)
        Widzę, że muszę teraz wziąć się za materiał o mapowaniu UV, interesuje mnie oczywiście teksturowanie w silniku gry.

  3. Odpowiedz Fido Lis 28,2012 05:36

    WItam. Mam pytanie w kwestii tekstur. Staram się zrobić ścianę z cegieł (mam odpowiednią teksturę .jpg) na plane. Aby ją urealnić chciałbym dodać jej głębie. Pomyślałem, żeby użyć tą samą teksturę w trybie rzeźbienia. Mam jednak problem z dopasowaniem miejsca w którym występują spoiny na teksturze obrazkowej i teksturze w trybie rzeźbienia. Muszę to dopasowywać metodą prób i błędów, czy jest jakaś prostsza metoda? Pozdrawiam

    • Odpowiedz ADDJAR Lis 28,2012 10:02

      Mapowanie UV

    • Odpowiedz piotao Lis 28,2012 21:04

      Rzeźbienie ma sens tylko jeżeli chcesz pokazać nierówności cegieł i spoiwa z bliska. Z odległości pół metra i dalej wystarczyć może modyfikator Displace z taką teksturą jakiej używasz ALE zmienioną: skonwertują ją na odcienie szarości i zrób blur gaussowski na paręnaście punktów. Takiej tekstury użyj w identycznym mapowaniu w modyfikatorze, i zapewnij też odpowiednio gęstą siatkę mesha. Może pomoże Ci tutek na temat Displace: http://polskikursblendera.pl/modyfikatory-displace/

A Ty co o tym myślisz?