Tracking: materiały filmowe 4

Witajcie. Poniżej zamieszczam kilka spotów filmowych wykonanych przeze mnie na spacerze. Mają one na celu pomóc w ćwiczeniach z dopasowywania ruchu, czyli Motion Tracking.

Można te pliki pobrać i używać zgodnie z licencją CC-BY, zatem do dzieła! Spoty były kręcone aparatem SONY DSLR A-65, z obiektywem Tamron 17-50mm f2.8. Z każdego klipu wyciąłem co 500 klatkę, aby pokazać w przybliżeniu co zawiera film. Oczywiście zrobiłem to z wiersza poleceń za pomocą długiego, ale fajnego polecenia :) … o którym może kiedy indziej. Ogniskowa obiektywu we wszystkich klipach jest ustawiona na wartości 17-25mm, nie więcej. Rozmiar matrycy w aparacie wynosi 23.5 x 15.6 mm. Sama matryca ma trochę ponad 24 miliony pixeli. Dokładne dane o strumieniach wideo zawartych w klipach zamieściłem w osobnym pliku, aby nie marnować tutaj miejsca na techniczne i mało czytelne dane.

Oznaczenia

Zapis 1080p50 oznacza, że jest to obraz o rozdzielczości 1920×1080 (Full HD), do wyświetlania z prędkością 50 całych klatek na sekundę (dlatego, że jest p – kodowanie progresywne). Dla słabszych komputerów może to być zbyt wiele i film będzie zacinał. Zapis 720p25 oznacza, że jest to obraz o rozdzielczości 1280×720 pikseli, wyświetlany z prędkością 25 całych klatek na sekundę.

Reklama


Pomysł tutaj opiera się na zrobieniu innej reklamy, lub na reklamie, która pokazuje jakiś film.
Czas naświetlania klatki: 1/2000s, przesłona 3.5, ISO 100. Dostępne wersje: 1080p50 (39MB)1080p25 (35MB) 720p50 (17MB)

Blok mieszkalny

Można z takiego bloku wysunąć jakąś dużą część, lub wystartkować z niego statek kosmiczny.

Czas naświetlania: 1/200, przesłona 13, ISO 100. Dostępne wersje: 1080p50 (24M),  720p50 (9.4M)1080p25 (22M)720p25 (8.6M)

Budynek


Tutaj w oknach można przedstawić jakąś akcję – np. ktoś przechodzi z jednego do drugiego, lub jakiś stwór/wąż wyłazi z nich i coś się dzieje. Można też próbować robić jakieś akcje kaskaderskie na dachu.
Czas naświetlania: 1/1000, przysłona 9, ISO 400. Dostępne wersje: 1080p50 (17M), 720p50 (6.2M)1080p25 (15M)720p25 (5.5M)

Chodnik


Trudniejszy przypadek gdzie markery nie mogą pozostać na jednym ekranie. Ten klip nadale się do ćwiczeń śledzenia rozległych panoram, gdzie obraz przesuwa się kadrze i żaden z markerów nigdy nie jest widoczny przez cały czas. Można także próbować ćwiczyć stabilizację.
Czas naświetlania: 1/100, przesłona 1.8, ISO 100, dostępne wersje: 1080p50 (43M)720p50 (14M)1080p25 (40M)720p25 (14M)

Domek

Klip ciekawy, ponieważ samochody chwilowo przesłaniają niektóre miejsca, co powoduje zgubienie trackerów. Warto poćwiczyć, ponieważ jest to względnie stabilne ujęcie z kontrastowymi, łatwo trakowalnymi elementami.

Czas naświetlania: 1/500s, przesłona 16, ISO 800, dostępne wersje: 1080p50 (38M)720p50 (15M)1080p25 (34M)720p25 (14M)

Gałązki


Klip idealny dla tych, którzy chcieliby, aby tulipany rosły na drzewach w zimie. Trackowanie może być zdradliwe, ze względu na możliwe skoki z punktu do punktu maszyny śledzącej.
Czas naświetlania: 1/320, przesłona 16, ISO 400, dostępne wersje: 1080p50 (35M)720p50 (14M)1080p25 (31M)720p25 (13M)

Przelot samolotu


Oczywiście samolotu nie było, trzeba go dorysować. Może to być statek kosmiczny lub Chuck Norris, wszystko jedno. Materiał może być dość trudny do porządnego wyśledzenia ze względu na drobne, szybko poruszające się i mało kontrastowe elementy.
Czas naświetlania: 1/2500s, przesłona 3.5, ISO 100, dostępne wersje: 1080p50 (25M)720p50 (9M)1080p25 (23M)720p25 (8.7M)

Śmietnik


Zbliżenie na zwykły śmietnik. Z gruntu niezbyt lotne, ale obrazk, który jest narysowany na cegłach można wymazać i w jego miejsce wstawić coś innego. To trudne!
Czas naświetlania: 1/1600, przesłona 3.5, ISO 100, dostępne wersje: 1080p50 (36M)720p50 (13M)1080p25 (33M)720p25 (13M)

Wokół śmietnika


Dowód na to, że ze śmietnika wyłaża robale lub inne stwory. Trudna scena ze względu na prześwielenie podłoża.
Czas naświetlania: 1/190, przesłona 9, ISO 400, dostępne wersje: 1080p50 (29M) 720p50 (12M)1080p25 (26M)720p25 (11M)

Zaspa śniegowa


Scenę można przygotować tak, aby np. latały po niej małe statki kosmiczne, lub nawet można bawić się w animowanie jakichś detali na powierzchni śniegu.
Czas naświetlania: 1/125, przesłona: 16, ISO 100, dostępne wersje: 1080p50 (19M) 720p50 (6.4M)1080p25 (17M)720p25 (6M)

Jeżeli masz jakieś uwagi, lub komentarze – wpisz je poniżej! :)
 

4 thoughts on “Tracking: materiały filmowe

  1. Odpowiedz Shady84pl Sie 27,2013 17:40

    Witam Serdecznie Bardzo interesuje się grafiką 3d a szczególnie że jest darmowa i jest nim „Blender”świetny program,ale nawiązując do tematu motion tracking-match mover ,mam problem sugerując się tym tutorialem:
    http://www.youtube.com/watch?v=l26kp1ETRk8&list=FL1oopxoLOnJdB0TNVluWO6w&index=4
    moja wersja jest najnowsza 2.68a gdy robię wszystko według tego filmu
    i prubóje wyrenderować ,drugi plan jest to image planning nie widać go niewiem w czym problem
    czy jest jakaś ukryta obcja w Blenderze której nie zaznaczyłem bardzo bym prosił o Pomoc jeśli to możliwe Pozdrawiam.

  2. Odpowiedz Randomly Kwi 12,2013 07:43

    Witam Panie Piotrze.
    Chciałem Panu podziękować za Polski Kurs Blendera. Co tu dużo pisać, jest on po prostu fenomenalny!
    Tak swoją drogą, patrząc na Pana nick na Youtube, przypomniało mi się że kiedyś Google mnie zawiał na Pana kanał (a konkretniej: 2012-08-11) ale wypadło mi to z głowy.
    Patrząc na te obrazki, przypomniało mi się również pytanie, jakie chciałem Panu zadać: mianowicie, czy Blender umożliwia otwieranie zdjęć i odwzorowywanie z nich modelu? Na przykład broni. Zobrazowanie jest to na tym filmie: http://www.youtube.com/watch?v=2Tgy0lBdJK0&list=PL925958D31D8D30C7&index=1 (04:41) Zdaje sobie sprawę, że program użyty to 3Ds Max, ale, cóż. Blender i jego twórcy wiele razy pokazali, że to co komercyjne, nie zawsze płatne. Szukałem tej opcji w możliwości importu grafik lub też plików, ale nic nie znalazłem.
    P.S.
    Pana materiał odnośnie zastosowania Cycles i robienia w nim czystego szkła jest naprawdę genialny! Pomyśleć, że w ciągu 5 minut już można coś w tym programie fajnego zrobić.

    • Odpowiedz piotao Kwi 12,2013 21:11

      Dziękuję Panu za miły komentarz. I od razu przejdźmy może na Ty, bo taka jest formuła całego kursu, a na pewno moja korespondencja z Użytkownikami. To co gościu pokazuje na tutku, to proste, trywialne modelowanie, zrobione masą kliknięć, i straszliwym miętoleniem narzędzi, co słychać w tle :) W Blenderze byłoby to prostsze, bardziej oszczędne w ruchach i szybsze. Powiedziałbym też, że fajne i efektowne rzeczy można zrobić w Blenderze w mniej niż minutę :)
      Warto obejrzeć tutki z działu „Zastosowania” umieszczonego na końcu spisu: http://polskikursblendera.pl/nawigacja/spis/

A Ty co o tym myślisz?