Transformacje GRS 12

GRS = Grab, Rotate, Scale: podstawowe transformacje na obiektach!

W materiale zawarłem wyjaśnienia jak można przesuwać, obracać i skalować obiekty, w odniesieniu do ich globalnych lub lokalnych osi, lub według płaszczyzn. Wiadomości jest bardzo dużo i dotyczą podobnych rzeczy, zatem należy do całości podejść ostrożnie.

Warto potem zajrzeć ponownie, aby na przykład przypomnieć sobie szczegóły.

12 thoughts on “Transformacje GRS

  1. Odpowiedz Xaravald Paź 14,2014 16:38

    Mam problem z przesuwaniem obiektu.
    Chcę przesunąć obiekt klikając myszką na jedną ze strzałek i przeciągnąć, ale nie działa. Mam zaznaczony widok strzałek.

    • Odpowiedz piotao Paź 14,2014 22:52

      A czy coś się dodatkowo dzieje, np. obrys obiektu zmienia kolor, albo na pasku stanu pojawiają się jakieś liczby, czy nic? Napisz więcej obserwacji. Jeżeli zupełnie NIC się nie dzieje to może masz nie działający klawisz, co wydaje mi się absurdalne. Powinno coś się dziać. Wciśnij N i zobacz, czy zmieniają się położenia/rotacje obiektu w zakładce Transform… Więcej wymyślać nie będę bo wróżka nie jestem, a nie napisałeś zbyt wiele.

  2. Odpowiedz Sylwia Wrz 28,2014 15:16

    Świetny kurs! Wieki szacunek za ogrom posiadanej wiedzy. Cieszę się, że trafiłam na ten kurs. Pozdrawiam!

  3. Odpowiedz Malina Gru 28,2013 14:56

    Świetny kurs! Cieszę się, że na niego trafiłam. :) Dzięki niemu powoli rozjaśnia mi się funkcjonowanie Blendera, a z czasem, mam nadzieję, stanie się to również ze sztuką modelowania 3D.

  4. Odpowiedz mufok Lis 10,2012 15:33

    Działa !!! Dzięki za fachową pomoc. Poza tym jest tam też inna opcja której szukałem. Jak się wie to wszystko jest takie proste:)

  5. Odpowiedz mufok Lis 10,2012 09:19

    Po pierwsze chciałbym bardzo podziękować  za kursy.
    A po drugie prosić o pomoc.
    Dlaczego obiekt cylinder w moim blenderze ma tylko po jednej ścianie na górze i na dole. Ścianka powinna być podzielona na tyle części ile jest boków. Podział pojawia się dopiero gdy dodam subdivision surface.  Podobna sytuacja dzieje się w przypadku obiektu grid. Nie widać podziału siatki w object mode dopiero pojawiają się fragmenty siatki które zmodyfikuję w górę lub w dół. Mam wersję blendera 263. 

    • Odpowiedz piotao Lis 10,2012 10:12

      Witaj, dzięki za pytanie :) Masz w nowszych wersjach Blendera nowy model siatki, tzw. bMesh. Dzięki niemu można modelować korzystając ze ścian, które mają więcej niż 4 wierzchołki. To było ograniczenie starszych wersji Blendera. Teraz już go nie masz. Jeżeli chcesz, aby walec po wstawieniu miał topologię jak w starszych wersjach Blendera, od razu po dodaniu walca (lub innych brył) wciśnij F6 i zobacz czy jest lista wyboru ‚Cap Fill Type’. Standardowo jest ngon, jeżeli wybierzesz Triangle Fan, będziesz miał trójkąty.

  6. Odpowiedz Krzysztof Sie 25,2012 10:21

    Witam. Świetny kurs! Wcześniej oglądałem inne – angielskojęzyczne, ale podstawy najlepiej opanować wiedząc dokładnie o czym mówi lektor. Piotrze, wielki szacun dla Ciebie!

  7. Odpowiedz Mati Lip 23,2012 10:05

    Cześć, bardzo dobry kurs. Pomógł mi bardziej zrozumieć Blendera jak i jego wszystkie dotąd obce mi czynności. Nie rozpisuje się dużo, lecę na kolejny Tutorial ! ; >

  8. Odpowiedz Wojciech Lip 16,2012 13:21

    A czy nie jest tak, że wszystkie modyfikatory to po prostu użyte w odpowiedni sposób transformacje GRS? (tzn. da się dojść do wszystkich efektów modyfikatorów zwykłymi transformacjami) Pytam tak trochę z czystej, niepraktycznej ciekawości no i lubię mieć rację :)

    • Odpowiedz piotao Lip 19,2012 11:48

      Wojtku, każdy lubi mieć rację! :) haha… Wszystko zależy od tego jak chcesz myśleć o modyfikatorach. One faktycznie przesuwają wierzchołki, więc jeżeli się uprzeć, to zrobisz to samo bez nich, ręcznie, być może nawet podobnie wyjdzie. Samo GRS to tylko skrót od podstawowych transformacji, a przecież masz modyfikatory takie, które dodają nową geometrię (np. array) albo ją usuwają (np. decimate). A jeżeli przypatrzysz się na przykład jak działa remesh, to wtedy trudno powiedzieć :) Zatem jest to filozoficzne: niby wszystko można zbudować ręcznie, zaczynając od jednego wierzchołka i używając tylko GRS, ale nie znam nikogo, komu się to udało :)

A Ty co o tym myślisz?