Tryb edycji: bevel 20

Ścinanie krawędzi i wierzchołków nigdy nie było tak proste!

Witam! W materiale wideo przedstawiam działanie prostej funkcji jaka została jakiś czas temu dodana do Blendera (a od wersji 2.66 działa dla wierzchołków), której zadaniem jest zamiana krawędzi lub wierzchołków na nowe ściany. Efekt przypomina trochę zeszlifowanie lub ścięcie krawędzi, a można ten proces zwielokrotniać. Zachęcam do obejrzenia, tutek jest krótki i pokazuje tę świetną funkcję w działaniu!

20 thoughts on “Tryb edycji: bevel

  1. Odpowiedz Marcin Mar 14,2017 17:35

    Mam problem bardzo prosty bo chciałbym jak można zaokrąglić krawędzie obiektu .Np gdy dodajemy Cube i robimy Inset Faces i chciałbym żeby potem ten kwadrat zaokrąglić w postaci koła .Jak to zrobić bo nie wiem ;(

    • Odpowiedz piotao Kwi 15,2017 14:02

      Aby można było zaokrąglić otrzymaną po Inset geometrię, trzeba abyś ją pociął wcześniej przez w -> subdivide, a dopiero wtedy robisz alt+shift+s i wykonujesz operację ‚To sphere’.

  2. Odpowiedz Bartek Kwi 11,2016 11:36

    Witam.
    Dziękuję za tą stronę i świetne podejście do tematu.

    Mam problem z tym tutorialem : https://www.youtube.com/watch?v=8gVOOxyMbnM a dokładnie z tym co się dzieje w 6 min 32 sek.
    Nie mogę rozciąć wszystkich zaznaczonych krawędzi. Rozcina się tylko jedna. Mój angielski nie jest dość dobry i może czego nie zrozumiałem.
    Pozdrawiam

    • Odpowiedz piotao Kwi 11,2016 16:41

      Zaznaczaj krawędzie przez LewyAlt+LewyShift+PrawyKlik. Wtedy będziesz miał zaznaczone wszystkie, a potem robisz bevel przez Ctrl+B, a gdy już będą zamienione w paski, dajesz e i robisz Extrude.

      • Odpowiedz Bartek Kwi 12,2016 20:55

        Witam. Dziękuję za szybką odpowiedź.
        Niestety to nie działa. Co dziwne bevel działa zawsze na tej samej krawędzi. Pracuję na wersji Blendera 2.76. Może coś po drodze coś pominąłem.
        Pozdrawiam serdecznie.

        • Odpowiedz piotao Kwi 13,2016 00:32

          W takim razie masz nie taką geometrię, którą ja mam gdy testuję to miejsce. Upewnij się, że NA PEWNO masz tam tylko pojedyncze wierzchołki, że żadna krawędź nie leży na innej, i że geometria jest w porządku. Nie ma cudów, Bevel musi działać w takiej sytuacji. Jeżeli nie działa – znajdź przyczynę, a może nią być inna geometria niż myślisz, że masz.

          • Odpowiedz Bartek Kwi 13,2016 09:44

            Były 103 podwójne wierzchołki. Dziekuję. Zadziałało.

            Pozdrawiam i jeszcze raz dziękuję za świetny kurs.

  3. Odpowiedz Filip Gru 8,2014 12:42

    Dziękuję.
    Dokładnie tego mi brakowało choć znalazłem, właśnie już na forum, rozwiązanie tymczasowe – skalowanie obiektu w trybie edycji.

    Filip (już na forum)

  4. Odpowiedz Filip Gru 7,2014 21:47

    Pisze po raz pierwszy, ale pewnie nie po raz ostatni. Dziękuję za wspaniałe tutoriale. Są dla mnie idealne, bo potrzebuję w miarę szybko nauczyć się Blendera przynajmniej w stopniu podstawowym.
    Niestety poległem na modyfikatorze Bevel, a podejrzewam, że rozwiązanie mojego problemu jest jakieś proste. Chodzi mi o kształt ścinania. Jeśli, dajmy na to wydłużę podstawowego cube’a, to niestety bevel wychodzi spłaszczony proporcjonalnie do długości boku na którym się znajduje. Czy jest jakiś sposób aby po zniekształceniu bevel wychodził równy, czyli żeby jego promień był stały.
    Z góry dziękuję
    Filip

    • Odpowiedz piotao Gru 7,2014 23:56

      Dziękuję Ci Filipie, oczywiście ucz się i pytaj :)
      Modyfikator Bevel reaguje na zmienioną skalę obiektu. Jeżeli tego nie chcesz, potrzebujesz utrwalić skalowanie w geometrii, wystarczy gdy wciśniesz Ctrl+A (menu Apply) a potem wybierzesz Scale – wtedy modyfikator będzie ścinał równo. Zapraszam Cię na Forum, gdzie znajdziesz łatwiej i szybciej porady oraz sporą liczbę fajnie Blenderowo ogarniętych osób.

  5. Odpowiedz Fantasmagorianin Lis 24,2014 00:21

    Cześć.
    Nie bardzo rozumiem w jaki sposób mogę zwiększać ilość rozcięć do ściętych krawędzi aby były bardziej zaokrąglone. Posiadając myszkę mówisz o kręceniu kółkiem. W jaki sposób więc mam dodać rozcięcia jeśli posiadam touchpad w laptopie? Wciskając środkowy przycisk w touchpadzie nic nie daje, natomiast korzystając z menu po wciśnięciu „T” mogę maksymalnie wpisać 8 segmentów użytych w rozcięciu… To trochę za mało. U Ciebie widać ich zdecydowanie więcej. :/

  6. Odpowiedz Arktur Mar 14,2013 15:19

    Również jestem zainteresowany systemami cząstek i ich zastosowaniami. Byłoby fajnie, gdyby powstał nowy dział kursu omawiający zagadnienia z tego tematu. Przydałoby się również więcej tematów na temat animacji.

  7. Odpowiedz Michał Mar 9,2013 19:59

    Fajnie byłoby zobaczyć rozszerzone tutki z mapowania i texturowania, bo praca nad boxowym domkiem nie ukazuje zbyt dużo tajników. Mógłbyś Piotrze przygotować jakiś bardziej skomplikowany model i pokazać od deski do deski jego zmapowanie i otexturowanie.

    • Odpowiedz piotao Mar 9,2013 23:41

      Myślę, że dla studentów prędzej czy później będę musiał pokazać takie zastosowania, więc pewnie zrobię takiego tutka :)

  8. Odpowiedz Mentoris Mar 9,2013 18:48

    Mi się tak marzy akuratnie fizyka. Można by coś zrobić z tego tematu.

    • Odpowiedz piotao Mar 9,2013 23:39

      W sumie… to dość oderwany temat, a mówienia nie ma więcej niż przy innych. Planowałem akuratnie system cząstek, ale fizyka to też symulacje, więc może… zobaczę :)

  9. Odpowiedz Mentoris Mar 9,2013 14:08

    Tak jak opisałeś Piotrze funkcję Bevel w nowym Blenderze, to przydałoby się opisanie wszystkich nowości w nowych wersjach Blendera. Kiedyś, dawno temu, robili to chłopcy z mepi.pl. Teraz zabrakło tego typu publikacji. Zdaję sobie sprawę, że dla ciebie to za duże obciążenie, ale jakby ci kiedyś, zbywało czasu, w niedzielne popołudnie to… :)

    • Odpowiedz piotao Mar 9,2013 15:01

      Niedzielne popołudnie nadchodzi, a najwięcej czasu będę miał w poniedziałek. Nie wiem wprost co nagrać, bo lista TODO przekroczyła już długość ekranu; ale byłoby wartościowe, gdybyś po prostu zasugerował jakieś tematy, które mogłem pominąć albo przeoczyć. Ważne, aby nie odskakiwały od obecnej wiedzy w Kursie, czyli w zasadzie nie chcę mówić np. o kościach bo do tego jeszcze daleko, albo np. o programowaniu wtyczek, skoro jeszcze nie pokazałem konsoli pythona, itp.
      Coś, co logicznie teraz powinno wynikać z treści rozwijanych to tematy takie jak: edycja/modelowanie, materiały/cycles, animacja, vse/efekty. Inne tematy, które myślałem aby zacząć to np. symulacje, takie jak system cząstek (duży temat), albo fizyka (osobny temat). Co byś chciał zasugerować?

A Ty co o tym myślisz?