Tryb Edycji: Loop Cut 20

Narzędzie do rozcinania krawędzi w taki sposób, aby powstały pętle.

Opisuję i pokazuję, jak pracować z narzędziem LoopCut, służącym do rozcinania krawędzi w taki sposób, aby powstały pętle krawędzi. Tłumaczę jak przesuwać krawędź rozcięcia oraz jak zrobić wiele cięć za jednym zamachem.

Zapraszam do komentarzy!

20 thoughts on “Tryb Edycji: Loop Cut

  1. Odpowiedz Kacper Maj 28,2015 20:39

    Panie Piotrze
    Dziękuje za poradnik, mam jednak małe pytanie.
    Jak pociąć tym sposobem lub innym ale tylko jedną ścianę?

    • Odpowiedz Kamil1064 Cze 1,2015 20:06

      Zaznacz ścianę, wciśnij SHIFT+H i wtedy możesz robić takie cięcia, potem ALT+H. Albo potnij nożem, ogólnie to najszybciej uzyskasz odpowiedzi na forum ;)

  2. Odpowiedz Tomasz Lut 12,2015 15:20

    Piotrze, pytanie zasadnicze: dlaczego na niektórych ścianach nie pojawia się przecięcie Loop Cut and Slide. Te ściany są dorabiane za pomocą zaznaczanie wierzchołków i klawisza F. Być może za dużo tego dorabiania w moim budynku 3D i Blender zgłupiał :).

    • Odpowiedz Piotr Arłukowicz Lut 13,2015 15:57

      Nie zgłupiał – przecięcie jest dodawane tylko tam gdzie jest możliwe jego znalezienie na podstawie geometrii. Gdy masz jedynie quady (czworokąty) to takie kolejne przecięcia tworzące pętle jest łatwo wyszukać, a inne wielokąty lub dziury tego nie umożliwiają.

  3. Odpowiedz Kate Ying Lip 27,2014 21:55

    Witam, ja mam z kolei takie pytanie czy można w jakiś sposób edytować już zrobione cięcia pod względem hmm… nazwijmy to „równomierności”. Dla zobrazowania o co mi konkretnie chodzi posłużę się końcowym stadium sześcianu z powyższego filmu. Mając już tak podzielony sześcian chciałabym sprawić by wszystkie cięcia rozłożyły się równomiernie tj, tak by pomiędzy wierzchołkami każdego segmentu była taka sama odległość. Czy jest taka funkcja? Jeśli tak to czy można ją stosować dla wybranego dowolnie obszaru, czy trzeba wtedy mieć zaznaczony cały obiekt?
    Pozdrawiam

    • Odpowiedz piotao Lip 27,2014 22:19

      Odpowiedź znajdziesz w funkcjach wtyczki LoopTools, o której też jest tutorial.

      • Odpowiedz Kate Ying Lip 27,2014 22:55

        Intuicja kazała mi szukać czegoś pod nazwą Loop Options/Tools, ale nie pomyślałam o tym, by poszukać tego pod postacią wtyczki. Problem rozwiązany, dzięki wielkie ;)

  4. Odpowiedz Karol Lip 9,2014 16:38

    Witam Panie Piotrze,
    Prowadzi Pan wspaniałą stronę i wspaniałe poradniki. Ten także jest przydatny. Ale mało jest rzeczy praktycznych, teoria jest potrzebna. Ale mam nadzieję, że będzie robił Pan poradniki o rzeczach praktycznych. Chciałbym ujrzeć poradnik o animacji postaci, to byłoby wspaniałe. Bardzo trudnym zagadnięciem jest mimika twarzy, a Pan jako specjalista napewno daje sobie z tym radę, gdyby pan zrobił taki tutorial byłoby naprawde dobrze. Więc bardzo proszę Pana o zrobienie takich tutoriali oraz o innych tutoriali z zagadnień praktycznych.

    Z góry dziękuję :)

    • Odpowiedz piotao Lip 27,2014 22:20

      Dziękuję Ci Karolu. Takie poradniki o które pytasz są w planach na przyszłość. Ale aby o nich powiedzieć, czuję, że muszę omówić przynajmniej podstawy narzędzi, z których trzeba będzie korzystać przy takich zadaniach.

  5. Odpowiedz Michał Mar 28,2014 11:04

    Mam teraz takie pytanie. Mam pociętą całą kostke na równe części i teraz chciał bym powycinać poszczególne mniejsze kostki na które została pocięta duża kostka jak to zrobić?

    • Odpowiedz Michał Kwi 25,2014 12:17

      Ponawiam powyższe pytanie :)

      • Odpowiedz Piotr Arłukowicz Kwi 25,2014 22:34

        Witaj.
        Jeżeli pociąłeś dużą kostkę w sensie subdividów jej ścian, to wewnątrz kostki masz pustkę. Uzyskanie z niej osobnych kostek będzie wymagało odbudowania dla nich brakujących ścian. Prościej zrobić jedną małą kostkę, i skopiować ją tak, aby utworzyły się następne kostki składowe.
        Obiekty w Blenderze składają się ze ścian, krawędzi i wierzchołków – w środku zawierają pustkę, a cięcie ścian nie tworzy w ich części środkowej, poprzednio pustej, żadnych nowych elementów.

  6. Odpowiedz Basia Lut 11,2014 18:30

    Chodziło mi o to że gdy wciskam H, to potem nie wiem jak przywrócić z powrotem widok ścian.

  7. Odpowiedz Basia Lut 11,2014 12:27

    A jak przywrócić z powrotem widok ścian?

    • Odpowiedz piotao Lut 11,2014 15:13

      Widok ścian? Zgaduję, że możesz wcisnąć „z”, ale jak będziesz zadawała tak nieprecyzyjnie pytania, odpowiedzi również będą ogólne.

  8. Odpowiedz Basia Lut 11,2014 00:13

    Dziękuje bardzo. Pańskie tutoriale są bardzo pomocne. Mam jeszcze inne pytania, ale je już przekieruje do odpowiednich wątków, żeby inni też mieli z nich pożytek :)

  9. Odpowiedz Basia Lut 10,2014 15:46

    A czy można używać tego narzędzia tylko na zaznaczonych ścianach?

    Mam też pytanie co do zwykłego noża, bo działa u mnie tak jak mu się podoba. Czy gdzieś jest jakieś okienko w którym mogę kontrolować knife?

    Dosyć niedawno przesiadłam się z innego programu graficznego na Blendera i szczerze powiem że ciężko mi jest znaleźć cokolwiek. Jest wiele rzeczy porozstawianych w różnych, dziwnych miejscach, przez co nie mam pełnej kontroli nad wszystkimi narzędziami.

    • Odpowiedz piotao Lut 10,2014 16:03

      Możesz, jeżeli niektóre ściany ukryjesz klawiszem h. Knife można dość dobrze kontrolować, masz na pasku stanu podpowiedzi co nacisnąć. Tryb pracy z Knife pozwala na swobodne obroty itp, jest to taki pół-osobny-tryb w Trybie Edycji.

A Ty co o tym myślisz?