Tryb Edycji: Spin 9

Wyjaśniam jak działa narzędzie Spin dostępne w panelu narzędzi widocznym w Trybie Edycji.

Narzędzie Spin dostępne jest w panelu narzędzi w Trybie Edycji. Za jego pomocą możemy modelować rury o stałym przekroju oraz różnego rodzaju bryły obrotowe (wazony, butelki, szkło laboratoryjne, i inne elementy obrotowe). Jest to narzędzie bardzo proste, i przydatne, zatem warto je dobrze poznać!

Zapraszam do komentarzy!

9 thoughts on “Tryb Edycji: Spin

  1. Odpowiedz Diakon Sie 21,2014 14:04

    Wciąż nie modę znaleźć jak przekrzywić stożek, pomoże mi ktoś?

  2. Odpowiedz Przemek Lut 14,2014 10:58

    Wielkie dzięki, męczyłem się niemiłosiernie aby zrobić wygiętą rurę, szkoda, że nie obejrzałem tego tutoriala wcześniej :)
    pozdrawiam,

  3. Odpowiedz Skala Mar 25,2013 21:41

    Dziękuję za te wyjaśnienia oraz, a może przede wszystkim, za całego tutka – chylę czoła – Skala (dodam – stary „Amigant” i uchodźca z LightWave ;) )

  4. Odpowiedz Skala Mar 24,2013 23:08

    Nie zdawałem sobie sprawy z tego „zostawiania” transformacji obiektowych. Czy zatem dla bezpieczeństwa transformacji wskazane jest ich liczbowe „wyzerowanie”? Czy może jest zalecane jakiś inne działanie – czasem szkoda tracić informacje o przeprowadzonych transformacjach?

    • Odpowiedz piotao Mar 24,2013 23:51

      Nie ma takiej reguły „szkoda”. Chodzi o to, że po przesunięciu obiektu, po jego skalowaniu lub obrocie one mają zmienione położenia, skalę lub obrót. Możesz te transformacje wycofać naciskając Alt+G,R,S odpowiednio. Wtedy obiekt wraca do stanu w którym jego skala wynosi 1, obrót 0 i położenie 0. Dlatego transformacja jest „nałożona” na obiekt, ale nie jest do końca w nim utrwalona. Dopiero jeżeli zastosujesz transformacje za pomocą Ctrl+A – Applay Transformation – to one wrócą do wartości domyślnych, ale siatka mesha, wierzchołki, krawędzie i reszta będą w przesuniętej pozycji względem środka.
      Wygląda na to, że w tutku nie podkreśliłem tego: obiekt, to tylko ta ‚pestka’ w środku. Może on być obracany, skalowany i przesuwany, a za jego środkiem podąża siatka wierzchołków, czyli mesh. Zatem transformacje GRS wpływają na obiekt, ale można je utrwalić w meshu – i do tego celu służy operacja Applay.

      Czy to jest wskazane, aby zawsze robić applay, tego bym nie powiedział. Nieraz nie trzeba, bo niczemu to nie przeszkadza. Taki styl pozwala uzyskać ciekawe możliwości i daje sporo swobody w edycji obiektów, tylko trzeba to dobrze zrozumieć i umiejętnie wykorzystywać :) A to przychodzi z praktyką i eksperymentami!

  5. Odpowiedz Skala Mar 23,2013 18:04

    A ja mam problem ze Spinem: np. gdy przeskaluję sześcian w trybie obiektowym wzdłuż osi YZ, przesunę wzdłuż osi X, a następnie przejdę do trybu edycyjnego i wykonam Spina np. względem osi Z i wg punktu 0,0,0 to otrzymuję niezrozumiałą dla mnie transformację. Jest OK, gdy przesunięcie i skalowanie wykonam od razu w trybie edycyjnym. Czy może ktoś mnie oświeci jak działa Spin?

    • Odpowiedz piotao Mar 23,2013 21:18

      A co jest w takiej transformacji niezrozumiałego? Przecież transformacje w trybie obiektowym „zostają” na obiekcie i wpływają potem na działanie innych operacji, najczęściej je zaburzając.

  6. Odpowiedz Krzysztof Lis 14,2012 17:38

    Cześć! Kurs świetny, chyba już nawet pisałem gdzieś o tym. Ale mam wątpliwość – zauważyłem że spin dokonuje obrotu nie wokół środka obiektu lecz wokół kursora 3D. Dodatkowo sprawdziłem to porównując współrzędne kursora 3D z współrzędnymi spinu „Center” – po wykonaniu spinu te współrzędne ustawiają się na takie same jak w panelu „3D Cursor – Location”. Sprawdziłem to w 2.61 i 2.63.  Pozdrawiam!

A Ty co o tym myślisz?