Tryb edycji: wtyczka LoopTools 20

Narzędzie LoopTools to nieoceniona pomoc przy modelowaniu bardziej złożonej geometrii.

No i udało się! Kolejna, 11 wersja poradnika na temat wtyczki LoopTools ukazała się właśnie, i już po zuploadowaniu na YT podłączam ją tutaj. Mam nadzieję, że jeszcze nie wszyscy ją znają i dla kogoś będzie ten materiał pomocny. A tymczasem, zapraszam do filmu.

Opowiadam o wszystkich podstawowych opcjach i niektórych zastosowaniach, na koniec pokazując też jak przerobić tekst z krzywych na mesha i pozbyć się trójkątów.

20 thoughts on “Tryb edycji: wtyczka LoopTools

  1. Odpowiedz ScyZZoRR Lut 23,2017 21:27

    Super są te poradniki :) czasem trzeba kilka razy cofnąć filmik by zrozumieć. Wczoraj np nie mogłem utworzyć tej modyfikacji bridge. Mój błąd polegał na tym, że duplikowałem cuba w opcji Object Mode. Dziś na spokojnie włączyłem jeszcze raz i opcję duplikuj zastosowałem już w Edite Mode :):) prawie trzeci miesiąc przy blenderze i z PKB codziennie ten jeden filmik przerobiony i jest już naprawdę dobrze jak na laika :)

  2. Odpowiedz Fantasmagorianin Gru 17,2014 21:27

    Cześć, po raz pierwszy odkąd oglądam Twoje tutki i ćwiczę to co w nich omawiasz natrafiłem na problem. Wtyczka LoopTools nie działa u mnie poprawnie. Na filmie kiedy zaznaczasz jedną z opcji wtyczki np. Bridge lub Circle i zmieniasz parametry, efekty widać w czasie rzeczywistym. U mnie blender nie reaguje w opcji #Circle na zaznaczenie Regular i Flatten natomiast kiedy zaznaczam radius przu wartości 0 kula przesadnie się zniekształca. Przy próbie zabawy z opcją #Bridge wychodzą dziwne rzeczy. Jeśli chcę zwiększyc np. ilość ścian w powstałym łączeniu pomiędzy dwoma kostkami nic mi się nie zmienia. A ponowne kliknięcie w opcję Bridge po zmianie jakiegoś parametru powoduje zanikanie ścian, które pozostawiają po sobie gdzie nie gdzie krawędzie. Przychodzi mi na myśl jedna rzecz. Czy to ma związek z włączonymi innymi wtyczkami w programie? :/

    • Odpowiedz Piotr Arłukowicz Gru 17,2014 22:21

      W zasadzie nie powinno tak być, ale różne rzeczy mogą wpływać na stabilność looptoolsa. Jeżeli to nie błąd w samym skrypcie lub w Blenderze, to może być coś namieszane z samym obiektem. Obecny model mesha różni się od tego, w którym looptoolsa pokazywałem, teraz mamy bmesha, i operację bridge masz normalnie pod W w Blenderze. Teraz wybranie dowolnej opcji z LoopTools powinno wprowadzić efekt, a następnie powinna być możliwa jego edycja. Jeżeli w Twoim meshu jest dziwna geometria lub są zbyt małe odległości między wierzchołkami, działanie LoopTools może być bardzo dziwne. Spróbuj z czystym plikiem po resecie całej konfiguracji, wypróbuj funkcje na prostej kostce, aby coś więcej zbadać.

      • Odpowiedz Fantasmagorianin Gru 18,2014 19:33

        Kiedy próbowałem powtórzyć jeszcze raz te wszystkie czynności na nowej scenie (ctrl+n) sytuacja się powtarzała. Dopiero restart całej konfiguracji blendera spowodował płynne działanie omawianej wtyczki. Dziękuję za podpowiedź. Nie mógłbym raczej przejść do kolejnych tematów, mając świadomość że coś mi nie działa poprawnie. :)

        • Odpowiedz Fantasmagorianin Gru 18,2014 20:03

          …Muszę to napisać. Nawet nie wiesz jak rozbawiłeś mnie w 21:12 minucie trwania tutorialu, kiedy pokazywałeś zasadę działania opcji Relax przed wcześniejszym sortowaniem wierzchołków. Muszę przyznać, że bryłę, którą stworzyłeś była niepowtarzalna i bardzo oryginalna. Oczywiście bez urazy. Po prostu śmiałem się później sam do siebie przez pozostałą część filmu. ;)

          • Odpowiedz Piotr Arłukowicz Gru 18,2014 23:33

            No tak, czasami wychodziło ładnie, a czasami była jakaś masakra :) Nie przerwałem tego tutka, bo to był 11 raz gdy go nagrywałem. Teraz myślę, że czas zrobić upgrade, bo sporo się zmieniło od tamtego Blendera i tamtej wersji. Część funkcjonalności jest już wbudowana w Blendera tak po prostu, i doszło też trochę nowych opcji…

  3. Odpowiedz mufok Lis 19,2012 18:13

    aha nie ma tego w wersji 263. Czy jest narzędzie circle, które tworzy okrąg z jednego punktu. Ta funkcja jest w looptool.

  4. Odpowiedz mufok Lis 19,2012 16:34

    Dlaczego nigdzie nie mam loop tools. nie ma go pod W, nie ma go w mesh i w addons. 

    • Odpowiedz piotao Lis 19,2012 18:16

      W wersjach związanych ze zmianą na bmesh wtyczka została tymczasowo wycofana. Znajdziesz ją ponownie w wersji 2.64 i wyższych, jest zintegrowana częściowo z Blenderem, ale można też włączyć ją we wtyczkach i działa podobnie jak stara.

  5. Odpowiedz Danton Wrz 18,2012 16:45

    JaK dzisiaj? bo wszedłem na downloading na stronie blendera i jeszcze króluje tam 2.63a pod linuxa 32 bit to więc ten 2.64 to chyba tyllko pod winde co?

  6. Odpowiedz Mentoris Wrz 18,2012 13:34

    Omyłka z mojej strony. Jest Loop Tools w Mesh Tools tylko domyślnie jest zwinięte i nie zauważyłem. Sorry.

  7. Odpowiedz Mentoris Wrz 18,2012 11:23

    Dzisiaj ukazała się wersja Blendera 2.64 RC1. Wprowadzona z powrotem wtyczka Loop Tools wywołuje się teraz tylko z menu Special dostępnego klawiszem W. Nie ma już Loop Tools w Mesh Tools.

  8. Odpowiedz Black Fox Lip 25,2012 17:10

    Cześć. Jestem początkującym użytkownikiem Blendera więc proszę się nie śmiać. Próbuję rozgryźć Loop Tools, ale mam mały problem. Nie wiem z czego wynika….

    Chodzi o to, że gdy zaznaczam wierzchołki jednego obiektu to klikając na drugi ( na razie testuję na cube’ach ) nie chce się podświetlić i nie mogę zaznaczyć jego wierzchołków gdy przy tym pierwszym mogę je zaznaczyć.

    Wiem, że to się wydaje być głupie, ale dobija mnie to, że tak prosta rzecz mi nie chce wyjść.
    Bardzo proszę o pomoc.

    • Odpowiedz piotao Lip 28,2012 09:31

      Witaj! Dzięki za pytanie. Takie zachowanie Blendera jest prawidłowe: pracujesz w Trybie Edycji z jednym (i tylko) obiektem. Pozostałe są dla edycji zablokowane. Aby można było w pozostałych również zaznaczać wierzchołki, trzeba te osobne Cuby połączyć w jeden obiekt. W Trybie Obiektowym zaznacza kilka kostek, i wciśnij Ctrl+J. Potem w Trybie Edycji będziesz mógł zaznaczać wierzchołki wszystkich połączonych brył.

  9. Odpowiedz Michał Lip 11,2012 15:58

    Mam wersje 2.63a, a tam nie ma tej wtyczki.Czy ona jest już, w tą wersja wbudowana, a jak nie to czy można ją czymś zastąpić?

    • Odpowiedz piotao Lip 11,2012 16:12

      Wersja 2.63 używa nowego silnia bmesh i niektóre funkcje LoopTools są w Blenderze już normalnie (np. inset lub bridge). Części jednak nie ma, ale jak poszukasz na graphicall.org – znajdziesz tam specjalne buildy blendera, które rozwijane są w kierunku zwiększenia funkcjonalności typu looptools.

  10. Odpowiedz sabre Lip 3,2012 21:41

    Wtyczka niezwykle przydatna, ale mam pytanko: czy znasz wtyczkę lub sposób na tłoczenie obiektów po ścieżce? w 3ds służył do tego modyfikator loft własnie :)

    • Odpowiedz piotao Lip 4,2012 07:49

      Nie ma takiego całkiem fajnego rozwiązania dla meshy w Blenderze. W większości prostych przypadków możesz użyć dwóch krzywych – wtedy obrys jednej można wytłoczyć wzdłuż drugiej krzywej, a wynik skonwertować na mesha. Jeżeli musi to być mesh od początku do końca, możesz kombinować z array+curve, układając instancje mesha w odpowiedni sposób na ścieżce. Jeżeli to nie pomaga, to jeszcze zostaje dupliverts, duplifaces lub dupliframes, które też pomagają ułożyć wierzchołki wzdłuż pewnej osi (ale o tych akurat jeszcze nie zrobiłem żadnego tutka).

A Ty co o tym myślisz?