Tryb Edycji 15

Bardzo ważny tryb pracy – umożliwający zmianę wewnętrznych właściwości i kształtów różnych obiektów: prawdziwe Modelowanie!

Podstawowe informacje na temat Trybu Edycji. Jest to bardzo ważny tryb, w którym większość czasu spędza się modelując obiekty na scenie. Jego dobre poznanie jest kluczowe do sprawnej pracy w programie, dlatego cały Tryb Edycji podzieliłem na więcej tutoriali, które oczywiście już wrzucam.

Jest to pierwszy z serii materiał na temat Trybu Edycji, i być może go zmienię, ponieważ jakoś czuję, że wyszedł niezbyt dobrze. Nagrywany był cztery razy :)

Zapraszam do komentarzy.

15 thoughts on “Tryb Edycji

  1. Odpowiedz Ciekawski Sie 20,2017 11:21

    A jak można połączyć dwa face kwadrat i koło, które zachodzą na siebie w jednego Face-a?

  2. Odpowiedz Rasalom Sie 18,2015 19:24

    Jest gdzieś funkcja „spawania” wierzchołków? Niby na dole jest ikona do automatycznego scalania, ale wygląda na to, że nie bardzo działa. W każdym razie u mnie nie, bo próbowałem tak połączyć dwie płaszczyzny (i w powiększeniu oba wierzchołki zachodziły na siebie idealnie), ale kiedy później całość chciałem przemieścić by wyrównać płaszczyznę, to się okazało, że jednak nie zescaliło. (w 3DSmaxie był przycisk „Weld”)
    Więc, czy da się to jakoś ręcznie zrobić? Mam wersję 2.75

  3. Odpowiedz Kalia Wrz 25,2014 18:09

    Mam Blendera 2.71 i zdaje się Ctrl+klik nie działa jeśli chodzi o dodawanie samotnego wierzchołka. Najwyraźniej coś się w tym zakresie zmieniło, tylko pytanie, jak to teraz zrobić?

  4. Odpowiedz Michał Mar 27,2014 22:40

    Witam mam Blendera 2.70 na windowsie i coś nie chce mi działać to odcinanie góry cuba zaznaczam wszystkie cztery wierzchołki góra zmienia kolor na pomarańczowy wciskam Y potem enter ale góra nie odchodzi tylko cały cube się rozciąga. Proszę o pomoc :)

    • Odpowiedz piotao Mar 28,2014 00:17

      Witaj, wystarczy sam y (bez shifta – mały igrek). Gdy zadziała zobaczysz, że krawędzie prowadzące do dalszych częsci mesha zrobią się czarne – oczywiście zakładam, że masz Tryb Edycji, i że windoze nie zamienił Ci klawiszy „y” i „z” miejscami, jak to zwykle bez sensu robi po wciśnięciu alt+shift…… :)

      Po „y” wystarczy kliknąć w niebieską oś Z manipulatora 3d i pociągnąć aby odsunąć odciętą ścianę. MUSI działać.

      • Odpowiedz Michał Mar 28,2014 10:00

        Dziękuje bardzo udało się :) Oczywiście mam w trybie edycji i zaznaczyłem 4 wierzchołki wcisnąłem y chwyciłem za niebieską oś Z i jedna ściana się odsunęła czyli jest tak jak widziałem na tutku. No to lecę dalej.

  5. Odpowiedz exedro Lis 25,2012 22:51

    Kiedy będzie poradnik o „kościach” i „armaturze”? A jeśli jest to proszę o linka.

  6. Odpowiedz BarekOdRana Lis 16,2012 22:46

    Cześć. Po przejściu do trybu edycji przyciskam Ctrl+Tab i wybieram opcję Faces tak, żeby móc zaznaczać ścianki obiektu nad którym pracuję. Przy czym jedna ze ścianek mojego ludka ma wygląd inny od pozostałych, pokryta jest czymś w rodzaju kropkowanego „desenia”. Identyczny jak w 6:48 tego tutoriala. Chodzi o to, że ta jedna ścianka jest odporna na jakiekolwiek próby podzielenia jej poleceniem „Subdivide” a jest mi to niezbędne żeby kontynuować całość. Czy można jakoś temu zaradzić? Dziękuję i pozdrawiam.

    • Odpowiedz piotao Lis 17,2012 04:45

      Ta dziwna wyróżniona ściana to ściana, która jest ‚aktywna’. Tak przynajmniej mi się wydaje. Jeżeli ją zaznaczysz, powinna dać się podzielić.

  7. Odpowiedz exedro Paź 27,2012 21:33

    A jak rozciąć mesh’a? W ten sposób, że ma się mesh’a, robi się z niego 2 mesh’e, które nadal są jednym mesh’em. Dobra spróbuje to zobrazować inaczej, oto 2 z 4 krawędzi mesh’a: |   | jak zrobić z tych dwóch krawędzi 3 krawędzie żeby mesh składał się z 5, lub inaczej z 7 krawędzi? : | | | (należy sobie wyobrazić, że pod i nad tymi krawędziami są także krawędzie.) Z góry przepraszam za błędy stylistyczne, interpunkcyjne itp.. Jest 23:30 a ja już jestem trochę śpiący.

    • Odpowiedz piotao Paź 28,2012 08:20

      Zapoznaj się z klawiszami takimi jak ‚y’ lub ‚v’ :)

      • Odpowiedz exedro Paź 28,2012 12:27

        Wielkie dzięki z tym „Y”. Przesunąłem tą nową krawędź na środek mesh’a usunąłem te krawędzie z góry i z dołu, oraz użyłem tej funkcji „F” i zrobił mi się ładny przedzielony w połowie mesh. :)

A Ty co o tym myślisz?