Tryb rzeźbienia (Sculpt Mode) – kontrola obwiedni 4

Opisuję jak kształtować przekrój pędzla a co za tym idzie, jak sterować grubością tworzonej ‚kreski’.

Dostępne opcje pozwalają dowolnie kształtować pędzel. Pokazuję także jak można uzyskać efekt postarzenia materiału lub erozji charakterystycznej dla starych skał. Możliwość modyfikowania obwiedni pozwala robić okrągłe ‚otwory’ w modelu, lub kratery. Bardzo ciekawe efekty można uzyskać dodatkowo dołączając teksturę do pędzla, co opisałem w osobnym poradniku.

4 thoughts on “Tryb rzeźbienia (Sculpt Mode) – kontrola obwiedni

  1. Odpowiedz radek Kwi 28,2012 01:34

    Witam serdecznie Panie Piotrze!
    Świetną robotę Pan robi. Tutoriale są dokładne i zrozumiałe. Bardzo pomagają mi stawiać nieśmiałe pierwsze kroki w zakresie modelowania, za co bardzo dziekuję!
    Niedawno zacząłem bawić się w animację i nauczyłem się animować prosty (jak na razie) ruch ;-) Na tym nie mam zamiaru poprzestawać oczywiście. Chciałem zrealizować fajny pomysł i… niestety mam schody…
    Czy w Blenderze można animować także inne parametry? Ściślej mówiąc, czy np dla danego obiektu można zmieniać w czasie np właściwości emisji światła jego materiału?
    W jednym z tutoriali pokazywał Pan jak zrobić świecącą kulke – czy taka kulka może migać?
    Wyobrażałem sobie, że można w kolejnych kluczowych klatkach animacji ustawiać parametr emit na przemiennie, ale… niestety nie wychodzi :-(

    • Odpowiedz piotao Kwi 30,2012 10:41

      Radku, oczywiście. Jeżeli umiesz zrobić ruch, to umiesz w zasadzie zrobić prawie wszystko. Nie ma różnicy, między ruchem w przestrzeni, a ruchem w sile jasności świecenia – to są po prostu współrzędne tego lub innego typu, zmienne w czasie. Zrób to prosto: wskaż myszą suwak, który chcesz zakluczować i wciśnij klawisz I. Dany element powinien stać się żółty, wskazując, że ustawiłeś na nim klatkę kluczową. Możesz kliknąć PPM i wybrać opcję Insert Keyframes (piszę z pamięci, może być coś podobnego). Każdą krzywą F możesz potem zmodyfikować dodając do niej modyfikator (w oknie F-Curve Editor, wciskasz N i masz panel z modyfikatorami) – który spowoduje na krzywej szum lub inne zmiany. Powodzenia!

      • Odpowiedz radek Maj 3,2012 21:14

        Dzięki wielkie – działa :-)
        Zauważyłem, że ważna jest kolejność:
        najpierw zmiana parametru, dopiero potem kluczowanie (nawet jeśli wprowadzam poprawkę na już wcześniej zakluczowaną klatkę), inaczej parametr pozostanie niezmieniony.

        • Odpowiedz piotao Maj 4,2012 11:41

          Oczywiście – bez przesunięcia w inną klatkę każda niezakluczowana zmiana zostanie wycofana przez ustawienia zrobione w klatkach kluczowych. Przykładowo, jeżeli ustawisz w klatce 100 wartość parametru na 10 i dodasz na tym klucz, to ten klucz wymusi wartość 10 we wszystkich pozostałych klatkach. Jeżeli będą w nich klucze wartość ustawiona w klatkach pośrednich będzie się interpolować odpowiednio do krzywych F.

A Ty co o tym myślisz?