UV unwrap – metody rozwijania siatki 5

Rozwijać siatkę można na wiele sposobów…

W materiale pokazuję i objaśniam jak działają, i co można uzyskać dzięki różnym sposobom mapowania UV. Opisuję każdą z podstawowych metod, wraz z przykładami. Ten materiał jest zalecany dla dalszego zrozumienia podstaw UV – a dodatkowo objaśniam mało znane rzeczy związane z rozwijaniem.

5 thoughts on “UV unwrap – metody rozwijania siatki

  1. Odpowiedz radek Lut 27,2014 22:27

    @GreenLittleMan Żeby nie trzeba było skalować ręcznie, wystarczy w trybie obiektowym kliknąć: Object >> Apply >> Scale, a dopiero później robić UV Unwrap.

  2. Odpowiedz GreenLittleMan Kwi 14,2013 00:15

    W tych wszystkich metodach rozwinięcia siatki brakuje mi takiego, który rozwinie siatkę kładąc nacisk na zachowanie proporcji poszczególnych kratek względem własnego kształtu i samych siebie. W 13:15 mówisz, że rozwinięcie „Follow Active Quads” z opcją „Length” zachowuje proporcje między krawędziami, ale wynik pokazuje że tak niestety nie jest. I bardzo, bardzo szkoda. Dlaczego żadna metoda rozwinięć nie jest w stanie po ludzku rozłożyć prostego cuba o rozmiarach 2x2x4, zawsze trzeba coś skalować (to jeszcze pół biedy a w zasadzie należałoby się tego spodziewać), coś przesunąć, przekręcić i często jest to bardzo frustrujące i zniechęcające (ta minimalna rotacja w elementów na siatce UV w rozwinięciu „Smart UV Project” mnie dobija…). Czasami mam wrażenie, że obiekt modeluję dwa razy, raz w przestrzeni 3D i drugi raz w 2D z tym, że w 2D to jest droga przez męki.

    • Odpowiedz piotao Kwi 14,2013 00:17

      Za jakiś czas obadam jak to jest w Maya. A z czasem, gdy będziesz jeszcze bardziej wymiatał w Blenderze, mapy UV będą wychodziły Ci coraz szybciej, bo teksturować będziesz takimi metodami, które nie będą wymagały wyrównywania.

      • Odpowiedz mateu Lip 26,2014 19:41

        TAK TAK!
        przy projekcie np. szafki trzeba mesh’a rozwinąć bez zmian wymiarów krawędzi siatki (płyty sklejki- żeby potem wyciąć na maszynie i poskładać bez nierówności, albo dla wycinanki z papieru- wydrukować UV i potem poskładać np. w stożek lub … samolot), najbliżej chyba robi to „Smart UV Project” przy kącie 1, a do czego służy AREA WEIGHT i jak wpływa na rozwinięcie?

  3. Odpowiedz artysta malarz marek izydorczyk Maj 18,2012 14:13

    super świetnie pan tłumaczy kurs , logic edytor omówienie

A Ty co o tym myślisz?