UV unwrap – rozwijanie siatki obiektów 30

Proste rozwijanie siatki w edytorze UV.

Rozwijanie siatki obiektów trójwymiarowych może być skomplikowane. Aby zrobić to odpowiednio, w Blenderze istnieje kilka sposobów na optymalne rozwinięcie siatki, a w tym materiale pokazuję jak można ten temat zacząć.

30 thoughts on “UV unwrap – rozwijanie siatki obiektów

  1. Odpowiedz Basia Lut 17,2014 18:12

    Można łączyć punkty na siatce UV?

  2. Odpowiedz Basia Lut 17,2014 17:10

    Gdy na rozwiniętej siatce UV klikam na jeden punkt, to zaznaczają mi się jego duplikaty. Nie wiem jak to inaczej nazwać. Jeden punkt na bryle, który na siatce leży w kilku miejscach. Jak można wyłączyć tą opcje?

    • Odpowiedz piotao Lut 17,2014 17:18

      Wyłącz synchronizację zaznaczenia siatki mesha i siatki UV. Jest w edytorze UV taki przycisk na dole.

  3. Odpowiedz ADDJAR Kwi 30,2013 14:41

    To co zrobiłaś Gośka to jest 1/2 pracy :)

  4. Odpowiedz goska Kwi 28,2013 15:02

    mam pytanie odnośnie renderowania. zrobiłam kostkę, pomalowałam ją teksturą, w oknie w którym pracuję ta kostka jest pomalowana teksturą, z kolei po wyrenderowaniu mam nadal szarą kostkę. co robię źle?

  5. Odpowiedz pawel Gru 18,2012 16:03

    w 8:23 wybierasz malowanie tekstur. w blenderze 2.64 i 2.65 nie ma tego przycisku w tym miejscu, moze powedrowalo w inne? 

    • Odpowiedz piotao Gru 19,2012 00:08

      Zamiast tego przycisku teraz jest małe rozwijane menu z domyślnie wybranym „View” – popatrz tam, powinno być też coś więcej :)

  6. Odpowiedz Artur Lis 30,2012 15:54

    Nie no bez przesady, wszystkie wierzchołki Cube były zaznaczone.. po prostu nie działa. Nie wiem dlaczego.

    • Odpowiedz Mentoris Lis 30,2012 18:50

      Może po prostu po dokonaniu Unwrap masz nie zaznaczony obiekt? Wtedy też nie widać prostokątów.

      • Odpowiedz Artur Gru 1,2012 14:23

        Powiem tak: coś zostało zmienione i nie działa, bo na tutku pole edycji UV jest kwadratowe, a u mnie prostokątne i nie wiem jak je zmienić. Nie działa i tyle. Jeśli ktoś ma jakiś pomysł, dlaczego tak się dzieje to proszę o pomysły. Tymczasem jedyne rozwiązanie to load factory settings, po czym UV unwrap działa idealnie jak w tutku, jest to jednak rozwiązanie połowiczne, zupełnie jak sformatowanie dysku przy drobnych problemach z systemem, którego nie do końca umiemy używać. Stare ustawienia mam zapisane, więc jak ktoś wpadnie na jakiś pomysł to sprawdzimy dla potomnych. Pozdrawiam

        • Odpowiedz Mentoris Gru 1,2012 14:53

          U mnie pole edycji UV jest prostokątne, jeżeli przełączę się bezpośrednio z widoku 3D na widok UV edytora i wtedy nie ma też prostokątów siatki rozwinięcia. Jeżeli natomiast do widoku UV Edytora wykorzystam okno Timeline, wtedy jest wszystko OK. Może to ci coś powie?

          • Odpowiedz Artur Gru 1,2012 15:22

            Już wiem.. naprowadziłeś mnie na pomysł. Żeby działało, trzeba pozamykać te centralne dwa okna, na rzecz bocznych… i działa. Na moment aktualny potraktuję to jak bug, może piotao będzie wiedział o co chodziło.. pozdrawiam i dzięks

          • Odpowiedz piotao Gru 1,2012 22:32

            Fajnie, że Mentoris pomógł. U mnie Blender działa tak, że wszystkie edytory UV mam od razu kwadratowe, niezależnie od tego gdzie je otwieram. Moja obecna wersja to 2.64.6 z 4 września (nie ma wersji buildu w tej kompilacji). Niedługo wypróbuję 2.65.

  7. Odpowiedz Artur Lis 29,2012 23:00

    Witam, tego jeszcze nie było, ale po raz drugi podchodzę do tematu, żeby spokojnie wszystko ogarnąć. Po raz drugi nic sie nie dzieje, przy unwrap, w edytorze UV nie ma żadnej siatki, mniej pomarańczowej, czy bardziej pomarańczowej. Co może być tego powodem? Pewnie jakaś prosta rzecz, ale nie chciałbym aby mój komputer wylądował za oknem, bo dziś jestem nieco nerwowy. Pozdrawiam

  8. Odpowiedz Danton Wrz 30,2012 20:31

    No i mamy pierwszą dziewczynę Witaj Anno:)))

  9. Odpowiedz Anka Wrz 30,2012 14:32

    Wielka szkoda, że poradniki są w wersji video. Do mnie znacznie lepiej przemawiają obrazkowe z opisami. Dodatkowo mój internet nie pozwoli mi na zobaczenie ich :( a tak mi na tym uvmapowaniu zależało :(

    • Odpowiedz piotao Wrz 30,2012 18:20

      Szkoda :(
      Poradniki można pobrać – spróbuj, może powolutku sobie ściągniesz z YT w formacie mp4, i obejrzysz offline w dogodnym miejscu. Możesz pobrać wersje o mniejszym rozmiarze i rozdzielczości, z którą małe komputery powinny sobie poradzić. Wystarczy tylko zainstalować jedną z popularnych wtyczek do przeglądarki ściągającą filmy z YT.

  10. Odpowiedz Mentoris Wrz 4,2012 12:25

    Udało mi się powtórzyć ten tutorial, ale nie udało mi się zrenderować tej kostki tak, aby była widoczna ta namalowana tekstura. Jak to zrobić? Jak zapisać taką teksturę?

    • Odpowiedz piotao Wrz 4,2012 15:38

      Zdaje się, że to wszystko wyjaśniłem w tutorialu :) Teksturę po malowaniu trzeba zapisać w UV-Edytorze, inaczej będzie ona tylko w pamięci. Gdy już będzie na dysku, dodać trzeba materiał do kostki i ustawić mu odpowiednie opcje tak, aby wyglądał tak samo jak na podglądzie podczas malowania. Zatem są to dwa etapy: 1 – malowanie, 2 – zapis i dodanie materiału z właśnie namalowanym plikiem jako teksturą.

      • Odpowiedz Mentoris Wrz 4,2012 16:18

        Robię tak:
        1. Przygotowuję sobie siatkę i teksturę w UV Edytorze.
        2. Zapisuję teksturę na dysku jako obraz, ale nie likwiduję siatki w UV Edytorze.
        3. W teksturach wczytuję z dysku testurę.
        4. Ustawiam koordynaty jako UV
        5. Ustawiam wzór koordynat jako te z UV Edytora. Nie ma innych do użycia.
        7. Render jest dobry i daje prawidłowy obraz tekstury.
        Teraz pytanie: Czy można jakoś zapisać na dysku samą rozwiniętą siatkę, albo obraz z siatką? Tak aby na przykład jutro dało się wszystko odtworzyć?

        • Odpowiedz piotao Wrz 4,2012 18:41

          Oczywiście. Siatkę można zapisać jako obrazek osobno z edytora UV jako Save UV Layout (w menu UV). Sama konfiguracja rozwinięcia pamiętana jest jako warstwa UV i zapisywana jest w pliku BLEND. Jeżeli nie zmienisz lokalizacji obrazków, i wszystko będzie zapisane na dysk, po ponownym wczytaniu pliku blend, będzie wszystko OK.
          Możesz nawet zapakować do pliku BLEND obrazki za pomocą opcji w menu File. Wtedy w pliku są wszystkie informacje potrzebne do wykonania renderu.

          • Odpowiedz Mentoris Lis 30,2012 20:30

            Opcja Export UV Layout jest w Blenderze 2.63, ale w wersji 2.64 i późniejszych już jej nie ma. Ktoś wie co ją zastąpiło?

        • Odpowiedz Michał Wrz 4,2012 19:40

          Rozwinięcia siatki zapisują się na UV Mapach, które tworzysz, w zakładce Object Data, więc wystarczy, że rozwiniesz siatkę na UV Mapie i zapisujesz swoją prace, a jeżeli chcesz, żeby textura była razem z rozwinięciem nie możesz zmieniać ścieżki docelowej pliku z texturą, albo klikasz, w lewym górnym rogu File->External Data->Pack into.blend file.Wtedy wszystkie textury zapisuje do pliku blend.Ale z tego co pamiętam to Pan Piotr mówił już o tym, w tutorialach nt. textur:-)

A Ty co o tym myślisz?