VSE: Edytor sekwencji wideo – pasek Sound 6

Pasek Sound to strumień dźwiękowy, który można wstawić z pliku do edytora VSE.

Witam! W materiale wideo przedstawiam działanie paska o nazwie Sound, pozwalającego wczytywać dźwięk do edytora VSE w Blenderze. Nad przygotowaniem tego tutoriala siedziałem dwa tygodnie i szczerze mówiąc, nie jestem zadowolony. Zapomniałem powiedzieć/dograć informacji, jak można generować pliki dźwiękowe za pomocą Blendera, oraz jakość samego tutoriala wyszła mizernie. Niemniej wrzucam, bo jest tam parę drobnych informacji, o których nie było wcześniej mowy.

Nagrywanie pod linuxem jednocześnie z mikrofonu oraz z systemu okazało się okrutnie złożone, i w końcu się udało, ale jak mówię – myślałem, że będzie lepiej. Koniec końców w samym tutku widać lekkie problemy z synchronizacją.
Blender jako program do edycji dźwięku jest niestety bardzo słabo rozwinięty.

Możliwości, które oferuje to podstawowe dodanie dźwięku, ale nie można już edytować obwiedni, nie mówiąc o tym, żeby dodawać jakiekolwiek filtry. Jedyne co możemy zrobić, to zmienić głośność i częstotliwość. Zmiana balansu możliwa jest tylko w przypadku ścieżek mono, a sam Blender jest niezdolny do kodowania dźwięku w czymś więcej jak tylko stereo. Obsługa Surround jest owszem, ale VSE nie ma żadnej opcji (przynajmniej ja nie znalazłem), która mogłaby w ustawieniach kodeków kontrolować który strip zawiera który kanał. Jest tych wad więcej. Brakuje możliwości ustawiania markerów wewnątrz paska (jest to ogólna wada), oraz bardzo brakuje jakichkolwiek narzędzi do edycji samego dźwięku. Na przykład nie można podzielić ścieżki stereo na dwie ścieżki mono, itp. Podsumowując, sporo wad, zatem w tutorialu jest pokazana tylko bazowa obsługa dźwięku. Planuję zrobienie bardziej zaawansowanego tutka na temat tego, jak zdefiniować dźwięk przestrzenny (zostało to dodane w wersjach z Google Summer of Code w 2011 roku i było już w wersjach 2.58/59). Ale trzeba mieć na uwadze, że downmixing nastąpi tylko do dźwięku stereo w VSE, natomiast czy udałoby się zachować dźwięk np. 7 kanałowy – tego jeszcze nie wiem (mowa o guzikach w panelu Audio na zakładce Scene). W każdym razie nie widziałem NIGDZIE opcji do sterowania kanałami, już prędzej w Cinderella można to zrobić albo w innych programach obsługujących wiele kanałów w sensowny sposób.
A na końcu chciałbym ponarzekać na serwer PulseAudio. Dawno nie spotkałem tak topornie zrealizowanego interfejsu, tak nieczytelnego narzędzia i tak marnie w efekcie działającego serwera dźwięku :( Moje próby z jack-iem (inny serwer dźwięku do miksowania z wielu wejść) dawały opóźnienia rzędu 50-60ms (czyli niewielkie), natomiast pulseaudio to rząd opóźnień dziesięć razy większy! Porażka, i niestety, bez sensu rozwiązanie, które również w mojej dystrybucji zapodano w standardzie. Ale jakoś dało się to opanować, więc już bez marudzenia, zapraszam do oglądania i komentowania!

6 thoughts on “VSE: Edytor sekwencji wideo – pasek Sound

  1. Odpowiedz Darek Paź 13,2015 11:02

    Arku, w jaki sposób sprzęgnąłeś Blendera z Ardourem? Próbuję Ardoura w wersji 3.5, bo wersje 4.x mi nie działają, a nie chce mi się siedzieć tydzień nad rozwiązywaniem tych problemów.
    Ja do spięcia tych dwóch programów użyłem tego: http://blendervelvets.org/en/blue-velvet/#bluevelvet_use¸ ale nie wszystko działa jak należy. Mogę wczytać wyeksportowany z Blendera plik .ardour ale np. nie działają funkcje Fade-in, Fade-out. Może coś źle robię? Nie wiem.
    Jak Ty to robisz?

    Darek

  2. Odpowiedz Marzena Mar 29,2014 09:11

    Jestem początkującym użytkownikiem Blendera i mam podstawowy problem ze ścieżką dźwiękową. Mimo prób zrenderowania stripu filmowego i dźwiękowego razem – ten ostatni nie chce się dodać. Długość paska filmu i dźwięku są takie same. Już nawet przy odtwarzaniu jeszcze w blenderze dźwięk w przypadkowych miejscach się urywa. Dźwięk koduję Vorbisem, film mpeg. Czy ktoś miał podobny problem?

  3. Odpowiedz cyberslaw Lut 14,2013 19:46

    Witam wszytskich. Mi jednak się zdaje że Blender to wypasiony komajn, Biorąc pod uwagę jego możliwości i fakt iż jest darmowy, to wydaje mi się iż twórcy wyszli poza ramy założenia programu. Wiele osób twierdzi że takie programy jak Blender, Gimp czy audacity to programy banalne, ale ja się z tym nie zgodzę, uważam że są bardzo efektowne w swym działaniu, a ci co uważają je za nie wypał to albo stać ich na 3d max za 16 tyś zł. albo mają spiracone programy, Wypróbowywałęm kiedyś 3d maxa w wersi 30 dniowej a teraz mam blendera i proszę mi wierzyć, już nigdy się na 3d maxa nie przesiąde, A tak na marginesie, Panie Piotrze czekam na film o montażu wideo w VSE z dodawaniem efektów i przejść, będę wdzięczny za taki krócictki film. Pozdrawiam wszystkich.

  4. Odpowiedz Arek Lut 11,2013 17:20

    Podzielę zdanie Mentorisa… Blender to nie edytor audio. Ma pewne podstawowe rzeczy i to wystarczy. Jeśli ktoś chce się zająć bardziej zaawansowaną edycją dźwięku może wykorzystać inne darmowe narzędzia.Mentoris wpomniał o Audacity – świetny, duże możliwości, pozwala na wspomnianą wielokanałowę edycję dzwięku, wiele wtyczek, ale do bezpośredniej współpracy z blenderem raczej polecałbym Ardour (nie wiem czy w Winodowsie tak samo działa) – zaawansowany edytor audio, który w połączeniu z Jackaudio pozwala sprzęgnąć się z Blenderem i operować jednocześnie na linii czasu obydwu programów (w blenderze podgląd video w edytorze video, natomiast w Ardour jednoczesna zaawansowana edycja audio).

    • Odpowiedz piotao Lut 11,2013 21:33

      Widziałem, niemniej przez takie ograniczenia trzeba migrować do innych programów. Od ludzi profesjonalnie zajmujących się dźwiękiem słyszałem że audacity to nie jest szczyt marzeń; ale jak zapytałem co mają innego pod Linuxa to mnie wyśmieli :)
      Szkoda trochę, bo VSE jest integralną i bardzo ważną częścią Blendera, i bardzo przeszkadza mi brak naprawdę podstawowych narzędzi.
      A swoją drogą, nigdy tak na Blendera nie narzekałem, jak właśnie w tym tutku :) Nowy rekord pobity.

  5. Odpowiedz Mentoris Lut 11,2013 15:29

    Myślę Piotrze, że niepotrzebnie narzekasz na skąpe możliwości edycyjne dźwięku w Blenderze. Należy ciągle pamiętać o tym, iż jest to program do tworzenia i edycji grafiki 3D i to jest jego główne zadanie. Nie można od niego wymagać zbyt dużo w innych dziedzinach. Na przykład edytory grafiki 2D też są bardzo skąpo zaimplementowane i nikt nie narzeka. Do profesjonalnej obróbki materiałów 2D mamy Gimpa, a do dźwięku taki program jak Audacity w Windows. To co można zrobić z dźwiękiem w Blenderze jest wydaje mi się zupełnie wystarczające, bo inaczej byłby to program do edycji dźwięku, a takim chyba nie chcemy żeby był. Pozostawmy mu w głównej mierze grafikę 3D.

Odpowiedz Arek Zrezygnuj