Zarządzanie widocznością obiektów 10

Pokazuję jak można ustawić wyświetlanie siatki, strefy kolizji, widoczności zawsze, i jeszcze paru innych rzeczy.

Materiał tłumaczy jak można sterować widocznością obiektów i widokiem sceny. Pokazuję, w jaki sposób włączać i wyłączać osie lokalne, przezroczystość, strefę kolizji, rozmiar przestrzeni tekstur, wyświetlanie nazwy, oraz jak określić maksymalny poziom szczegółowości z jakim pokazywane są obiekty. Są to wszystko operacje mniej znane i rzadziej używane, niemniej czasami warto z nich skorzystać.

Zapraszam do dyskusji.

10 thoughts on “Zarządzanie widocznością obiektów

  1. Odpowiedz Rychu Kwi 29,2017 20:29

    Witam
    Czy i jak można zmienić kolor siatki mesha? wszystkie są standardowo czarne (kiedy są nie aktywne) więc kiedy mam wyświetlanie w trybie wire to wszystko się zlewa ze sobą wizualnie. Dziękuję

  2. Odpowiedz Tomek S. Lut 19,2015 11:03

    Dzień dobry, mam pytanie dotyczące menu Display – czy jest możliwość zadania wyświetlania kilku obiektom naraz?
    Jeśli zaznaczam wszystkie obiekty (czy przez pojedyńcze zaznaczanie obiektów czy przez Box) i zaznaczam czy to Name, Axis, Wire, czy inne, to tylko aktywny obiekt w zaznaczeniu po zadaniu danego wyświetlania po odznaczeniu ma widoczny ten tryb. Nie ma znaczenia czy obiekty są zgrupowane czy nie – zawsze atrybut przejmuje tylko jeden – aktywny – obiekt.

    Nie wiem czy nie namąciłem :D

    No i chciałem podziękować – kurs jest rewelacyjny!
    Wszystko od podstaw wytłumaczone – dla początkującego kopalnia wiedzy.
    Będę ją uzupełniał na wykładach w WIT w Warszawie – już jestem na liście :)

    Pozdrawiam!

    • Odpowiedz piotao Lut 25,2015 11:40

      Obiekty można ukryć grupowo w Outlinerze, ale pozostałe opcje wyświetlania działają niestety tylko na jeden obiekt – ten aktywny. Najprościej powtórzyć operację za pomocą Shift+R ale to oczywiście nie wystarcza. Pozostaje prosty skrypt parolinijkowy w pythonie.

  3. Odpowiedz Andrzej Kleczar Maj 10,2013 13:38

    Trochę z innej beczki, znikł mi objekt w trybie edycji natomiast jest widoczny w trybie objektowym. Nie wiem czym to przełączyłem, powinno to być gdzieś w okolicach klawisza „H” bo w tym czasie ukrywałem inne objekty, jednak eksperymentalnie nie udało mi się powtórzyć takiej sytuacji. No w rezultacie w końcu skasowałem ten objekt nie był taki skomplikowany żadna strata, ale obawa przed powtórką tego pozostaje, dodam jeszcze że prawdopodobnie użyłem skrótu Hide w trybie edycji ale jak wspomniałem wcześniej nie udało mi sie tego osiągnąć eksperymentalnie, trochę może zawracam gitarę ale nie udało mi się znaleźć opisu takiej sytuacji ( no mój angielski też nie taki perfect i stąd może kłopot w znalezieniu opisu tego problemu) jeśli sprawa jest znana to prosiłbym o przebliżenie tego problemu. Zaznaczam że mój level w znajomości Blendera mam ustawiony na excelent poor.

    • Odpowiedz piotao Maj 10,2013 15:31

      Witaj, w Trybie Edycji możesz ukryć część geometrii, która jest zaznaczona. Ukazanie jej ponownie możesz zrobić wciskając Alt+H.

  4. Odpowiedz Kosak Sty 3,2013 20:44

    Mam pytanie czy da się zmienić to żeby w trybie GLSL i widoku texture tekstury były rzucane np. w trzech płaszczyznach? Wszystkie tekstury są widoczne tak jak w trybie flat chociaż jest ustawione na cube.

  5. Odpowiedz Wiesław Kwi 2,2012 20:43

    Dziękuję! Zadziałało.

  6. Odpowiedz piotao Kwi 2,2012 08:45

    Wygląda na to, że trafiłeś na typowy problem w którym Blender nie wie w którą stronę zwrócić ściany po ich ekstrudowaniu z pętli krawędzi (tak samo będziesz miał gdy zrobisz to z circle lub innej pętli – sprawa może mieć związek z kolejnością wierzchołków).

    Naprawa tej sytuacji jest bardzo prosta. Zaznaczasz wszystkie wierzchołki przez ‚a’, potem naciskasz Ctrl+N (operacja ‚recalculate normals outside’ – wszystkie ściany zostaną ustawione na zewnątrz, ewentualnie Ctrl+Shift+N – i wszystkie ustawią się tak, aby kierować się wewnątrz). Jeżeli Twoja bryła jest otwarta to w bardziej zakręconych przypadkach Blender nie będzie ustawiał prawidłowo ścian, i wtedy możesz ręcznie niektóre z nich ‚odwrócić’ – zaznaczasz ścianę, naciskasz Ctrl+F i masz opcję ‚Flip’ na początku w menu.

    Możliwe, że wspomniałem o normalnych do ścian w tutku na temat Screw – były takie dwa, ale nie jestem już teraz taki pewien, to było jakiś czas temu :)

  7. Odpowiedz Wiesław Kwi 1,2012 23:13

    Bardzo mi ten kurs pomaga. Natrafiam jednak wciaż na problemy. Obejrzałem powyższy filmik i inny – o trybie edycji extrude, ale może nie tu szukałem. Otóż wykonuję płaski mesz najpierw robiąc na płaszczyźnie xy linię obrysowujacą, potem ją wypełniam fejsami. Następnie extruduję obrys w kierunku ujemnym osi z. Powstaje coś jak odwrócona łódka. Boczne fejsy stają się przeźroczyste, choć nie wszystkie. Ale kiedy patrzę od dołu to jest na odwrót. Fejsy leżące w płasczyźnie xy sa niewidoczne, a widać te boczne, które wcześniej znikały. Podczas renderowania nie ma tych problemów, ale kiedy jest włączone wygładzanie widoku, w miejscu zszycia jednych fejsów i drugich powstaje brzydka ciemna linia. Czy jest sposób by odwrócić fejsy tak, by wszystkie były naraz widoczne? O co tu w ogóle chodzi.

    Proszę o radę bądź wskazanie gdzie znajdę wyjaśnienie.

A Ty co o tym myślisz?