Zastosowania: tworzenie materiału gruszki 11

Kto lubi gruszki?

Niby za oknem zima, ale mając Blendera możemy wyczarować sobie kwiaty, soczyste owoce lub piękną letnią pogodę. Tym razem pokazuję jak zrobić ładny materiał gruszki, której model już posiadamy, korzystając dodatkowo z kilku zdjęć tego owocu.

Ten poradnik pokazuje nowy sposób malowania tekstur – który kiedyś znany i opisany w Kursie był jako Projection Paint. Sam poradnik nie jest typowym „kursowym” poradnikiem, lecz wyjaśnieniem, jak należało zrobić zadanie, które dałem swoim biednym studentom. Otrzymali oni gruszkę w sensie modelu, oświetlenia, ustawień renderowania, nodów, itp. Jedyne, co należało, to stworzyć dla tej gruszki materiał. Dołączone były zdjęcia zielonej, eleganckiej gruszki, które można było wykorzystać. Dobrym, prostym sposobem na zrobienie takiego dedykowanego materiału dla Gruszki jest właśnie malowanie projekcyjne, które wyjaśniłem na wykładach i pokazałem chyba nawet więcej razy niż robię to normalnie (przynajmniej jeżeli chodzi o obecny rocznik). Tak czy inaczej, większość studentów została w tym zadaniu zwyczajnie pokonana przez – jakby nie było – gruszkę, która jest owocem dość głupawym i niezmiernie mało inteligentnym. Możliwe, że to zadanie było zbyt proste, i dlatego większość studentów poległa, nie wiem, chociaż musiałem to oceniać… Niestety. Gratuluję tym, którzy wybrnęli z tego prostego zadania obronną ręką, a resztę zapraszam do obejrzenia sposobu w jaki ja osobiście zrobiłbym to zadanie. Oczywiście, jest to jedna z metod, a sprawdzałem efekt końcowy, obecność map UV, tekstur bitmapowych, itp. Szczegóły są wyjaśnione w filmie.

11 thoughts on “Zastosowania: tworzenie materiału gruszki

  1. Odpowiedz Mariusz Mar 24,2015 06:04

    generalnie jestem zachwycony.

    Po latach pracy z komercyjnym oprogramoaniem i wkurzaniem sie że kazda firma ma inna licencje.
    Postanawiam przejśc na open source !!!!

    Jeszce raz dzieki za ta stronke :) POmaga pan ludziom.

  2. Odpowiedz Mariusz Mar 24,2015 05:56

    czy można z kadś ten plik z gruszka sobie ściagnąć ?

    jak tak patrze na tutka to jako egzamin spoko.

    Natomiast w robocie i realnym śiecie by nie przeszły chyba UV na teksturze.
    bardzo dużo szwow jest , a to zawsze warto zminimalizować.

    tyle ze ja patrze z punktu widzenia kogoś kto z mai i maxa i modo na blendera przechodzi i raczej robił obiekty do goier z tad te szwy hehe mi wyszły, bo koderzy za to biją ;)

    Generalnie super bardzo mi sie Tutek podobał zajebiscie dobra robota !!!!
    Dzieki !!!!

  3. Odpowiedz Orka Mar 23,2015 11:31

    Hmm.. U mnie jakość tekstury (prawie 2000×3000) po jej nałożeniu mocno spada. Jest strasznie rozmyta ;( Jakieś pomysły, proszę?

    • Odpowiedz piotao Mar 23,2015 18:40

      Przyczyn może być wiele – jedna to skalowanie podczas nakładania, druga to widok renderowany który kolejny raz skaluje, itp, do tego próbkowanie tekstury, kąt pod jakim jest widoczna, itp.

  4. Odpowiedz Orka Mar 22,2015 18:46

    Hmm, a ja mam problem z jakością tekstury po malowaniu. Tekstura ma wymiary prawie 2000×3000, a po jej nałożeniu (przy pomocy malowania projekcyjnego) wygląda, jakby spoglądał na nią starszy człowiek bez okularów. Jakieś pomysły?

  5. Odpowiedz Belezariusz Sty 17,2015 20:59

    Powtórzyłem całość wskazówek dla Cycles i wszystko działa.

  6. Odpowiedz jakihno Sty 15,2015 19:01

    Piotrze, jak ty to robisz to wszystko wydaje się być banalne :)Szkoda tylko, że nie cycles, bo tam mi to malowanie nie idzie wogule. Ale zawsze można w internalu namalować teksturke, a w cyclesie użyć ;)

    • Odpowiedz piotao Sty 15,2015 22:29

      Bo to staje się w pewnym momencie banalne! :) Co do Cycles, to jest jak mówisz – na dzień dzisiejszy najszybciej i najwygodniej jest zapodać malowanie w Internalu ze względu na dobrą i prostą wizualiację tego co malujesz. Zapewne niedługo problem ten zniknie.

  7. Odpowiedz Kamil1064 Sty 12,2015 22:58

    Fajnie, przynajmniej jak ktoś zaczyna zabawę z blenderem nie musi już szukać opcji, niestety tak już jest z nowymi wersjami.
    Jak tylko skończę symulacje, chętnie spróbuję proceduralną teksturą to nałożyć :D
    Ładnie to tak studentów trolować przeróbkami sceny na start ;D

  8. Odpowiedz tomek22zam Sty 12,2015 09:26

    A mnie zastanawia czemu wszystkie tego typu poradniki w sieci są dla Blender Internala a żadnego nie znalazłem dla Cycles?
    Niby posiada podobne opcje i jak widzę ostatnio sytuacja się poprawiła ale dalej mam problemy z innymi rozwinięciami przy malowaniu. Nawet głupie quick edit nie chce mi działać w Cycles.
    Ja bym prosił jeśli można o wersję dla Cycles bo różni się to bardzo jeśli chodzi o przebieg całego procesu. Widziałem tutoriale dla Internala ale żadnego jeszcze dla przyszłościowego silnika renderującego blendera.
    Byłbym wdzięczny za link jeśli jednak takie coś jest gdzieś zakopane w sieci.

    P.S. Dzięki i za to. Dobra robota.

    • Odpowiedz piotao Sty 15,2015 22:30

      Tomku może problem polega na tym, że Blender nie pokazuje poglądu dla Cycles, i dlatego cały workflow jest dziwny, bo maluje się w internalu, a potem przełącza się na Cycles i podwiązuje mapy.

A Ty co o tym myślisz?