O stronie

Powitanie

Cześć! Witaj na stronie Polski Kurs Blendera! Strona ta powstała po to, aby udostępnić program polskim użytkownikom, dlatego zawiera materiały w polskiej wersji językowej.

Skontaktuj się

Piotr Arłukowicz - telefon oraz email
Piotr Arłukowicz – telefon oraz email
Jeżeli z jakiegoś powodu potrzebujesz skontaktować się ze mną, pisz na adres: piotao@gmail.com. Korzystałem kiedyś z komunikatorów w postaci GG:6252382 lub ICQ:14237337, od dawna jednak do nich nie zaglądałem. Oczywiście, weź pod uwagę, że nie jestem organizacją pomocy społecznej, i nie na każdą prośbę o pomoc, radę i wsparcie duchowe odpowiadam 😉 Pisząc po raz pierwszy przedstaw się, napisz parę słów o sobie, co ułatwi nam potem wymianę informacji. Nie nazywaj mnie panem, bądźmy od razu na TY. Czasy niewolnictwa minęły w poprzednim stuleciu, przynajmniej taką mam nadzieję 🙂

Co to jest Blender

Blender jest skromnie wyglądającym, ale potężnym programem graficznym. Można wykorzystać go do tworzenia grafiki 2D i 3D. Można w nim zrobić profesjonalnie wyglądające animacje, oraz edytować filmy, nawet zgrane z aparatu. Można w nim tworzyć gry do strzelania lub zręcznościowe, FPP lub dowolne inne, i można także programować w Pythonie. Oraz jeszcze wiele innych rzeczy.

 Ten program, to kombajn. To warsztat graficzny i reżyserski, otwarty dla otwartych, i zamknięty dla zamkniętych.Większość funkcji Blendera jest ukryta w niewidocznych z początku panelach, pod przyciskami, suwakami lub w małych dodatkowych menu. A niektóre funkcje dostępne są tylko przez klawisze wciskane w odpowiednich kombinacjach i kontekstach. Sporo ukrytych funkcji trzeba po prostu wyszukać, ponieważ dostępne są tylko  z poziomu wiersza poleceń. Poznanie tego programu może zająć trochę czasu! 🙂

Motywacja

Samo poznanie programu, tak, aby się po nim poruszać, jest podobne do poznania reguł gry w szachy. Aby zostać dobrym graczem, znajomość reguł nie wystarczy. Potrzebne jest doświadczenie. Tego nie można zdobyć wyłącznie przez bierne oglądanie materiałów video – one będą pomocne, ale pomogą tylko częściowo. Trzeba samemu zmierzyć się z rzeczywistymi problemami, znaleźć ich obejścia lub niewidoczne uproszczenia, aby potem posiadać coś takiego, jak „intuicja”, „doświadczenie”, „nos”, czy coś. Sprawy tego typu, czy masz talent lub zdolności, są drugorzędne. Zostaw je na potem. Nie martw się że droga wydaje się trudna, a profity wątpliwe! Najpierw bowiem trzeba zdobyć warsztat, aby zdolności pomogły wypłynąć. Zatem warto się postarać!

Kim jestem

Mój zwykły nick internetowy to piotao (innych używam prywatnie). Znajdziesz mnie na Twitterze, Facebooku, Youtube i paru innych serwisach, z wyjątkiem NK, gdzie usunąłem konto, i Allegro, gdzie jakiś inny gość pierwszy zajął nick.
Nazywam się Piotr Arłukowicz, i pracuję na codzień w trójmiejskich uczelniach jako pracownik naukowo-dydaktyczny. Oznacza to, że mogę pracować zarówno jako naukowiec, jak i dydaktyk. Moim podstawowym miejscem pracy jest Uniwersytet Gdański, na Wydziale Matematyki, Fizyki i Informatyki. Pracuję w Zakładzie Sztucznej Inteligencji, ale moje zainteresowania coraz bardziej wiążą się z multimediami, grafiką i animacją. Prowadzę z tych tematów wykłady, pracownie, warsztaty i pokazy, już od dobrych paru lat. W przyszłości planuję związać się z grafiką i animacją jeszcze bardziej. Powyższe informacje są prawdziwe w chwili gdy je wpisuję, to znaczy na przełomie roku 2011/2012. Co będzie potem – zobaczymy 🙂
Aktualizacja z dnia 20130122: otrzymałem z Blender Foundation wiadomość, że proces starania się o certyfikat BFCT zakończył się sukcesem. Niniejszym przez okres roku jestem teraz certyfikowanym trenerem Blendera i należę do Blender Network, która skupia specjalistów od Blendera. W Polsce na dzień dzisiejszy certyfikat ten mają tylko dwie osoby. Dodatkowe informacje znajdziesz w poście na ten temat: Blender Foundation Certified Trainer.
W 2015 roku nagrano ze mną wywiad, który możesz zobaczyć na stronach Telewizji Trójmiejskiej Akademickiej Sieci Komputerowej: „Niespodzianki są co dzień„. Dziękuję pracownikom TASKu za realizację tego wywiadu!
Na stronach Polskiego Kursu Blendera działać mogą także inni. Informacje o Autorach i osobach pomagających w prowadzeniu serwisu znajdziesz na stronie dotyczącej Autorów.

Podziękowania

Chciałbym serdecznie podziękować wszystkim, którzy mieli jakiś wkład do tworzenia tej strony i kursu. Zatem, zaczynając od „początku świata”, dziękuję:
  • Twórcom komputerów – szczególnie firmom IBM, Intel, AMD, NVIDIA, Corsair, Cruicial, ASUS, Gigabyte i wielu innym, których łączna praca i wysiłek pozwoliły mi na opracowanie wielu rzeczy na komputerze, przy którym praca była czystą przyjemnością!
  • Twórcom Linuxa, w szczególności dystrybucji Linux Mint, która szczególnie przypadła mi do gustu.
  • Twórcom Blendera, ponieważ bez nich nie byłoby o czym robić strony kursowej 🙂
  • Pomysłodawcom idei GNU, oraz OpenSource. Dzięki nim istnieje wolność w Internecie, i swoboda wyboru! Dlatego materiały z tej strony udostępniam na licencji CC, co oznacza, że są za darmo.
  • Mojej żonie i synkowi, którzy w ogóle nie przeszkadzali w pracy, a pomogli w wielu innych sprawach 🙂
  • Dziękuję użytkownikom serwisu (ten punkt dopisuję po paru miesiącach działania), w szczególności ukłony dla:
    • KrzysztofG – za wskazanie bardzo przydatnej wtyczki do paginacji stron, która świetnie się sprawdziła;
    • Wojtkowi – za pomoc w konfiguracji serwisu www;
    • Orzechowi – za podpowiedź, żeby zgłosić kurs w dziale Community na oryginalnych stronach Blendera;
    • Arkowi, Jubiemu, SirGornowi, Piterowi, Ancestorowi, Kattakowi i wszystkim pozostałym użytkownikom forum;
    • Każdemu kto dodał komentarz lub wyraził swoje zdanie na temat kursu 🙂
Dziękuję środowisku akademickiemu, które jakoś mnie wychowało, oraz w szczególności Trójmiejskiemu Akademickiem Centrum Komputerowemu, w którym już po raz drugi mam okazję prowadzić Kurs Blendera! Bez was nic by nie wyszło. Działalność w TASKu dała mi impuls do zrobienia całego tego kursu. Dziękuję także bardzo serdecznie Bogusiowi, Bartkowi, Wojtkowi, Rafałowi i innym, bez których ani kurs, ani ta strona nie zostałyby powołane do życia. Wojtkowi i Bogusiowi PODWÓJNIE! 🙂 Dziękuję serwisowi , dzięki któremu dość łatwo wyklikałem animowaną favikonę na stronę. Fajna sprawa! Słowo podziękowania należy się także twórcom serwisu PivotX, w którym powstała pierwsza wersja tej strony, a teraz także dziękuję twórcom WordPressa, z którego strona korzysta obecnie. Podziękowania należą się także serwisowi Mindomo, w którym wykonałem mapę kursu. Mają dobrze działające wsparcie klienta i odpowiadają na maile! 🙂 Dziękuję twórcom mega-serwisów Google, Youtube, Vimeo oraz Facebook, dzięki którym można łatwo rozpowszechniać informacje. Dzięki materiałom, które znalazłem w tych serwisach wiele się nauczyłem, i nieźle bawiłem.

Zastrzeżenia i prawa autorskie

Strona ta powstała w celach informacyjnych i edukacyjnych a korzystanie z niej jest darmowe. Autor nie ma na celu naruszać żadnych praw osób i podmiotów trzecich, a znaki handlowe i nazwy używane są wyłącznie w celach informacyjnych. Jeżeli chcesz wykorzystać Polski Kurs Blendera do swoich celów, możesz to zrobić w dowolny sposób z jednym zastrzeżeniem: powinieneś uznać autorstwo Piotra Arłukowicza (lub odpowiednio, innych autorów), oraz zachować/wyeksponować link do oryginalnej lokalizacji kursu. Szczegóły znajdziesz w opisie licencji CC-BY. Niniejsza licencja obowiązuje bezterminowo, a jej ewentualna zmiana może zostać ogłoszona na stronach Polskiego Kursu Blendera bez uprzedniego powiadomienia. Strona PKB nie zbiera, nie przechowuje i nie gromadzi danych osobowych. Forum, które jest częścią społeczności, nie jest związane z serwisem PKB (są to osobne programy). Oczywiście wykorzystywane są cookies, ale tylko do celów automatycznie zaprogramowanych funkcji działających w standardowych wydaniach ogólnodostępnego oprogramowania, takiego jak WP lub SMF. Informacje przedstawione na stronach prezentowane są w jak najlepszej wierze, że będą pomocne, nie udzielam jednak żadnych gwarancji że są i pozostaną prawdziwe. Oprogramowanie o którym opowiadam w kursach zmienia się przez cały czas, a treści w PKB będą się dezaktualizować. Cały materiał oraz informacje udostępniam i nagrywam w swoim wolnym czasie, nieodpłatnie. Jest to hobby i nie gwarantuję żadnej systematyczności; dlatego nowe materiały mogą się pojawiać nieregularnie.
ID: 9

Wasze przemyślenia

Dzien Dobry Panie Piotrze,
Jestem zupełnym nowincjuszem jeżeli chodzi o Blendera. To dopiero mój drugi dzień podczas którego próbuje stworzyć coś za jego pomocą.
Chciałbym mianowicie stowrzyć pare mebli do programu Sweet Home 3D.
Nie mam problemów z tworzeniem samych modeli mebli w formacie .obj natomiast mam problem z nakładaniem tekstur, a właściwie mój problem polega na tym ze mimo iż „bake-uje” użyte przeze mnie tekstury , zapisuje je w formatach .jpg , .png i wrzucam je do jednego folderu w którym trzymam plik samego modelu to ów wspomiany przeze mnie program Sweet Home 3D nie rozpoznaje tych tekstur na pliku .obj
Kiedy importuje tam jakieś meble z internetu. (również składają się one z folderu w którego skład wchodzą najczęściej 3 pliki -> plik MTL, OBJ oraz ZDJECIE) to wszystko jest okej.
Próbowałem póki co wszystkiego (czyli kombinowałem z plikiem MTL i podkładałem tam dokładna nazwe użytego do tekstur zdjęcia.) Robiłem to właśnie zgodnie ze wzorem plików MTL działających „mebli” z internetu.
Nie wiem co robie źle ale stowrzone przeze mnie meble importują się bez tekstury, mimo że plik zdjęcia jest w folderze. Wszystkie meble które importuje z internetu wchodzą razem z teksturami.
Czy ma Pan może pomysł jak mógłbym rozwiązać ten problem?
Będę wdzięczny za wszelkie wskazówki.
Pozdrawiam
Tomasz

Witam
Potrzebuje skryptu, który zrobi zapis ‚save as’. Czyli instrukcja która zapisze mi pusty plik blendera z określoną nazwą. Chodzi mi o to żeby nie robić osobno np. 10 razy zapisz jako i wpisywac nową nazwe za każdym razem tylko żeby skrypt zawierał ścieżkę gdzie ma zapisać i jaką nazwą.
bpy.ops.wm.save_as_mainfile() co pod tym zapisać żeby zapisał mi pusty plik blend: test1, test2, test3 … test10.
Nie wiem czy napisałem dość jasno o co mi chodzi

A co Ty o tym myślisz?

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *