/  Forum  /  Blender Technicznie  /  Modelowanie / Rzeźbienie  /  Problem z Boolean

Problem z Boolean

#0 Problem z Boolean

#19535, 20140912, 10:34:56
Mam problem z modyfikatorem boolean. Próbuję połączyć ze sobą dwa meshe. Dzieją się dziwne rzeczy. Z jednego mesha zostają tylko fragmenty, pojedyncze krawędzie. Ostatnio do jednego mesha chciałam przyłączyć kilka kopii innego. Robiłam to kolejno, jedna kopia po drugiej. Wszystko szło świetnie, aż nagle, przy jednej z kopii znowu wystąpił błąd. Połowa mesha, do którego chciałam przyłączyć kopię, znikała. Dodam, że nie miało znaczenia, czy stosowałam modyfikator na meshu podstawowym, czy na kopii. I tak znika połowa mesha podstawowego. Mesh podstawowy jet utworzony z tekstu, jeśli to ma jakieś znaczenie. Problemy występowały również, jeśli mesh utworzony był ze zwykłej krzywej. Jednak część kopii udało mi się przyłączyć, części nie. Co robię nie tak lub gdzie tkwi błąd?

ankap6

Nowy użytkownik
*
12 0 0
jestem tu nowy!

#1 Odp: Problem z Boolean

#19537, 20140912, 11:08:19
Witaj w PKB.
Jak zachowa się boolean ma też znaczenie położenie obiektów, w opcjach modyfikatora masz też opcje do wyboru. Co do robienia pojedyńczo to jest to dużo roboty, połącz obiekty, które chcesz użyć do boolean (Ctrl+J). Zawsze możesz zamienić obiekty typu tekst czy krzywe na meshe (Alt+C>mesh from...). Przed zatwierdzeniem modyfikatora poruszaj trochę obiektami, zobaczysz że się zmieniają ich zachowania.
Nie ważne ile razy upadłeś, ważne ile razy się podniosłeś.

Kamil1064

Ekspert
*
3845 164 1

#2 Odp: Problem z Boolean

#19549, 20140912, 15:07:05
Wszystkich tych możliwości próbowałam. Tekst już wcześniej przekonwertowałam na mesha. Próbowałam też łączyć kopie w jednego mesha za pomocą skrótu ctrl+J, ale kiedy błąd występował, uznałam, że spróbuję pojedynczo. Zmieniałam również opcje w modyfikatorze ( czasami użycie Intersect dawało mi efekt Union). Poruszanie obiektami również nic nie dawało. Jak tylko jeden obiekt wsuwałam na drugi, część tego podstawowego znikała. Może popełniłam jakiś błąd w tworzeniu meshy, może coś jest nie tak z siatką. Czy jest możliwość, że to wina karty graficznej?

ankap6

Nowy użytkownik
*
12 0 0
jestem tu nowy!

#3 Odp: Problem z Boolean

#19550, 20140912, 15:11:56
Ostatnio często używałem tego narzędzia. Ważne jest żeby zaaplajować skalę i odwrócić wszystkie normalne w jedną stronę. Nie może też być żadnych luźnych wertexów. Jak zadbasz o te wszystkie elementy to będzie wycinał jak chcesz.

alojzy

Aktywny użytkownik
*
411 5 1

#4 Odp: Problem z Boolean

#19553, 20140912, 15:25:18
Kurcze miałem napisać tu, a wkleiłem nie w ten wątek  :-[ Zmęczenie :(  A jak się teraz zorientowałem to Alojzy mnie ubiegł :D

Cytuj
Sam się właśnie z tym męczę. Boltroon, działa jak dla mnie na razie najlepiej, chociaż czasami używam też Booltool.

Co do wycinania z tego co zauważyłem obie bryły powinny być najlepiej zamknięte, tzn. nie chce w ogóle wycinać lub mocno się kaszani np. gdy jedna była któraś potraktowana zatwierdzonym modyfikatorem Edge Split. Lepiej wyciąć najpierw i potem zatwierdzić, lub w ogóle nie zatwierdzać wcale.

Następna sprawa to prawidłowe normalne. Najlepiej sobie sprawdzić przy cięciu czegoś "plejnem". Zależnie od kierunku normalnej "plejna", przy Difference, zostaje część obiektu w którego stronę była skierowana normalna tego "plejna". Czyli poodwracane normalne którejś z brył też może "kaszanić" efekt :P
 
Jesteśmy skazani na zgubę, skazani od samego początku, i umrzemy, znając tylko niewielki fragment rzeczywistości, który w dodatku pojmujemy na opak.

Star Rider

Zaawansowany użytkownik
*
1225 77 8
To boldly go where no man has gone before

#5 Odp: Problem z Boolean

#19555, 20140912, 15:55:49
Dzięki, chyba rzeczywiście coś w tym kierunku. Coś musiało być nie tak z siatką. Zastosowałam "Remove doubles". Usunęło ponad 200 wierzchołków i pomogło. Wszystko udało się połączyć, jednak teraz mam inny problem. Siatka jest w porządku, ale niektóre ściany mescha są jakby ustawione w innym kierunku, co daje dziwne refleksy w wyglądzie w trybie obiektowym. Stosowałam Flip normals, ale nie wiem, czy to ustawia wszystkie normalne w jednym kierunku, czy tylko je odwraca. Jak ustawić normalne w jednym kierunku i czy to pomoże?

ankap6

Nowy użytkownik
*
12 0 0
jestem tu nowy!

#6 Odp: Problem z Boolean

#19579, 20140912, 23:13:27
Włącz sobie ich wyświetlanie, masz to pod klawiszem N, zakładka Mesh Display i tam są ikonki wierzchołków i ścian.

utatek

Zaawansowany użytkownik
*
837 44 0

#7 Odp: Problem z Boolean

#19589, 20140913, 00:25:02
Po wycięciu daj modyfikator Edge Split.
Jesteśmy skazani na zgubę, skazani od samego początku, i umrzemy, znając tylko niewielki fragment rzeczywistości, który w dodatku pojmujemy na opak.

Star Rider

Zaawansowany użytkownik
*
1225 77 8
To boldly go where no man has gone before

#8 Odp: Problem z Boolean

#19614, 20140913, 11:07:12
Przy usuwaniu (remove doubles) mogły są rozłączyć niektóre vertexy. I w wyświetlaniu ze smooth robi się efekt dziwnego cieniowania. Sprawdź czy fejsy które się źle wyświetlają są ze sobą połączone.

alojzy

Aktywny użytkownik
*
411 5 1

#9 Odp: Problem z Boolean

#19618, 20140913, 11:29:46
Po usuwaniu podwójnych wierzchołków warto wcisnąć F6 i wybrać zakres. Oczywiście może to zmienić geometrię, bo są one łączone i przypadku zwiększenia parametru zwiększa się "okrąg" szukania wierzchołków i uśrednia miejsce, gdzie zostaną połączone.
Nie ważne ile razy upadłeś, ważne ile razy się podniosłeś.

Kamil1064

Ekspert
*
3845 164 1

#10 Odp: Problem z Boolean

#19762, 20140917, 21:13:08
Alojzy, ściany są ze sobą połączone. Star rider-dzięki, edge split rozwiązał ten problem, ale mam wątpliwości, co do jego zastosowania. Model przygotowuję pod druk 3D i obawiam się, że po zastosowaniu edge split, będzie on nieszczelny lub znowu będą pokrywać się krawędzie. Szczerze mówiąc to dopiero ogarniam temat i jestem trochę zielona. Czy moje obawy są słuszne? Idąc dalej w tym kierunku, czy wszystkie modyfikatory mogą być stosowane, aby przygotowywać modele pod druk? I czy ktoś mi wyjaśni dla czego modele pod druk muszą składać się z trójkątów? Mam sporo problemów jeśli chodzi o przygotowywanie poprawnych modeli, ale to chyba jest temat na osobny wątek. :/

ankap6

Nowy użytkownik
*
12 0 0
jestem tu nowy!

#11 Odp: Problem z Boolean

#19776, 20140918, 09:30:40
Na pewno modyfikatory muszą być zatwierdzone. Jeśli zastosujesz np. edge split to fejsy będą rozłączone a w druku musi to być jedna forma.

alojzy

Aktywny użytkownik
*
411 5 1

#12 Odp: Problem z Boolean

#19777, 20140918, 11:48:44
Też mam z tym problem. Ciekawe czy nie ma jakiegoś pluginu, który by jakoś wypełniał te malutkie przestrzenie po Edge Split, bez niszczenia geometrii.
Jesteśmy skazani na zgubę, skazani od samego początku, i umrzemy, znając tylko niewielki fragment rzeczywistości, który w dodatku pojmujemy na opak.

Star Rider

Zaawansowany użytkownik
*
1225 77 8
To boldly go where no man has gone before

#13 Odp: Problem z Boolean

#19779, 20140918, 13:13:41
Może jakiś bevel w wersji mikro, żeby mieć połączone krawędzie.

Remik

Ekspert
*
2483 120 9

#14 Odp: Problem z Boolean

#19785, 20140918, 19:07:57
To chyba raczej nie chodzi o malutkie przestrzenie pomiędzy krawędziami :) tylko o dwie oddzielne krawędzie, które nakładają się na siebie :) Sprawdzałam i wydaje mi się, że te refleksy nie mają żadnego wpływu na poprawność modelu do druku. Upewnie się, jak wydrukuję model. Więc lepiej nie stosować edge split.

ankap6

Nowy użytkownik
*
12 0 0
jestem tu nowy!
Ostatnia zmiana: 20140918, 19:15:51 wysłana przez ankap6