/  Forum  /  Hardware  /  Problem ze sprzętem?  /  Komputer do 10 tysięcy do Blendera.

Komputer do 10 tysięcy do Blendera.

#0 Komputer do 10 tysięcy do Blendera.

#20218, 20140928, 13:08:03
Cześć.
Udało mi się dostać dofinansowanie z Urzędu Pracy i wreszcie mogę sobie pozwolić na zakup lepszej maszyny. Chciałbym się zmieścić w kwocie 10,5 tysiącach złotych wraz z monitorem, gdzie na sam monitor chciałbym przeznaczyć od 1.5 do 2 tys. zł. Zastanawiałem się nad kupnem 2 monitorów zamiast jednego, ale doszedłem do wniosku, że jeden większy powinien mi wystarczyć.  Głowiłem się też nad wyborem lepszej karty a prockiem i wybór padł na gpu, gdyż komputer będzie głównie pod renderowanie animacji, z małą ilością cząsteczek i niekoniecznie fotorealistycznych.
Czy ktoś zechciałby mi pomóc i podać jakąś przykładową specyfikację ? 

NuttyART

Użytkownik
*
101 6 1
jestem tu nowy!

#1 Odp: Komputer do 10 tysięcy do Blendera.

#20219, 20140928, 13:10:31
Mógłbyś zdradzić w jaki sposób udało Ci się zdobyć dofinansowanie? :) Bo też się nad tym zastanawiałem.

Kiedyś się nawet o to pytałem w UP ale kobieta mi powiedziała że dofinansowania są tylko dla ludzi po 50 roku życia i to w wysokości około 1000 złoty.

Senator

Użytkownik
*
263 8 0
jestem tu nowy!
Ostatnia zmiana: 20140928, 13:23:37 wysłana przez Senator

#2 Odp: Komputer do 10 tysięcy do Blendera.

#20224, 20140928, 15:33:11
@Senator celuj w dofinansowania UE. Tam jest kasa.

Remik

Ekspert
*
2483 120 9

#3 Odp: Komputer do 10 tysięcy do Blendera.

#20227, 20140928, 16:15:31
Dają tylko trzeba zapytać się kogoś kompetentnego. Możesz dostać na kurs blendera kase lub kase np. na komputer ale zobowiązujesz się też do paru rzeczy. Dostać jest stosunkowo łatwo mogą np opłacić ci studia do jakiejś tam kwoty i na pewno będzie wyżej tysiąca. Nie wiem czy kolega nie miał za warunek utworzenie własnej działalności gospodarczej czy czegoś innego.
http://www.czatachowa.pl/
Albowiem każdy, kto prosi, otrzymuje; kto szuka, znajduje; a kołaczącemu otworzą.

tomek22zam

Aktywny użytkownik
*
364 9 8
POLSKA

#4 Odp: Komputer do 10 tysięcy do Blendera.

#20228, 20140928, 16:38:15
Mógłbyś zdradzić w jaki sposób udało Ci się zdobyć dofinansowanie? :) Bo też się nad tym zastanawiałem.

Kiedyś się nawet o to pytałem w UP ale kobieta mi powiedziała że dofinansowania są tylko dla ludzi po 50 roku życia i to w wysokości około 1000 złoty.

Dofinansowania są dla wszystkich bezrobotnych zarejestrowanych w Urzędzie Pracy, bez względu na grupę wiekową. Tak jak tomek22zam wspomniał, warunkiem jest założenie działalności gospodarczej i utrzymanie jej przez rok.  Jeśli chciałbyś spróbować, musisz zorientować się kiedy będą następne nabory w Twoim UP i pobrać wnioski dostępne zazwyczaj na stronie internetowej. Całość sprowadza się do napisania biznes planu,  który Urząd Pracy zatwierdzi jako realny. Ogółem są to tony papierów i masa zjedzonych nerwów, zwłaszcza wtedy, kiedy osoba nie zajmująca się grafiką  twierdzi, że sprzęt dla CG to max do 4 tysięcy. Potem pisałem specjalne uzasadnienia, powołując się na artykuły w internecie itd.
Jeśli chodzi o dofinansowania z UE, rzeczywiście tam kwoty są znacznie większe, ale i konkurencja znacznie silniejsza.

NuttyART

Użytkownik
*
101 6 1
jestem tu nowy!

#5 Odp: Komputer do 10 tysięcy do Blendera.

#20229, 20140928, 16:38:50
Wydaje mi się że lepiej weź dwa monitory 24" niż jeden 28" , kupiłem Della P2815Q właśnie z myślą że wyeleminuję drugi monitor i jestem bardzo rozczarowany, miejsca do pracy wcale nie przybyło (trzeba było powiększyć litery w panelach menu) a wysoka rozdzieldzielczośc jest bardziej przeszkodą w modelowaniu, w ustawieniach bledera musiałem przestawić punkt vertexa z 1 pix na 4 pix (pozostałę zmiany na obrazku poniżej zrzut z aktywnego ekranu tak że jak wyświetlisz na zwykłym monitorze to wyraźnie zobaczysz różnicę w wielkości czcionki), koniecznie zmienić trzeba kolory gdyż żołty z pomarańczowym przy tej rozdzielczości są nie do odróżnienia na tym defaultowym tle. Zmieniłem też temat blendera na bardziej kontrastowy ale w dalszym ciągu nie mogę się przyzwyczaić w sumie nie polecam na szczęście nie pozbywałem się porzednich monitorów i jak sytuacja do tego dojrzeje to chyba wrócę do nich,  aha rozdzielczośc monitora 3840/2160 przy tej wielkości to 144 ppi i wydaje mi się że to stąd te wszystkie niedogodności
Pieprzyć amerykański model wyścigu szczurów, niech żyje lenistwo i starość . - Henri Cartier-Bresson

andirl

Aktywny użytkownik
*
612 38 8
Ostatnia zmiana: 20140928, 16:54:46 wysłana przez andirl

#6 Odp: Komputer do 10 tysięcy do Blendera.

#20253, 20140928, 20:56:55


Dofinansowania są dla wszystkich bezrobotnych zarejestrowanych w Urzędzie Pracy, bez względu na grupę wiekową.

I tu juest pewna nieścisłość, bo to zależy od konkretnego PUPa. Jedne daja wszystkim, inne maja projekty typu 50+ albo -25.

jakihno

Aktywny użytkownik
*
504 39 0

#7 Odp: Komputer do 10 tysięcy do Blendera.

#20254, 20140928, 21:02:16
To może zależeć od skali bezrobocia w danym województwie, grupach wiekowych itp.
U mnie w Częstochowie do tej pory były na pewno takie dofinansowania na działalność, 20 tyś, takie coś brał daaaaleki znajomy, młody koleś.

utatek

Zaawansowany użytkownik
*
837 44 0
Ostatnia zmiana: 20140928, 21:04:33 wysłana przez utatek

#8 Odp: Komputer do 10 tysięcy do Blendera.

#20255, 20140928, 21:04:15
Iść i spytać można
http://www.czatachowa.pl/
Albowiem każdy, kto prosi, otrzymuje; kto szuka, znajduje; a kołaczącemu otworzą.

tomek22zam

Aktywny użytkownik
*
364 9 8
POLSKA

#9 Odp: Komputer do 10 tysięcy do Blendera.

#20256, 20140928, 21:06:42
Tak jak @tomek22zam napisał, pamiętać tylko należy, że takie projekty zaczynają się z początkiem roku, teraz pewnie wydali już całą kasę ;)

utatek

Zaawansowany użytkownik
*
837 44 0

#10 Odp: Komputer do 10 tysięcy do Blendera.

#20258, 20140928, 21:24:37
Wydaje mi się że lepiej weź dwa monitory [...]

Zdecydowanie dwa. Praca jest dużo wygodniejsza i bardziej wydajna bez względu na to co robisz, programujesz, bawisz się czy blenderujesz. Czek dys: http://webhosting.pl/Dwa.monitory.na.biurku.zwieksza.wydajnosc.webdewelopera

Jednego Blendera też można odpalić na wielu oknach/monitorach:
http://www.blenderguru.com/tutorials/quick-tip-use-blender-on-multiple-monitors/

Na jeden (główny) możesz wydać 2000 a na drugi (pomocniczy) 500 złotych. I będzie git.

GreenLittleMan

Użytkownik
*
87 10 0

#11 Odp: Komputer do 10 tysięcy do Blendera.

#20259, 20140928, 21:43:39
Również jestem za dwoma, komfort pracy jest dużo większy niż na jednym.
Jestem w trakcie myślenia nad zakupem trzeciego. Jeden główny, drugi dodatkowy do blendera(teraz to już 3ds'a;p), trzeci na jakieś pomoce, tutoriale, conceptarty, zdjęcia obiektu czy zwykłego facebooka.

Jeśli nie masz zamiaru renderować na CPU, weź coś pokroju 4440(albo nawet coś gorszego), jeśli nie będziesz robił OC wystarczającą płytę na przyszłe ew. rozbudowanie znajdziesz do 450zł, dobra obudowa-myślę, że do 300 się zmieścisz, chyba, że chcesz kupić coś plastikowego to dużo taniej znajdziesz. Zasilacz bardzo ważny, zależy od tego czy będziesz chciał mulitgpu w przyszłości i jakie to GPU. HDD-1TB powinien wystarczyć-250zł WD Green, SSD-komfort użytkowania Windowsa wzrósł, w Blenderze czy 3ds'sie nie zauważyłem większych plusów, ale warto kupić jak dla mnie(MX100 256GB, ew 128). Napęd i ram.
Więc ram myślę, że 32 powinieneś mieć. W zależności czy jakie chłodzenie procesora kupisz albo czy zostaniesz na boxowym, będziesz mógł wybierać RAM'y. Low profile w wypadku dużego chłodzenia-przykładowo:
http://www.agito.pl/pamiec-g-skill-ddr3-4x8gb-2133mhz-cl9-ripjawsz-707-588173.html
Możesz też kupić tańszę jeśli przeraża Cię cena:
http://www.morele.net/pamiec-hyperx-4x8gb-1600mhz-ddr3-cl9-khx16c9t3k4-32x-534868/?ceneo_spo=true
Lub ograniczyć się do 16GB
No i karta.
Podliczając, za wszystko zostaje 5700(opcja bez SSD i z tańszym RAM'em 32) na kartę i zasilacz+2k na monitor.
Może taki Tytanek?
http://www.morele.net/karta-graficzna-evga-geforce-gtx-titan-black-sc-signature-6gb-384bit-hdmi-dvi-dp-06g-p4-3793-kr-635689/
Nie liczyłem aż tak bardzo dokładnie, ale wydaję mi się, że byś musiał dołożyć do zasilacza troszkę.

Ram, obudowę, zasilacz możesz kupić używane.
CPU i MOBO właściwie też, ale jakoś do tych używanych części nigdy zaufania nie miałem.


edit:
Właściwie powinno wyjść mniej, bo Morele są strasznie drogie. Popatrz w innych sklepach.

edit2:
http://allegro.pl/geforce-cuda-gtx-titan-black-6gb-ddr5-384bit-2dv-i4646013090.html
http://allegro.pl/fractal-design-arc-midi-r2-window-z-oknem-i4639833555.html (chociaż wkładać tytana do takiej to grzech-jeśli się zmieści-szkoda, że nie masz na 800R)
Bez SLI:
http://allegro.pl/zasilacz-corsair-cs650m-650w-80-gold-fv-okazja-i4617374374.html
Z SLI:
http://allegro.pl/zasilacz-atx-corsair-1000w-80-gold-135mm-modular-i4633801158.html
Chociaż lepiej byłoby 1100 albo 1200.

czaaje

Użytkownik
*
50 1 0
jestem tu nowy!
Ostatnia zmiana: 20140928, 21:51:21 wysłana przez czaaje

#13 Odp: Komputer do 10 tysięcy do Blendera.

#20274, 20140929, 13:59:15
O_o aż mi się brew podnosi ze zdziwienia czytając...

Dwa kiepskie monitory kontra jeden dobry, no sam nie wiem, po za tym czy ktoś uważa że praca jest na tandemie wygodna to raczej bardzo indywidualna sprawa. Oczywiście że drugi monitor się czasami bardzo przydaje, sam używam gdy przerabiam tutorial, ale przy modelowaniu , to co kto lubi. Ja bym preferował po prostu kupić jakieś tanie barachło (ewentualnie po za dotacją używkę) i jak nie masz zdecydowanego kierunku na pracę dwumonitorowa to generalnie się na temacie nie skupiać.

@Andril, była dość obszerna dyskusja na temat monitorów 4k, chyba nie wyciągnąłeś z niej wniosków. Po za tym jak już go kupiłeś to dlaczego nie zacząłeś od ustawienia DPI systemu operacyjnego (albo zmiany systemu na taki w którym interfejs się skaluje) tylko od kombinacji w Blenderze i powiększania czcionek? To się robi na końcu :P

Cytuj
Ram, obudowę, zasilacz możesz kupić używane.
CPU i MOBO właściwie też, ale jakoś do tych używanych części nigdy zaufania nie miałem.
Nie może, dostał dofinansowanie i na wszystko musi mieć faktury.

Cytuj
A może zamiast niego dwa GTX 780 6gb?
Mała ilość cząstek i animacje nierealistyczne.
Ja bym startował na 2 lub 3x 970, MSI G4 albo Strix-y Asusa, jakieś i7 4790K+ np.: ASRock Z97 EXTREME6, 16GB pamięci (gdyby to miały być jakieś rozbudowane wizuale to raczej bym celował w platformę LGA 2011-3 i większa ilość ram, ale skoro podałeś swój target ;) ) do tego przynajmniej 2x 2TB Redów WD i 256GB SSD. Alternatywnie tylko SSD w kompie, a jakiś NAS z RAID 1 na dane, ale raczej nie zmieścił byś się w pułapie.  Dwa dyski talerzowe pozwolą Ci jakoś porozrzucać dane, żeby w razie awarii któregoś część ocalała, lub drugi używać do backupu.  Co do monitora, obecnie to raczej góra 2k, matowy na IPS. Na 4k po za specyficznymi zastosowaniami, jeszcze deko za wcześnie, minimum pół roku, jak wyjdzie nowy windows z interfejsem przystosowanym nawet do 8k i następna generacja kart graficznych, w niższym procesie i większa ilością pamięci. Chyba że nastawiasz się na linuxa i KDE, ale i tak musisz być przygotowany na ustawianie sobie skalowania, czcionek i innych pierdół ;)

Nad konkretną konfiguracją mógłbym przysiąść pewnie dopiero pod koniec tygodnia, bo to jednak kilka godzin zabawy jest, sprzęt się ciągle zmienia więc żeby czegoś nie odwalić to trzeba wiedzę miejscami pouzupełniać :/ Do tego jakiś kontakt bezpośredni na priv do konsultacji oraz solenne przyrzeczenie że po złożeniu specyfikacja i wrażenia z pracy zostaną dokładnie opisane na forum, żeby inni też skorzystali :D
Jesteśmy skazani na zgubę, skazani od samego początku, i umrzemy, znając tylko niewielki fragment rzeczywistości, który w dodatku pojmujemy na opak.

Star Rider

Zaawansowany użytkownik
*
1225 77 8
To boldly go where no man has gone before
Ostatnia zmiana: 20140929, 14:51:53 wysłana przez Star Rider

#14 Odp: Komputer do 10 tysięcy do Blendera.

#20276, 20140929, 14:43:22
Dzięki wielkie za napływające odpowiedzi, wątek cały czas śledzę i do wszystkich wypowiedzi odniosę się dzisiaj wieczorem lub jutro rano. Teraz muszę sobie pozałatwiać kilka spraw, żeby potem ze spokojem przysiąść i poodpisywać. :)

NuttyART

Użytkownik
*
101 6 1
jestem tu nowy!

#15 Odp: Komputer do 10 tysięcy do Blendera.

#20277, 20140929, 15:00:31

Cytuj
A może zamiast niego dwa GTX 780 6gb?
Mała ilość cząstek i animacje nierealistyczne.


tzn?

jedimaster

Aktywny użytkownik
*
398 13 1
1047557

#16 Odp: Komputer do 10 tysięcy do Blendera.

#20288, 20140929, 16:55:43
A sorki, źle przepisałem :P
NuttyART napisał:
Cytuj
gdyż komputer będzie głównie pod renderowanie animacji, z małą ilością cząsteczek i niekoniecznie fotorealistycznych.

Czyli te 6GB mu na wentyl, do tego w starszej architekturze. Samo TDP 250W kontra 145W, 970 będzie szybsze, dużo mniej prądożerne, cichsze, zimniejsze, tańsze (2x780 6GB wyjdzie mniej/więcej cenowo jak 3x970, gdzie te 3x970 będzie o przynajmniej 1/3 szybsze i będzie miało niższy pobór prądu jak 2x780).
Jesteśmy skazani na zgubę, skazani od samego początku, i umrzemy, znając tylko niewielki fragment rzeczywistości, który w dodatku pojmujemy na opak.

Star Rider

Zaawansowany użytkownik
*
1225 77 8
To boldly go where no man has gone before

#17 Odp: Komputer do 10 tysięcy do Blendera.

#20296, 20140929, 22:30:42
A więc tak:
odnośnie monitorów to trochę namłóciliście mi w głowie, niemniej jednak na tą chwile wciąż obstaje przy jednym a lepszym. Jednym z powodów jest to, że drugi monitor mam u siebie na stanie (18' 4:3), więc jeśli przy jednym będę odczuwał braki, zawsze mogę podpiąć tego kwadraciaka. Jeśli chodzi o rozdzielczość, to na pewno za tą cenę 4K nie wchodzi w grę. Jak powiedział Star Rider max to 2k lub po prostu full HD.

Czaaje:
Wydaje mi się, że troszkę przesadziłeś z mocą karty graficznej w stosunku do procesora, ramy też zdecydowanie za drogie i bardziej skłaniam się ku 16gb. Miejcie na uwadze, że odliczając 2 tysiaki(na monitor) od 10.5 tysiąca to zostaje tylko 8.50k.  Używki jak Star Rider wspomniał nie wchodzą w grę. :)

Star Rider:
Ta Twoja wstępna konfiguracja bardzo mi się podoba, szukam właśnie czegoś w takim stylu, zastanawiam się tylko nad zakupem kart pod SLI. Kiedyś czytałem w jakimś temacie (tutaj na PKB), że podobno rendering na 2 kartach jest mało opłacalny, bo dodatkowa karta w bardzo małym stopniu przyspiesza render time. Jak to w końcu jest ?
Odnośnie dysków zgadzam się,  2 to dla mnie konieczność, z tym że 2 tb to trochę za dużo. Max 1,5tb (pierwszy 1tb, drugi 500gb), z tym że trzeba doliczyć do tego kieszeń na dysk. Chcę mieć możliwość wyciągnięcia go w razie potrzeby.
W pierwszym poście, zapomniałem jeszcze napisać o odliczeniu 500 stów na windowsa i antywira :< Tak więc na komp + monitor zostaje 10k. Gdyby jakaś cześć wykraczałaby nieznacznie ponad budżet, ale wydajność byłaby znacznie większa, mogę minimalnie zwiększyć całą kwotę.
Co do propozycji w której mógłbyś złożyć dla mnie dokładną konfiguracje, to gdyby takie coś zaistniało to byłbym bardzo wdzięczny. Czas mnie jakoś specjalnie nie ściga, przede mną dopiero podpisanie umowy z UP, więc czasu mam myślę około 3 tygodni.  Oczywiście potem zdam relacje jak sprzęt się spisuje ;]

NuttyART

Użytkownik
*
101 6 1
jestem tu nowy!
Ostatnia zmiana: 20140929, 22:33:38 wysłana przez NuttyART

#18 Odp: Komputer do 10 tysięcy do Blendera.

#20299, 20140929, 23:00:46
Cytuj
zastanawiam się tylko nad zakupem kart pod SLI. Kiedyś czytałem w jakimś temacie (tutaj na PKB), że podobno rendering na 2 kartach jest mało opłacalny, bo dodatkowa karta w bardzo małym stopniu przyspiesza render time. Jak to w końcu jest ?

SLI to jest do grania, przy renderowaniu z użyciem CUDA nie potrzeba łączyć kart w tryb SLI (czyli nie potrzeba tez mostków).
Odnośnie wydajności jak popatrzysz na testy, to akurat w Cycles bardzo ładnie się skaluje. To przy SLI i grach nie ma np.: 100% wydajności przy drugiej takiej samej karcie. W grach jest o ile gra w ogóle korzysta z drugiej karty jest pomiędzy 40-60% przyrostu najczęściej, chociaż zdażają się też gry czy lokacje w grach gdzie jest i nawet około 80%.
 W obliczeniach CUDA masz prawie drugie tyle. Ludzie ładują i po 4 karty, a gdzieś tu wklejałem link z 5x GTX 750Ti ;) Jedyne co z czym się trzeba liczyć to to że pamięć się nie sumuje, czyli jak kupisz 3 karty z 4GB to nadal masz 4GB na scenę. No i że 970 to świeża konstrukcja, Blender oficjalnie ma ją obsługiwać od wersji 2.73. Na razie wydajność w Cycles jest podobna do 780, nie działa renderowany podgląd w viewporcie.
Jesteśmy skazani na zgubę, skazani od samego początku, i umrzemy, znając tylko niewielki fragment rzeczywistości, który w dodatku pojmujemy na opak.

Star Rider

Zaawansowany użytkownik
*
1225 77 8
To boldly go where no man has gone before
Ostatnia zmiana: 20140929, 23:07:24 wysłana przez Star Rider

#19 Odp: Komputer do 10 tysięcy do Blendera.

#20300, 20140929, 23:43:39
Aha, czyli jedyny problem to taki, że pamięć się nie sumuje. W sumie to nad tym muszę się głębiej zastanowić, bo nie jestem pewien czy 4gb mi wystarczy.
A da rady sprawdzić ile karta wymaga pamięci do danej sceny w blenderze ?  To by mi dało przybliżony obraz jak wiele pamięci będę użytkował, bo przy tej animce co teraz robię, już dawno render na gpu wywala mnie do pulpitu .(1gb gtx 650)

NuttyART

Użytkownik
*
101 6 1
jestem tu nowy!

#20 Odp: Komputer do 10 tysięcy do Blendera.

#20303, 20140930, 09:06:05
Nikt Ci nie powie dokładnie ile trzeba RAMu do danej sceny, bo w sumie wszystko zależy od tego ile tekstur bitmapowych użyjesz. Np. mi duże mapy HDRI potrafiły zająć w pamięci ~1GB, 2GB to nadal mało, 3GB to w miarę ok, jeśli tylko używasz mało bitmap, 4GB to już pewien komfort, ale bez szaleństwa, a 6GB daje już pewien luksus - i tyle.

Plutonka

Aktywny użytkownik
*
338 18 1

#21 Odp: Komputer do 10 tysięcy do Blendera.

#20309, 20140930, 11:24:21
Nikt Ci nie powie dokładnie ile trzeba RAMu do danej sceny, bo w sumie wszystko zależy od tego ile tekstur bitmapowych użyjesz. Np. mi duże mapy HDRI potrafiły zająć w pamięci ~1GB, 2GB to nadal mało, 3GB to w miarę ok, jeśli tylko używasz mało bitmap, 4GB to już pewien komfort, ale bez szaleństwa, a 6GB daje już pewien luksus - i tyle.

4gb powoli staje się przymało przy większych scenach. Ostatnio renderowałem do projektu wizkę z dużą mapą HDRI i mi wywalało rendery (a nawet cząsteczek nie miałem). Dopiero po załadowaniu o połowę mniejszej śmigało.

jedimaster

Aktywny użytkownik
*
398 13 1
1047557

#22 Odp: Komputer do 10 tysięcy do Blendera.

#20313, 20140930, 11:40:21
Cytuj
A da rady sprawdzić ile karta wymaga pamięci do danej sceny w blenderze ?

Podczas renderowania, na górze renderu powinien być pasek z informacjami, czas renderowania, zajętość pamięci itd.

Co do ilości pamięci, no cóż, zawsze będzie za mało. Coraz większe rozdzielczości tekstur, brak optymalizacji (textury można silnie skompresować bez mocno widocznego pogorszenia jakości, przeginanie z subsurfem). Odnośnie ostatniego to chyba miało się coś dziać w Blenderze żeby wykorzystywał sprzętowe tesselatory kart? Chyba by to dość mocno przyspieszyło i zredukowało apetyt na pamięć.

Do animacji wydaje mi się że bardziej bym się kierował w moc obliczeniową. Z drugiej strony żeby to nie było "na już", to na początku roku dość prawdopodobne że wyjdą karty z 8GB (lub 6/12GB gdy scenariusz z powrotem do 384-bit szyny pamięci dla najmocniejszego segmentu, się potwierdzą)
Jesteśmy skazani na zgubę, skazani od samego początku, i umrzemy, znając tylko niewielki fragment rzeczywistości, który w dodatku pojmujemy na opak.

Star Rider

Zaawansowany użytkownik
*
1225 77 8
To boldly go where no man has gone before

#23 Odp: Komputer do 10 tysięcy do Blendera.

#20320, 20140930, 12:46:29
Cytuj
A da rady sprawdzić ile karta wymaga pamięci do danej sceny w blenderze ?

Podczas renderowania, na górze renderu powinien być pasek z informacjami, czas renderowania, zajętość pamięci itd.


ale tam są dwie wartości mem: 500,9 M, Peak 501,8M

trzeba je zsumować?

bo teoretycznie peak to znaczy szczytowe więc powinno się patrzeć tylko na wartość przy peak jeśli chodzi o zużycie ramu, ale jak ja mam scenę, która zajmuje 520M memory i 523M peak to 1GB v ramu już mi nie wystarcza tak jakby się to sumowało

Senator

Użytkownik
*
263 8 0
jestem tu nowy!

#24 Odp: Komputer do 10 tysięcy do Blendera.

#20321, 20140930, 13:07:09
Nie, odczyt jest raczej poprawny. Nie trzeba nic sumować. Nie zapominaj że do pamięci karty graficznej, oprócz sceny z Blendera, musi się zmieścić jego interfejs Blendera (ktoś pisał na forum żeby w takich przypadkach odpalać render z linii komend), musi się zmieścić także pulpit systemu operacyjnego i interfejsy programów które masz uruchomione
na pulpicie.

Ogólne zajęcie pamięci większości kart (nie tylko sceny z Blendera) można podejrzeć w programie MSI Afterburner.

Żeby móc wykorzystywać jak najwięcej pamięci karty można kombinować np. z dodatkową karta Ati/AMD, ja obecnie stosuję takie rozwiązanie Ati na pulpit + Nvidia do renderowania, ale tak można tylko pod windows, można tez odpalać render z linni komend czy wyłączyć bajery pulpitu żeby zmniejszyć zajętość VRAM.
Pod linuxem, niestety wszystkie karty muszą być jednego producenta i obsługiwane przez ten sam sterownik, za to można kombinować z jakimiś lekkimi środowiskami graficznymi+odpalanie z linii poleceń.
Jesteśmy skazani na zgubę, skazani od samego początku, i umrzemy, znając tylko niewielki fragment rzeczywistości, który w dodatku pojmujemy na opak.

Star Rider

Zaawansowany użytkownik
*
1225 77 8
To boldly go where no man has gone before

#25 Odp: Komputer do 10 tysięcy do Blendera.

#20325, 20140930, 13:19:24
Nie, odczyt jest raczej poprawny. Nie trzeba nic sumować. Nie zapominaj że do pamięci karty graficznej, oprócz sceny z Blendera, musi się zmieścić jego interfejs Blendera (ktoś pisał na forum żeby w takich przypadkach odpalać render z linii komend), musi się zmieścić także pulpit systemu operacyjnego i interfejsy programów które masz uruchomione
na pulpicie.

Ogólne zajęcie pamięci większości kart (nie tylko sceny z Blendera) można podejrzeć w programie MSI Afterburner.

Żeby móc wykorzystywać jak najwięcej pamięci karty można kombinować np. z dodatkową karta Ati/AMD, ja obecnie stosuję takie rozwiązanie Ati na pulpit + Nvidia do renderowania, ale tak można tylko pod windows, można tez odpalać render z linni komend czy wyłączyć bajery pulpitu żeby zmniejszyć zajętość VRAM.
Pod linuxem, niestety wszystkie karty muszą być jednego producenta i obsługiwane przez ten sam sterownik, za to można kombinować z jakimiś lekkimi środowiskami graficznymi+odpalanie z linii poleceń.


ok  więc przypuśćmy że pulpit itp zajmuje 500 vram więc z karty graficznej z 4 giga vram zostanie 3,5 giga.

to jeśli NuttyArt kupi np. 3 karty gtx 970 to bedzie mógł tak sobie ustawić żeby jedna karta obsługiwała pulpit i blendera w viewporcie, a druga udostępniała cały ram w renderingu?

czyli reasumując czy to będzie tak, że przy trzech kartach gtx970 Nutty będzie miał pełne 4 giga vram i 3 kafelki w cycles?

Senator

Użytkownik
*
263 8 0
jestem tu nowy!

#26 Odp: Komputer do 10 tysięcy do Blendera.

#20329, 20140930, 13:37:23
Nie.
Jak na razie w Cycles nie da się ustawić w takim układzie dwóch kart do renderowania i jednej do pulpitu i viewportu. Wszystkie karty będą renderować (3 kafelki na raz).

Takie rozwiązanie jest tylko możliwe pod windows i z kartą która posiada inny sterownik i nie obsługuje CUDA, np. Intel lub Ati. "Cywilne" (nie wersje PRO) kart Ati, jak możesz popatrzeć tu na forum http://polskikursblendera.pl/forum/index.php/topic,796.msg13228/topicseen.html#msg13228 są dużo wydajniejsze w viewporcie od porównywalnych kart Nvidii. Odnośnie GTX 970 to już mam zamówioną, więc jak dojdzie to porobię testy i wrzucę.

Odnośnie pamięci to wygląda to tak że jeżeli pulpit Ci zjada 500MB (u mnie win7 z odpalonym Blenderem i wszystkimi pierdółkami około 320MB) to mimo że dwie pozostałe karty nie obsługują pulpitu to i tak pamięci dla Cycles będzie dostępne tyle samo co dla pierwszej. Czyli wszystkie będą miały po 3,5GB.

Albo inaczej, cała scena musi się zmieścić w pamięci wszystkich dostępnych kart osobno. Więc jeżeli byś włożył dwie karty, jedna z 1GB druga z 10GB to i tak maksymalną scenę będziesz mógł wyrenderować taką jaka zmieści się do pamięci tej karty z 1GB.

Wyjątkiem jest tu opisana wyżej konfiguracja z kartą która nie obsługuje CUDA. Jeżeli byłby to układ np. 1Ati+2Nvidia, to wtedy gdy monitor podepniemy pod kartę Ati, to Cała pamięć kart Nvidia będzie dostępna dla Blendera.
Jesteśmy skazani na zgubę, skazani od samego początku, i umrzemy, znając tylko niewielki fragment rzeczywistości, który w dodatku pojmujemy na opak.

Star Rider

Zaawansowany użytkownik
*
1225 77 8
To boldly go where no man has gone before
Ostatnia zmiana: 20140930, 13:40:37 wysłana przez Star Rider

#27 Odp: Komputer do 10 tysięcy do Blendera.

#20332, 20140930, 13:49:47
No właśnie tak się zastanawiałem bo przy tym moim nowym UHD monitorze podejrzewam że sporo pamięci zeżre mi Viewport, jak myślisz Star HD Intel-a uciągnie mi tę rozdzielczość ?  procesor i7 3770

dobra nie ważne pytanie coś tam znalazłem :

https://software.intel.com/en-us/articles/3rd-gen-hd-graphics-quick-reference-guide

ale ponoć HD Intel 4400 już daje radę tak że SirGorn może popróbować
Pieprzyć amerykański model wyścigu szczurów, niech żyje lenistwo i starość . - Henri Cartier-Bresson

andirl

Aktywny użytkownik
*
612 38 8
Ostatnia zmiana: 20140930, 14:08:24 wysłana przez andirl

#28 Odp: Komputer do 10 tysięcy do Blendera.

#20333, 20140930, 13:50:05
Wyjątkiem jest tu opisana wyżej konfiguracja z kartą która nie obsługuje CUDA. Jeżeli byłby to układ np. 1Ati+2Nvidia, to wtedy gdy monitor podepniemy pod kartę Ati, to Cała pamięć kart Nvidia będzie dostępna dla Blendera.
Tak z ciekawości - co jeśli ktoś ma zintegrawane GPU, da się też tak to wykorzystać, że intel będzie obsługiwać monitor, a nvidia zostanie na blendka?

SirGorn

Ekspert
*
1577 102 4
.

#29 Odp: Komputer do 10 tysięcy do Blendera.

#20334, 20140930, 14:07:48
@Andril, z wydajnością takiego rozwiązania może być krucho mocno. A odnośnie czy samą rozdzielczość da się wyświetlić to zależy od wersji złącza na płycie, raczej max z odświeżaniem 30Hz. Dopiero Display Port 1.2 na 60HZ i HDMI 2.0 (są jakieś kombinacje z kodowaniem koloru na Nvidii, żeby na 1.4 uzyskać te 60HZ, chyba wklejałem jakiś link w wątku o monitorach).
Jesteśmy skazani na zgubę, skazani od samego początku, i umrzemy, znając tylko niewielki fragment rzeczywistości, który w dodatku pojmujemy na opak.

Star Rider

Zaawansowany użytkownik
*
1225 77 8
To boldly go where no man has gone before