/  Forum  /  Kategoria ogólna  /  Zasoby sieci  /  Cycles - Teksturowanie (tutorial)

Cycles - Teksturowanie (tutorial)

#0 Cycles - Teksturowanie (tutorial)

#20966, 20141018, 12:01:58
W programie 2d
1. Tworzymy przeźroczystą teksturę w rozmiarze np. 2048x2048 [px] w formacie PNG.
2. Tworzymy pędzel (czarny kolor pędzla i przeżroczyste tło) w formacie PNG.

W Blenderze
1. Zmieniamy silnik renderujący na Cycles, rozwijamy siatkę naszego modelu i dodajemy do niego materiał.
2. Dodajemy kolor podstwowy (do niego będziemy dodawać różne efekty).
3. Dodajemy "pierwszą warstwę" efektów.

4. Dodajemy nowy pędzel

Zaznaczamy ramp (dzięki temu będziemy widzieć w menu naszą teksturę pędzla i możemy zmieniać ostrość malowania)

4. Włączamy tryb Texture Paint. W zakładce Tools wybieramy nasz pędzel (ostatni), zmieniamy mu nazwę np. na "1" (dzięki temu możemy szybciej przełączać się między pędzlami klikając 1, 2, 3 itd. na klawiaturze). W podpanelu Texture możemy zmieniać teksturę pędzla. Siłę i promień regulujemy w zależności od sytuacji. Brush Mapping ustawiamy na Stencil.

5. Klikając na dwójkę obok nazwy pędzla dodajemy nowy, zmieniamy nazwę na "2", zmieniamy z mix na erase alpha i usuwamy teksturę. Tym narzędziem będziemy wymazywać naszą teksturę jeśli się np. pomylimy.
6. W zakładce Slots wybieramy warstwę, po której chcemy malować (transparent.png). Aby warstwa była widoczna w tym menu, trzeba ją najpierw dodać jako teksturę w nodach. Teraz malujemy po modelu zacieki korzystając z "1" (w odcieniach szarości). Szablon do malowania można przesuwać ppm, obracać ctrl+ppm i skalować shift+ppm. Po skończonym malowaniu klikamy Save All Images.

7. Wracamy do Edytora Nodów. Suwakiem w Color ramp zmieniamy widoczność warstwy. Dodajemy teraz kolor zacieków.

8. Dodajemy teraz Fresnela sterowanego dodatkowo krzywą. Jako drugi kolor dajemy teksturę dla odbić Fresnela. Całość podpinamy jak na obrazku.

9. Na początek zajmiemy się miejscami pozbawionymi połysku. Do Fac w Color ramp wpinamy kształt zacieków. Podpięcie invert pozwala na większą kontrolę. Na razie nie zmieniamy ich wartości.
 Teraz mix Fresnela i tekstur wpinamy do Diffuse jako Color. Dodatkowo dodajemy Mix RGB i podłączamy jak na obrazku poniżej. Możemy teraz zmieniać wartości Color ramp i Invert aby uzyskać najlepszy efekt.

10.  Połysk wygląda zbyt jednolicie dlatego w tym celu mixujemy kształ zacieków (przepuszczony jeszcze przez color ramp - lepsza kontrola nad kształtem) i dodatkową teksturę. Całość podpinamy jak na obrazku.

11. Teraz pozostaje tylko dodać fakturę. Bump jest mixem tekstury i Noise Texture (invert steruje kierunkiem bumpa i siłą). Wszystko podpinamy do wejścia Diplace w Output Node.

12. Rzut okiem na całość.


Dodając więcej warstw np. kurz, zadrapania można uzyskać jeszcze lepsze efekty.
Plik pokazowy http://przeklej.org/file/IzQ20F/Plik.test.blend + wszystkie tekstury.

"One or more textures on this 3D model have been created with images from CGTextures.com. These images may not be redistributed by default, please visit www.cgtextures.com for more information.
Wszystkie tekstury zostały dodane do pliku

Jeśli znajdziecie jakieś błędy lub braki to proszę zgłaszać.
Wszelkie sugestie dotyczące poradnika mile widziane.

McGavish

Zaawansowany użytkownik
*
891 102 1
Ostatnia zmiana: 20141018, 19:04:31 wysłana przez McGavish

#1 Odp: Cycles - Teksurowanie

#20967, 20141018, 12:14:39
Jubi teraz Ty, coś wspaniałego oglądać takie posty. Mamy tu coraz lepszą społeczność.Przyda mi się niedługo. Dzięki

olek

Zaawansowany użytkownik
*
910 53 2

#2 Odp: Cycles - Teksurowanie

#20968, 20141018, 12:28:38
Dzięki @Mc! Właśnie robię koparkę i spróbuję wykorzystać Twoje metody na niej (spawy i teraz malowanie) :) co prawda nie będzie tak dopieszczona jak Twój czołg, ale z pewnoscią będzie lepiej wyglądać :)

SirGorn

Ekspert
*
1577 102 4
.

#3 Odp: Cycles - Teksurowanie

#20969, 20141018, 12:37:20
Może przydałby się taki dział na forum z tutorialami w formie tekstowej.

smm

Zaawansowany użytkownik
*
1298 127 1

#4 Odp: Cycles - Teksurowanie

#20970, 20141018, 13:10:18
Dokładnie.  Fajny tutorial, a zginie niebawem pośród innych tematów.

Senator

Użytkownik
*
263 8 0
jestem tu nowy!

#5 Odp: Cycles - Teksurowanie

#20971, 20141018, 13:32:10
Dokładnie.  Fajny tutorial, a zginie niebawem pośród innych tematów.

Fakt, mógłby być odpowiedni dział, a nie temat "Tutek Użytkowników - linki do Tutoriali zewnętrznych", dzięki temu każdy tutorial miałby osobny temat, co by ułatwiło wyszukiwanie, a do tego wszystkie pytania itp. do danego tutoriala byłyby w jednym temacie ;) A nawet poszedłbym dalej i zrobił dwa działy. Jeden z tutorialami po angielsku (często są tu wrzucane tutoriale Endrju, Bcoockie albo Gleba A.), a drugi dział z polskimi - z tym, że niektóre tematy bym przypiął, żeby zawsze były na samej górze bo zawsze będą tymi 'ważnymi'.

SirGorn

Ekspert
*
1577 102 4
.

#6 Odp: Cycles - Teksurowanie

#20972, 20141018, 16:05:21
Popieram kolegów, odpowiedni dział to super sprawa.
@McGavish szacunek!

utatek

Zaawansowany użytkownik
*
837 44 0

#7 Odp: Cycles - Teksurowanie

#20973, 20141018, 16:17:01
Bardzo dziękuję wszystkim i cieszę się, że się podoba.
Stworzenie osobnego działu dla tutoriali to wg mnie świetny pomysł. Wszystkie informacje można by było znaleźć w jednym miejscu, jasno i przejrzyście.

McGavish

Zaawansowany użytkownik
*
891 102 1

#8 Odp: Cycles - Teksurowanie

#20974, 20141018, 16:28:42
I ja dołączam się do podziękowań - widać, że mamy przyjemną atmosferę na forum. No i jakość tekstur wzrośnie. :D

sempervirent

Użytkownik
*
216 58 0

#9 Odp: Cycles - Teksurowanie

#20977, 20141018, 17:36:08
No efekt super, a teraz taka ciekawostka dla tych co nie lubią dużej ilości nodów. Nie musimy podpinać tekstury do noda z koordynatami, jeśli nie skalujemy bezpośrednio z noga z koordynatami lub nie używamy innych niż UV to używanie go jest bez sensu.  Nody teksturowe (nie wliczając noise) Mają mają standardowo ustawione że używają UV do mapowania.
Dzięki wielkie za tutek, efekt pierwsza klasa.
Tylko co do formy: może lepiej było by robić krótkie video tutki?
Co wy na to? ;)

KattaK

Zaawansowany użytkownik
*
1452 27 2
Stworzony by tworzyć

#10 Odp: Cycles - Teksurowanie

#20978, 20141018, 17:45:53
@KattaK: sądzę, że podłączanie jawne do noda Text Coord jest lepszym rozwiązaniem i warto sobie taki nawyk zdobyć - bo może teraz tak jest, że automatycznie korzysta z UV (gdy jest dostępna), ale kto wie czy w buildzie 2.73 nie zmienią tego i będzie trzeba szukać, czemu moja tekstura tak źle wygląda, a takto masz pewność, że to nie ulegnie zmianie. - chociaż byłem pewien, że automatycznie korzysta z Generated

A co do formy, to jak komu wygodniej - nie powinniśmy nikomu nic narzucać - nie każdy lubi gadać do ekranu, do czego też trzeba się bardziej przygotować, by gadać z sensem, nie mówić co chwilkę yy, ee. A takto uruchamiasz np. dropboxa (mam ustawione automatyczne przechwytywanie ss'ów), zrobisz parę screenów, a potem na spokojnie wymyślasz treść.

SirGorn

Ekspert
*
1577 102 4
.

#11 Odp: Cycles - Teksurowanie

#20980, 20141018, 17:50:09
Daje tylko propozycje ;) Jak kto lubi, nikogo zmuszać do niczego nie będę :D

KattaK

Zaawansowany użytkownik
*
1452 27 2
Stworzony by tworzyć

#12 Odp: Cycles - Teksturowanie (tutorial)

#20984, 20141018, 19:15:19
Tak. Dział z tutkami i fajnymi trikami byłby super.

alojzy

Aktywny użytkownik
*
411 5 1

#13 Odp: Cycles - Teksturowanie (tutorial)

#20986, 20141018, 20:31:55
Mniej więcej mi chodziło z tymi tutkami:https://www.youtube.com/watch?v=hMnGSlz0jIA&list=UUVA3cYOgsTN4hs3v7pjne7w
Bo Sir mnie trochę źle zrozumiałeś, ale każdy sposób ma swoje wady i zalety ;)
Jak kto woli

KattaK

Zaawansowany użytkownik
*
1452 27 2
Stworzony by tworzyć

#14 Odp: Cycles - Teksturowanie (tutorial)

#20987, 20141018, 20:44:08
Dziękuję za przypięcie wątku.
@KattaK: Ten poradnik, który pokazałeś jest zrobiony przyjemnie i profesjonalnie (nawet bez komentarza głosowego). Jeśli robiłbym więcej poradników to pewnie przerzuciłbym się na taką metodę.

McGavish

Zaawansowany użytkownik
*
891 102 1

#15 Odp: Cycles - Teksturowanie (tutorial)

#20988, 20141018, 21:40:46
Dzięki za konkretne porady, na pewno sporo osób skorzysta (w tym ja), a to trudny temat i widać, że masz go dobrze rozpracowanego. Czekamy na więcej :)

jubi

Moderator Globalny, Zaawansowany użytkownik
*
1261 119 3
Kraków

#16 Odp: Cycles - Teksturowanie (tutorial)

#20991, 20141018, 22:25:13
Dziękuję za przypięcie wątku.

Proszę bardzo :). Póki co to jedyna metoda wyróżnienia tak rzetelnego i praktycznego poradnika, zarówno Twojego jak i @jubiego oraz odseparowania ich od innych różnych wiadomości. Pomysł z oddzielnym działem dla takich właśnie wątków już był jakiś czas temu, ale jak na razie jest zapewne w "fazie konsultacji" :). Z czasem się to pewnie wszystko uporządkuje.

Arek

Ekspert
*
3569 460 3
Tak 49396350
Ostatnia zmiana: 20141018, 22:27:37 wysłana przez Arek

#17 Odp: Cycles - Teksturowanie (tutorial)

#20994, 20141019, 08:34:27
Fajny pomysł, a prace nad nim są co już Piotr sam pisał. Niestety po prostu edytował swoją wypowiedź, a wtedy ciężko takie coś odnaleźć. Punkt 10 :)
Nie ważne ile razy upadłeś, ważne ile razy się podniosłeś.

Kamil1064

Ekspert
*
3845 164 1

#18 Odp: Cycles - Teksturowanie (tutorial)

#21023, 20141019, 18:11:15
Tak przy okazji tego wątku dodam myślę ciekawy sposób na malowanie textur, czasem zachodzi potrzeba zeskrobania warstwy wierzchniej i sposób podpatrzony u Roberta Ferenczi wydaje mi się warty pokazania.

-potrzebny jakiś nieregularny brush z tłem alpha (przeźroczystym)
-trzeba stworzyć pustą białą teksturę no i oczywiście zapisać i podpiąc do materiału jak w przykładowym materiale kilka obrazków niżej (u mnie to clip maska ale można zrobić też odwrotnie np czarną teksturę tylko trzeba odwrócic podłączenia w nodach)

poniżej ustawienia w panelu Textures



potem poustawiać w texture paint - tools panel tak jak na obrazku poniżej



tutaj przykładowy materiał



no i w końcu przykład jak to działa : http://youtu.be/EuH4cxtueS4

w texture paint w cycles jest trochę kłopot, blender czasem zapomina sobie na czym malujemy i przy klikaniu w panele texture images w edytorze nodów czasem przelącza na inną aktywną teksturę tak że lepiej nie ruszać ustawień materiału do ukończenia swojej roboty, no i często zapisywać swoją robotę.

Mam nadzieję że nie powtórzyłem się po kimś z takim temacikiem i komuś się to do czegoś przyda.
Pieprzyć amerykański model wyścigu szczurów, niech żyje lenistwo i starość . - Henri Cartier-Bresson

andirl

Aktywny użytkownik
*
611 38 8
Ostatnia zmiana: 20141021, 20:27:37 wysłana przez andirl

#19 Odp: Cycles - Teksturowanie (tutorial)

#21113, 20141021, 16:16:32
Oooo! Ja także dziękuję za dwa powyższe instruktaże! Nie do przecenienia i jakże potrzebne! No i akurat doszłam do etapu, w którym baaardzo mi się przydadzą.

Kropka

Aktywny użytkownik
*
491 41 2

#20 Odp: Cycles - Teksturowanie (tutorial)

#21155, 20141022, 09:57:40
W nawiązaniu do tematu ostatnio znalazłem bardzo ciekawy tutorial dotyczący tworzenia materiałów w Cycles:

http://www.chocofur.com/6-shaderstextures.html

Marro

Aktywny użytkownik
*
401 35 2

#21 Odp: Cycles - Teksturowanie (tutorial)

#21156, 20141022, 10:04:52
Co dzień coś nowego!

Ancestor

Ekspert
*
2303 60 3
jestem tu już od pewnego czasu!

#22 Odp: Cycles - Teksturowanie (tutorial)

#21426, 20141028, 23:18:55
W niedziele zaczelam raczkowac w malowaniu, no i masakrycznie wywalalo mi Blendera, co kilka sekund. Doszlo do tego, ze nie moglam otworzyc pliku, ktory byl zapisany i zamkniety w momencie „Teksture paint”. Zaczelam testowac powod i po roznych eksperymentach, dzis okazalo sie, ze wine ponosil Subserv. Nalozony byl w starszym Blenderze, bodaj 2.70 moze 2.69, malowalam oczywiscie w 2.72
Po zdjeciu Subserva i nalozeniu od nowa, juz w 2.72 -- ten problem sie zakonczyl.
Donosze, moze ktos ma lub bedzie miec podobny problem.

Kropka

Aktywny użytkownik
*
491 41 2

#23 Odp: Cycles - Teksturowanie (tutorial)

#21433, 20141029, 02:26:46
Ooo, nie wiedziałem, że można takie fajne ramki do nodów robić.  8)

Blenderowicz

Użytkownik
*
137 12 1
jestem tu nowy!

#24 Odp: Cycles - Teksturowanie (tutorial)

#45884, 20161010, 20:04:44
Ma ktoś plik z tutoriala bo wygasł i nie morza a pobrać

krzyskle

Nowy użytkownik
*
31 3 0