/  Forum  /  Blender Technicznie  /  Nody / Video Sequence Editor  /  Nody w VSE albo jak wyostrzyć materiał video

Nody w VSE albo jak wyostrzyć materiał video

#0 Nody w VSE albo jak wyostrzyć materiał video

#32417, 20150803, 15:04:11
Nie mogę ogarnąć jak i gdzie się je włącza.

Druga rzecz istotniejsza, mam lekko zmulone video, jak je wyostrzyć, w ogóle jak dodać jakieś post-efekty... i ty wracamy do tematu nodów. ;)

Ancestor

Ekspert
*
2303 60 3
jestem tu już od pewnego czasu!
Na integrację VSE z edytorem nodów trzeba chyba będzie jeszcze trochę poczekać. Na razie podejmowane były różne próby integracji przy pomocy skryptów, wtyczek, ale niezbyt skuteczne. Chyba że coś się zmieniło w tej sprawie. Jedyne co, jeśli chcesz wykorzystać nody w VSE to utwórz drugą scenę, na niej umieść wideo w edytorze nodów i dodaj do VSE jako scenę, ale nie jest to zbyt wygodne. Najlepiej chyba skorzystać z samego edytora nodów, przy jego pomocy wyrenderować przetworzony materiał i później wykorzystać ten materiał w VSE.

Arek

Ekspert
*
3569 460 3
Tak 49396350
Ok, dzięki, dobre i tyle :)

Ancestor

Ekspert
*
2303 60 3
jestem tu już od pewnego czasu!
Video wczytywać jako teksturę na jakiegoś plane`a czy da się to wgrać w jakiś background?
CHyba muszę przegrzebać filmiki Piotra :)

Ancestor

Ekspert
*
2303 60 3
jestem tu już od pewnego czasu!
Video wczytywać jako teksturę na jakiegoś plane`a czy da się to wgrać w jakiś background?
Zależy co chcesz zrobić, ale scena będzie Ci się dłużej liczyć niż samo VSE.
Nie ważne ile razy upadłeś, ważne ile razy się podniosłeś.

Kamil1064

Ekspert
*
3845 164 1
Generalnie to mam trochę filmów do pomontowania, proste rzeczy typu lekki obrót, zwolnienie/przyśpieszenie daję radę zrobić w VSE ale np już wyostrzenie nie bardzo potrafię. Rozbijanie na klatki raczej nie wchodzi w grę, filmów jest sporo i są długie. Dlatego pytam czy można to jakoś obrobić w miarę bezboleśnie...

Ancestor

Ekspert
*
2303 60 3
jestem tu już od pewnego czasu!
Tzn. teraz mówisz o pracy z jednym klipem w kompozytorze? Jeśli tak to ignorujesz scenę 3d i background kompletnie tylko używasz nodów w sekcji compositing. Wystarczy że usuniesz węzeł Render Layers i zamiast niego podłączysz nod Movie Clip do Composite. Wtedy tylko raz naciśnij f12 żeby coś się pokazało w UV/Image Editorze czy backdropie i już masz podgląd na żywo wszystkiego co robisz z klipem.

smm

Zaawansowany użytkownik
*
1298 127 1
Dzięki! Mam wrażenie że tego właśnie szukałem!

Ancestor

Ekspert
*
2303 60 3
jestem tu już od pewnego czasu!
A swoją drogą o ostrzeniu filmów i takim nodowym processingu przydałby się tutek, to interesujące rzeczy są.

Cytuj
umieść wideo w edytorze nodów i dodaj do VSE jako scenę, ale nie jest to zbyt wygodne

Arku, w gooseberry jest to już trochę łatwiejsze, można nawet w pasek sceny wejść tabem i przenieść się do ukrytego w niej vse, taki fajny ficzer :)
-piotr-

Piotr

Administrator, Ekspert
*
3960 193 8
BFCT
Wiem, wiem, fajna opcja sporo ułatwiająca i troszkę to przypomina mi AF w użyciu, kiedyś wspominałem o tym http://polskikursblendera.pl/forum/index.php/topic,966.msg29304.html#msg29304. Tylko akurat tutaj to niewiele pomogłoby Ancestorowi bo niewiele ma wspólnego z edytorem nodów, poza tym warto poczekać, aż ukaże się oficjalnie i będzie wiadomo, na czym się stoi. Z wykorzystaniem eksperymentalnych opcji w projekcie, który np robi się dla kogoś, może być trochę ryzykownie. A z gooseberry czekam jeszcze na Overdrop, który bardziej mi leży niż obecny Backdrop w VSE.

A swoją drogą ciekawe, czy powstanie w końcu jakaś zgrabna integracja Edytora nodów z VSE.

Arek

Ekspert
*
3569 460 3
Tak 49396350
A masz pomysł, jak taka interakcja mogłaby wyglądać? Może  w tym siedzi problem, że oba edytory działają trochę równorzędnie.

ALE: gdyby istniał pasek o nazwie Node Strip, to jego edycja tabem powinna przenosić nas do Edytora Nodów, tak jak jest to z grupą nodów, i tam w środku mogłoby być tylko jedno wejście/wyjście, a mechanika przetwarzania taka sama jak w nodach.

W Nodach w Inpucie też możnaby mieć coś w stylu VSE Strip, z którego z listy wybierałoby się odpowiedni pasek lub nawet cały kanał. Z tym jest więcej problemów, więc wystarczyłoby ograniczenie do samego paska. Ale gdyby to miało działać, przydałoby się jeszcze parę nodów pracujących z dźwiękiem (math na pewno)... pewnie długo na to poczekamy.

Zerknę do developerów, może coś z tym robią a my po prostu nie wiemy... ?
-piotr-

Piotr

Administrator, Ekspert
*
3960 193 8
BFCT
Domyślam się, że taka integracja najwidoczniej nie jest czymś prostym - inaczej pewnie dawno byłoby już coś kombinowane. Widać nawet, że różne próby podejmowane przez niezależnych developerów są raczej mizerne i nie jest to na pewno związane z umiejętnościami tylko konstrukcją Blendera.
Taki pasek (node strip), który by odwoływał się do edytora nodów (tak jak jest to rozwiązane w gooseberry w przypadku zagnieżdżenia kolejnego VSE z innej sceny) byłby pewnie tylko wierzchołkiem góry lodowej. Przy okazji przydałby się jakiś sprawny system cachowania takiego obrabianego materiału. Jak wiadomo obróbka Video w samym edytorze nodów daje wiele do życzenia jeśli chodzi o płynność odtwarzania.
Prędko pewnie nic nie powstanie - developerów nie ma za wiele a i tak mają co robić, kilka projektów jeszcze czeka na finał, chociażby jeszcze dopracować OpenSubdiv, czeka OpenVDB, a gdzie jeszcze Particle Node i parę jeszcze innych spraw - o integracji VSE i Node Editora chyba nawet nic nie słychać :).

Arek

Ekspert
*
3569 460 3
Tak 49396350
W sumie to VSE ma potencjał być osobnym softem. To co jest wystarcza do podstawowego montowania, fakt, większa płynność odtwarzania by się przydała ale co zrobić...
 Jak zrobią pełną funkcjonalność Vegasa czy innego Premiera to z Blendera zrobi się moloch. Mam też wrażenie, że VSE większości odbiorców nie interesuje. Sam bym wolał, szybszy i lepszy render w Cyclesie, presety gdzie się da i podgląd materiałów niż pompowanie VSE.

Ancestor

Ekspert
*
2303 60 3
jestem tu już od pewnego czasu!
VSE nie będzie działał znacząco szybciej bo wynika to z samej struktury danych na których pracuje: filmy są typowo kompresowane tak, aby tylko co któraś klatka była pełna, a pomiędzy nimi są zapisane tylko ruchome zmiany (w uproszczeniu mówiąc). Dlatego swobodne smyranie po VSE zmusza Blendera do znalezienia najbliższej wyprzedzającej klatki kluczowej i odbudowanie całości obrazu od miejsca jej wystąpienia aż do bieżącej klatki. Zwykle jest najwyżej kilkanaście klatek, ale jeżeli do tego dodamy jeszcze jakieś przenikanie z innego filmu, ewentualnie maski, przycięcia itp, to nie ma szans aby na szybkim kompie to chodziło w czasie rzeczywistym. Dlatego robi się proxy i jest to wymóg nie tylko Blendera - w każdym programie do edycji wideo stosuje się jakiś cache/proxy/meta itp.
U mnie maszyna jest w stanie pociągnąć tylko jeden FullHD strip w czasie rzeczywistym, bez żadnych dodatków. Więcej już nie ogarnie. Pewnie sam kod też zostawia sporo do życzenia, bo jest spagetti i stary, same liby ffmpega też nie są doskonałe, itp. Jednak to mój ulubiony edytor wideo - prosty i skuteczny jak siekiera.
-piotr-

Piotr

Administrator, Ekspert
*
3960 193 8
BFCT
Na tym samym kompie w Vegasie (i to archaicznym 8 pro) jestem wstanie podejrzeć może nie w FullHD ale w 720p płynnie 3-4 sekundy co wystarcza by precyzyjnie się znaleźć przy montażu, w VSE nawet jak sproksuje klatki i skeszuję dzwięk jest kaszel ;(
Mam świadomość że VSE nie ma najwyższego priorytetu dla developerów. Coś tam zrobić się da i do pewnych zastosowań jest spoko, do pełnej pracy z nim brakuje mi umiejętności bo go jeszcze dobrze nie znam, ale chce poznać bo liczę na całkowite oderwanie od płatnego softu. 

Ancestor

Ekspert
*
2303 60 3
jestem tu już od pewnego czasu!
mam właśnie ten problem - VSE w Blenderze 2.76 - brak możliwości dodania modyfikatora lub efektu SHARPEN - właściwie tylko tego mi brakuje żebym czasem VSE używał.......

wskalski

Użytkownik
*
61 0 0
jestem tu nowy!
Jeszcze trochę i całkiem VSE nie będzie. Problem się skończy ;)

Ancestor

Ekspert
*
2303 60 3
jestem tu już od pewnego czasu!