/  Forum  /  Blender Technicznie  /  Animacja / Rigging / Skinning  /  Łańcuch napędowy - Poradnik riggowania

Łańcuch napędowy - Poradnik riggowania

#0 Łańcuch napędowy - Poradnik riggowania

#4550, 20130725, 18:52:04
Witam,
Jest to mój pierwszy post na tym forum dlatego chcę się przywitać.
Przechodząc do tematu, chciałem zapytać jak zrobić rigg  łańcucha napędowego.
Próbowałem najpierw robić jedno ogniwo, następnie kopiować array'em i dodawać modyfikator krzywej., ale nie wiem jak połączyć koła zębate z łańcuchem, aby kręcąc kołem kręcił się też łańcuch. Proszę o pomoc jak to zrobić.

McGavish

Zaawansowany użytkownik
*
891 102 1
Ostatnia zmiana: 20130725, 21:07:59 wysłana przez McGavish

#1 Odp: Łańcuch napędowy - Poradnik riggowania

#4553, 20130725, 21:42:21


Jeśli chodzi Ci o coś takiego jak powyżej, chętnie wyjaśnie. Obracając większe koło łańcuch porusza się względem tego koła, tylne koło porusza się względem łańcucha. Wszystko działa przy pomocy Driverów na Twoim schemacie obiektów - ogniwo powielone Arrayem względem krzywej. Jeśli miałeś do czynienia z driverami to podam tylko wzory i gdzie umieściłem.

Arek

Ekspert
*
3569 460 3
Tak 49396350
Ostatnia zmiana: 20130725, 22:12:01 wysłana przez Arek

#2 Odp: Łańcuch napędowy - Poradnik riggowania

#4554, 20130725, 23:02:10
a nie mozna tego zrobic za pomoca constraint copy rotation?

CheKomba

Nowy użytkownik
*
22 0 0
jestem tu nowy!

#3 Odp: Łańcuch napędowy - Poradnik riggowania

#4556, 20130726, 00:02:58
Myśle, że to najwygodniejszy tradycyjny sposób (pomijając skryptologie pythona). Uzależniając przesunięcie ogniw łańcucha od przemieszczenia obwodu koła przy wykorzystaniu wzoru na obwód koła jest pewność że będzie to ze sobą idealnie współgrało. Może i można zrobić to przy pomocy jakichś ograniczników (może Transformation), ale pewnie trzeba by było robić to na wyczucie.

Obadaj sobie plik, a co nie wiesz to pytaj
http://ubuntuone.com/64U0M2ODcHzM3alNKBB05k

Drivery są umieszczone w łańcuchu - X Location i w tylnym kole - Y Rotation (błyszczą na fioletowo)

Arek

Ekspert
*
3569 460 3
Tak 49396350
Ostatnia zmiana: 20130726, 00:12:51 wysłana przez Arek

#4 Odp: Łańcuch napędowy - Poradnik riggowania

#4558, 20130726, 08:39:20
Dziękuję za odpowiedź, o Driverach słyszę pierwszy raz, więc bardzo proszę o wyjaśnienie co po kolei robiłeś.

McGavish

Zaawansowany użytkownik
*
891 102 1

#5 Odp: Łańcuch napędowy - Poradnik riggowania

#4563, 20130726, 13:17:12
Próbowałem zaaplikować to do swojego projektu, ale nie działa to za dobrze (łańcuch przesuwa się za szybko),
Poniżej zamieszczam plik z blendem.

http://www.sendspace.pl/file/a8614221858faa945879e95

McGavish

Zaawansowany użytkownik
*
891 102 1
Ostatnia zmiana: 20130726, 14:02:40 wysłana przez McGavish

#6 Odp: Łańcuch napędowy - Poradnik riggowania

#4565, 20130726, 13:40:02
Pewnie masz inną wielkość koła niż u mnie, a to jest ujęte we wzorze. Dla koła napędowego wstaw tylko samą nazwę zmiennej z minusem i powinno działać.
Napisałem parę słów w pdf'ie to sobie obzerkaj

http://ubuntuone.com/6Ot8jhVnHzETo3p2PA4u8a

Arek

Ekspert
*
3569 460 3
Tak 49396350
Ostatnia zmiana: 20130726, 13:41:44 wysłana przez Arek

#7 Odp: Łańcuch napędowy - Poradnik riggowania

#4566, 20130726, 14:57:08
Jak dla mnie Arek napisane bardzo czytelnie i łopatologicznie, ze swojej strony dziękuje
Software is like sex: it's better when it's free.

Linus Torvalds

ADDJAR

Ekspert
*
1951 77 0

#8 Odp: Łańcuch napędowy - Poradnik riggowania

#4568, 20130726, 15:24:32
Dziękuję za świetny poradnik, łańcuch już działa. Chciałem jeszcze zapytać, czemu po użyciu driverów kości przyłączone do jednego z kół przestały reagować na obrót? Wstawiam plik dla  rozjaśnienia o co mi chodzi.

http://www.sendspace.pl/file/78a16a6e0cccfab6bd938c0

McGavish

Zaawansowany użytkownik
*
891 102 1
Ostatnia zmiana: 20130726, 15:36:30 wysłana przez McGavish

#9 Odp: Łańcuch napędowy - Poradnik riggowania

#4569, 20130726, 16:18:12
Dzięki  Arek. Właśnie miałem gdzieś szukać co to wgl są drivery. Bardzo ułatwiłeś zrozumienie jak i dałeś konkretny przykład.

olek

Zaawansowany użytkownik
*
910 53 2

#10 Odp: Łańcuch napędowy - Poradnik riggowania

#4570, 20130726, 16:43:24
Jak zobaczyłem pytanie to od razu pomyślałem "hmm, pewnie Arek wie jak to zrobić" (:

smm

Zaawansowany użytkownik
*
1298 127 1

#11 Odp: Łańcuch napędowy - Poradnik riggowania

#4573, 20130726, 17:14:26
Po prostu starałem się kiedyś rozwiązać podobne zagadnienie :)
http://www.youtube.com/watch?v=ZmvxZAobHJY&feature=youtu.be

czemu po użyciu driverów kości przyłączone do jednego z kół przestały reagować na obrót?

Nie jestem pewien jakie właściwie miałeś założenie, może i Driver coś skomplikował w powiązaniach kości, troszkę nie mam czasu aby wnikliwie się w to zagłębiać. Codziło Ci pewnie o to, aby ramię poruszało się coś jak pompa. Proponuję troszkę inne na szybko rozwiązanie.
Dodałem dodatkowy Empty przy kole dokładnie w miejscu gdzie jest kość (wał), połączyłem (zaparentowałem) Empty z 3 vertexami od koła (jak otworzysz koło w trybie edycji to zobaczysz te wertexy), a następnie do kości (wał) zamiast "copy roration" dodałem "copy location" tego Empty.
I chyba teraz wał się porusza tak jak miał (mam taką nadzieję :))

http://ubuntuone.com/3hUNbKNpg2Cs5Xw6PdjatM

Arek

Ekspert
*
3569 460 3
Tak 49396350
Ostatnia zmiana: 20130726, 17:16:11 wysłana przez Arek

#12 Odp: Łańcuch napędowy - Poradnik riggowania

#4575, 20130726, 17:29:04
Bardzo dziękuję za pomoc, właśnie o to mi chodziło  :)

McGavish

Zaawansowany użytkownik
*
891 102 1

#13 Odp: Łańcuch napędowy - Poradnik riggowania

#4576, 20130726, 17:35:22
Nie ma sprawy

Arek

Ekspert
*
3569 460 3
Tak 49396350

#14 Odp: Łańcuch napędowy - Poradnik riggowania

#4577, 20130726, 19:19:49
Jeszcze raz zerknąłem na plik i chyba teraz jest tak, jak miałeś w założeniu. Tylko zamiast "copy rotation" dla kości dodałem do niej ten sam Driver co dla koła. Plik jest wyżej ten sam, tylko uaktualniony.

Arek

Ekspert
*
3569 460 3
Tak 49396350

#15 Odp: Łańcuch napędowy - Poradnik riggowania

#4578, 20130726, 20:16:52
Sprawdziłem plik i stwierdzam, że ten uaktualniony sposób jest lepszy i bardziej profesjonalny. Jeszcze raz dzięki Arek za nieocenioną pomoc.

McGavish

Zaawansowany użytkownik
*
891 102 1

#16 Odp: Łańcuch napędowy - Poradnik riggowania

#4579, 20130726, 20:47:29
Ja wiem czy bardziej profesjonalny... może tylko tym razem ruch kości bardziej przypomina realnie działający mechanizm. Blender jednak czasem to wielka improwizacja a to co się liczy to efekt końcowy. Nieraz widziałem totalną prowizorkę u wielkich fachmanów Blendera... przecież i tak na końcu to co się widzi to render bez kości, obiektów empty itd, ważne żeby działało.

Arek

Ekspert
*
3569 460 3
Tak 49396350

#17 Odp: Łańcuch napędowy - Poradnik riggowania

#54662, 20190205, 13:30:11
Pewnie masz inną wielkość koła niż u mnie, a to jest ujęte we wzorze. Dla koła napędowego wstaw tylko samą nazwę zmiennej z minusem i powinno działać.
Napisałem parę słów w pdf'ie to sobie obzerkaj

http://ubuntuone.com/6Ot8jhVnHzETo3p2PA4u8a

Arku drogi, czy byłbyś tak dobry i odświeżył link do tego pdf-a ?
Z góry dziękuję
 :)

Piter

Porządkowi, Użytkownik
*
89 8 0

#18 Odp: Łańcuch napędowy - Poradnik riggowania

#54672, 20190205, 20:55:26
Ubuntuone drive dla zwykłych użytkowników kilka la temu przestał istnieć i wcięło wszystko, co tam miałem, ale mam tego pdf'a u siebie, choć nie jestem pewien, czy wszystko tam jest aktualne, w końcu to było 6 lat temu.

Arek

Ekspert
*
3569 460 3
Tak 49396350

#19 Odp: Łańcuch napędowy - Poradnik riggowania

#54673, 20190206, 00:05:28
Wszystko aktualne.
Jeszcze raz dziękuję  ;)

Piter

Porządkowi, Użytkownik
*
89 8 0