/  Forum  /  Kategoria ogólna  /  Ogólnie o PKB  /  Tutki z Polskiego Kursu Blendera

Tutki z Polskiego Kursu Blendera

#0 Tutki z Polskiego Kursu Blendera

#46114, 20161024, 22:12:28
Witam.
Może tylko ja jestem takim wiecznie początkującym użytkownikiem, a może i nie.
W sobotę 22.10 postanowiłem ściągnąć sobie wszystkie nagrane tutoriale o poruszaniu się w Blenderze. Pomijając oczywiście takie sprawy jak, wywiad w TASK, teksty na temat kompilacji pod linuksem, i jakieś wstawki organizacyjne. Zrobiłem to, ponieważ, nareszcie chciałbym mieć praktycznie cały materiał od A do......Z w temacie poruszania się po programie. Materiały Piotra jak wiemy mają ten plus, że są w naszym narodowym języku i omawiają wszystko po kolei.
Pościągałem sobie wcześniej, materiały z BlenderGuru, BlenderCookie, łatwe tutki z tutor4u(LittleWebHut) i jeszcze parę książek. Chodzi mi o to, że mając tyle materiału człowiek czasami się w tym gubi i nie wie za co ma się wziąć. Zaczyna się takie gdybanie: a może zrobię to, a może poczytam lepiej tamto. Dochodzą do tego spawy dnia codziennego i stoi się w kropce.

Tak więc pościągałem je sobie od najstarszego do najnowszego, numerując po kolei. I teraz może dla chcących zrobić to samo: u mnie tutoriale zajęły na dysku 26,6GB, jest ich 367 sztuk, a całego gadania jest na 88 godzin i 21 minut, gdybyśmy to chcieli posłuchać "na raz".

No i na koniec tego mojego spamu, chciałbym wyrazić swój wielki podziw dla Piotra, jego poświęcenia, bezinteresownej działalności. Przecież nagrania są powtarzane, robione od początku, co daje nam dzisiaj sumę setek godzin poświęconego czasu. Jeszcze raz wielkie dzięki.
Już kończę, idę sobie oglądać i ćwiczyć. Pozdrawiam.

Blen2010

Nowy użytkownik
*
7 0 0
jestem tu nowy!

#1 Odp: Tutki z Polskiego Kursu Blendera

#46115, 20161025, 00:16:10
Nie wiem w jakiej kolejności najlepiej oglądać tutoriale, ale pewnie najpierw coś z podstaw UI (wersja blendera 2.5 i wyżej), potem podstawowe modyfikatory, praca w edit mode etc. To ile będziesz musiał godzin przesiedzieć na tutorialach zależy od Twojego obycia z grafiką (nawet 2d). Sam nie obejrzałem wszystkich poradników od Piotra (przepraszam za to :P), ale w pewnym momencie czysta teorie się zaczyna mieszać i chce się w końcu zacząć działać. Nie trzeba wszystkiego umieć, ale wiedza, że istnieje odpowiednie narzędzie jest przydatna - wtedy można szybko wyguglać i w 5 min się douczyć ;) A co do kolejności to chyba TA jest dobra :)

Po zapoznaniu się z częścią teorii najlepiej wyznaczyć sobie jakiś cel. Np. kuchnia (to chyba każdy przerabiał..) - robić po kolei kubek, łyżki, widelce, talerze, stół, meble, zlew etc ;) Z reguły na początek lepiej brać przedmioty które Cie otaczają - wtedy możesz wziąć do ręki taki obiekt i dokładnie zobaczyć jak wygląda, jak poprowadzić siatkę itp

Jak będzie Ci brakowało natchnienia to sprawdź taką stronę jak np. https://www.artstation.com/ - niektóre modele można poobracać, a nawet podpatrzeć siatkę - czasem się przydaje po prostu popatrzeć jak ktoś inny miał pomysł na siatkę :)

SirGorn

Ekspert
*
1577 102 4
.

#2 Odp: Tutki z Polskiego Kursu Blendera

#46123, 20161025, 13:26:32
Blen2010, gratuluję wytrwałości, no i dzięki, że podsumowałeś... nie miałem pojęcia że to przekroczyło 50 godzin, a Ty mówisz że jest 88? WOW! :)

Pytanie tylko, czy coś jeszcze dogrywać, ponieważ wiemy, że szykują się wielkie zmiany w Blenderze 2.8... inne UI, i trochę inne podejście, być może zniknie BGE lub VSE. Akurat tego bym nie chciał, ale Ton zapowiada, że "jeżeli coś zabieracie, musicie dać coś lepszego w zamian". Nie zawsze tak było - na przykład gdy zabrano reactor particles z 2.4x, to nie ma ich do dziś, a były świetne. Mam dylematy...
-piotr-

Piotr

Administrator, Ekspert
*
3960 193 8
BFCT

#3 Odp: Tutki z Polskiego Kursu Blendera

#46132, 20161025, 17:40:44
Reactor Particle było lepsze niż dzisiejsze particle?

Ancestor

Ekspert
*
2303 60 3
jestem tu już od pewnego czasu!

#4 Odp: Tutki z Polskiego Kursu Blendera

#46133, 20161025, 17:46:07
https://wiki.blender.org/index.php/Doc:2.4/Manual/Physics/Particles/Types


Reactor Particle, znaczy się System Particli na Systemie Particli gdy dany particle ginie/koliduje/zblizasiedoczegos
https://www.youtube.com/watch?v=SJdrwzESt4Q

Zuorion

Aktywny użytkownik
*
522 37 4
Zue zuo.

#5 Odp: Tutki z Polskiego Kursu Blendera

#46134, 20161025, 17:57:12
Hmm, myślałem że to coś na poziomie http://3.x-particles.com/

Ancestor

Ekspert
*
2303 60 3
jestem tu już od pewnego czasu!

#6 Odp: Tutki z Polskiego Kursu Blendera

#46137, 20161025, 18:51:53
@Sirgorn, uważam że dla mnie kolejność pojawiania się materiału na stronie PKB będzie dobrą kolejnością ich przerabiania. Jako dopełnienie PKB, podobają mi się tutki z "Tutor4u". Z tego zrobiłem sobie, kieliszki,bilę, napis lodowy, i coś tam jeszcze. No teraz zapomniałem jak to zrobiłem bo to było jakiś czas temu, i tak z doskoku w przypływie motywacji. To były krótkie materiały, a człowiek ładnie mówi i bez zbędnego ględzenia przechodzi do tematu: co będzie robił, w jakiej wersji blenderka i dalej. Stronkę artstation.com znam. Ale dzięki za informację.

@Piotrze. Chcę je mieć dla siebie dostępne na dysku off line. Pochwała wytrwałości należy się za ich ściąganie na dysk. Zajęło mi to ponad pół dnia, widziałem dopiero małą cząstkę całości, ale idzie do przodu. Wiem, że 88 godzin, a stąd, ponieważ z ciekawości wszystkie po zapisaniu na dysk wrzuciłem na listę odtwarzania do VLC Media Playera i z boczku pojawiła się informacja o całkowitej długości materiału. Nie mów, o tym rodzinie, tyle wolnego czasu mogłeś dla nich przeznaczyć, a przesiedziałeś w domu tak jak w pracy wpatrując się w monitor, zamiast na przykład relaksować na łonie natury. Za to u mnie znowu wzrosła motywacja do poznawania Blendera, teraz to tylko Podziękuję.

Blen2010

Nowy użytkownik
*
7 0 0
jestem tu nowy!

#7 Odp: Tutki z Polskiego Kursu Blendera

#46139, 20161025, 19:14:47
88h to wynikowa długość. Czas przygotowania każdego filmiku to x3 albo i lepiej, jego długości. Jak wiemy, do niektórych Piotr podchodził i po siedem razy, coś było nie tak. To jest tytaniczna praca!

Na początku blenderzenia też miałem faze by wszystko zassać na dysk. Starałem się to jakoś poukładać wg opisów, tematów ale w pewnym momencie już nie wiedziałem co jak i do czego. Pewnych rzeczy jeszcze kompletnie nie kumałem. Ostatecznie przestałem ściągać, obejrzałem podstawy, interfaces, potem podstawy cyclesa, kluczowe dla mnie też były kamery i trochę post produkcji, liznąłem VSE ale nie byłem zachwycony, potem wyszło że to moja niewiedza a nie wina Blendera. Całość przygotowań do wejścia w Blendera zajęła mi trochę ponad tydzień po 5-8 godzin dziennie. Ogrom informacji przytłaczał, uznałem że dalej taka metoda nie ma sensu, więc zacząłem robić a braki uzupełniać w trakcie. Ciężko było przez parę pierwszych dni by przestawić się na filozofię pracy Blendera, ale teraz już nie pamiętam co i jak w Cinemie 4d, a robiłem w niej z 10lat ;)

Ancestor

Ekspert
*
2303 60 3
jestem tu już od pewnego czasu!