/  Forum  /  Blender Technicznie  /  Addons/Plugins/Python  /  UV grupowanie wysp

UV grupowanie wysp

#0 UV grupowanie wysp

#48021, 20170217, 12:55:12
Witam
Od długiego czasu irytuje mnie troszkę ubogość edytora UV. Nie wiem jak to jest w innych programach, ale w maxie edytor pomimo toporności ma chyba trochę więcej funkcji, a Twórcy blendera chyba niebardzo skupiają się na rozwijaniu tej dziedziny - nie wiem z czego to może wynikać? A może się myle i ten edytor jest już wystarczająco rozbudowany?
 Addonów też nie ma za dużo i nie wszystkie działają prawidłowo w nowych wersjach. Ale do rzeczy. Mam pewną propozycję/ prośbę o ADDON i jestem ciekaw czy to wykonalne, a może coś takiego już jest? (sporo szukałem i się nie natknąłem)

Przede wszystkim chodzi mi o taką kwestię jak: Grupowanie wysp

Irytującym mnie problemem jest to, że mamy dajmy na to obiekt w którym jest z 10 oddzielnych siatek. Robimy każdej szwy. Rozmieszczamy wszystko, żeby jak najmniej miejsca zostało wolnego. I oj okazuje się np. że zapomnieliśmy o jednym obiekcie, albo chcemy jeszcze coś popoprawiać. I trzeba cały proces w zasadzie robić od nowa. Bo Unwrap czy pack islands rozrzuca wszystko jak leci, a my chcemy żeby np. jedna ściana prostopadłościanu była na UV obok sąsiadującej z nią w przestrzeni 3d, a nie w drugim rogu mapy UV, bo to tworzy nieporządek.

Najlepiej by było jakoś złączyć takie dwie ściany żeby przy kliknięciu unwrap czy pack islands nie rozrzucało ich gdzieś dalej tylko, żeby pozycja względem siebie tych dwóch, czy nawet 10 obiektów pozostawała ta sama (skala też musiałabyć traktowana dla takich zgrupowanych wysp jako jedna przy skalowaniu względem innych grup czy wysp).

Od razu zaznaczam, bo wiem że zaraz znajdzie się kilka osób mądrych, które powiedzą STITCH, PIN rozwiązuje sprawę. NIE! Tutaj jest duża różnica. Stitch nie zawsze można zrobić. Przy skomplikowanej siatce często potrzebujemy kilku wysp.  Jednak to o czym mówię można porównać do STITCH, bo STITCH robi nam jedną wyspę np. z dwóch, ale zawsze fizycznie łączy te wyspy, a mi chodzi o taki STITCH, tylko bez zmiany pozycji dwóch wysp, a mimo wszystko traktowanie ich jako jedną.
Niestety ja jeszcze często potrzebuje robić bake a w połączeniu z SHARP EDGE'ami na których musi być SEAM (żeby ładnie się wypiekło) bardzo to komplikuje sprawę.  Natomiast PIN działa w zasadzie tylko w przypadku UNWRAP. Owszem można przypiąć jakiś obiekt, ale to działa zupełnie inaczej. To co przypięte jest kompletnie nieruchome, a jak naciśniemy "Averaged Islands Scale" to wszystko się przeskaluje i najdzie na siebie i znów robota od nowa.

Mam nadzieje, że jest zrozumiałe o co mi chodzi :)

Wiem, że napisać nowy addon jest ciężko. Ale wydaje mi się, że programistycznie nie jest to chyba jakaś bardzo ciężka rzecz. A może taki ADDON istnieje tylko nie trafiłem.
Wiele wtyczek do UV które przejrzałem w nowych wersjach już nie działa więc mogłem przeoczyć tego typu funkcję.

Pozdrawiam

leks

Nowy użytkownik
*
39 1 0
jestem tu nowy!

#1 Odp: UV grupowanie wysp

#48022, 20170217, 14:30:20
Ciekawy temat, w 2016 pracował nad tym jeden developer w ramach Google Summer of Code:

https://wiki.blender.org/index.php/User:SaphireS/gsoc2016/proposal

Cytuj
Add the ability to group existing islands so they are packed together

https://blenderartists.org/forum/showthread.php?397599-GSOC-2016-UV-Tools

Jaki jest status tego projektu i czy akurat ta funkcja została ukończona - nie wiem. Tu są spekulacje kiedy ew. zostanie to wciągnięte do głównej gałęzi kodu:

https://blenderartists.org/forum/showthread.php?397599-GSOC-2016-UV-Tools&p=3093642&viewfull=1#post3093642

tu widać że GSoC jest w "suggested targets" wersji 2.79, ale wątpię że uda to wciągnąć tak wcześnie i trzeba będzie zaczekać do 2.8.

https://wiki.blender.org/index.php/Dev:2.7

jubi

Moderator Globalny, Zaawansowany użytkownik
*
1261 119 3
Kraków

#2 Odp: UV grupowanie wysp

#48041, 20170219, 18:38:24
Hmmm to pozytywnee, że jednak nie spoczęli na laurach. Słyszałem, że najnowszy 3ds max ma super UVMapper, a Blender mam wrażenie zatrzymał się w miejscu z dobre 10 wersji temu, a chyba ostatnią funkcją dodaną było STITCH.

Pozdrawiam :)

leks

Nowy użytkownik
*
39 1 0
jestem tu nowy!

Tombom

Aktywny użytkownik
*
405 43 7