/  Forum  /  Blender Ogólnie  /  Nowości w Blenderze  /  Blender 2.80 Nowości

Blender 2.80 Nowości

#0 Blender 2.80 Nowości

#50208, 20170806, 20:49:38
Blender 2.79 jest prawie na ukończeniu i lada chwila ukażą się wstępne wersje "release", tym samym wersja rozwojowa wejdzie w fazę rozwoju wersji 2.80, która będzie małym przełomem a najbardziej rzucające się w oczy zmiany, to:

1. Nowy silnik Eeevee (nazwa kodowa, ciekawe, czy tak zostanie....), który jest najbardziej eksponowany ze wszystkich nowości i nie od parady dość oczekiwany. Może drastycznie skrócić pracę w wielu aspektach.

https://i.imgbox.com/PVrK9Jw9.png

2. Nowy silnik Clay, w którym kolorystykę elementów zapewniają znane już Motcap'y. Będą one jednak dodatkowo rozbudowane o możliwość regulacji aspektów kolorystycznych (HSV), kąt refleksów, itp.

https://i.imgbox.com/xzaILKI4.png

Poza tym na razie można jeszcze wymienić:

- nowy system warstw. Będzie to chyba dość drastyczna zmiana, gdyż sporo będzie odbiegała od tego, co jest znane do tej pory. Póki co, ten system warstw opiera na obsłudze w Outlinerze, co dla niektórych może być sporą różnicą.



Zaletą nowego systemu warstw będzie na pewno możliwość dodania właściwie dowolnej ilości warstw (a nie jak dotychczas tylko 20).
Innym udogodnieniem będzie możliwość określenia innej kolorystyki elementów dla każdej warstwy w oparciu o manipulację w/w Matcapami.

- ciekawostką może być nowy Toolbar - Topbar - Zmieniony górny pasek narzędziowy, gdzie nowe layauty będzie można umieszczać jako poszczególne zakładki. Dodatkowo w tym nowym pasku będzie umieszczony tzw. Operator Panel. Jest to panel, który pojawia się obecnie po wykonaniu jakiejś czynności i który zawiera dodatkowe opcje dla tej czynności (dodatkowo dostępny po wybraniu skrótu F6). Nie zawsze jest to wygodne w zastosowaniu.

https://i.imgbox.com/OEyN21i7.png

Tak umieszczony jest w nowej konfiguracji:

https://i.imgbox.com/3LB8i5EN.png

https://youtu.be/OmC3EUX-CEg

Jednak ten nowy Topbar jest w fazie projektu i nie wiem kiedy i czy w ogóle w takiej formie będzie w blenderze 2.8.

To na razie tylko pomniejsze zmiany. Za jakiś czas zaczną się właściwe prace na wersją rozwojową i wtedy wiadomo będzie co i w jakiej formie się ukaże.

Arek

Moderator, Ekspert
*
3569 460 3
Tak 49396350
Ostatnia zmiana: 20170806, 20:58:17 wysłana przez Arek

#1 Odp: Blender 2.80 Nowości

#50210, 20170806, 22:46:07
Topbar, w takiej formie sporo namiesza.
Eeeveee i clay mi osobiście potrzebne nie są, ;)
Nowe warstwy spoko jeśli będzie to czytelnie zorganizowane

Ancestor

Ekspert
*
2303 60 3
jestem tu już od pewnego czasu!

#2 Odp: Blender 2.80 Nowości

#50211, 20170807, 09:56:20
Przydało by się jakieś proste linkowanie światło/obiekt -> wybrany obiekt/grupa, bo w obecnej wersji manipulacja layersami i maskami przyprawia mnie o palpitację serca.

Jaras

Użytkownik
*
213 8 0
jestem tu nowy!

#3 Odp: Blender 2.80 Nowości

#50212, 20170807, 10:25:28
Dzięki wielkie Arek, że tu o tym piszesz, sam zazwyczaj wiele rzeczy omijam.

Chris4132

Aktywny użytkownik
*
385 26 0

#4 Odp: Blender 2.80 Nowości

#50213, 20170807, 11:29:25
Dzięki Arek za update, fajnie że 2.8 idzie jak burza. Przy okazji kilka słów historii z mojego punktu widzenia. W 2015 roku zostało oficjalnie ogłoszone rozpoczęcie prac nad v2.8:

Cytuj
https://code.blender.org/2015/07/blender-2-8-the-workflow-release/
- skupienie się całkowicie nad 2.8
- wstrzymanie prac nad biężącą wersją na rok


"Just like for 2.5, the proposal would be to take a bigger leap to a bigger release by not releasing for a year. The 2.76 release then would be the last ‘real’ version we do until 2.80 somewhere in 2016."

Na konferencji w 2015 Ton opowiadał jak to będzie wyglądać:

https://youtu.be/spKJ2jbnVI8

Pamiętam, że podczas tej prezentacji mówiłem Piotrowi że plan jest bardzo ambitny, ale nierealny. Raz, że Blendera 2.7x używa już zbyt dużo ludzi w środowisku produkcyjnym, to już nie te czasy co 2.49 -> 2.5 gdy można było zrezygnować ze stabilności na długi czas, dziś użytkowników dla których Blender jest normalnym narzędziem zarobku jest o rzędy wielkości więcej i nie można ich zostawić z niewspieranym programem. Dwa, że tak skomplikowane przeróbki jak zapowiadane w 2.8 zajmą duuuużo więcej niż rok.

Na konferencji rok później nawet ośmieliłem się bezczelnie zadać pytanie, czy w ogóle będzie wersja 2.79 (Piotr obok mnie w niebieskiej czapeczce) :)

https://youtu.be/8rJkm9MKyg8?list=PLa1F2ddGya_8FBk61qbCdRu-otyPzFfDF&t=2787

jak widać jeszcze wtedy był to temat tabu. Dziś już jest oczywiste, że 2.79 będzie, a kto wie, czy 2.791 czy coś w tym stylu się nie ukaże? Ale co do tego nie jestem pewien, bo prace nad 2.8 postępują bardzo szybko. Nawet, jeśli nie zajęło to tylko roku, to i tak jest to nadzwyczajne tempo, jeśli wziąć pod uwagę, że wciąż wspierana jest gałąź 2.7x. Developerzy Blendera naprawdę dają z siebie wszystko i jestem pod wrażeniem, jest nadzieja, że 2.8 będzie szybciej niż myślałem.

jubi

Moderator Globalny, Zaawansowany użytkownik
*
1261 119 3
Kraków

#5 Odp: Blender 2.80 Nowości

#50214, 20170807, 11:55:37
Co do topbara - średnio dobry pomysł pakować opcje, które dobrze prezentują się w pionie do poziomego paska - czasami jest ich tam tak dużo, że trzeba będzie przewijać. Ja jeżeli chodzi o "nowy" interfejs wolałbym dwulinijkowy header.

Co do warstw - o ile ktoś nie używa ich do maskowania a tylko do porządkowania miejsca pracy to ja używam grup - outliner ustawiony na grupy i można ukrywać co się chce, w dodatku grupy można fajnie ponazywać - bo jak będzie 8 warstw od 1 do 8 to i tak nie będziemy pamiętać czy światła były na 8 czy 3?
Pytanie czy będzie jakiś osobny panel do zarządzania światłami? Bo szukanie na scenie tego jednego jedynego wśród setek kropek i kresek to czasami problem.

Eevee - nie wiem co to? po co to? na co to? Ale jak słyszałem rendering w czasie rzeczywistym... Ja do dzisiaj siedzę na Internalu bo nie chce mi się czekać na cyclesa... i te noodle-nody z magicznymi opcjami.
Claye - tu już w ogóle nie wiem skąd ten zachwyt.

winhelp

Użytkownik
*
277 20 1
Miłego dnia!

#6 Odp: Blender 2.80 Nowości

#50215, 20170807, 12:16:51
Ja mam olbrzymie nadzieje co do Eevee, to jest najbardziej szumna część blendka 2.8. Coś takiego baaardzo się przyda, jeśli tylko wyjdzie tak dobrze jak się zapowiada.

Chris4132

Aktywny użytkownik
*
385 26 0

#7 Odp: Blender 2.80 Nowości

#50216, 20170807, 12:23:01
Pierwszą warstwę którą zawsze robię nazywam enviro (używan addona do zarządzania warstwami) i w niej trzymam wszystkie kamery glebę, światła. Staram się wszystko sukcesywnie i konsekwentnie nazywać. 
Kolejne obiekty grupuję i dodaję drugiego Outlinera z wyświetlaniem grup, jak się kończą warstwy kopiuję scenę i dodaję kolejnego Outlinera wyświetającego sceny. I tak można w nieskończoność, choć nie zdażyło mi się by wyjść poza trzy sceny, czyli w sumie 60 warstw.     

Mi tam eevee na nic, chyba że zepną to jakoś z Game Logic ;)
clay (czyli zwykłe matcapy) jaki jest daje radę

Ancestor

Ekspert
*
2303 60 3
jestem tu już od pewnego czasu!

#8 Odp: Blender 2.80 Nowości

#50218, 20170807, 13:15:39
Moim zdanie Eevee to super opcja dla osób robiących assety do gier teksturowane w PBR, chyba dobrze mieć od razu podgląd jak coś będzie wyglądać w silniku gry. Ponadto jak widać po popularności Marmoset Toolbag zainteresowanie takimi rozwiązaniami jest bardzo duże.  Do takich celów renderowanie realtime  w zupełności wystarczy. Dużo ciekawiej jest obejrzeć na Artstation model z Marmoseta niż statyczny render - tym bardziej że mozna podejrzeć zarówno siatkę jak i poszczególne warstwy - może i do Blenderowego Eevee taki addon z czasem powstanie...

Marro

Aktywny użytkownik
*
401 35 2
Ostatnia zmiana: 20170807, 13:18:53 wysłana przez Marro

#9 Odp: Blender 2.80 Nowości

#50219, 20170807, 13:16:48
Cytuj
Co do topbara - średnio dobry pomysł pakować opcje, które dobrze prezentują się w pionie do poziomego paska - czasami jest ich tam tak dużo, że trzeba będzie przewijać. Ja jeżeli chodzi o "nowy" interfejs wolałbym dwulinijkowy header.
Jak wspomniałem, nie wiadomo, czy będzie to w takiej formie i czy w ogóle będzie. Jednak z autopsji wiem, że jak równolegle testuje się coś dość intensywnie, to prawdopodobne jest, że zostanie to dodane do finalnej wersji, tym bardziej, że ten Topbar testowany jest w gałęzi wersji 2.8. Moim zdaniem dzięki takiemu lub podobnemu rozwiązaniu będzie łatwiejszy dostęp do tych opcji. Obecnie Operator Panel jest tak trochę upchnięty w kącie. Nie każdy ma go wysunięty, a czasem, gdy jest tam więcej opcji, skutecznie zasłania pozostałe opcje lewego paska (T).
Ciekawi mnie, to o czym wspominasz, jak rozwiązana zostanie sytuacja w przypadku większej ilości opcji. Chociażby niektóre addony korzystają właśnie z tego panelu. Weźmy sobie taki "Sapling" - generator drzew. Jest tam naprawdę sporo opcji, które ciężko będzie upchnąć w jednym pasku, a znów przewijanie może być dość denerwujące.

Cytuj
Eevee - nie wiem co to? po co to? na co to? Ale jak słyszałem rendering w czasie rzeczywistym... Ja do dzisiaj siedzę na Internalu bo nie chce mi się czekać na cyclesa... i te noodle-nody z magicznymi opcjami.
Claye - tu już w ogóle nie wiem skąd ten zachwyt.
Eeevee i Clay chyba finalnie zastąpi wysłużonego Blender Render'a. Tu nie tylko chodzi o rendering w czasie rzeczywistym, choć to dość ważna sprawa, ale i większy komfort pracy. Przy pracy w scenie taki eevee zapewni podgląd w czasie rzeczywistym bez konieczności renderu, a Clay większą przejrzystość sceny. Kto wie, czy, finalnie zamiast oddzielnych silników, będą to po prostu odpowiedniki obecnego Shadingu - Solid, Material.

Cytuj
Co do warstw - o ile ktoś nie używa ich do maskowania a tylko do porządkowania miejsca pracy to ja używam grup - outliner ustawiony na grupy i można ukrywać co się chce, w dodatku grupy można fajnie ponazywać - bo jak będzie 8 warstw od 1 do 8 to i tak nie będziemy pamiętać czy światła były na 8 czy 3?
Pytanie czy będzie jakiś osobny panel do zarządzania światłami? Bo szukanie na scenie tego jednego jedynego wśród setek kropek i kresek to czasami problem.

No właśnie nowy system umożliwi bezproblemowe nazywanie warstw. Obecnie trzeba posiłkować się addonem. Też jestem ciekaw, jak ostatecznie będzie to wyglądało. Na tę chwilę, nowy system warstw jest mało przejrzysty, np aby przypisać inną kolorystykę do każdej warstwy trzeba troszkę się naszukać, nie w każdej konfiguracji to działa. Poruszanie się między warstwami też nie jest zbyt komfortowe.
Czy będzie jakiś panel? Myślę, że outliner jest dobry do tego, jednak nie wszyscy przepadają za outlinerem i rzadko z niego korzystają. Jak finalnie będzie... to się okaże.

Są jeszcze inne rzeczy, nad którymi się pracuje i które mogą ukazać się w wersji 2.8. Chociażby Grease Pencil jako obiekt, którym można manipulować jak innymi, czy ostatnie prace z Google SOC - np, ręczne manipulowanie zwrotem normalnych, nowe opcje ("pędzle") w sculptingu, również fajne wykorzystanie Grease Pencil'a w tymże sculptingu. Ciekawe....

Arek

Moderator, Ekspert
*
3569 460 3
Tak 49396350

#10 Odp: Blender 2.80 Nowości

#50220, 20170807, 13:18:27
Myślę że powstanie od razu, inaczej to trochę nie ma sensu... ;)
Z ciekawostek, bardzo podobne do Eevee rozwiązanie podglądu viewportu pojawi się w Maxon Cinema r19, tyle że duże pieniądze. A Blender nadal free ;)

Ancestor

Ekspert
*
2303 60 3
jestem tu już od pewnego czasu!

#11 Odp: Blender 2.80 Nowości

#50237, 20170811, 20:35:25
Są już jakieś tutoriale
https://youtu.be/DR_uRoKuST8

Zygfryd

Aktywny użytkownik
*
376 33 1
eeee mmmm yyyy

#12 Odp: Blender 2.80 Nowości

#50238, 20170811, 20:42:45
Na razie się poznaję z 2.79rc ;)
nie wywala się, jest filmic, jest denoise, jest principle shader a moduł do importu svg poprawnie wczytuje!

Ancestor

Ekspert
*
2303 60 3
jestem tu już od pewnego czasu!

#13 Odp: Blender 2.80 Nowości

#50239, 20170811, 20:57:27
Ciekawe czasy idą, blender z rendererem real time, a unity dostaje octane render :)
Nie ważne ile razy upadłeś, ważne ile razy się podniosłeś.

Kamil1064

Ekspert
*
3845 164 1

#14 Odp: Blender 2.80 Nowości

#50273, 20170814, 22:32:42
Przypomniałem sobie właśnie, widziałem jakiś czas temu na prezentacji z konferencji Blendera taki super pokaz skryptu do rozkładu siatki. Działał wielopowtórzeniowo i dość szybko równo rozłożył siatkę głowy jakiegoś zwierzaka. Ktoś wie coś o tym? Będzie to cudo implementowane do oficjalnego Blendera?

@Guziczek101
Dzięki za cenne informacje, jestem za zielony na samodzielne złożenie tego, ale jak się nie pojawi w miarę szybko w jakimś stabilnym oficjalnym buildzie to spróbuję to ogarnąć. Dzięki jeszcze raz.

Chris4132

Aktywny użytkownik
*
385 26 0
Ostatnia zmiana: 20170815, 00:26:03 wysłana przez Chris4132

#15 Odp: Blender 2.80 Nowości

#50275, 20170815, 00:09:59
Mowisz o "Scalable Locally Injective Mappings" (SLIM) jakies tam prace nad wdrozeniem tego, mozna pobrac i zbudowac wlasngo builda z tym algorytmem
https://blenderartists.org/forum/showthread.php?421116-New-UV-unwrapping-SLIM-algorithm

Guziczek101

Użytkownik
*
85 11 0
11072678

#16 Odp: Blender 2.80 Nowości

#50278, 20170816, 11:24:42
Jest tam też link do gotowego builda pod win64:

https://drive.google.com/file/d/0B62B6BmVbltVSTd5ZDlxaVN2UGc/view?usp=sharing

Działa bardzo dobrze, wyrzeźbiłem sobie coś i próbowałem rozkładać siatkę różnymi metodami i ta nowa SLIM daje zdecydowanie najlepsze rezultaty, nie o 10% lepsze tylko o klasę lepsze, najlepiej samemu się przekonać, jak będę miał czas to może wkleję jakieś porównanie, ale nie gwarantuję. Można wybrać sobie ilość iteracji w parametrach.

Z tego wątku wynika też, że jedyna osoba która nad tym pracowała jest obecnie zajęta w nowej pracy i nie wiadomo kto i kiedy się tym zajmie, na pewno warto będzie pocisnąć deweloperów podczas konferencji, a może i sam autor tego się pojawi jak rok temu.

jubi

Moderator Globalny, Zaawansowany użytkownik
*
1261 119 3
Kraków
Ostatnia zmiana: 20170816, 11:32:54 wysłana przez jubi

#17 Odp: Blender 2.80 Nowości

#50295, 20170819, 11:05:47
SLIM wymiata, używam tego produkcyjnie. Głównie przy organicznych kształtach.
Tylko ma buga, jak jest seam po środku (np przez przypadek 2 krawędzie oznaczone jako seam po środku wyspy) wywala Blendera. Zgłaszałem do twórcy tego buga, ale nie wiem czy to w końcu naprawił.

Zuorion

Aktywny użytkownik
*
522 37 4
Zue zuo.

#18 Odp: Blender 2.80 Nowości

#50512, 20170905, 09:28:21
Kolejny filmik pokazujący Eevee w praktyce:

https://youtu.be/vZAtUG-GNEc

Marro

Aktywny użytkownik
*
401 35 2

#19 Odp: Blender 2.80 Nowości

#50513, 20170905, 09:49:42
Dobra, to ja chcę tak działającego BGE!

Ancestor

Ekspert
*
2303 60 3
jestem tu już od pewnego czasu!

#20 Odp: Blender 2.80 Nowości

#50649, 20170919, 17:33:13
Na graphicall pojawił się wreszcie build blendera 2.80 z nowymi silnikami renderującymi. Dla ciekawych informacja, że blender internal został w tym buildzie.

Mentoris

Użytkownik
*
202 2 0

#21 Odp: Blender 2.80 Nowości

#50650, 20170919, 17:46:11
Może zostać, nic już ich nie kosztuje. ;)

Ancestor

Ekspert
*
2303 60 3
jestem tu już od pewnego czasu!

#22 Odp: Blender 2.80 Nowości

#50670, 20170921, 21:21:55
Pierwsza wersja splash'a

Arek

Moderator, Ekspert
*
3569 460 3
Tak 49396350

#23 Odp: Blender 2.80 Nowości

#50837, 20171002, 22:22:43
Kolejny klimatyczny filmik z wykorzystaniem Eevee.

https://www.youtube.com/watch?v=DSC0JzOkTvk&t=0s

Zyzio

Aktywny użytkownik
*
559 45 0

#24 Odp: Blender 2.80 Nowości

#50839, 20171002, 23:04:46
Mam super nadzieje, przecież dodać do tego renderu trochę zewnętrznej postprodukcji i wychodzi naprawdę ładny obrazek trywialnym kosztem. Niech 2.8 przychodzi jak najszybciej :D

Chris4132

Aktywny użytkownik
*
385 26 0

Zuorion

Aktywny użytkownik
*
522 37 4
Zue zuo.

#26 Odp: Blender 2.80 Nowości

#51300, 20171106, 08:21:03
I następny bardzo inspirujący filmik eevee:

https://www.youtube.com/watch?v=V2K_Er-ahNk&t=4s

Zyzio

Aktywny użytkownik
*
559 45 0

#27 Odp: Blender 2.80 Nowości

#51713, 20171223, 23:23:42
Kolejny filmik prezentujący możliwości Eevee:

https://www.youtube.com/watch?v=sWSBYZ6bd7U

Marro

Aktywny użytkownik
*
401 35 2

#28 Odp: Blender 2.80 Nowości

#51714, 20171224, 01:54:10
Aż szkoda, że mi EEVEE na nic ;)

Najważniejsze czyli wolumetryka jest post procesem i to z AE, buuu ;(

Ancestor

Ekspert
*
2303 60 3
jestem tu już od pewnego czasu!

#29 Odp: Blender 2.80 Nowości

#51715, 20171224, 13:09:09
Aż szkoda, że mi EEVEE na nic ;)

Najważniejsze czyli wolumetryka jest post procesem i to z AE, buuu ;(

Jak to się mówi - "mie się podoba" - postprocess w tym czy innym programie w przypadku animacji to standard -
najważniejsze, że będzie można w warunkach domowych w akceptowalnym czasie i jakości coś takiego zrobić
nie płacąc za prąd jak na farmę bitcoinów... Choćby po to aby wstępnie zaprezentować jakieś pomysły...

Marro

Aktywny użytkownik
*
401 35 2