/  Forum  /  Blender Technicznie  /  Animacja / Rigging / Skinning  /  Pytanka o podstawy animacji

Pytanka o podstawy animacji

#0 Pytanka o podstawy animacji

#54501, 20190110, 08:08:25
Jeżeli pozwolicie, to żeby nie mnożyć wątków, w tym wpisie będę zadawał pytanka dot. animacji  - stawiam pierwsze kroki i czasami stanę przy czymś, więc proszę o pomoc.

Teraz mam pytanie dotyczące follow the path: formuję sobie krzywą po której ma jeździć kamera, zadaję follow the path i wszystko pięknie, ale akcja zawsze zaczyna się od pierwszej klatki animacji. I tu pytanko - jak mam ustawić, aby follow the path wystartowała nie w pierwszej klatce ale w innej dowolnej, np. w 80-tej?

kolarz

Nowy użytkownik
*
19 0 0
jestem tu nowy!

#1 Odp: Pytanka o podstawy animacji

#54502, 20190110, 08:38:36
a) pobaw się suwakiem offset w modyfikatorze Follow Path
b) uprzedzając pytanie - dlaczego Follow Path trwa tylko np. 100 klatek... -"zajrzyj do"  Object data / Path Animation (po zaznaczeniu krzywej)

Piter

Porządkowi, Użytkownik
*
94 10 0

#2 Odp: Pytanka o podstawy animacji

#54503, 20190110, 09:56:08
Dzięki, Path Animation mam już w miarę opanowane, natomiast jeżeli chodzi o:
a) pobaw się suwakiem offset w modyfikatorze Follow Path
to chyba tego nie ogarniam. Zadaję "follow path" poprzez ctrl + p, wtedy nie mam modyfikatora Follow Path.  W ogóle takie modyfikatora nie widzę.
Jest panel Follow Path w Add Object Constrain, ale gdy zadaję "follow path" poprzez ctrl + p to jest pusty. Gdy zaznaczę kamerę i dodam  Follow Path w Add Object Constrain z "targetem" na krzywą to prawdę mówiąc uzyskuję wyniki nad którymi w ogóle nie panuję - kamerę wywala mi gdzieś 20 m dalej, a suwak offset zmienia tylko jej pozycję, a nie punkt rozpoczęcia animacji... Coś widocznie robię nie tak.

kolarz

Nowy użytkownik
*
19 0 0
jestem tu nowy!

#3 Odp: Pytanka o podstawy animacji

#54504, 20190110, 13:50:25
Ok. Póki co znalazłem takie rozwiązanie (usunięcie kanału w graph editor). Może nie najlepsze, ale na miarę moich aktualnych możliwości.
https://youtu.be/HZUOnacrbPg

kolarz

Nowy użytkownik
*
19 0 0
jestem tu nowy!

#4 Odp: Pytanka o podstawy animacji

#54505, 20190110, 18:14:21
|"uzyskuję wyniki nad którymi w ogóle nie panuję - kamerę wywala mi gdzieś 20 m"
spróbuj dla kamery (i dla krzywej nie zaszkodzi) wyzerować rotację Alt+R i położenie Alt+G

Piter

Porządkowi, Użytkownik
*
94 10 0

#5 Odp: Pytanka o podstawy animacji

#54506, 20190110, 21:08:57
Generalnie nie zaszkodzi obejrzeć parę tutków, zarówno tych starszych jak i obecnych, wtedy będzie łatwiej ogarnąć temat  ;)
Na zachętę dwa, jeden prawie bieżący bo z 2.8.

https://www.youtube.com/watch?v=K02hlKyoWNI
https://www.youtube.com/watch?v=NZRtAtAvL6k

vladeczek

Użytkownik
*
74 2 0

#6 Odp: Pytanka o podstawy animacji

#54624, 20190129, 07:57:26
Hej, mam kolejne pytanko:
chcę zanimować sztywny obiekt, jak np. pręt zaginający się w połowie o prawie 180 stopni, np. w kształt podkowy.
Próbuję to robić za pomocą key shape, ale już przy zagięciu ponad 60 stopni, obiekt morfuje przy animacji - część, która powinna pozostać sztywna najpierw skraca się a potem wydłuża, jakby "skracając sobie drogę". Jak należy to ustawić, żeby nie było takiego efektu - nadać jakąś armaturę?

I jeszcze takie małe pytanko: statyczny render którejś klatki wychodzi trochę mocniej oświetlony niż ta sama klatka w animacji, nie mogę dość dlaczego? (Animacja w AVI jpeg, statyczny render w jpg). Tak jakby była nieznacznie różna gamma czy ekspozycja.

kolarz

Nowy użytkownik
*
19 0 0
jestem tu nowy!

#7 Odp: Pytanka o podstawy animacji

#54625, 20190130, 10:16:44
Update: problem z animacją zagięcia rozwiązany (Piotrowi dziękuję za obszerne omówienie podstaw armatury w tutorialach :) )

Ale dalej nie doszedłem dlaczego statyczny render klatki jest nieco jaśniejszy niż klatka animacji.

kolarz

Nowy użytkownik
*
19 0 0
jestem tu nowy!