Forum

Blender Ogólnie => Nowości w Blenderze => Wątek zaczęty przez: Arek w 20150426, 21:30:03

Tytuł: Czyszczenie pamięci projektu
Wiadomość wysłana przez: Arek w 20150426, 21:30:03
Jak wiadomo, w trakcie pracy nad jakimkolwiek projektem zwiększa się jego pamięć. Nie chodzi mi tu oczywiście o sytuację, gdy dodajemy pewne elementy i to one zwiększają pamięć. Chodzi mi głównie o sytuację, gdy, nieraz w trakcie wielogodzinnej pracy przemieszczamy, zmieniamy, kasujemy itd różne elementy sceny. Każda z takich czynności pozostawia ślad w projekcie i jego danych, głównie za sprawą funkcji Undo, dzięki której jest możliwość powrotu do pewnych czynności, które wykonaliśmy, zwłaszcza, jeśli ustawione jest wiele "kroków" Undo w Preferencjach. Może się zdarzyć, że relatywnie niewielki projekt zaczyna skutecznie "zawalać" pamięć.

Aby "zresetować" plik można go zapisać, zamknąć i ponownie otworzyć lub użyć opcji Save & Reload (Shift+Ctrl+W).
Można też wykorzystać nową opcję w wersji Blendera 2.74, która pojawiła się w Panelu Outlinera - Orphan Data. Właśnie takie osierocone dane mogą tworzyć się w trakcie pracy.

Mały przykład. Niewielki projekt, który po jakimś czasie zajmuje ponad 2G pojemności, w pamięci sporo operacji do cofania. Jak widać w oknie outlinera, zawiera on "osierocone" dane, które aktualnie nie są wykorzystywane przez żaden obiekt. Oczywiście dane te są ważne, gdyż dzięki nim możliwy jest powrót (Undo) do pewnych operacji.

(http://i.imgbox.com/THUv5i26.png) (http://imgbox.com/THUv5i26) (http://i.imgbox.com/sK2uNU5q.png) (http://imgbox.com/sK2uNU5q)

Aby "wyzerować" projekt, gdy jesteśmy pewni, że nie będziemy potrzebowali powrotu do żadnych wcześniejszych operacji, można użyć opcji Purge All. Należy pamiętać jednak, że operacja jest NIEODWRACALNA, nie można jej cofnąć

(http://i.imgbox.com/hh3U16dq.png) (http://imgbox.com/hh3U16dq)

Jak widać, po tej czynności projekt zajmuje trochę ponad 22M.
Opcja te działa dość inteligentnie. Na przykład, gdy czyszczone dane, jak np obiekty mają dodatkowo przypisane akcje, akcje te pozostaną do dalszej decyzji.

Okienko Orphan Data ma też jeszcze jedną użyteczną funkję, mianowicie można dzięki nadawać wirtualnego, czy fałszywego użytkownika (Fake user) różnym danym, np materiałom.
Tytuł: Odp: Czyszczenie pamięci prjektu
Wiadomość wysłana przez: Chris4132 w 20150426, 21:42:24
Nie znałem tego, to jest dodane w jakiejś nowej wersji oficjalnej czy eksperymentalnej? Cały czas siedzę na blenderze 2.71 bo z nowszymi mam małe problemy których jeszcze nie rozwiązałem (z lenistwa oczywiście :D)
Tytuł: Odp: Czyszczenie pamięci projektu
Wiadomość wysłana przez: Arek w 20150426, 22:09:28
W Blenderze 2.74 oficjalnej. Pomału sporo Cię omija, a Blender idzie cały czas do przodu.
Tytuł: Odp: Czyszczenie pamięci projektu
Wiadomość wysłana przez: Chris4132 w 20150426, 22:21:14
Pewnie jak nadejdzie czas w którym pobiorę najnowszą wersję to tyle się zmieni że nie będę pewny co zainstalowałem :D

Zapomniałem napisać że fajny temat, szacun wchodzi.
Tytuł: Odp: Czyszczenie pamięci projektu
Wiadomość wysłana przez: McGavish w 20150426, 22:43:54
Dzięki Arek za informację, bardzo przydatna opcja, szczególnie gdy zapis i ponowne otwarcie pliku o masie 800 MB trwa dobre pół minuty.
Podczas prac nad zawieszeniem do czołgu wiele razy tak miałem, że zapomniałem o pamięci i nagle urosła do 6G i następował crash komputera  :)
Ja redukowałem zużycie pamięci klikając klawisz "a" dużo razy. Pewnie zastępowało to ciężkie do cofnięcia kroki symulacji zwykłymi select all/deselect all.
Tytuł: Odp: Czyszczenie pamięci projektu
Wiadomość wysłana przez: Arek w 20150426, 23:05:30
No tak, wypierałeś poprzednie undo'a przez mniej zajmujące "select". Niezły ciekawy sposób :)
Tytuł: Odp: Czyszczenie pamięci projektu
Wiadomość wysłana przez: Piotr w 20150427, 13:57:35
Dzięki za info Arku :)