Nowa, szybsza mapa

Hej! Witajcie! Dziś oprócz nowego poradnika na temat przesuwania obszaru sceny w Nodach, przygotowałem nową wersję Mapy Kursu. Jak pewnie dobrze wiecie, poprzednia mapa zbudowana w serwisie Mindomo zawierała bezpośrednie linki do YouTube z tutorialami. Mindomo przy wyświetlaniu mapy łączy się z YT, i sciąga miniaturki filmów, co zabiera sporo czasu i bardzo obciąża przeglądarkę. Zapewne niewielu z tej mapy korzystało, a szkoda. Trudno jednak się dziwić! Napisałem do Mindomo list z prośbą o rozwiązanie tego problemu i otrzymałem odpowiedź, że zrobią możliwość linkowania do obrazków w taki sposób, aby nie było trzeba klikać na malutką ikonkę z boku. Niestety, nie doczekałem się zmian które by coś usprawniły, więc postanowiłem zmienić mapę. Wywaliłem wszystkie filmy linkowane w sposób bezpośredni, pozostawiając tylko minimalistyczny tytuł i link do YouTube w postaci małej (niestety) ikonki. Mapa ładuje się teraz o wiele szybciej, chociaż i tak Mindomo łączy się wielokrotnie z serwisem YT aby sprawdzić linki. Jest to jednak szybsze. Nowa mapa jest ładniejsza, prostsza i bardziej czytelna, mam nadzieję, że się wam spodoba i będzie przydatna. Chciałbym jej zastosowanie rozszerzyć w przyszłości tak, aby pokazywała jakie ścieżki należy przejść, aby osiągnąć zamierzony efekt. Pożyjemy, zobaczymy, a tymczasem zapraszam do oględzin nowej mapy!

Link: http://www.mindomo.com/view?m=d810818269d541a6a9d58d43a383cce5

ID: 1152

Wasze przemyślenia

Witam,
Jestem totalnie początkujący jeśli chodzi o Blendera, i od pewnego czasu oglądam uważnie Pana tutoriale, które swoją drogą są świetne. 🙂
Ale mam mały problem z mapą: w „Podstawach obsługi” nie ma niektórych odnośników do yt.
Może pokażę screena by pokazać o co mi chodzi: http://oi43.tinypic.com/2w3yhx5.jpg
Można jakoś znaleźć i włączyć tutoriale bez odnośników w mapie?
Pozdrawiam 🙂

O, bardzo Ci dziękuję!!! Te adresy do YT jakoś przypadkiem się usunęły, gdy kombinowałem z operacjami na mapie (tę gałąź odtwarzałem i może dlatego). Teraz jest już wszystko OK, gdybyś jeszcze gdzieś znalazł braki, daj znać. Serdecznie dziękuję!

Witam ponownie,
Miałem dać znać jak coś znajdę, a mianowicie w Edytorze Sekwencji Wideo (VSE: Pasek Mask oraz Pasek Sceny: uzupełnienie) i w Cycles (Wstęp do materiałów), są takie małe kule ziemskie i gdy w nie klikam, wyskakuje mi „Nieprawidłowy adres strony”.
Sprawdzanie na Google Chrome oraz na Mozilli Firefox.
Pozostała mapa działa poprawnie, jak dla mnie.
Może nie ten temat ale… Jeśli już umiem poruszać się w Blenderze, to co w następnej kolejności warto się pouczyć?
Myślałem nad modelowaniem, ale czy wcześniej przed tym coś dobrze opanować?
Pozdro 🙂

Super, że ogarnąłeś poruszanie się! Dziękuję też za info o nie działających linkach, zaraz sprawdzę.
Co do dalszych etapów, to naturalnym będzie Modelowanie, w tym modyfikatory, a potem Tryb Edycji. Nie wszystkie modyfikatory są teraz dla Ciebie, ale zorientujesz się po trudności materiału czy jest to na temat czy nie 🙂

Dzięki za rady, na pewno z nich skorzystam. 🙂
Teraz linki już działają.
Jak w przyszłości znajdę jakieś błędy/braki na mapie to dam znać. 🙂

Hehe elektorat roszczeniowy (ja też) chce łopatologicznej wiedzy guzikowej lud się zaniepokoił – to dobry znak, że ludzie chcą dobrych prawdziwych teoretycznych podstaw:)))
Znaczy ja podejrzewam iż wiem o co chodzi piotao, zwyczajnie pewnie wielu ludzi zadaje durne pytania na przykład jak zrobić drewno albo jak wymodelować coś tam albo jak zrobić szklaną kulę, takie pytania według mnie są pułapką i świadczą o tym , że się nie ogląda tutoriali a co najważniejsze to to że się nie myśli o swojej pracy, nie szuka rozwiązań nie robi błędów a tylko czeka się aby ktoś pomyślał za nas i podał nam listę ruchów, które musimy przekopiować w programie z kartki ABY WYSZEDŁ METAL I ŁADNIE LŚNIŁ ale już pomyśleć dlaczego metal lśni jakie temu towarzyszą fizyczne zjawiska, i próba naśladowania tych zjawisk za pomocą programu kurcze samo to jest już przygodą ale nie – lepiej nie rozumieć tych zjawisk tylko wpisać trochę wartości w rużnych rubryczkach i już się można chwalić pracą.
Zgadzam się z Michałem i Wojtkiem.
Gdzie kończy się łopatologia? hm myślę że po prostu trzeba tak zrobić jak robiłeś tutki do tej pory piotao ale sukcesywnie powiększać bazę o wszystkie działy grafiki w blenderze czyli constrainsy, fizyka, kości, edytor video , motion tracking itd itd.
Tak naprawdę to uważam ,że to jest jak z nutami dwie osoby potrafią czytać i pisać nuty lecz jeden będzie pisał muzykę a drugi nigdy tego nie zrobi nawet jak pokażesz mu milion zastosowań pewnych kombinacji harmonicznych i brzmieniowych to jest już kwestia ducha , talentu , inteligencji.
Oczywiście są pewne utarte szlaki jak i co się robi ,aby nie wyważać otwartych drzwi ale tego na necie jest masa, jak modelować głowę jak zrobić włosy itd.
Nie miałem problemu pomimo ,że znam angielski na poziomie podstawowym aby zrozumieć jak się robi włosy z angielskich tutków ale nie miałem tego problemu dlatego ,ponieważ piotao dokładnie wytłumaczył cos takiego jak color ramp, który pełni niebagatelną rolę w tym aby włosy wyglądały jak włosy lub jak chcemy to jak futro więc jak facet na tutku angielskim zaczął coś majstrować przy alfie w color ramp to z miejsca nagle pokumałem całą zasadę nadawania włosom i również trawie wyglądu.:)(przynajmniej tak mi się zdaje)
Istnieje jeszcze czynnik oczywiście ludzki piotao może być już zmęczony taką formą robienia tutków ale proszę wytrzymaj przewodniku wiem ,że to może wydawać się nudne ale ta wiedza guzikowa jest naszą benzyną.
Po drugie tak podana wiedza moim zdanie się nie starzeje tak szybko jak w zastosowaniach gdzie różne rzeczy można robić różnymi technikami i na osiągnięcie jakiegoś celu jest wiele dróg.
Dziękuję piotao
Lud prosi

Dzięki Danton. Łopatologia i „poziom kursu” to bardzo zwodnicze pojęcia. Jest takie powiedzenie wśród nauczycieli, że dla każdego tematu są tylko dwa rodzaje uczących. Pierwszy rodzaj jeszcze nie rozumie danego zagadnienia i dlatego nie może go dobrze wytłumaczyć. Drugi rodzaj już doskonale rozumie dane zagadnienie, i nie wie, co tu jest do tłumaczenia 🙂 Tak jest trochę w moim przypadku. Nody wrzuciłem do tagów ‚zaawansowane’, ale tak prawdę mówiąc, to mam wrażenie że to jeden z bardziej prostych działów. Tak jest ze wszystkim – gdy poznajecie Blendera czy cokolwiek, to tylko na początku wydaje się on trudny – potem robi się łatwy. Ocena łopatologii jest wtedy bardzo, hm… zależna od punktu siedzenia 🙂 I pewnie dlatego na Blenderowni leci tyle krytycznych komentów, bo różnice poziomu między artystami/hobbystami są ogromne.
Odpowiadam także Wojtkowi, i ogólnie na powyższą rozmowę:
@wojtek: „mógłbyś zaczynać od wstępów do różnych działów i następnie stopniowo (równolegle) uzupełniać i zagłębiać”
Tak chyba już się stało. Mamy zaczętą animację, no i są dwa tutki z zastosowaniami, tam gdzie robiło się ściany z planu… Dla mnie zastosowania są mixem wszystkiego co do tej pory próbowałem rozłożyć na części. Dzielenie włosa na czworo. Teraz mamy jakąś podstawową część Blendera prawie omówioną, ale żeby złożyć z tych klocków coś ciekawego trzeba nie tylko geniuszu, ale też zwykłego nabycia praktyki. Pierwszego mi trochę brakuje, ale drugie możemy zdobyć razem 🙂 Lista zastosowań i technik nigdy się nie skończy, bo zawsze będzie coś, co można zrobić na dodatkowe sposoby albo wykorzystać inną drogę. Myślę, że dopiero zastosowania mogą wydobyć z nas prawdziwą znajomość Blendera 🙂

A przepraszam za drugi post ale moim skromnym zdaniem piotao tłumaczysz pewne zjawiska w sposób teoretyczny politechniczny dochodząc w pewien sposób do sedna ich działania i to jest prawdziwa wiedza co mi po zastosowaniach kiedy nie rozumiem czemu coś się dzieje czy nie dzieje.
Jeżeli ktoś ma trochę oleju w głowie to sam zacznie używać takiego noda czy innego i uzyska efekt o który mu chodziło, oczywiście przekłada się to na inne moim zdaniem tematy kursu.

no nie wiem ale czasem wkurzyć się można czemu to nie działa albo niezgodnie z naszymi oczekiwaniami więc tego nie chce by przeskoczyć teorie bądź po łepkach ją robić więc jak chcesz zastosowań to sam ćwicz i popełniaj błędy mnie ta książkowa wiedza podoba,a jak ktoś szuka jak coś stworzyć konkretnego w blenderze to są angielsko języczne stronki z tym jak ktoś robi coś konkretnego więc jak jest ta wiedza typowo teoretyczna to idzie łatwo załapać co tam koleś robi i po co.