Plany i problemy

W tym poście odkrywam tajemnicę, co będziemy robić w przyszłości.
Ostatnio miałem spore problemy z wysyłaniem plików na serwery YouTube, gdzie były kodowanie błędnie lub ucinane. Te problemy udało się rozwiązać zmieniając technologię nagrywania filmów. Znalazłem program kazam, który koduje i nagrywa bardzo ładnie cały content, ale jak się okazało, jest on losowo ucinany. Nie znam dokładnie przyczyny, a podejrzewam, że związana jest być może z małą ilością wolnej przestrzeni dyskowej. Dlatego zamówiłem dyski odpowiednie do maszyny i zadań, i spodziewam się, że otrzymam je w tym tygodniu. Potem montaż, konfiguracja systemu i mam nadzieję, że będzie można nagrywać dłuższe materiały niż parę nerwowych minut. To są mam nadzieję przejściowe problemy, a w przypadku idealnym nowe materiały zacznę wrzucać już pod koniec tygodnia.

Plany rozwoju Polskiego Kursu Blendera

Poradniki wideo, które teraz umieszczam, skupione są głównie na podstawach obsługi. Jest to początek większej całości. Planuję kurs uzupełniać, i po komentarzach użytkowników, oraz zainteresowaniu grupy w której prowadzę kurs widzę, jakie można obrać kierunki pracy w przyszłości. Główny zamiar, jaki mam, to omówić podstawy CAŁEGO Blendera a potem przejść do ZASTOSOWAŃ. Mówiąc podstawy mam na myśli każdy element widoczny w interfejsie, a przynajmniej większość z nich. Jest w Blenderze sporo list, opcji i przełączników, które są bardzo tajemnicze i niewiele osób wie jak z nich korzystać, włącznie ze mną 🙂 Zamierzam wyjaśnić te tajemnice możliwie dokładnie, i mam nadzieję, że będzie to cenne zwłaszcza dla tych, którzy poznali Blendera już dawno, ale wciąż nie do końca. Podstawy które omawiam obecnie to głównie materiał dla początkujących. Po omówieniu podstaw przyjdzie czas na rzeczy dla średniozaawansowanych, a potem dla zaawansowanych. Liczę na to, że uda się zrobić coś także dla pro-zaawansowanych 🙂 W tym sensie podstawowy oznacza ‚dotyczący Blendera na wszystkich poziomach’, lub ‚o tym, co widać na ekranie’. Druga część logiczna kursu, nad którą pracę już zaczynam to dodatki do kursu podstawowego, mówiące o zastosowaniach. Konkretnie, wiele osób prosi mnie, aby zrobić poradnik w którym wyjaśnię, jak robi się np. firanki, szkło, ogień, meble lub inne konkretne rzeczy. Tego typu materiał wymaga znajomości wielu różnych zagadnień, np. modelowania, teksturowania, i innych, zatem łączy wiele dziedzin. Nie zaliczyłbym takich poradników do materiałów dla początkujących. Dlatego mam zamiar nazwać ten typ nazwą ‚Zastosowania’. I w takich materiałach już nie będę tłumaczył dlaczego oś jest taka, albo sposób inny, tylko ich celem będzie pokazanie zastosowań pewnych funkcji, które nie są oczywiste. Mam nadzieję, że te dwie sfery się uzupełnią, i będziemy mieli w kraju porządnie zrobiony kurs.

Jak można pomóc

Oczywiście – przez wzięcie udziału! Zapraszam przede wszystkim do komentarzy, do zadawania pytań lub podsuwania sugestii. Najbardziej ucieszyłyby mnie podpowiedzi na temat samego wykorzystania Blendera, może jakieś alternatywne metody na zrobienie czegoś lub nieznane mi rozwiązania. Zatem najlepsza pomoc, jaką możesz włożyć w kurs, to nauczyć mnie – a w przyszłości będzie z tego materiał wideo pomocny dla innych. Możesz wkleić w komentarzach adresy innych  tutoriali, i dzięki temu pokazać je innym. Możemy też współpracować na Youtube lub FaceBooku. Co będzie dalej – zobaczymy – nie mam i nie znam końcowej postaci tego kursu, na razie niech się rozwija, a potem się go ujmie w ramy 🙂

Plan tutoriali

Dokończenie tematów z modelowania:
  • dodanie porządnych tutoriali na temat Inset (10 prób), LoopTools (było już 9 prób)
  • dodanie materiałów na temat dodatkowych wtyczek obsługujących modelowanie
  • krzywe Beziera i Nurbs, powierzchnie, metakule i ścieżki
  • rzeźbienie – to mógłby być cały osobny dział, w przyszłości warto będzie go połączyć z teksturami (do robienia pędzli)
Poprawienie wstępnych materiałów na temat światła i dodanie:
  • szczegółowych tutoriali na temat renderowania sceny oraz oświetlenia rozproszonego i środowiskowego
  • wyjaśnienie szczegółów związanych z cieniem oraz działaniem poszczególnych rodzajów lamp
  • dodanie materiałów na temat renderowania w Cycles, i stosowanego tam światła/materiałów
Rozdział o świetle łączy się w kilku miejscach z tematyką materiałów, która w Blenderze jest bardzo szeroka. Trzeba mi przygotować sporo na ten temat, mianowicie:
  • Wyjaśnienie jak pracować z materiałami (mam ten tutorial gotowy, ale nie mogę go wrzucić, bo Youtube go nie konwertuje 🙁 poprawnie)
  • Wyjaśnienie zasad pracy z materiałami powierzchniowymi: kolor, połysk, różne typy shaderów, opcje cieniowania powierzchni, przezroczystość, odbijalność i własności reagowania na światło
  • Gdzieś po drodze trzeba wyjaśnić jak pracować z Grupami, i omówić grupy obiektów, grupy wierzchołków, malowanie wag, itp. zarządzanie sceną
  • Tekstury i ich rodzaje – po kolei każda, aby było wiadomo, jakie udostępniają opcje i co z nich wynika.
  • Tekstury typu envmap – zasługują na osobny tutorial
  • Tekstury typu Image/Movie – także co najmniej jeden osobny tutorial
  • Warto osobno wyjaśnić zagadki mapowania i systemów współrzędnych
  • Mapowanie UV to osobny wielki temat, który pewnie będę musiał podzielić na kilka mniejszych
  • Zaawansowane mapowanie UV, projekcje, malowanie tekstur i inne fajne rzeczy też domagają się osobnego tutka.
  • Materiały oparte o nody materiałowe i tekstury robione przez nody – to też ważny, dość trudny temat, dający niesamowite możliwości, i załugujący na osobną serię 🙂
Jak widać jest masa do zrobienia, i zajmie mi to bardzo dużo czasu. A Blender się zmienia, więc trzeba się spieszyć, aby całość nie była za bardzo nieaktualna. TO jest oczywiście tylko mały plan, bo zostają jeszcze inne tematy: nody, zależności (np. więzy – przydają się nie tylko w animacji), a potem trzeba będzie przejść do bardziej zaawansowanych rzeczy, takich jak tworzenie obrazów ruchomych, a więc animacje. I tam będzie dopiero JAZDA! 🙂 Ale już nie piszę więcej, bo nie wiem, czy dożyję końca tworzenia tej serii, która jest teraz (pilnie) do zrobienia. Zapraszam do komentarzy i wskazania, co jest najważniejsze z podstaw, ewentualnie także co można uzupełnić z materiałów już zrobionych. Nie ma ich wiele, to dopiero coś ponad 30 tutoriali… Ale idziemy do przodu! Zapraszam do komentarzy.  
ID: 294

Wasze przemyślenia

w sumie, trochę późno piszę – ale czemu, tylko na Youtube wrzucać materiały? tzn – nie konwertuje na YT, to morze próbować na Vimeo – dailymotion, inne. – youtube wielokrotnie pokazał się ze złej strony i wielokrotnie łapałem się za głowę jak w słabej jakości ostatecznie tam materiały wychodzą.
I wielkie dzięki za te materiały, dawno temu porzuciłem blendera, bo najzwyczajniej nie-dało rady się go nauczyć, a teraz proszę, z Pana tłumaczeniem nauka idzie mi w ekspresowym tępie, świetna robota.