Tekst – podstawy obsługi

Uwaga!

Zwróć uwagę na datę.

Ten materiał (cokolwiek to jest) został stworzony w czasach gdy nie było Blendera z serii 2.8, i może być PRZESTARZAŁY! Blender rozwija się bardzo szybko.

Wyjaśniam większość opcji i ustawień związanych z fontami w Blenderze.
Tekst jest obiektem zbudowanym z krzywych. Można go konfigurować i edytować. W tym tutorialu pokazuję w jaki sposób można to zrobić, tłumaczę niektóre zastosowania opcji, oraz wyjaśniam mniej znane opcje i możliwości. W sumie można sporo osiągnąć bardzo prostymi metodami, i wsparcie tekstowe w Blenderze można uznać za prawie wystarczające. Polecam ten tutorial wszystkim, którzy będą korzystali z tekstu w Blenderze!
Polski Kurs Blendera: Text – podstawy

Wasze przemyślenia

Chciałbym na zakrzywionej powierzchni dodać przestrzenny text. Przykładem takiego elementu może być skala liczbowa naniesiona na okrągły pierścień. Stworzyłem tekst z parametrem extrude o,1 ale po użyciu modyfikatora shrinkwrap text uległ spłaszczeniu. Prośba o podpowiedź. Jeszcze fajniej byłoby zrobić skalę z wtłoczonym napisem.

Zrób płaski tekst, nałóż go za pomocą ShrinkWrap na obiekt, a następnie dodaj Solidify. Będziesz miał wystający. Zrobienie wklęsłego jest trudniejsze, prosta metoda to odjąć go od bryły za pomocą boolean, lepsza to zrobić wytłoczenie powierzchni poza tekstem, a inne metody to np. displace lub powierzchnia teksturowana takimi teksturami, żeby udawały zachowanie światła na wklęsłych powierzchniach (np. poprzez bump- lub normalmapy).

Jakieś parę dni temu wpadłem na pomysł aby dodać tekst, przekonwertować go na mesha a potem wyciąć w obiekcie narzędziem knife project, następnie wystarczy go wyextrudować w dowolną stronę i mamy piękny wklęsły lub wypukły tekst!
Piszę to dlatego, że namęczyłem się wcześniej aby znaleźć poradnik to opisujący, może by się przydał Panie Piotrze? Pozdrawiam.

Oczywiście, to dobry pomysł. Kiedyś nie można tego było zrobić, ale Blender ładnie się rozwinął i teraz już jest to względnie proste.

Mnie interesuje w jaki sposób wprowadzać polskie znaki? Nawet jak mam wczytaną czcionkę która takie znaki posiada, jak np. Arial, czy Times New Roman, to przy próbie wciśnięcia alt i litera, pojawia mi się zamiast polskiej litery odwrócony znak zapytania.

Niektóre wersje fontów o których piszesz miały ten problem i w innych programach. Widziałem takie zachowanie w Corelu i PaintShopie (w dawnych czasach). Nie jest to raczej wada blendera, tylko specjalnego skryptu opisującego w jakim kodowaniu chcesz dany znak uzyskać. Jest to gdzieś bardzo zakopane w systemie i rozwiązanie tego problemu widziałem tylko raz w życiu, na jakiejś stronie poświęconej pytaniom i odpowiedziom na tematy związane z PL fontami pod windows. Jeżeli nic nie wykombinujesz, spróbuj po prostu poszukać innych fontów, niestandardowych, ale z polskimi znakami, i zobacz, czy w ich przypadku jest tak samo.

Tak samo jest w przypadku wszystkich fontów. Wydaje mi się, że problem tkwi tylko w Windows, bo widać, że u ciebie na Linuxie wszystko jest OK.

U siebie wszystko wygląda OK, zarówno w Windowsie i Linuxie. Dla przykładu – Windows, czcionki wczytane z katalogu WindowsFonts, Blender 2.69. Windowsa rzadko używam także nic specjalnie nie ustawiałem:
To samo w Linuxie – czcionki wczytane z tego samego katalogu windowsowego
Może faktycznie wczytujesz czcionki bez polskich znaków.

Proponuję inny system UNIX-owy: OSX; postawiony na zwykłych, PC-towskich klockach. Żadnych problemów z polskimi znakami : )

A co Ty o tym myślisz?

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *