Bake: displacement

Uwaga!

Zwróć uwagę na datę.

Ten materiał (cokolwiek to jest) został stworzony w czasach gdy nie było Blendera z serii 2.8, i może być PRZESTARZAŁY! Blender rozwija się bardzo szybko.

Czyli jak zapamiętać geometrię w teksturze, a potem odtworzyć ją na meshu. Pokazuję jak można wypalić w teksturze większe deformacje geometryczne, i jak potem użyć takiej tekstury, aby deformacje odtworzyć. Można dzięki tej technice zredukować liczbę wierzchołków potrzebną do precyzyjnego odtworzenia geometrii obiektu. W odróżnieniu od normalmap, ta technika rzeczywiście przesuwa wierzchołki mesha powodując jego deformację.
Polski Kurs Blendera: mapowanie UV + BAKE – displacement

Wasze przemyślenia

Używa się tego np. w grach gdzie displacementowi towarzyszy tesselation. Całość odbywa się w shaderach które są do tego przystosowane – dzięki takiej operacji podstawowy mesh może mieć bardzo mało vertexów, co jest dużym zyskiem pod względem ilości danych które musisz wysłać / przechowywać na GPU chociażby. Na nowszych kartach które supportują tesselation shadery generujesz w locie gęstszą siatkę i nakładasz na nią displacement z tekstury co daje w efekcie bardzo skomplikowany model z którym GPU radzi sobie doskonale, natomiast bazą do niego jest low res model.
Tu masz to wyjaśnione z obrazkiem: http://www.nvidia.com/object/tessellation.html

Przyznam się, ze nie bardzo rozumiem sensu tej operacji. Przecież, żeby na drugim planie odwzorować geometrię, to też jest potrzebna większa rozdzielczość plana. Gdzie jest tutaj zysk w wierzchołkach?

Faktycznie, podczas wypiekania potrzebujesz mesha o wysokiej rozdzielczości. Natomiast później robisz mesha o małej rozdzielczości, nakładasz na niego teksturę wypieczoną poprzednio i udajesz, że on ma wysoką rozdzielczość, a tak naprawdę to ma niską. Na tym polega zysk całej operacji.

Witam, co Pan ma na myśli pisząc: „Natomiast później robisz mesha o małej rozdzielczości, nakładasz na niego teksturę wypieczoną poprzednio i udajesz, że on ma wysoką rozdzielczość, a tak naprawdę to ma niską.”? Nie wiem jak wykonać to nałożenie itd.

A co Ty o tym myślisz?

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *