Normal Mapy (autor: Bartek Skorupa)

Uwaga!

Zwróć uwagę na datę.

Ten materiał (cokolwiek to jest) został stworzony w czasach gdy nie było Blendera z serii 2.8, i może być PRZESTARZAŁY! Blender rozwija się bardzo szybko.

Po raz pierwszy w Polskim Kursie Blendera występuje Bartek Skorupa, pierwszy w Polsce Blender Foundation Certified Trainer. Bartek przygotował zaawansowany kurs na temat normal mappingu, w którym omawia czym są tytułowe mapy normalnych oraz podaje cenne wskazówki jak z nimi pracować. Kurs składa się z całej serii poradników w języku polskim i zawiera dokładnie i zrozumiale wyjaśnione pojęcia podstawowe oraz sporo ciekawych tematów przeznaczonych dla użytkowników bardziej zaawansowanych. Jeżeli chcesz poznać tajniki Blendera i wejść na Wyższy Poziom Zrozumienia, zapraszam!

Kilka słów wprowadzenia

Bartek Skorupa, YABC-2013
Bartek Skorupa, YABC-2013
Pozwolę sobie przestawić Bartka Skorupę i napisać wprost, co o Nim myślę, chociaż wiem z góry, że zbytnia szczerość trudno przyjmuje się w Sieci. Korzystam tylko z prawa gospodarza serwisu do wyrażenia swojej prywatnej opinii! Bartka poznałem pierwszej konferencji Blenderowej na którą pojechałem. Widywaliśmy się potem na kolejnych konferencjach odbywających się tu i ówdzie, i tak przez parę lat zawiązała się między nami bardzo interesująca znajomość. W skrzynce mailowej przechowuję wiele wątków ciekawej korespondencji na różne tematy. Poznałem trochę zamiłowania matematyczne Bartka, oraz dowiedziałem się nieco o Jego pracy, o której chętnie opowiada. W mojej opinii Bartek jest mistrzem, jeżeli chodzi o Compositing oraz przetwarzanie obrazu. Napisał szereg wtyczek do AfterEffects oraz do Blendera, spośród których chyba najbardziej znana na świecie to Node Efficiency Tools, połączona potem z kodem Grega Zaala (BFCT, CGC) i rozwijana obecnie jako Node Wrangler. Wystąpienia Bartka we wszystkich przypadkach, które miałem okazję obejrzeć lub posłuchać, były perfekcyjne, lub zbliżone do perfekcji. Robi to na mnie do dziś ogromne wrażenie, gdyż jako zawodowy wykładowca zwracam uwagę na to, jak ludzie prezentują materiały, i nawet niechcący, z racji swojej profesji, szukam osób, od których mogę się czegoś nauczyć. Bartek oszałamia i zachwyca nie tylko z powodu doskonałego przygotowania i głębokiej znajomości tematu – osobiście uważam, że ma wrodzony talent wykładowcy, i gdyby nie pracował w multimediach, zapewne byłby obleganym mówcą. A wtedy, kto wie, który z nas prowadziłby Polski Kurs Blendera!
Bartek Skorupa podczas prezentacji Node Efficiency Tools
Bartek Skorupa podczas prezentacji
Bartek jest Certyfikowanym Trenerem Blender Foundation, czyli posiada elitarny tytuł BFCT. W pracy zawodowej Blendera używa do celów profesjonalnych. Prowadzi wiele szkoleń a ciągu ostatnich lat doczekaliśmy się wydania Jego tutoriali na płytach. Niektóre Jego poradniki znaleźć można w najlepszych komercyjnych serwisach szkoleniowych, takich jak CGTUTS+ lub CGCOOKIE. Informacji o tych materiałach można poszukać na stronie, którą Bartek prowadzi: http://cg.bartekskorupa.com/. Zachęcam do zapoznania się z dorobkiem tej niezwykłej osoby. W tym przypadku mam niezwykłą przyjemność gościć Bartka w PKB na dłużej, i zapewniam Was, że samo słuchanie Jego wykładów w języku polskim jest niezwykłym doświadczeniem. Do tej pory słuchałem Bartka głównie po angielsku! Bartek niewiele zrobił tak dobrych wystąpień w naszym języku – zatem korzystając z okazji, chciałbym Mu serdecznie podziękować za pomysł i decyzję o przygotowaniu serii poradników dla Polskiej Sceny Blendera. Pozwolę sobie także na prywatne wspomnienie, z gatunku ciekawostek. Z ostatniej konferencji Blendera w Amsterdamie (BCon14) na której mieliśmy się okazję spotkać i sporo porozmawiać (opuszczając jedno, czy dwa wystąpienia!), przywiozłem jedno ze stwierdzeń Bartka, które tutaj przytoczę, a które znać będą jedynie niektórzy, którzy wtedy siedzieli z nami przed DeBalie i jeszcze pamiętają. To powiedzonko stało się w pewien sposób symbolem konferencji, a na pewno było świetnym tekstem na wieczór i dostarczyło nam masę śmiechu i różnych zabawnych komentarzy:

„Everybody is somebody”

Mam nadzieję, że w przyszłości, jeżeli czas i możliwości pozwolą, będziemy mogli jeszcze o Bartku usłyszeć u nas, i może nawet jakiś ciekawy tutorial z dziedziny Magii Zaawansowanej zobaczymy. Tymczasem pozostaje mi zaprosić Was na ucztę, w postaci zebranych poniżej tutoriali. Autorem jest Bartek Skorupa, który wszystko sam nagrał, opracował i przygotował tak, abyśmy mogli od razu przejść do rzeczy, czyli do oglądania i nauki!

Normal Mapping

Cały kurs podzielony jest na części, w których Bartek z właściwą sobie krystaliczną precyzją wyjaśnia każdy kolejny etap. Podoba mi się równowaga, którą zachowuje pomiędzy teorią matematyczną stojącą za omawianym tematem a podejściem praktyka, co widać nawet w tym, że do głównej prezentacji użył nie slajdów, tylko po prostu całego Blendera. Główny link do całego kursu na YouTube – obejrzysz całość po kolei:

https://www.youtube.com/watch?v=G_SX5cas7p4&list=PLnjIDs22nih7AZbGpVZf3M8dTp7q6z4qu

Oto poszczególne części kursu:
0. Jeżeli nie masz teraz czasu – zobacz tylko Wstęp (3:03).
4. Smooth Shading (9:50).
6. Tangent Space (6:18).
10. Kwaterniony (36:36).
Bartek Skorupa
Bartek Skorupa

Wasze przemyślenia

Prosiłbym innych użytkowników o sprawdzenie linku powyżej, u mnie widać coś strasznego 🙂
[url=http://imgur.com/LX6y781][img]http://i.imgur.com/LX6y781l.jpg[/img][/url]

Prosiłbym o sprawdzenie przez innych użytkowników linku, u mnie to głównie znaki zapytania się pojawiają i jest suwak do przewijania daleko w dół.

Dzięki już mam, na forum jestem sporo, tutaj jednym z nielicznych 🙂

A co Ty o tym myślisz?

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *