Cząstki: Physics: Fluid

Uwaga!

Zwróć uwagę na datę.

Ten materiał (cokolwiek to jest) został stworzony w czasach gdy nie było Blendera z serii 2.8, i może być PRZESTARZAŁY! Blender rozwija się bardzo szybko.

Cząstki lepkie, które zachowują się jak płyn można symulować za pomocą fizyki cząstek w modelu Fluids.
Materiał filmowy przedstawia nagrany „z marszu” tutorial na temat tego, jak pracować z cząstkami w modelu Fluids. Przygotowania do nagrania tego poradnika były bardzo długie i pełne porażek. Obecny film jest chyba już piątym lub szóstym z kolei. Aby dowiedzieć się trochę lepiej jak działa system cząstek w tym modelu, skontaktowałem się z developerem, Janne Karhu, który ten system napisał, i uzyskane od Niego wyjaśnienia wykorzystałem do przedstawienia działania tego systemu. Zapraszam!Na YouTube znajdziesz tutorial, natomiast komentarz, który tam umieściłem przytaczam w całości tutaj: Ten film robiłem w różnych wersjach od ponad 4 miesięcy. W każdej próbie coś się nie udawało, zawodziło, lub psuło – blender się wysypywał, w otoczeniu pojawiał się hałas, lub materiał po nagraniu był niezdatny do użytku (np. w Blenderze podczas wycinania niepotrzebnych fragmentów nie można było zsynchronizować dźwięku z obrazem). W końcu, po wielu próbach, zniechęcony, siadłem i nagrałem z marszu takie coś. Nie jest to film, który miałem przygotować, nie zawiera wykresów, obrazków, nie ma w nim scen wcześniej przygotowanych… jest po prostu nagrane na żywioł i byle jak wytłumaczone. I o dziwo, udało się wszystko (może poza końcową symulacją). Dlatego wrzucam, czując głębokie zniechęcenie i niesmak tyloma porażkami. Ten temat dał mi ostro w kość. Przedstawiam poradnik o fizyce cząstek w modelu Fluids. Mam nadzieję że mimo marnej jakości coś z niego będzie dla Was przydatne. A kilkadziesiąt poprzednich wersji mogę spokojnie wywalić, i na razie nie wracać do tego tematu 🙂
Polski Kurs Blendera: Cząstki: Fizyka Fluids
     

Wasze przemyślenia

Na stabilnych wersjach(ze strony) symulacja powinna działać, wystarczy że wybakeujesz ją do cache i możesz wrócić do wersji z git’a.
Spróbuj ustawić jako obiekt renderowany metaball, będziesz miło zaskoczony.
Ja poległem na próbie ustawienia osobnych materiałów dla metaball z pierwszego systemu cząstek i drugiego tak by otrzymać w miarę fajną iluzję mieszania płynu i tu mam pytanie/prośbę:
Czy znasz jakąś metodę/trik by w cycles jako factor w mix shader wstawić dane systemu cząstek?
Jeśli tak to proszę podziel się nią 😀

Kiedyś nie można było stosować metaballi do wizualizacji cząstek, fajnie że to już jest! 🙂 Dawno nie sprawdzałem. Co do materiałów, to sprawdź, czy nie wystarczy nadać dwóm systemom różnych metaballi jako obiektu wizualizacyjnego. Powinny one mieć różne materiały.
A jeżeli chcesz na jednym obiekcie dać materiał, którego kolor zależy od numeru systemu cząstek przypisanego do obiektu, użyj noda ParticleInfo, i wyjścia index. To jedyna metoda dostępna na szybko, możesz ewentualnie jeszcze coś kombinować z poziomu OSL, ale to już trzeba znać język shaderów.

Nie jestem pewny czy w ogóle da się ustawić dla 2 metaball 2 osobne materiały(dzielą one jedną siatke). Index z particle info wedle dokumentacji odpowiada za numer cząsteczki w systemie, nie za numer systemu(na całym „glucie” u mnie wynosi 0, więc i tak jest zbugowany dla metaballi).
No nic chyba jeszcze się nie da. W każdym razie dzięki.

Jeżeli jest jak mówisz, to znaczy, że się myliłem. Dzięki za wyjaśnienie. Wygląda na to, że jeszcze nie możemy tego zrobić 🙂 Też chciałbym, aby metaballe już działały (i aby liczyły się szybciej) 🙂

Znowu jakieś błędy… normalnie masakra, tak ciężko NIGDY jeszcze nie szło z żadnym materiałem, który przygotowywałem. Ilość prób padła w chwili, gdy robiłem tutorial do LoopTools dawno temu (11 podejść), ale tutaj… po prostu ciągle coś nie tak, same porażki 🙂 Robię reupload, zobaczymy, czy teraz wejdzie.
Youtube napisał, że nie może przetworzyć filmu i żebym się wypchał 🙂

A co Ty o tym myślisz?

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *