Edycja według planu z prowadnicami (guide lines)

Uwaga!

Zwróć uwagę na datę.

Ten materiał (cokolwiek to jest) został stworzony w czasach gdy nie było Blendera z serii 2.8, i może być PRZESTARZAŁY! Blender rozwija się bardzo szybko.

W Blenderze nie ma typowego narzędzia znanego z innych programów, można jednak sobie poradzić: guidelines.
W tej części pokazuję prosty sposób na wprowadzenie na scenę tzw. guidelines, czyli linii wymiarowych do wyrównywania i podsuwania obiektów. W Blenderze nie ma takiego narzędzia, można jednak poradzić sobie stosując sprytnie pociętego mesha i różne tryby snappingu i orientacji transformacji.
Polski Kurs Blendera – edycja z wykorzystaniem linii wzorcowych (guides)
Jeżeli coś było w tym materiale niejasne, warto zobaczyć też poprzedni poradnik, w którym wyjaśnione jest jak uzgodnić jednostki na planie z jednostkami blendera.  

Wasze przemyślenia

W wersji 2.63 nie napotkałem problemu z zaznaczaniem krawędzi bez widocznych wierzchołków. Chyba to poprawili.

A ja się rozczarowałem że to tylko takie „udawane” te prowadnice, a już miałem nadzieje. Generalnie wymiarowanie, przyciąganie (snapping), wyrównywanie (align) w Blenderze siada i mam wrażenie że nowości wprowadzane w 2.67 nie przyniosą wielkiej poprawy. Taki rzut jak zaprezentowany w tutku w Sketchup’ie robi się jednym palcem w minutę. Twórcy Blendera mają kogo naśladować. Ale też trzeba być ostrożnym w porównywaniu obu aplikacji bo podczas gdy jedna służy architektom, druga artystom, i obie grupy mają inne potrzeby.
No nic, kalkulator w rękę i do roboty 🙂

Masz sporo racji. Architekci są przyzwyczajeni do narzędzi CADowskich, gdzie wymiarowanie i operacje zależne od położenia w stylu „względem/wokół” to absolutna podstawa. Prowadnice bardzo by się przydały w Blenderze, brakowało mi ich nie raz 🙂

Tu już nie chodzi o jakieś braki, po prostu Bender jeśli chodzi o rysowanie CAD zatrzymał się w epoce kamiennej. Cały ten wykonywany szkic składa się z 8 podwójnych linii plus okna, które w dowolnym programie CAD są spacerkiem, tymczasem Bender robi z tego kosmiczne zagadnienie. O ile poznałem Bendera rysowanie CAD jest jego NAJSŁABSZĄ stroną, co tym bardziej dziwne, że robią to z łatwością 25 letnie programiki mające kilkaset kB objętości.
PS powtarzam, nie jestem ekspertem od Bendera, więc może się mylę 🙂

To faktycznie dziwne. Mam propozycję – zarejestruj się/zaloguj na forum, i tam przedstaw swój problem. Możesz nawet wstawiać obrazki w postaci zwykłych htmlowych tagów img src, jeżeli wyślesz je na np. imgur, skąd będziesz miał do nich linki. Myślę, że na forum łatwiej będzie Ci wytłumaczyć (w paru krótkich postach być może) o co chodzi, bo ten problem wygląda dość nietypowo. Może masz niewłączoną przezroczystość ścian lub niepłaskie powierzchnie (dlatego wyświetlałyby się krawędzie wewnętrzne na nich). Kto wie…

Witam!
Z góry chce zaznaczyć, że Pana tutoriale są świetne!
Mam problem z dokonywaniem cięć. Jeśli np. potne mojego plane’a poziomo to jest ok. Ale jeśli chce dodać pionowe cięcia to nie chcą się one dokonać na całej długości, a jedynie między poziomymi cięciami i to niestety nie między wszystkimi. Dodatkowo po utworzeniu tych przykładowych cięć poziomych, nie mogę zaznaczyć zewnętrznej krawędzi na całej długości. Zaznaczają mi się odcinki między poziomymi cięciami. I na koniec, w trybie obiektowym wyświetlają mi się niektóre krawędzie z cięć. U Pana jak wiadomo linie cięcia wyświetlają się tylko w trybie edycji. Proszę o radę jak rozwiązać te problemy…

A co Ty o tym myślisz?

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *