Interfejs Blendera

Uwaga!

Zwróć uwagę na datę.

Ten materiał (cokolwiek to jest) został stworzony w czasach gdy nie było Blendera z serii 2.8, i może być PRZESTARZAŁY! Blender rozwija się bardzo szybko.

Tłumaczę w tej części, jak można pracować z interfejsem Blendera.
Aktualizacja do wersji 2.7+! Zapraszam! Ten materiał jest zalecany dla początkujących oraz tych, którzy próbują przestawić się ze starszych wersji (2.4*). W treści jest o dzieleniu ekranu, łączeniu okien, oraz o zapisywaniu różnych konfiguracji ekranu.

Interfejs Blendera 2.7+

W poniższym filmie znajdziesz aktualizację starego poradnika na temat interfejsu programu. Wyjaśniam krótko, jak się poruszać w Blenderze. Ten film jest przeznaczony dla osób początkujących. Jeżeli chcesz, możesz obejrzeć także wersję starszą, a wtedy lepiej zrozumiesz co się w programie zmieniło.
Polski Kurs Blendera: Interfejs Blendera (wersja 2.7+)

Interfejs Blendera 2.6+

Polski Kurs Blendera – Interfejs Programu
Oczywiście zapomniałem o paru sprawach. Po pierwsze klawiszologia: jest oczywiście przebogata i można ją dowolnie zmieniać, ale standardowe klawisze warte zapamiętania to:
  • Shift+Spacja = maksymalizacja bieżącego okna (tak samo działa też Ctrl+w górę)
  • Ctrl+prawo/lewo = przełączenie na kolejny/poprzedni zestaw zapisanych okien
  • Shift+F5 = przełącza okno do widoku 3DView
  • Shift+F3 = przełącza okno do widoku Node Editor
To tyle na razie. Przepraszam, że zapomniałem – zwykle w trakcie nagrywania ogarnia mnie ekscytacja i zapominam czasami wspomnieć o szczegółach. Zapraszam do komentarzy!

Wasze przemyślenia

Ostatnio przerzuciłem się na Blendera wcześniej pracowałem na wings 3D . Mam ostatnio taki dylemat czy zaczynać naukę poważniejszą w Blendera Bo nie wiem czy nie trace czas i nie przerzucić się na bardziej Profesjonalny program np 3d Max? Jak widzę Blender jest dobrym programem ale czy dorównuje konkurencji rozumie jest darmowym to jest wielki plus i na pewno w niektórych rzeczach wypada gorszy czy np w tych płatnych programach nie płaci się za MARKE ?

Wiesz w blenderze można zrobić wszystko to co w innych programach 3d inne mają kilka przydatnych funkcji ułatwiających pracę ale w blenderze zrobisz dokładnie to samo ;P

„Wskazane jest posiadanie myszy 3 przyciskowej” Do tej pory nie widziałem takiej potrzeby do pracy na laptopie. Jak zastąpić wciskanie rolki, żeby obracać sceną? Wiem niby, że wszystko mogę sobie ustawić, dostosować, ale bariera językowa jednak uniemożliwiła mi skuteczną zmianę w preferencjach użytkownika.
Czy może jednak rozważyć zakup myszy, bo będzie ona potrzebna również później?

Praca na laptopie jest bardzo niewygodna ponieważ właśnie mysz 3-przyciskowa jest wskazana, podobnie jak klawiatura numeryczna.

To wchodziłoby w grę nie tylko dokupienie myszki, ale wymiana sprzętu? Na chwilę obecną to niemożliwe niestety. Zauważyłem już brak tej klawiatury numerycznej u siebie, ale skoro wszystkie polecenia można indywidualnie modyfikować, to może mógłbym spróbować…
Podobnie jest chyba w przypadku „Ctrl+Shift+0 numeryczne” – to podobno nakłada się z jakimś poleceniem z systemu operacyjnego, więc sam Pan proponował, żeby zmienić. A więc, czy praca na laptopie jest tylko „bardzo niewygodna”, czy też niemożliwa?
Jeśli niemożliwa to koniec tematu. Ale jeśli da się zmienić wciskanie rolki na cokolwiek, to bardzo proszę o podpowiedź jak ta funkcja brzmi po angielsku (ewentualnie proszę o ścieżkę do niej)

Jest niewygodna, ale możliwa. Pod Linuxem jest kilka skrótów, które się nakładają, np. wszystkie operacje myszy z Alt, i parę innych. Łatwo możesz wszystko przedefiniować w Ustawieniach, ale trzeba znać dokładne polecenia Blendera, które zależą często od kontekstu. Obracanie sceny możesz zrobić też z klawiatury – możesz ustawić tak cyfry aby zastępowały numeryczną. Wtedy 2/4/6/8 obracają scenę o 15 stopni, a w menu Widok masz możliwość włączenia widoków kamery i innych. Można też włączyć symulację trzeciego przycisku myszy, że dwa wciśnięte symulują ten trzeci, a sam obrót robiło się jakoś z Alt i lewym lub prawym przyciskiem – nie pamiętam, a nie mam pod ręką laptopa.

Gdzie mogę znaleźć okno Display? Jakieś znalazłam ale to z pewnością nie to. W ogóle mój interfejs jest inny niż w tutorialu i nie mogę się połapać o co chodzi.

Fajny kurs ale, nie mogę włączyć podziału widoku na 4, (2,76b) ctrl+at+u włącza blender user preferences.

Dzięki, widocznie coś podobnie q i u brzmi.
Przy okazji może się spytam, nie mogę ustawić osi obrotu sceny na zaznaczonym obiekcie, jak to zrobić? Moze w którymś filmie to jest?

Włącz w konfiguracji Rotate Around Selection. Ewentualnie tymczasowo wciśnij kropkę na klawiaturze numerycznej. Jest o tym tłumaczone w tutku na temat konfiguracji i potem przy różnych okazjach.

A co Ty o tym myślisz?

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *