Mapowanie UV – Project Paint

Uwaga!

Zwróć uwagę na datę.

Ten materiał (cokolwiek to jest) został stworzony w czasach gdy nie było Blendera z serii 2.8, i może być PRZESTARZAŁY! Blender rozwija się bardzo szybko.

Jedna z najlepszych technik precyzyjnego teksturowania – po prostu pomaluj teksturą obiekt!
Dzięki tej technice można super precyzyjnie i bardzo łatwo – zwyczajnie – pomalować teksturą odpowiednie miejsce na obiekcie – wszystko w widoku 3d, bez żadnych ceregieli. Mimo prostoty, ta metoda jest uważana przeze mnie za zaawansowaną, ponieważ aby z niej korzystać trzeba dość dobrze rozumieć jak działają projekcje UV oraz posiadać orientację w interfejsie Blendera (gdzie, co, itp.).
Polski Kurs Blendera – mapowanie UV – Project Paint

Wasze przemyślenia

Czy jest możliwa zmiana nakładania (rzutowania) tekstury z view-projection na normals-projection w trakcie malowania. Chodzi o to, że gdy dojeżdżam do krawędzi np. cuba, to wystająca część pędzla bardzo się rozciąga na ściance za krawędzią – tę pod dużym kątem. Chciałbym, aby była niejako przyklejana i za krawędzią, bez względu na kąt, tak się nie rozciągała. Próbowałem dla textury włączać View plane, ale to nie pomaga.

Ja również nie mogę znaleźć tej opcji w wersji 2.72, więc spróbowałem malować Stencil’em, lecz mam problem polegający na tym, że mesh po którym maluje jest bardzo duży (jest to podłoże całej mojej sceny) i niezlaeżnie od tego jak blisko przykładam „łatkę”, pozostawiona na obiekcie tekstura ma okropną jakość (nie ma znaczenia również zmiana ilości pikseli obrazka w edytorze UV). Gdzie popełniam błąd i czy da się go jakoś rozwiązać? Pozdrawiam!

Upewnij się, że nie jest za mało pikseli, i że meshe, po których malujesz nie są rozciągnięte. Powinieneś zapewnić także odpowiednią liczbę pikseli w pędzlu, to znaczy w teksturze, za pomocą której malujesz. A sama tekstura może mieć jeszcze zmienione opcje związane z jej skalowaniem/wygładzaniem/filtrowaniem…

Radziłbym aktualizację tego, bo obecnie nie ma opcji Project paint, lecz jest zabawa na slotach. Wybieramy w slotach image oraz odpowiednie UV i materiały. Daje to nowe opcje bo można mieć siatkę o takiej samej nazwie dla każdego UV- znaczy jedno UV, lecz różne materiały. Ma to taki plus, że rysujemy zmieniając jedynie zdjęcia.

Po kilku godzinach bezowocnych zmagań z projekcją, kiedy już miałem wyrzucać komputer przez okno zauważyłem gdzie robiłem błąd. Po uruchomieniu Blendera odruchowo zmieniam silnik z internala na cycles a w cycles to już project painting nie działa. Nawet parowania obrazu do rozwinięcia (UV Map) nie można zrobić (klikając na rozwinięcie nie zmienia się przyporządkowany obraz w UV Edytorze). Zagadka, dlaczego tak jest? Osobiście nie widzę powodów, żeby mapowanie działało tylko na jednym silniku, ba, powinno być w zasadzie niezależne i zakładam, że w przyszłości tak będzie.

A co Ty o tym myślisz?

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *