Materiały: podstawy – dodawanie i zarządzanie

Uwaga!

Zwróć uwagę na datę.

Ten materiał (cokolwiek to jest) został stworzony w czasach gdy nie było Blendera z serii 2.8, i może być PRZESTARZAŁY! Blender rozwija się bardzo szybko.

Podstawy zarządzania i obsługi materiałów w Blenderze
Przedstawiam materiał dotyczący wstępu do technologii pracy z materiałami i teksturami w Blenderze. Na początek informacje o tym, jak dodać materiał do obiektu, lub wielu obiektów, oraz jak dodać wiele materiałów do jednego obiektu. Należy nieco ogarniać tematy takie, jak tryb edycji. Po długiej, prawie tygodniowej walce i ponad półmiesięcznej przerwie, wreszcie udało się zrobić prawidłowo screencast i wrzucić go na Youtuba. I zadziałało! Jest to jeden z wielu takich tutków, które nagrałem, niestety, nie ujrzą one świata, ponieważ były: ucięte, źle zakodowane, lub skopane w inny sposób. Ten się nadaje, chociaż moja narracja nie jest najlepsza. Nagrywałem chyba piąty czy szósty raz, i było już późnawo a ja ledwo żywy 🙂
Polski Kurs Blendera – wstęp do materiałów
Film nie jest najwyższych lotów, ale po wielu nieudanych nagraniach nie byłem w najlepszej formie… 🙂 W komentarzach ewentualnie wyjaśnimy nieporozumienia 🙂

Wasze przemyślenia

Witam,
chciałbym się zapytać, czy w blendzerze jest możliwość zmiany koloru kilku materiałów na ten sam równocześnie, tzn. posiadam obiekt, w których znajduje się kilkanaście materiałów i chciałbym kilku z nich zmienić jednocześnie kolor na ten sam, ale żeby nadal były to osobne materiały.
Czy blender umożliwia zrobienie tego w szybszy sposób niż zmiana po kolei koloru tych materiałów?

To bardzo ciekawe pytanie. Można zrobić coś takiego skryptem. Trzeba jednak określić, który materiał ma zawierać źródłowy kolor, i które konkretnie materiały mają go „otrzymać” – a przecież może być ich na obiekcie więcej, więc wcale nie muszą stać jako pierwsze w liście, i nie muszą nawet być używane przez obiekty… Chyba mógłbym taką wtyczkę napisać, jakby była bardzo potrzebna….

Głównie chodziło o to, że chciałbym sobie z wizualizować „prawdziwy” ekranik (taki jak jest np. w drukarkach).
Piksele jako całość są pojedynczym obiektem z wieloma materiałami (dla każdego pojedynczego „piksela” jest przypisany osobny materiał) i chodzi właśnie o zaznaczeniu kilku z nich (w trybie edycji [edit mode] ) i zmianę ich koloru na ten sam.
I tu właśnie przydałaby się zmiana koloru kilku „pikseli” bez żmudnego wybierania ich i po kolei modyfikowania ich koloru.
Pozdrawiam

Rozumiem, w takim razie, do wizualizacji wyświetlaczy typu dot-matrix, lub podobnych może przydać Ci się materiał w Blender Render typu Halo – w którym obraz można pokazać za pomocą wielu kropek, naśladujących wyglądem pojedyncze diody. Zobacz może to, jeżeli jeszcze nie widziałeś: http://polskikursblendera.pl/materialy-model-halo/

Myślę że z pomocą materiału typu halo powinno wyjśc to co chcę uzyskać.
Dziękuje za pomoc i poświęcony czas.
Pana kursy są bardzo pomocne 🙂

Ja mam pytanie odnosnie zapisywania materiałow. Zapisalem je na dysku D, a program mam na dysku C, jesli chce otworzyc te materialy z tego (d) folderu do ktorego je zapisalem, niestety jest pusta stronka. Jak zrobic zeby te pliki ktore bede chial uzyc, pojawia sie?

Chciałem za pomocą przedstawionego tu polecenia append skopiować armature z nie udanej postaci do drugiej, poprawionej. Ale po wybraniu odpowiedniego pliku i tej armatury oraz zatwierdzeniu nic się mi nie pojawia. Nie chciałbym robić szkieletu od nowa (łącznie z nazywaniem kości to trochę roboty). Jaka więc może być przyczyna takiego (nie) działania programu.

Oglądałem, próbowałem zrobić to na tej zasadzie co Pan pokazał budując materiał i ustawiając jako obiekt i wciągając go w drzewko (12min), ale obiekty które są dziećmi rodzica dalej posiadają swój własny materiał. Ja nie kopiuje nowych obiektów tylko już je mam i chce zmienić im materiał w inny sposób niż klikać na każdy z osobna i zmieniać im materiał 🙂 (jeżeli da się inaczej)

W takim razie zaznacz obiekty, na końcu zaznacz ten z materiałem, który chcesz przywiązać a potem wciśnij Ctrl+L i wybierz z menu „Make links” polecenie „Materials”.

A co Ty o tym myślisz?

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *