Modelowanie: beczka

Uwaga!

Zwróć uwagę na datę.

Ten materiał (cokolwiek to jest) został stworzony w czasach gdy nie było Blendera z serii 2.8, i może być PRZESTARZAŁY! Blender rozwija się bardzo szybko.

Sposób na modelowanie beczki do whisky.
Witam! W materiale wideo przedstawiam jeden ze sposobów wymodelowania beczki, która ma obły kształt i wzmacniające wręgi. Takich beczek używa się np. do produkcji whisky, są wykonane z dębu, a w środku wypala się je używając spirytusu. Odpowiednio wypalone beczki nadają trunkowi kolor i aromat. Ale to nie o tym będzie 🙂 W tym tutku pokazana jest metoda z kombinacją array i obrotami klepek ustawianymi za pomocą obiektu Empty. Można też wykonać taką beczkę inaczej – array musi powielać klepki, ale ich zakrzywienie i ustawienie w okręgu definiujemy za pomocą modyfikatora Curve za pomocą dodanej krzywej Circle. Takie podejście generuje bardziej okrągłą beczkę, którą łatwiej skalować. W tym tutku jest wersja która do skalowania jest trudniejsza, natomiast zaleta jest taka, że klepki nachodzą na siebie w środku, a odstają od siebie na zewnątrz, dzięki czemu można uzyskać większy realizm. Jest to też nieco trudniejsza wersja rozwiązania. Należy pamiętać podczas pracy, aby każdy obiekt, szczególnie obręcze miały skalę 1.0 we wszystkich osiach. Bez tego można napotkać artefakty i dziwne deformacje podczas działania shrinkwrap z array – np. wręgi będą się krzywić lub nieprawidłowo układać.
Polski Kurs Blendera: Modelowanie beczki
  Minęło trochę czasu, i dodałem inny sposób na zrobienie beczki. Oto nowy tutorial!
Polski Kurs Blendera: Modelowanie beczki w inny sposób

Wasze przemyślenia

Witam. Mam pytanie, ponieważ nie mogę rozgryźć co się stało w jednym momencie (oglądałem wszystkie poprzednie lekcje i mam dość dokładne notatki, ale tego nigdzie nie było). Otóż w pierwszym filmiku z modelowaniem beczki, od momentu 5:58, skaluje Pan beczkę tak, że pierwotny element array’a przyjmuje od razu skalę, rozmiar i rotację równe 1 względem globalnego układu współrzędnych. Programik do wyświetlania klawiszy wyświetla wtedy napis „SHIFT+INBETWEEN_MOUSEMOVE x169”, nie potrafię sobie z tym poradzić. Co prawda nie jest mi to potrzebne, gdyż mogę po prostu przeskalować, a potem nacisnąć CTRL+A i sobie to poustawiać wszystko po kolei na 1, ale fajnie by było znać tą sztuczkę bo jest dużo szybsza!

Mam pytanie. Czy jest jakiś modyfikator dodający symetrie osiową którego w tym przypadku można by użyć zamiast Array-a?

Witam. Mam problem, ktory napeno jest banalny, ale jestem zielony. Chciałbym połączyć pierścienie z beczką w w jedną całość, lecz gdy wciskam ctrl+j beczka sie deformuje.. proszę o pomoc

Aby to zadziałało, najpierw potrzebujesz zrobić apply na wszystkich modyfikatorach, zaczynając od góry. Także na pierścieniach. Oczywiście wtedy stracisz możliwość manipulowania parametrami a beczka zostanie w swojej ostatecznej postaci.

Dodam jeszcze, że powtórzyłam całą operację na zwykłym obiekcie cube i wszystko działa poprawnie, podczas pracy na obiekcie plane w momencie użycia modyfikatora array- kompletnie nic się nie dzieje…

A co Ty o tym myślisz?

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *