Opcje wyrównywania – snapping options

Uwaga!

Zwróć uwagę na datę.

Ten materiał (cokolwiek to jest) został stworzony w czasach gdy nie było Blendera z serii 2.8, i może być PRZESTARZAŁY! Blender rozwija się bardzo szybko.

Wyjaśniam w jaki sposób można orientować względem siebie obiekty i jak je przesuwać wyrównując do wierzchołków, krawędzi, lub ścian.
Ten materiał dotyczy mało znanej rzeczy, która jednak jest warta poznania, ponieważ może uprzyjemnić Blendera znawcom SketchUpa. Można wyrównywać obiekty względem siebie podobnie jak to robi ten ostatni. Zapraszam do oglądania. Niestety, jakość nagrania i jego narracja są dalekie od zadowalających, więc w przyszłości ten materiał jako słabiej opracowany może się zmienić.
Polski Kurs Blendera – snapping options
Zachęcam do komentarzy i dzielenia się wrażeniami na temat filmu 🙂  

Wasze przemyślenia

Też mam problem z tym przyciąganiem.
Bawię się tym Blenderem już jakiś czas (relatywnie niedługi) i w sumie to całkiem fajnie projektuje mi się
na nim meble. Do tej pory zawsze to robiłem w AI – jednak Blender nie dość, że daje również wymiarowanie 1:1 co do milimetra
to jeszcze jest od razu i 3D i sensowny podgląd co i jak będzie wyglądało. Mebelki te zawsze robię z płyty meblowej o stałej
grubości 18mm – więc zmieniają się jedynie szerokości i wysokości formatek (realnie później wycinanych na szybkich piłach tarczowych).
I tu mam problem bo jakkolwiek nie kombinuję to te formatki obojętnie o jakiej szerokości czy wysokości w ŻADNEJ z kombinacji SNAPPING’u
nie chcą się do siebie „przyklejać”. Fakt – robię to i tak na dużym zoomie „na oko”, więc nawet jak ich nie zetknę idealnie, to tolerancja błędu na końcu i tak nie ma
wpływu na cały projekt i jego wymiary… jednak fajnie by było gdybym kiedyś doszedł do tego jak najszybciej i najefektywniej przyciągać automatycznie
dane formatki do siebie na zasadzie literki L zarówno w pionie jak i w poziomie (i tu by mi się przydał tutorial „jak zaprojektować prostą 3-stopniową półkę”
lub „2-3 drzwiową szafę” :D:D:D )
Pozdrawiam i gratuluję szerokiej wiedzy oraz cierpliwości i ogromu roboty włożonego w przygotowanie tak dużej ilości poradników 😉
Pozdrawiam.
PS. Gwoli uczciwości – nie robię tych mebelków zawodowo – jedynie hobbystycznie (i dla znajomych/rodziny)

Szczegóły zachowania snappingu w poszczególnych przypadkach możesz chyba omówić z ludźmi na forum – bardzo możliwe, że nie tylko Ty masz kłopot z jakimiś ustawieniami. A są szanse, że ktoś dobrze ogarnięty w tych tematach coś wyjaśni dodatkowo! 🙂

Witam.
Mam problem z opcją przyciąganie do krawędzi- automatycznym kątem nachylenia takim pod jakim jest bryla do ktorej przyciagam, niby faktycznie jak przyciagam stożek do kuli to on sie uklada pod roznymi katami ale zamiast „jeździc” po wierzchu to wiekszosc tego stozka jest wewnatrz kuli (jest przyciaganie ale od wewnetrznej strony). I jak ustwaic centrum w wierzchiłku stożka (idealnie)?
Serdecznie pozdrawiam

Panie Piotrze, mam jeden problem w blenderze, którego nie jestem w stanie rozwiązać. Być może było to wyjaśnione w którymś z poradników i poprostu to ominąłem niechcący. Otóż… Czy da się zrobić aby snapowanie-przyklejanie jednej ścianki do drugiej dodawało geometrię? Chodzi mi o to, że jeśli np dociągnę jedną ścianę do drugiej (dajmy na to prostopadłej) to pojawi się wspólna krawędź tych ścianek. Z tego co pamiętam w 3ds maxie używanie snap toolsa powodowało automatyczne scalanie mesha, a w blenderze ścianki są do siebie dosunięte, ale się nie łączą ze sobą i potem mam problem z uporządkowaniem takiego mesha. Jeśli nie ma takiej opcji, to jak sobie z tym poradzić? Problem ten wynika głównie z nadużywania przeze mnie funkcji Extrude. Powoduje to straszny bałagan w meshu i potem obiekty beznadziejnie się wygładzają itd.
Z góry dziękuję za odpowiedź i serdecznie pozdrawiam!

Niestety, takiej opcji, która doda nowe krawędzie do ściany, na której leży inna krawędź nie ma. Możesz włączyć „auto-merge editing” które jest w Trybie Edycji w menu Mesh, ale to działa tylko na wierzchołki, które na siebie nałożysz – zredukują się do jednego. Aby dodać krawędź pomiędzy wierzchołkami na istniejącej ścianie (dzielącą ją na dwie ściany) wciśnij j, aby dodać zwykłą krawędź nie połączoną ze ścianą – klawisz f, dodatkowo możesz też wstawić ręcznie linie cięcia na ścianach za pomocą klawisza k – i narysowania gdzie mają być (działa przyciąganie do wierzchołków).

Dziękuję bardzo za odpowiedź. Myślę, że najlepszym rozwiązaniem w tej kwestii będzie lepsze planowanie mesha . Dopiero zaczynam przygodę z blenderem i dzięki Pana poradnikom idzie mi coraz lepiej. Pozdrawiam i jeszcze raz gorąco dziękuję! 🙂

Witam. Nie znalazłem na wideo mojej odpowiedzi albo na tyle mało znam blendera że jej nie zrozumiałem więc pytam tutaj. Czy w blenderze jest taka opcja że gdy zaznaczę vertexy i ją aktywuje to wyrówna mi je do danej osi x,y,z ??? Korzystałem z niej w 3ds max ale przy nauce blendera nie mam pojęcia jak to zrobić ??? Pozdrawiam.

Gdy już zaznaczysz wierzchołki, to wciśnij skalowanie (s) i potem oś (x, y albo z) a potem wpisz 0 (Zero), aby skalować do tej osi – wszystko wyrówna Ci się do osi. Proste, i omówione było w tym tutku na przykładzie obiektów.

A co Ty o tym myślisz?

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *